به جای نذری به فقرا کمک کنیم؟!
در جواب پیام‌هایی که ما را تشویق می‌کنند به جای خرج در دستگاه امام حسین(ع) به کارهای خیر دیگر بپردازیم

به جای نذری به فقرا کمک کنیم؟!

نویسنده : مائده کاشیان

«به جای این همه هزینه در هیئت‌های محرم، به فقرا کمک کنیم تا خدا نکند چشم پدری از شرمندگی گریان باشد.» شاید شما هم این روزها با پیام‌هایی با محتواهای اینچنینی مواجه شده باشید. پیام‌هایی که در حاضر دارند ما را به انجام یک کار خیر دعوت می‌کنند ولی در پشت ماجرا ما را از یک کار خیر دیگر باز می‌دارند.

راستش وقتی این پیام را دیدم، دو تا سوال در ذهنم ایجاد شد. اول اینکه چرا افرادی که این پیام‌ها را می‌فرستند تنها در مواقع خاصی مثل محرم، شب‌های قدر و کلا درست سر به زنگاه اتفاقات مذهبی یادشان می‌آید که کمک به فقرا و نیازمندان لازم است و مگر مثلا یک ماه قبل هیچ پدر فقیری شرمنده بچه‌اش نبوده؟! سوال دوم این‌که چرا در این تشویق‌ها آن کاری که همیشه نباید بکنیم و در عوضش قرار است مثلا به فقرا کمک کنیم، یک مستحب یا واجب دینی است و من خودم هیچ وقت پیامی ندیدم که گفته باشد مهمانی آنچنانی نگیریم و به فقرا کمک کنیم یا سفر آنتالیا نرویم و برای دانش آموزان لوازم التحریر بخریم. و این دو سوال باعث می‌شود بعضی وقت‌ها فکر کنم افرادی که این پیام‌ها را می‌دهند، کلا دین را قبول ندارند و شاید در حالت حادتر، دشمن دین هستند و از دینداری مردم رنج می‌برند.

البته این حرف‌ها که گفتم باعث نشد که اصل موضوع را فراموش کنم، و در ادامه دلایلی دارم برای این‌که چرا نباید به این پیام‌ها توجهی کرد.

1. اساسا نذری دادن و کمک به فقرا با هم منافاتی ندارند و هر دوتا لازم هستند، از طرف دیگر نذری خودش نوعی کمک اقتصادی به فقرا هم می‌تواند باشد، نه تنها در این روز و شب‌ها، بلکه در تمام سال گروه‌هایی مسئول رساندن نذری‌ها به دست نیازمندان هستند و من به جرات می‌توانم بگویم در همین شهر خودمان در تاسوعا و عاشورا و روزهای مشابه آن، هیچ گرسنه‌ای نیست که از خانه به نیت غذا بیرون برود و سر سفره امام حسین(ع) سیر نشود.

2. نمی‌خواهم خیلی آرمان گرا باشم و احتمالا شما هم با افرادی برخورد کرده‌اید که به خاطر شام به هیئت می‌روند. ولی مگر این بد است؟! یعنی آن فرد کلا نرود هیئت بهتر است یا این‌که به هر بهانه‌ای برود هیئت و در معرض کلی حس و فکر خوب قرار بگیرد. خیلی‌ها را داشته‌ایم که در همین مراسم‌ها و سخنرانی‌ها راه زندگی‌شان را پیدا کرده‌اند، هر چند ممکن است از اول بنا نداشته‌اند به خاطر سخنرانی به هیئت بروند. 

3. این نذری دادن‌ها خیلی وقت‌ها کار مردم را برای شرکت در مراسم عزا و روضه راحت می‌کند. مثلا مادری که می‌داند مسجد محل‌شان بعد از مراسم شام می‌دهد، دیگر خیالش راحت است که لازم نیست از سر شب برود در آشپزخانه و برای پسرش شام درست کند تا شب بخورد، همان شام هیئت را می‌گیرد و می‌برد برایش.

4. این نذری‌ها فقط برای آدم بزرگ‌ها که نیست، بچه‌ها هم از آن می‌خورند و در ذهن‌شان یک خاطره خوب از محرم و مجلس تعزیه امام حسین(ع) شکل می‌گیرد. من خودم آن زمان‌ها که بچه‌تر بودم محرم را به خاطر نذری‌هایش دوست داشتم اصلا انگار طعم غذایش با همه غذاها فرق می‌کرد. همین شیرینی کوچک باعث شد تا دور و بر هیئت‌های امام حسین بچرخم کم‌کم درک کنم که اصل ماجرا از چه قرار است. 

5. وقتی کسی سفره می‌اندازد و نذری می‌دهد، بقیه هم تشویق به انجام کار خیر می‌شوند و مصداق «....فاستبقوا الخیرات» (در نیکی‌ها و اعمال خیر بر یکدیگر سبقت جویید) که در آیه148سوره بقره آمده، می‌شوند.

6. به بهانه این نذری‌ها همه افراد از ثروتمندان گرفته تا نیازمندان در کنار همدیگر، پای یک سفره می‌نشینند و عزت نفس فقرا هم حفظ می‌شود.

7. این مورد اعتقاد من است یک مقداری دلی است؛کلا غذای امام حسین(ع) به جسم و جان برکت می‌دهد.

خلاصه این‌که من منکر این نیستم که در بعضی از نذری‌ها ممکن است اسراف ‌شود یا شکل آن درست نباشد ولی ای کاش به جای قضاوت کردن در مورد افراد و زیر سوال بردن اعتقادات مردم، بدون غرض، هر دو کار خیر را سرجای خود ببینیم و آن‌ها را جایگزین یکدیگر نکنیم.

برچسب ها
نظرات کاربران
کد امنیتی
سحر نیکوعقیده
سحر نیکوعقیده
٩٤/٠٧/٣٠
٠
٠
باید بگم که خیلی خیلی مطلب خوبی بود. توی جلسه هنوز یک سری سوال های بی جواب توی ذهنم داشتم اما با خوندن مطلبت دیگه ابهامی ندارم :) تشکر
maede
maede
٩٤/٠٨/٠١
٠
٠
خداروشکر،خوشحالم جواب سوالاتو گرفتی😊مرسی از تو😘
لیلی رضایی
لیلی رضایی
٩٤/٠٧/٣٠
٤
١
مطلب خوب و مناسبی ایراد شد، عاشورای ما ایرانی ها صرفا به عزاداری و سینه زنی و نذری خوردن محدود شده، در حالیکه حقیقت عاشورا کمک به مستضعفان و خون خواهی مظلومین جهان است،
maede
maede
٩٤/٠٨/٠١
٠
٥
ممنون😊البته درسته که یه عده درگیر ظاهر عزاداری شدن اما اینکه بگیم ایرانی ها شاید درست نباشه.چون خیلی از هیئت ها و مجالس واقعا بی ریا و دلی هستن😊
لیلی رضایی
لیلی رضایی
٩٤/٠٨/٠٤
٠
٠
استفاده از لغت ایرانی ها به سبب ملموس شدن جمله است با این حال کثرت قضیه را عرض کردم که منکر حرف شما نیست
الهام حبشی
الهام حبشی
٩٤/٠٨/٠١
١
٠
به هرحال دین برای خیلی ها دست و پاگیر هست و باید با این نوع پیام ها یک عده انسان ساده رو از راه خارج کنن :)
maede
maede
٩٤/٠٨/٠١
١
٠
و به قول شما وظیفه ما اینه با این شرایط هرحرفی رو راحت قبول نکنیم و پای اعتقاداتمون وایسیم انشاالله😊
الهام حبشی
الهام حبشی
٩٤/٠٨/٠٢
٠
٠
انشالله :)
مغزالود
مغزالود
٩٤/٠٨/٠١
١
٠
ممنون به خاطر سوژه ی جديدتون. من هم فکر میکنم این طور پیام ها از طرف آدم های فرهیخته( به معنای واقعی ) نیست و شاید باعث سست شدن عقیده شود. اما من یک سری انتقاد دارم !این که کسی برای غذا به روضه رود اصلا کار درستی نیست و این نیت اصلا جالب نیست واگر بعضی با این قصد می آیند باید فرهنگ سازی جدی شود. مورد 3 خیلی قانع کننده نبود.مورد 6 خیلی خوب بود.و من شدیدا به مورد 7 اعتقاد دارم.چون قطعا روضه روی غذا هم تاثیر ميگذاره. اما در آخر میخواستم بگم چرا فقط به نذری های خوراکی توجه شده??? نذر کتاب هم یک نوع نذری بسیار عالیه که میتونه فرهنگ سازی هم بشه.
maede
maede
٩٤/٠٨/٠١
٠
٠
کار درستی نیست اما بهانه ای میشه برای تحول یک آدم و تحت تاثیرقرار گرفتنش،هرچند نیتش چیز دیگه ای بوده باشه.مطمئن باشید چنین آدمی وقتی حال خوب مراسم عزاداری امام حسین رو تجربه میکنه،از اون به بعد دلش نمیاد نیتش خوردن نذری باشه و قطعا به خاطر چیزای ارزشمندتری میره هیئت.تشبیه من مثل آدمیه که از عشق زمینی به عشق خدا میرسه//مورد۳چرا به نظرتون قانع کننده نیست؟؟البته منظورسوالم این نیست که باید باشه،میخوام دلیلتون رو بدونم.ببینین آدم بزرگ ها می تونن تحمل کنن مثلا والدین برن مجلس عزاداری اما شام هیچی نخورن اما کوچیکترها وقتی میبینن مادرشون میره روضه و مراسم نه تنها گرسنه نمی مونن،بلکه یه غذای خاص و خوب مقل غذای نذری می خورن و این میشه یه خاطره خوب از اینجور مراسم و انجام اعمال مذهبی مستحب.بزرگترها هم از شرکت تو مراسم بی نصیب نمی مونن،یعنی به نفع هردو میشه//بله قطعا انرژی مثبت مراسم رو غذا بی تاثیر نیست//نذر فرهنگی هم خیلی خوبه و یه تعدادی دارن انجامش میدن،ولی شما فکر کنید الان که نذری ها بیشتر غذا و خوراکیه یه عده میان میگن فقرا و نیازمندا،وای به روزیکه نذرا فرهنگی بشه،باز میان میگن فقیرا نون ندارن بخورن شما کتاب نذرمیکنین؟!!!خوبه که نذر خوراکی و فرهنگی در کنار هم و همراه هم باشه‌.ممنون از انتقاد و نظرتون😊
مغزالود
مغزالود
٩٤/٠٨/٠٢
٠
٠
درسته که به این بهونه ممکنه که تغییر کنند، اما باید جدی فرهنگ سازی بشه من خیلی از آدم ها رو دیدم که بعد یک عمر هنوز هم تغییر نکرد ند. مورد 3 به این علت قانع کننده ني، که اگر بخوايم این رو از دلایل درستی نذری حساب کنيم، زیاد منطقی ني! مادر خانواده می تونه روز قبل ،قبل از روضه یا هر زمان دیگری غذا رو آماده کنه.
maede
maede
٩٤/٠٨/٠٢
٠
٠
بله قطعا این حرکت بایدفرهنگ سازی بشه و درست نیست اما در مورد همون عده که نیتشون تغییرمیکنه صحبت میکنم و میگم ارزش داره و گرنه اینجور آدم ها همیشه پیدا میشن.همه این کارو نمیکنن که از قبل به فکرباشن و نباید حضور افراد به خاطر همین چیزای کوچیک کمرنگ بشه،ضمن اینکه میگم یه نوع تشویقه واسه بچه ها،یه خاطره خوب از مراسم مذهبی.ما خودمون بچه بودیم نه تنها غذا بلکه یه خوراکی کوچیکم از این مراسم نذری میگرفتیم دوست داشتیم و البته این یکی از دلایل هست و نه تنها دلیل.
مریم سادات
مریم سادات
٩٤/٠٨/٠١
٠
٠
دقیقا کاملا باهاتون موافقم:)
maede
maede
٩٤/٠٨/٠١
٠
٠
تشکر😊
سمیرام
سمیرام
٩٤/٠٨/٠١
٠
١
زیادی به قضیه موشکافانه نگاه کردید دوست عزیز، این اسمسا به این دلیل تو این روزا و شبا فرستاده میشه چون اثرپذیری بیشتری روی مردم داره چون حس مومن و مسلمان بودن افراد به بالاترین سطح خودش میرسه وگرنه بعد این ایام که دیگه اکثرا یادشون نمیاد امام حسین کی بوده و چیکار کرده و چرا باید به فقرا کمک بشه.
maede
maede
٩٤/٠٨/٠١
١
٠
نه این تبلیغات و جایگزینی ها فقط مختص پیش اومدن فضای انجام اعمال مذهبی هست.حتی اعمال واجبی مثل حج رفتن و قربانی کردن گوسفند روز عید قربان،اما من چون این دوتا واجب هستن با مستحبی مثل نذری دادن قاطیش نکردم.
اکرم انتصاری
اکرم انتصاری
٩٤/٠٨/٠٤
٠
٠
کاملا موافقم با این ،خلاصه این‌که من منکر این نیستم که در بعضی از نذری‌ها ممکن است اسراف ‌شود یا شکل آن درست نباشد ولی ای کاش به جای قضاوت کردن در مورد افراد و زیر سوال بردن اعتقادات مردم، بدون غرض، هر دو کار خیر را سرجای خود ببینیم و آن‌ها را جایگزین یکدیگر نکنیم. اسراف کردن تو نذری هم از اون ور بوم افتادن ِ که امیدوارم درست شه به زودی، مرسی یادداشت خوبی بود:)
پربازدیدتریـــن ها
یک پارچ آب سرد!

شرط ثبت نام

٩٥/٠٩/٠٩
شعری سروده خودم

ترافیک خیال

٩٥/٠٩/٠٧
میانه رو و دانا

امر به معروف و نهی از منکر وظیفه کیست؟

٩٥/٠٩/١٠
شعری سروده خودم

حیف که روی من این جا به تو هم باز نبود

٩٥/٠٩/١١
گپ و گفتی کوتاه با دانشجویانی که در کنار تحصیل کار هم می کنند

کار کن، دانش بجو!

٩٥/٠٩/٠٧
طنز

نامه ای منصفانه به استاد

٩٥/٠٩/١١
برای پدر مهربانم

خورشید ِ گل فروش

٩٥/٠٩/٠٩
اگر ریزعلی می بود، شاید داستان طور دیگری رقم می خورد

جای دهقان فداکار خالی بود

٩٥/٠٩/١٠
چه کاریست؟

فهم

٩٥/٠٩/٠٨
یکی این را به زندگی حالی کند

برزخ

٩٥/٠٩/٠٧
بیا همت کن رفیق

با دود و غبار هم مدارا ؟!

٩٥/٠٩/١١
وقتی در 24 ساعت یک ملت عزادار می شود...

تراژیک ترین دو روز

٩٥/٠٩/٠٨
لعنت به هرچه یاد تو را زنده می‌کند

تقویم های بی عدد / شعر

٩٥/٠٩/١٠
شعری سروده خودم

شاید دلیل خلقتت آغوش باشد!

٩٥/٠٩/١٣
وقتی آقا جان، خانوم جان، بابا و مامان با هم پرکشیدند

بلیط رفت و بی برگشت!

٩٥/٠٩/٠٩
بارانی که نمی بارد

این هوا خفه مان می کند

٩٥/٠٩/٠٧
امان از این همه ناهماهنگی

یک نفر با من هماهنگ شود

٩٥/٠٩/١٣
قسمت اول: فراخوان

جایزه ادبی در قرون پیشین

٩٥/٠٩/٠٨
ترسیده ام انگار

دلم مى خواهد همه چيز را بسوزانم!

٩٥/٠٩/١٣
گفت: «من به دنیا اومدم پیاده بیام تا حرم آقا»

مشغول می زدم

٩٥/٠٩/١٠