گفت و گوی جنجالی «اکبر عبدی» با «رضا رشيدپور»

گفت و گوی جنجالی «اکبر عبدی» با «رضا رشيدپور»

نویسنده : وبگردی

شب گذشته اکبر عبدي دربرنامه ديد در شب مهمان رضا رشيد پور بود و اين گفت و گو حاشيه هاي بسياري داشت. رضا رشيدپور در ابتداي برنامه با استفاده از لقب عاليجناب براي اکبر عبدي از وي به عنوان يک هنرمند فرهيخته و مردم دار و بي نظيرترين بازيگر سينماي ايران به دليل ايفاي نقش هاي متعدد ياد کرد و به تمجيد و ستايش او پرداخت اما گفت چون ذات برنامه ديد در شب انتقادي و گفت و گوي سخت است بايد اين ويژگي را براي خاص بودن برنامه حفظ کرد. 

اکبر عبدي که با تيپ متفاوت و کروات در اين برنامه حضور پيدا کرده در ابتداي صحبت هايش گفت: من از بچگي به کروات علاقه مند بودم و حدود پنج سال است که به طور مرتب در برخي از محل هايي که حضور پيدا مي کنم کروات مي زنم چون موجب مي شود منظم دقيق و مرتب تر باشم . 


وي در پاسخ به سوال رشيد پور که گفت آيا اين کار موجب انتقاد تند به شما نمي شود گفت: نه ، فقط زماني که براي حضور در برنامه هاي تلويزيوني حاضر مي شوم از من مي خواهند که براي ضبط برنامه کرواتم را در بياورم و من مي پذيرم. 

رشيد پور: آيا اين کروات زدن با نقش هايي نظير نقش روحاني که شما ايفا کرده ايد در تضاد نيست؟ 

من روحاني نسيتم و فقط نقش روحاني را بازي مي کنم ، اين کروات براي بنده نظم ايجاد مي کند و به گونه اي مرا مرتب و منظم نشان مي دهد و کمک مي کند که مرتب تر ديده شوم .

رشيد پور: اين اواخر شما با خاطره اي که در تلويزيون تعريف کرديد هياهوي زيادي به پا کرديد آيا از اين اتفاق پشيمان هستيد؟ 

به هيچ وجه، اولا من نمي دانستم که برنامه مستقيم است، و دليلم براي اين حرف همان جمله اي است که گفتم الان شبکه سه سوت مي زند ، به مناسبت عيد غدير به عنوان مهمان يک برنامه دعوت شديم و در آن برنامه حضور پيدا کرديم و آن اتفاق هاي افتاد ،عبدي با اشاره به اينکه بنده تحت توهين به هيچ عربي حتي عرب هاي سعودي را نداشتم زيرا در عربستان هم شيعه وجود دارد و آن ها براي ما مقدس هستند گفت: من قصدم پاسخگويي به آن پدر و پسري بود که به من گفتند تنها دخترت را به ما بده تا هم قدش به تو طلا مي دهيم .

رشيدپور: شما در زماني اين حرف را زديد که با توجه به حادثه منا يک جوي به وجود آمده بود و طبيعي بود اين قضيه تعميم داده شود؟ 

قطعا به خاطره حادثه منا اين خاطره را تعريف کردم و اگر توهيني کردم فقط منظورم آن دو نفر بوده، ائمه ما عرب هستند من نمي توانم به اعراب توهين کنم بهترين دوستان من از مردم جنوب کشور هستند من هيچ وقت به نژاد و اصليت آنها توهين نمي کنم ، شايد بهتر بود آن حرف را با توضيح بيشتري مطرح مي کردم. 

رشيدپور: آيا دامن زدن به اين اتفاقات و اختلاف اندازي بين شيعه و سني درست است؟ 

ببينيد پررنگ شدن اين قضيه قطعا به خاطر آن گروهي بود که از اختلاف موجود بين شيعه و سني سود مي برند، و اگر نه مردم جنوب کشور ضمن دوست داشتن کار هاي بنده وقتي من در آنجا حضور پيدا مي کنم از من به گرمي استقبال مي کنند. 

رشيد پور: آيا اون گروهي که در اينستاگرام به صحبت هاي شما واکنش نشان دادن شما را ناراحت کرد؟ 

حقيقت چون من بلد نيستم با اينستاگرام کار کنم صحبت هاي اين عزيزان را نديدم و يکي از دوستان نزديک بنده وظيفه مديريت صفحه من را در شبکه هاي اجتماعي دارد.

رشيد پور: نظر شما در مورد واکنش افراد مشهور مثل آقاي ضرغامي ريس سابق صدا و سيما ، حجت الاسلام زائري از سخنرانان و واعظان مشهور به اين داستان چيست؟ 

اين عزيزان به بنده توهيني نکردند ، فقط نظرشان اين بود که درست نيست در يک برنامه زنده يک هنرمند و بازيگر با اين سابقه از اين ادبيات استفاده کند. 

رشيدپور: پس مي توان گفت اين ادبيات در وجود اکبر عبدي وجود دارد؟

شايد به جاي آن کلمه چيز ديگر بگويم ، ولي دوست داشتم که در خاطره را بدون دروغ تعريف کنم و از طرفي واقعا نمي دانستم برنامه زنده پخش مي شود و معمولا در ديدارهاي حضوري مردم دوست دارند هنرمندشان را بدون سانسور و بدون واسطه ببينند. 

رشيدپور: پس مي توان گفت اين ادبيات در وجود اکبر عبدي وجود دارد؟ 

بله من هم تافته جدا بافته نيستم من در ميدان شوش بزرگ شدم و کفتر بازي کردم و دوست دان خلاف کار و چاقو کش دارم و اين گونه نيست که در نروژ به دنيا امده باشم و در سوئد به مدرسه رفته باشم يک ادم معمولي جنوب شهري هستم مثل خيلي از انسان هاي ديگر ، بازهم از کساني که از شنيدن حرفهاي من ناراحت شدن به ويژه مردم عرب کشور عذر خواهي مي کنم. 

رشيدپور: آيا به خاطر بازي در اخراجي و رسوايي راضي هستيد يا ناراحت؟ 

من اگر خاطره بدي از اين فيلم ها تعريف کردم يا انتقادي کردم به خاطر مسائل مالي بود من در اخراجي هاي يک شانزده ميليون قرارداد بستم که ده ميليون آن را ده ماه بعد دريافت کردم .

رشيدپور: بعضي هاي مي گويند اکبر عبدي پولکي است؟ 

خير واقعا اينگونه نيست، بسيار پيش آمده که پولمان را به راحتي خورده اند ، من در برنامه تلويزيوني هفت از کلمه کلاهبردار استفاده کردم که به ازاي هر بار تکرار اين کلمه خطاب به تهيه کننده محترم قاضي در دادگاه شصت هزار تومان مرا جريمه کرد 

رشيد پور: آقاي عبدي به خاطر بازي در هر فيلم چقدر پول مي گيريد؟ 

اين مبلغ به عوامل مختلف بستگي دارد من در اخراجي هاي يک بيست ميليون گرفتم ، در اخراجي هاي دو چهل ميليون قرار داد بستم که با صحبت هاي شريفي نيا ده ميليون تخفيف دادم که بعد ها متوجه شدم آقاي شريفي نيا خودش در آن کار شريک بوده و از ده نمکي خواسته بود به ازاي تخفيفي که از بازيگران مي گيرد درصدي به دستمزدش اضافه شود البته اين را اگر به خودش بگوييد مي گويد نه اما دورغ مي گويد، همچنين در اخراجي سه 110 ميليون ، معراجي ها 100ميليون ، رسوايي 1 صد و ده ميليون و رسوايي دو دويست ميليون قرار داد بستم .

رشيد پور: واکنش کارگردان فيلم که آدم متديني است يا حداقل ظاهر اين گونه دارد به اين اتفاقات چه بود؟ 

ايشان وقتي متوجه مي شدند قضيه را پيگيري مي کردند و دستور رسيدگي مي دادند اما ساير دوستان به ويژه همکاران بخش توليد کم کار مي کردند . 

رشيد پور: آيا رسوايي يک کار خوبي بود؟ 

بله کار خوبي بود چون مخاطب خوب و زيادي داشت .

رشيد پور : من با شما مخالفم صحنه اعدام هم مخاطب زياد دارد آيا خوب هست؟ 

به خاطر اينکه اتفاق پر رنگي است و اتفاقي نيست که هر لحظه بيفتد به همين دليل مخاطب زياد دارد ، اخراجي ها به دليل وجود سکانس هاي جالب که کنار هم قرار گرفته و به خاطر وجود آقاي ده نمکي توانسته مجوز بگيرد پرفروش بوده اما اين گونه نيست که فيلم هيچ حرفي براي گفتن نداشته باشد .

رشيد پور: شنيده مي شود اکبر عبدي آدم بد قولي است ؟ 

اگر اين اخلاق من از ابتداي ورودم به سينما در من وجود داشت نمي توانستم با بزرگاني مثل آقاي مخملباف دوکار، ميرباقري سه کار ، مرحوم حاتمي دوکار، مهرجويي، تقوايي و ساير بزرگان کار کنم، آدم بدقول نمي تواند اکبر عبدي بشود و پر رنگ شود و من اين حرف را قبول ندارم .

رشيد پور: شما که سابقه کار با علي حاتمي و تقوايي ساير بزرگان را داريد چه گونه مي شود که در فيلم هاي سوپر مارکتي هم حضور پيدا مي کنيد و با کارگردانان جوان هم کار مي کنيد؟ 

به هر حال من هم بايد از لحاظ مادي زندگي خود را پيش ببرم من نمي توانم منتظر بمانم که آقاي تقوايي فيلم بسازد الان حدود بيست و اندي سال است که آقاي تقوايي فيلم نساخته و خانه نشين است ، دولت بايد بودجه و يارانه اختصاص بده مانند بقيه کارگردانان تا ايشان هم بتواند فيلم بسازد .

رشيد پور: خط فکري ده نمکي را دنبال مي کند يا حامي ناصر تقوايي است؟ 

من طرفدار کار درست و صحيح هستم حال اين کار توسط هر فردي با هر شکل اخلاق و هر سبکي مي تواند عرضه شود،به من ايراد مي گرفتند که چرا با آقاي ده نمکي کار کرديد آيا مي دانيد ايشان دانشجو ها را از بالا به پايين پرت مي کردند زماني که مي پرسيديم آيا شما اين کار را از ايشان ديديد مي گفتند که نه ما هم از زبان فرد ديگر شنيده ايم، من به شما مي گويم اين فرد چهل و پنج کيلو است و زور هول دادن کسي را ندارد .

رشيدپور: در مورد اقامت در ترکيه و خريد منزل در آناليا تا قصه پناهندگيتان توضيح دهيد؟ 

من دوستي در آناليا ترکيه داشتم که در آنجا هم آژانس مسافرتي داشت و هم آژانس مسکن، روزي ما را براي نشان دادن شکل ساخت و ساز و متريال استفاده شده در ساختمان هايش به آنجا برد و ما ديديم مي توانيم با هفتصد ميليون آپارتمان دوبلکس با تمام امکانات که همه وسائل آن زيمنس آلمان است در آنجا داشته باشيم که با اين پول در نازي آباد هم نمي شود آپارتمان دوبلکس خريد، از طرفي بنده زماني که در ايران بودم هر سه روز نياز به دياليز داشتم و اگر اين زمان به تاخير مي افتاد حال من بسيار بد مي شد اما در آنجا آب و هوا به من ساخته بود به نوعي که من هر ده روز دياليز مي کردم در حال حاضر هم براي استراحت مدتي در سال به آنجا مي رويم، ولي صحبت هايي که در مورد اقامت يا پناهندگي بنده شده بود صحت ندارد.

رشيد پور: سريال هاي ترکيه اي که از ماهوارها پخش مي شود را مي پسنديد؟ 

نه موافقم نه مخالف، به اين دليل که در عرضه ده ماه ششصد ميليون دلار به کشور هاي مختلف فروختند نمي توانيم بگوييم آن ها موفق نبوده اند موفقيت معنوي هم با ميزان مخاطب آن ها مشخص مي شود 

رشيد پور آقاي عبدي شما خيلي کميت محور هستيد ميزان فروش ميزان مخاطب ... 

ما قرار نيست خيلي با کيفيت صحبت کنيم ما بايد بدانيم کجا قرار گرفته ايم سينما ما در برابر هند و آمريکا ضعيف تر هستيم آنها توليد زيادي دارند سينما ما در مقابله سينماي آمريکا شوخي است فيلم توليدي در ايران حداکثر در چهل سينما نمايش داده مي شود اما در سينماها آمريکا به طور همزمان در سه هزار سينما نشان داده مي شود فيلم محمد رسول الله يک سر و گردن از فيلم هاي آمريکايي بالاتر است .

رشيد پور: بالاخر موضع شما نسبت به آقا مجيدي مثبت است يا منفي؟ 

ببنيد من اگر انتقادي به اقاي مجيدي دارم انجايي است که فيلمي مي سازد از خواهر و برادري که لنگ يک جفت کفتش هستند آن هم در مملکتي که مردمش در ماه رمضان و محرم الحرام به بهترين شکل مي بخشند و نذري مي دهند ، که چهره خوبي از کشور به مردم نشان نمي دهند .

رشيد پور: شما طرفدار ريس جمهور سابق کشور بوديد؟ 

من نه موافقم نه مخالف هيچ ريس جمهور هيچ کشوري از جمله کشور خودم نيستم چون اصلا سياسي نيستم .

رشيد پور: پس چه طور مي شود جايي روي صحنه از ايشان حمايت مي کنيد؟ 

من بايد مطيع باشم و به راي مردم احترام بگذارم ، ايشان برگزيده مردم هستند و بايد مورد حمايت قرار گيرند و جايي که من بودم جايي دعوا و انتقاد نبود .

رشيد پور : شما به احمدي نژاد راي داده بوديد؟ 

من هيچ وقت به هيچ کس راي ندادم ،فقط يکبار با مادرم در انتخابات مجلس و قبلتر در راي گيري جمهوري اسلامي راي دادم .

رشيد پور: شما در برنامه خندوانه به ريس جمهور فعلي انتقاد کرديد؟ 

آن بيشتر يک شوخي بود که بايد از دهان من در ميامد چون من کمدين جامعه هستم من مي توانم از طريق خنديدن حرفم را به مسئولين بدهم خدا مي گويد بزرگي را به تو مي دهم که از اين بزرگي در جهت خودت و بندگانت استفاده کني. 

رشيد پور:اکبر عبدي تحت عنوان کمدين، نقش روحاني بازي مي کند در برنامه اي با ياد از برادر شهيدش اشک مي ريزد، مقابل ريس جمهور عصا بدست رول کمدين بازي مي کند در آناليا مي رود و خانه مي خرد، دوست دارد در ترکيه فيلم بازي کند، اين مساله را چطور توضيح مي دهيد؟

اکبر عبدي که از اين شکل سوال کم اعصباني شده پاسخ مي دهد من هم آدم هستم و حق زندگي دارم بايد آن جور که دوست دارم زندگي کنم .

رشيدپور: در مورد اين پنج اسم اولين کلمه اي که به ذهنتان مي رسد را بگوييد؟ 

استاد محمد علي کشاورز: شعبون استخووني 

استاد جمشيد مشايخي: معرف من به سينماي ايران 

استاد عزت الله انتظامي: سر بازي در اجاره نشين ها از ترس بازي مقابل ايشان سه روز مي ترسيدم و حالم بد مي شد 

استاد علي نصيريان: انضباط به معناي مطلق براي يک بازيگر 

ده نمکي : بايرام در اخراجي ها 

احمدي نژاد: آدم فوق العاده راحت، اصلا در کنارش احساس نمي کردي آدم بزرگ سياسي است 

شريفي نيا: مرده خور 

رضا عطاران: نمونه يک آدمي که از هيچي در يک شهرستان دور افتاده سوپر استار مي شود مصداق خواستن توانستن 

روحاني: ياد بدقولي مي افتم ، بعد از آمدنش وضعيت اقتصادي بدتر شد 

رشيد پور: خواننده مورد نظر شما کيست؟ 

مرضيه، دلکش ، بنا، ابي ، معين، داخل کشور هم ايرج و احسان خواجه اميري شعر و کارهايشان را مي پسندم .

رشيد پور: نظر شما در مورد استاد شجريان چيست؟ 

عاشق پسر استاد شجريان هستم، آهنگ هاي استاد را بايد دوره کند گوش کنيم تا متوجه شويم چه مي گويد .

=============

فایل تصویری مصاحبه:http://www.aparat.com/v/WIJuc

برچسب ها
درباره نویسنده
نظرات کاربران
کد امنیتی
حنا خانوم
حنا خانوم
٩٤/٠٧/٢٥
٠
٠
چقد زیاده :|
Hamid_Bozorgvari
Hamid_Bozorgvari
٩٤/٠٧/٢٥
٠
٠
عجب مطلب خوبی بود ، از خوندنش لذت بردم ، چقدر صاف و ساده همه چیز رو رو کرد ... :) ... طفلک شریفی نیا رو با خاک یکسان کرد :))
مرتضی
مرتضی
٩٤/٠٧/٢٥
٠
٠
از رک گوییش خوشم میاد
پربازدیدتریـــن ها
یک پارچ آب سرد!

شرط ثبت نام

٩٥/٠٩/٠٩
شعری سروده خودم

ترافیک خیال

٩٥/٠٩/٠٧
میانه رو و دانا

امر به معروف و نهی از منکر وظیفه کیست؟

٩٥/٠٩/١٠
پاییز را مرگ می دانم

پاییز لعنتی

٩٥/٠٩/٠٦
گپ و گفتی کوتاه با دانشجویانی که در کنار تحصیل کار هم می کنند

کار کن، دانش بجو!

٩٥/٠٩/٠٧
قرار نیست بیایی!

بامداد پنجم آذر هزار و سیصد و نود و قلب

٩٥/٠٩/٠٦
شعری سروده خودم

حیف که روی من این جا به تو هم باز نبود

٩٥/٠٩/١١
طنز

نامه ای منصفانه به استاد

٩٥/٠٩/١١
برای پدر مهربانم

خورشید ِ گل فروش

٩٥/٠٩/٠٩
اراده

می خواستم خلبان شوم

٩٥/٠٩/٠٦
یکی این را به زندگی حالی کند

برزخ

٩٥/٠٩/٠٧
چه کاریست؟

فهم

٩٥/٠٩/٠٨
اگر ریزعلی می بود، شاید داستان طور دیگری رقم می خورد

جای دهقان فداکار خالی بود

٩٥/٠٩/١٠
وقتی در 24 ساعت یک ملت عزادار می شود...

تراژیک ترین دو روز

٩٥/٠٩/٠٨
لعنت به هرچه یاد تو را زنده می‌کند

تقویم های بی عدد / شعر

٩٥/٠٩/١٠
بیا همت کن رفیق

با دود و غبار هم مدارا ؟!

٩٥/٠٩/١١
وقتی آقا جان، خانوم جان، بابا و مامان با هم پرکشیدند

بلیط رفت و بی برگشت!

٩٥/٠٩/٠٩
هنوز درد می کند

چوب استاد

٩٥/٠٩/٠٦
بارانی که نمی بارد

این هوا خفه مان می کند

٩٥/٠٩/٠٧
قسمت اول: فراخوان

جایزه ادبی در قرون پیشین

٩٥/٠٩/٠٨