الکی مثلا ما دلواپس دین و مردمیم!
آیا کسانی که شهدای حادثه منا را مسخره می‌کنند و حج رفتن را کاری بیهوده می‌دانند، واقعا نگران دین و مردم‌

الکی مثلا ما دلواپس دین و مردمیم!

نویسنده : مریم نیک‌پور

چیزی از پیام‌های تبریک عید و شور و حال عیدی دادن‌ها نگذشته بود که خبر از فاجعه منا دادند، یک زخم بزرگ که بر دل همه مسلمانان جهان نشست. در همان حال که چشم‌مان پر از اشک بود و دست‌مان را بر زخم دل‌مان فشار می‌دادیم، دیدیم یک عده بلند شده‌اند و با تمام توان نمک بر زخم دل‌های داغدار می‌پاشند، سعی دارند تیشه به ریشه حج بزنند و اگر دست و هورای‌شان کنی کل دین را زیر سوال می‌برند. این اولین بارشان هم نیست، به هر بهانه‌ای همین کارها را تکرار می‌کنند و دلنگرانی‌شان نه مرگ حجاج است، نه هتک حرمت به چند ایرانی، بلکه از دین و هر آنچه به آن مربوط است بیزارند. در ادامه می‌خواهیم به این موضوع بپردازیم که پیام‌هایی با این محتوا که به حج نرویم و پولش را بدهیم به افراد نیازمند و نریزیم در شکم اعراب فلان و بهمان، از کجا آب می‌خورد و واقعا چه تفکری پشت آن است.

 

|| نژاد برتریم ما!

«پول خودتان را نریزید در شکم این عرب‌‌های سوسمار خوار»، «چرا خرج عرب‌ها می‌کنید؟ همان را بدهید کشور آباد بشود»، مطمئنا شما هم این روزها با جملاتی از این دست در شبکه‌های اجتماعی رو به رو شده‌اید، جملاتی که بین فارس و عرب یک خط می‌کشد و عرب‌ها را به خاطر نژادشان حقیر و پست جلوه می‌دهد. تحقیر انسان‌ها به خاطر ملیت، رنگ پوست و قومیت آن‌ها چیزی جز نژادپرستی نیست، که تمام مکاتب اسلامی و غیر اسلامی آن را منفور می‌دانند و سعی در مبارزه با آن دارند. حتی هزار سال پیش کوروش کبیر در منشور گلی خود به آزادی قومیت‌ها و مبارزه با نژاد پرستی اشاره کرده و اولین اصل بنیادی آزادی انسان‌ها را احترام به ملیت آن‌ها دانسته است. حالا شما بگویید تحقیر یک قوم با حرف‌هایی از این دست که من فارسم و تو عرب هستی، در حالی که ما در کشور خودمان کلی هموطنان عرب داریم، آیا چیزی جز نژادپرستی کورکورانه است؟

از همه این‌ها گذشته سالانه چندین هزار نفر ایرانی به سفرهای خارجی می‌روند و اگر ما بخواهیم این نگاه را به باقی انسان‌های دنیا تعمیم بدهیم باید بگوییم چرا به سرزمین ترک‌های فلان و بهمان می‌رویم و پولمان را خرج آن‌ها می‌کنیم؟ همین را برای آبادی کشور هزینه کنیم. یا این‌که پولمان را نریزیم در جیب تایلندی‌های حرام خوار(!)... در هر صورت ممکن است ما در طول سال به هر نقطه‌ای از دنیا سفر کنیم و پول خود را به بیگانه‌ها بدهیم.

 

|| تحریم حج

بعد از اتفاقاتی که اخیرا رخ داد عده‌ای عقیده دارند که باید با تحریم حج یک ضربه اساسی به اقتصاد سعودی‌ها بزنیم و پای اقتصادشان را لنگ کنیم اما حقیقت امر این است که عربستان هیچ نیازی به پول حج ندارد. ببینید سالانه 70 هزار ایرانی به حج تمتع می‌روند که اگر هر کدام از آن‌ها با پول هتل و هواپیما و سوغاتی20 میلیون تومان خرج کنند. حدودا خرج هر یک نفر 4000 دلار می‌شود، یعنی جمعا ایرانی ها 280 میلیون دلار سالانه به جیب عربستان می‌ریزند. این در حالی است که عربستان روزانه 11 میلیون بشکه نفت می‌فروشد که اگر قیمت هر بشکه نفت، با توجه به میانگین قیمت جهانی 50 دلار باشد، در سال 200 میلیارد دلار از بابت نفت به جیب عربستان می‌رود. هزینه حج ایرانی‌ها در مقابل در آمد سالانه نفت چیزی حدود 0.15% (پانزده صدم درصد!) است؛ یعنی خیلی خیلی اندک. حالا اگر حاجیان دیگر کشورهای اسلامی را در نظر بگیریم و این مبلغ را ده برابر کنیم تازه هزینه حج حدود یک درصد در آمد فروش سالیانه نفت می‌شود.

واضح است که عربستان هیچ نیازی به پول مراسم حج ندارد و نه تنها علاقه‌مند نیست که هر سال حج رونق پیدا کند و جمعیت بیشتری به مکه بروند، بلکه از سر اجبار از حاجیان پذیرایی می‌کند و از کم شدن تعداد هم خوشحال می‌شود. به عنوان مثال ظرفیت کشور ما تا سال 89 صد و بیست هزار نفر بود که عربستان به بهانه زیاد بودن سهم ایرانی‌ها و مدیریت بهتر حج آن را به 70 هزار نفر کاهش داد. این کشور فقط به دنبال یک شو و بازی نمایشی ست تا بگوید مراسم حج امسال هم برگزار شد. از طرفی دیگر از آنجایی که ایران قدرتمندترین کشور اسلامی ست و دیگر کشورهای مسلمان عرب زبان هم به خاطر سیاست تحقیر آمیز عربستان به سمت ایران جذب شده‌اند از نبودن ایرانی‌ها به دو هدف می‌رسد:

 1. نبودن ایرانی‌ها در بزرگترین اجتماع مسلمانان دنیا و جمعیت امت اسلامی

2. عدم ارتباط حاجیان ایرانی با حجاج سایر کشورها 

کشور عربستان به خوبی می‌داند که با وجود ایران او دیگر نمی‌تواند با دلگرمی به آمریکا و پول نفت خود نگاهی تحقیر آمیز و مغرورانه به باقی کشورهای مسلمان داشته باشد و خود را رئیس آن‌ها بداند. در واقع حج برای عربستان نه سود مالی دارد، نه سود حیثیتی و سیاسی و خالی شدن حج به نفع اوست، چون هم دردسر کمتری را متحمل می‌شود، هم کشورهای مسلمان دشمن خود را دور هم جمع نمی‌کند.

این قبول، که حج رفتن به هر بهانه‌ای درست نیست و اگر خطر جانی حاجی را تهدید کند، اصل حج بر طبق احادیث و فتوای دینی ساقط می‌شود، مثل سال 66 که حاجیان را به گلوله بستند و حج چند سالی از طرف ایران تعطیل شد. اما نبودن ما در بزرگترین اجتماع مسلمانان جهان چه سودی به ما می‌رساند؟ آیا ما با تحریم حج به عربستان ضربه می‌زنیم؟

 

|| کمک به فقرا جایگزین حج

این‌که چرا آدم‌های مذهبی جامعه یکدم به دنبال سفرهای زیارتی و حج و کربلا و... هستند و هزینه سفر خود را به فقرا کمک نمی‌کنند سوالی است که این روزها زیاد مطرح می‌شود. حتی شبکه بی‌بی‌سی درست بعد از ظهر روز عید قربان گزارشی کار می‌کند از زن مالزیایی که هر سال خرج حج خود را به نیازمندان می‌بخشد و حج نمی‌رود. برای جواب به این سوال باید چند نکته را در نظر گرفت: 

1. خمس و زکاتی که حاجی قبل از رفتن پرداخت می‌کند.

خمس حق نیازمند از مال است و پرداخت آن برای هر مسلمانی که درآمدی دارد واجب است. حاجی قبل از رفتن به حج باید مستطیع باشد یعنی از نظر مالی هزینه حج را داشته باشد. عدم پرداخت خمس باعث می‌شود اعمال حج قبول نشود. به همین دلیل حاجی قبل از رفتن خمس مال خود را به نیازمندان می‌دهد و اگر در طول عمر خود خمس و زکاتی را پرداخت نکرده باشد به دلیل این‌که در حج خود ایرادی وارد نشود آن را پرداخت می‌کند. یعنی قبل از رفتن مبلغ قابل توجهی را به فقرا کمک می‌کند.

2. صدقات

همه ما می‌دانیم بخش اعظمی از نیازمندان و فقرای کشور ما تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی هستند و این مرکز بیشتر از کمک‌های مردمی و صدقات آن‌ها تامین می‌شود و اکثرا هم افراد مذهبی جامعه صدقه می‌دهند.

3. خیریه‌های کوچک و جمع‌های خیرانه مساجد

اکثر خیریه‌های کوچک و جمع‌های مردمی که در مسجدها وام قرض الحسنه می‌دهند و جهاز برای دخترهای بی‌سرپرست درست می‌کنند، را افرادی تشکیل می‌دهند، که دغدغه حج و سفرهای زیارتی دارند. البته افراد غیر مذهبی هم انفاق می‌کنند، اما بخش عمده آن‌ها را افراد مذهبی تشکیل می‌دهند.

آیا همین افرادی که امروز سنگ کمک به فقرا را به سینه می‌زنند و رفتن به حج را عملی بیهوده می‌دانند خودشان حاضرند از سفرهای خارجی خود بگذرند و به جای آن به فقرا کمک کنند؟ یا این‌که عروسی‌های مجلل نگیرند و پول آن را به خیریه‌ها بدهند یا باز هم افراد مذهبی جامعه این کارها را می‌کنند؟

 

|| حادثه منا، نشانه ظهور!

در بعضی از شبکه‌های اجتماعی حدیثی از پیامبر نقل شده است با این مضمون که: و نشانه آن، گریختن حاجیان است و فاجعه ای در منا رخ خواهد داد که تعداد زیادی از حجاج در آن کشته خواهند شد و خون هایشان، بر مسیر جمرات روان خواهد گشت.

روایت کامل این است:

بانگی در ماه رمضان شنیده می‌شود،آتش جنگی در ماه شوال بر افروخته می‌گردد، قبیله ها در ماه ذیحجه به جنگ برمی‌خیزند و نشانه آن این است که حجاج را غارت می‌کنند و فاجعه بزرگی در منا روی می‌دهد و افراد بیشماری کشته می‌شوند و خون ها روان می‌شود و بر جمرات می‌ریزد.

در حدیث پیامبر به شنیده شدن صیحه آسمانی در ماه رمضان که از نشانه های قطعی ظهور صاحب الزمان  است، اشاره می‌کند. در حادثه منا شاهد چنین واقعه ای نبودیم، البته همه ما امیدواریم هر چه زودتر ولی امر مومنان ظهور کند. اما این حدیث به فاجعه‌ای که روز عید قربان در منا رخ داد، ارتباطی ندارد.

 

|| همدرد باشیم

درد سختی است از دست دادن مسافری که چشم انتظار او هستی، از آن سخت‌تر هم دیدن این همه حرف پشت سر مسافری است که حالا مفقود شده است، یا نمی‌دانی چه بلایی سر جنازه او ‌آمده است. دلیل این خوشحالی آشکار را درست زمانی که هموطنانمان عزادار حاجی خود هستند نمی‌فهمم، این‌که امروز حیثیت و شرافت حاجی آن‌ها زیر سوال برود و برای آن کاریکاتور بکشند، یا بگویند شما رفتید به شیطان سنگ بزنید، شیطان از روی شما رد شد. آیا درست است؟ با عدل و انصاف جور در می‌آید که روی زخم هموطنان خودمان نمک بپاشیم؟

اگر حادثه‌ای در ایران رخ بدهد ،مثلا هواپیما سقوط بکند یا زلزله بیاید همه ابراز همدردی می‌کنند حالا چه بر سر مردم ما آمده است که به جای همدردی، زخم دل هموطنان چشم انتظارخود را بدتر می‌کنند؟

اگر فریادی دارید بر سر آل‌ سعود بکشید. آن را محکوم کنید، لعنت کنید، حادثه را محکوم کنید نه اینکه با مسخره کردن و زیرسوال بردن سنت واجب حج و عمل عبادی حاجیان هموطن و هم دین خودتان به درد همگان اضافه کنید

 

|| راهکار چیست؟

فاجعه‌ای که در منا رخ داد دل همه مسلمانان را به درد آورد، پیگیری تیم دیپلماسی کشور برای رسیدن به مدیریت کامل یا بخشی از حج توسط کشورهای اسلامی و سازمان همکاری‌های اسلامی، بهترین راهکار است که باعث رونق حج و امنیت و آسایش مسلمانان دنیا در این اجتماع بزرگ می‌شود و یک فرآیند قابل اجرا است چرا که بیشتر کشورهای مسلمان داغ دیده‌اند و آماده یک حرکت و موج همگانی هستند.

برچسب ها
نظرات کاربران
کد امنیتی
بهمن بهمنی
بهمن بهمنی
٩٤/٠٧/٠٥
٢
٠
« البته همه ما امیدواریم هر چه زودتر ولی امر مومنان ظهور کند. اما این حدیث به فاجعه‌ای که روز عید قربان در منا رخ داد، ارتباطی ندارد.» نگاه کنید خانم نیک پور ، بدون اذن خدا سیخی از درخت روی زمین نمی یوفته! رو چه حسابی با قاطعیت دارین این حدیث رو نفی می کنید ؟:) !
مریم نیک پور
مریم نیک پور
٩٤/٠٧/٠٥
١
١
من متوجه صحبت شما نشدم حدیث کامل براتون نقل کردم اشاره ام کردم که یکی از نشانه های قطعی ظهور شیهه و ندای که در ماه رمضان در آسمان شنیده میشه که ماه رمضان امسال چنین اتفاقی نیفتاد با این استدلال میگم حدیث پیامبر ربطی به این حادثه نداره و این حادثه چیزی نیست که در حدیث به اون اشاره شده
m.javadi
m.javadi
٩٤/٠٧/٠٥
٠
٠
پیشنهاد میکنم کتاب «شش ماه پایانی ظهور» نوشته مجتبی الساده / ترجمه محمود مطهری نیا رو مطالعه کنید. کتاب بسیار عالی که نویسنده دقیقا با تحقیق تمام حوادث آخرالزمان و شش ماه پایانی ظهور رو به ترتیب مرتب کرده.
بهمن بهمنی
بهمن بهمنی
٩٤/٠٧/٠٥
٣
٠
بعضی وقت ها حساب دو دو تا چهار تا هست ، که هیچ وقت 5 نمیشه ! من با منظق ریاضی هیچ وقت نمی ذارم جمع 2 +2 رو کسی برام 5 ثابت کنه به همین خاطر هست که می گم هیچ کار خدا هم بی حکمت نیست ! شاید نشانه ای از ظهور باشه ، ما این رو به فال نیک می گیریم ، و حواسمون رو جمع می کنیم . ولی اون دسته از افرادی که دارن ، نشانه های ظهور رو ، با مسائل سیاسی قاتی می کنن و تایین می کنند زمان ظهور رو ، اوناها دروع گو هستند ! :) ممنونم بیشتر بنویسید ، و موفق باشید
مریم نیک پور
مریم نیک پور
٩٤/٠٧/٠٥
٠
٠
شما کشته شدن اینهمه آدم به فال نیک میگیرین؟ اقای بهمنی گوسفندهای قربانی عید نبودن ها ادم بودن
مریم نیک پور
مریم نیک پور
٩٤/٠٧/٠٥
٠
٠
در مورد تعیین زمان ظهور و ربط دادن اتفاقات به زمان ظهور من فقط شما را ارجاع میدم به حدیث امام صادق که تعیین کنندگان زمان ظهور دروغ گویانند
بهمن بهمنی
بهمن بهمنی
٩٤/٠٧/٠٥
٠
٠
نه منظور من رو متوجه نشدین خانم نیکپور، نگاه کنید در فاجعه انسانی بودن این حادثه شکی نیست، من می گم اون دسته که می گن نشانه ی ظهور شرایط منطقه هست این رو به فال نیک می گیریم، یعنی یک درصد هم فرض کنیم نشانه ی ظهور هست پس باید خودمون رو آماده کنیم .
بهمن بهمنی
بهمن بهمنی
٩٤/٠٧/٠٥
٠
٠
قطعا تایین کنندگان زمان ظهور دروغ گو هستند ،ولی نشانه تای ظهور رو میشه احساس کرد، متن روانی و قلم شیوایی دارین ، سپاس، ازین بابت می گم بیشتر بنویسید :)
مریم نیک پور
مریم نیک پور
٩٤/٠٧/٠٥
٠
٠
بله متوجه شدم منظورتون لطف دارید شما:) ولی من هنوزم فکر میکنم استفاده این چنینی از حدیث پیامبر یکجور ماهی از اب گل الود گرفتن و ایجاد شبهه است باید حواسمون به شبهه ها باشه ما از خدامونه امام زمان زودتر ظهور کنند و برای ظهورم دعا میکنیم اما نباید اجازه بدیم مسائل عادی جلوه بدن به خاطر اینکه نشانه ظهوره که اگه بر اساس حدیث باشه مشخصه که نیست چون نه شیهه در رمضان بوده نه به حجاج حمله شده
amin20
amin20
٩٤/٠٧/٠٥
٠
٠
من نمیدونم چطوریه که تو اربعین که اون جمعیت که 5 یا 6 برابر مکه هست یه همچین اتفاقاتی نمیفته !
مریم نیک پور
مریم نیک پور
٩٤/٠٧/٠٥
٠
٠
دلیلش اینه که انگیزه ها متفاوته عربستان از سر مجبوری و با اجبار از حاجی ها پذیرایی میکنه اما عراق براش مهمه سال بعد این جمعیت دو برابر بشه و از روی عشق و خدمتگذاری به زائرین از مردم پذیرایی میکنه توی مطلب اشاره کردم که حج برای عربستان نه سود مالی داره نه سود حیثیتی
f_bi3daa
f_bi3daa
٩٤/٠٧/٠٥
٠
٠
سلآم؛ درست میگی...من پای صحبت خیلی ها نشستم که دقیقا همین حرفارو میزدن؟! امیدوارم که تکلیف مففقودی ها زود تر روشن شه و ان شالله که سالمو سلامت برگردن پیش خانوادهاشون... و پیگیری تیم دیپلماسی هم رضایت بخش باشه...باتشکراز شما
مریم نیک پور
مریم نیک پور
٩٤/٠٧/٠٥
٠
٠
خواهش میکنم ممنونم از نظرت شماها باید جواب اون عده را با همین استدلال ها بدین و بهشون ثابت کنید صحبتشون از سر عدم سواد رسانه ای
Mahziar
Mahziar
٩٤/٠٧/٠٥
٠
٠
مطمئن باشید عربستان نه عذرخواهی میکنه ،نه مدیریت حج رو به کس دیگه ای میده ، اصلا مگه میشه تو کشور عربستان مدیریت با کشور دیگه ای باشه ، خیلی خنده دار این حرف(مثل این میمونه که بگن مدیریت کاروان ها در مشهد رو روز عاشورا رو بدیم به عراق ) فقط تنها کاری که میشه کرد اینه که عربستان تعهدی رو بپذیره که امنیت حاجیان رو با اقداماتش حفظ کنه (که این میتونه چند طبقه کردن رمی جمرات و......باشه )
مریم نیک پور
مریم نیک پور
٩٤/٠٧/٠٥
٠
٠
منم با شما موافقم که عربستان اینقدر مغرور و خودپرست که حتی عذرخواهی هم نمیکنه اما شاید فشار دیپلماسی باعث بشه حداقل بخشی از مدیریت حج دست سازمان همکاری های اسلامی بده یا اینکه یک مجمع تشکیل بشه برای حج ببینید بزرگترین اجتماع امت مسلمان یک مسئله خیلی مهمه قد یک کاروان کوچیک نیست و فقط به یک ملت و دولت ربط نداره بلکه به همه مسلمانها مربوط میشه الان این فاجعه دردش برای همه مسلمانها بود تمام کشورهای مسلمان دنیا کشته و مجروح دادند
h.naderi
h.naderi
٩٤/٠٧/٠٦
١
٠
منم هم با نظر مهزیار جان موافقم؛ این موضوع لازمه برگزاری هر گونه مراسم حجی در آینده خواهد بود. درست مثل تعهدی که در سال 69 عربستان سعودی داد و دوباره اعزام حاجی ایرانی آغاز شد
m.javadi
m.javadi
٩٤/٠٧/٠٥
٢
٠
به نظر من دقیقا مشکل ما بحث سواد رسانه اییه. اینکه اصلا توانایی تحلیل موضوعاتی که بهمون ارائه میشه رو نداریم. به سرعت کپی پیست میکنیم. هرچی بقیه بگن و به نظرمون هیجانش خوب باشه برامون کافیه و دیگه دلیل و مدرک لازم نداریم. حتی فکر هم نمیکنیم. چشم هامون رو میبندیم و فریاد می کشیم.
مریم نیک پور
مریم نیک پور
٩٤/٠٧/٠٥
٠
٠
موافقم گاهی اوقات اسیر جو گیری های زماندار میشن ملت!
r_roshnavand
r_roshnavand
٩٤/٠٧/٠٥
٢
٠
سلام ... خط به خط مطلب را خواندم ولي يك لحظه هم نتوانستم قبول كنم كه نبايد جواب عربهاي جيره خوار را نداد. مرگ بر آل سقوط ، و سخني از امام داريم كه در روزنامه اطلاعات چاپ شده كه مملكت را آباد كنيد بجاي رفتن به مكه /// من با اين نوشته اصلا نظرم را در مورد عرب ستيزي از دست ندادم و هر طور باشد روزي اگر شده يك نيشگون هم شده از يك عرب غير ايراني خواهم گرفت.
مریم نیک پور
مریم نیک پور
٩٤/٠٧/٠٥
٠
٠
اتفاقا ما هم همین حرف میزنیم مرگ بر آل سعود دشمن ماست آل سعود و وهابیت و ایشالله ریشه آنها از بین بره تا اینقدر به مسلمانهای مظلوم بحرین و یمن ظلم نکنند، مشکل ما با دولت آل سعود نه مردم مظلوم این نگاه به مردم اونها چیزی جز نژاد پرستی نیست// در مورد نکته ای که اشاره کردین از حضرت امام باید چند تا نکته را بهتون بگم اول اینه این تکه روزنامه مربوط به سال 58 هست که منظور امام به حج و سفرهای زیارتی مستحب بوده نه حج واجب متن کامل اون هم میتونید در صفحه 181 صحیفه امام ببینید کامنت بعدی متن کامل صحبت امام براتون میذارم که اول امام مردم دعوت کردند که در کار جهاد سازندگی کمک کنید و بعد خواستن به جای سفرهای مستحب به جهاد و سازندگی ایران برسند
مریم نیک پور
مریم نیک پور
٩٤/٠٧/٠٥
٠
٠
ان شاالله خداوند به همه ملت و به همه کسانی ه در این راه شریک مساعی میکنند و این وظیفه اخلاقی-شرعی را ادا میکنند توفیق عنایت کند همه موفق باشند که در این جهاد شرکت کنند و ان خرابه ها را بسازند و برادران خودشان را کمک کنند که شاید هیچ عبادتی بالاتر از این عبادت نباشد بلکه من می خواهم از اشخاص که برای زیارتها برای مکه معظمه برای مدینه منوره میخواهند بروند لکن به طور استحاب می خواهند بروند من از انها هم تقاضا کنم که شما برای ثواب میخواهید بروید مکه مشرف بشوید میخواهید بروید مدینه منوره عتبات عالیات مشرف بشوید امروز ثوابی بالاتر از اینکه به برادرهای خودتان کمک کنید نیست و این سازندگی را با هم شروع کنید که ایران خودتان درست ساخته بشود و برادرهای خودتان نجات پیدا بکنند.صحیفه امام.ج8.ص 181
r_roshnavand
r_roshnavand
٩٤/٠٧/٠٦
٠
٠
سلام ... تا خون در رگ من باشد با عربهاي جيره خوار مبارزه خواهم كرد.
مریم نیک پور
مریم نیک پور
٩٤/٠٧/٠٧
٠
٠
به چه جرمی مبارزه می کنید؟
r_roshnavand
r_roshnavand
٩٤/٠٧/٠٩
٠
٠
سلام ... قلبهاي سنگي كه دارند
m_soltani
m_soltani
٩٤/٠٧/٠٥
٠
٠
بعضی ها می خوان صورت مساله رو پاک کنن. این راه حل خوبی نیست فرار از مشکله, چشم پوشی از حق و حقیقته...مرسی مریم متن روان بود و شیوا و البته جامع :)
مریم نیک پور
مریم نیک پور
٩٤/٠٧/٠٥
٠
٠
خواهش میشه:)
n_nikbonyad
n_nikbonyad
٩٤/٠٧/٠٥
٠
٠
این جو حاکم بر فضاهای مجازی که ندونسته سعی میکنن بعضی مسائل رو تقبیح و بعضی مسائل رو تحسین کنن، واقعا ناپسنده! این حادثه انقدر وحشتناک بود که من به شخصه حتی نمی تونم در موردش بحث و گفتگو کنم چه برسه به مسخره کردنش یا هر کار زشت دیگه...
sajede_gh
sajede_gh
٩٤/٠٧/٠٦
٠
٠
من نمیدونم چرا مردم تو شبکه های اجتماعی اینقدر در مقابل فکر کردن مقاومت می کنند.هر چی میبینن کپی میکنن و هر چیزی به ذهنشون میرسه میگن.دعا میکنم جزو این افراد نباشیم و خدا به همه قدرت تعقل عطا کنه. واقعا جو وحشتناکی بود.
مریم نیک پور
مریم نیک پور
٩٤/٠٧/٠٧
٠
٠
کاملا درست میگین خانم نیک بنیاد واقعا درد اوره من وقتی این چیزها را میخونم با خودم میگم خانواده داغدار چقدر حالشون میتونه بد بشه ازین حرفها..
دختر آریایی
دختر آریایی
٩٤/٠٧/٠٦
٠
٠
دهن بینی وظاهربینی صفت خیلی بدیه که اکثر ما ایرانیا داریمش:(هرچی هرکی بگه قبول میکنن بعضیا!!!از همه دردناکتر جکایی بود که واسه این موضوع میساختن!!!ولی مثلا اون کلیپ شاهزاده عربستان تو ماشین درحال سنگ پرتاب کردن یا آخرین قرائت قرآن توسط اون قاری قرآن یا حجله هایی که از همین الآن به جای استقبال حاجی میرن استقبال جنازه هاشون فراتر از حد تصور آدم دردناکه و دل آدم بیشتر از هرموقع دیگه ای میسوزه از اینکه هیچکاری از دستمون برنمیاد!!!قسمت آمار هزینه های حج وفروش نفت جالب بود برام!!!مرسی مریم جون از متن خوبتـــــ:)به امید ظهورش(*_*)
مریم نیک پور
مریم نیک پور
٩٤/٠٧/٠٧
٠
٠
ممنونم منصوره جان منم دلم خیلی به درد امد از خوندن خبرها و دیدن این چیزها از همه بدتر اینه که تمام نمیشه هی خبر جدید هی جنازه جدید تازه دارن شاهدان اتفاق میان..ظلم بدی کردند به مسلمانها خیلی بد
e_yousefi
e_yousefi
٩٤/٠٧/٠٦
١
٠
خیلی عالی ! من خیلی در فضای مجازی نمی گردم اما از دوستان درباره بی اخلاقی ها فراوان شنیدم. این حادثه تلخ بود و این بی اخلاقی ها تلخ کامی را صدچندان کرد. ممنون برای مطلبت.
مریم نیک پور
مریم نیک پور
٩٤/٠٧/٠٧
٠
٠
خواهش میکنم:)
باران
باران
٩٤/٠٧/٠٦
٠
٠
مسلما مدیریت حج توسط عربستان تغییر نخواهد کرد فقط امیدواریم که دیگه ازین فجایع رخ نده ممنون دوست جان :)
مریم نیک پور
مریم نیک پور
٩٤/٠٧/٠٧
٠
٠
شاید حتی لازم باشه تا وقتی یک تعهد در قبال جان مردم ما ندادن فعلا حج هم تعطیل بشه تا عربستان حداقل از مردم دنیا عذرخواهی بکنه،لطف داری عزیز خواهش میکنم:)
محدثه عارفی
محدثه عارفی
٩٤/٠٧/٠٦
٠
٠
واقعا خیلی متن روشنگرانه و خوبی بود. خیلی از سوال های خودم رو هم برطرف کرد. دمت گرم. :)
مریم نیک پور
مریم نیک پور
٩٤/٠٧/٠٧
٠
٠
قربان شما :)
r_roshnavand
r_roshnavand
٩٤/٠٧/٠٦
٠
٠
سلام ... اين رو «آیا کسانی که شهدای حادثه منا را مسخره می‌کنند» را امروز متوجه شدم بر چه اساسي زائراني كه براي انجام واجب ديني خود به حج رفته اند شهيد مي‌گويند. و لطفا ننويسيد كه من از بي لياقتي و كم خردي آل سقوط دفاع مي‌كنم.
s_mostafa_b
s_mostafa_b
٩٤/٠٧/٠٦
٠
٠
اومدم بپرسم كه اين عزيزان بر چه مبنايي شهيد خونده ميشند كه ديدم شما هم پرسيدي!؟
h.naderi
h.naderi
٩٤/٠٧/٠٧
١
٠
دو تا نکته هست در این زمینه؛ نکته اول اینکه حتما به کلمه شهید دقت داشته باشید که در ادبیات اسلامی در جاهای بسیار مختلفی به کار رفته؛ حتی روایت داریم که کسی که برای کسب روزی حلال از منزل خارج بشه و در این حال بمیره شهیده؛ چه برسه به کسی که برای انجام واجب خدا شهر و دیارش رو ترک کرده؛ پس یک معنی لغوی داریم در اینجا // یک معنی عرفی داریم از شهید که در رسانه های رسمی به کار نمیره و بیشتر حاصل از احساسات مردم هست. برای مثال اگر به سایت رسمی آیت الله خامنه ای سر بزنید؛ می بینید که برای این حادثه از لفظ «جانباختگان» استفاده شده.
mona93
mona93
٩٤/٠٧/٠٧
٠
٠
همین چندوقت پیش بود که در یک مراسم محفل انس با قرآن که از طرف دانشگاه برگزار شده بود آیاتی از کلام الله مجید توسط آقای حسنی یکی از بهترین قاریان خوب کشورمون قرائت شد فکرش رو هم نمیکردم ایشون هم در این حادثه جون خودشون رو از دست داده باشن برای شادی روحشون صلوات مریم جان ممنون از مطلبی که نوشتی
سلما
سلما
٩٤/٠٧/٠٧
٠
٠
مطلب اصلی ای که فکر منو مشغول کرده اینه که به همه حاجی های اون روز و اون حادثه و حاجی های ایرانی توهین شده ..من نمیدونم واقعا علت واقعی این مسیله چیه و این موضوع خیلی ذهنمو مشغول کرده
اکرم انتصاری
اکرم انتصاری
٩٤/٠٧/٠٨
٠
٠
امروز بحث مفصلی داشتیم در مورد سر خط این حرف و حدیث ها و جریاناتی که به وجود میان ، جای خالی یک مصاحبه با مردم تو قسمتی از مطلبت خالی بود کاش الان از مردم می پرسیدی مثلا سال دیگه اگه نوبت حج شون باشه چی کار می کنن!؟خیلی ممنون به موقع بود واکاوی موضوع:)
نیما خان حقیقی
نیما خان حقیقی
٩٤/٠٧/٠٨
٠
٠
مخالفم.شاید پول صرف شده ایرانیان در حج برای عربستان مبلغی نباشد اما برای ایران مبلغ زیادی است.خدا را محدود به یک خانه سنگی نکنید خدا همه جا هست.تحریم حج سر آغاز حرکت برای آزاد سازی مکه و مدینه از دست آل سعود است.بعد از این یک سوال این چه نوع مسلمانی است که در منا حتی به هم رحم نکردند و از روی هم رد شدند؟امام حسین حج را نیمه کاره رها کرد تا اسلام را حفظ کند ما دو دستی به حج چسبیده ایم و به اصل اسلام که مبارزه با ظلم است کاری نداریم.پول داعش و القاعده و ... قسمتیش از حج ما داده میشه.
پربازدیدتریـــن ها
شعری سروده خودم

سکوت پاییزی

٩٥/٠٩/١٤
شعری سروده خودم

چشم هایم باز شد٬ دیدم کنارم نیستی

٩٥/٠٩/١٨
گیج شده ام

حال این روز

٩٥/٠٩/١٤
به دنبال آیه های عذاب

سید حسن آقامیری کیست؟

٩٥/٠٩/١٤
ترانه ای سروده خودم

دل بهونه گیر

٩٥/٠٩/١٥
عمق فاجعه

آرایشگاه

٩٥/٠٩/١٥
معرفی فیم دریا سالار

لطف خدا بود

٩٥/٠٩/١٤
داستان کوتاه

به همین سادگی / قسمت دوم

٩٥/٠٩/١٤
نامه ی کشف شده ی قدیمی ترین دانشجوی دانشگاه بیرجند

مجمع الأدبا

٩٥/٠٩/١٥
اندر حکایت آموزش مسائل جنسی به کودکان

بچه از کجا میاد؟

٩٥/٠٩/١٦
شعری سروده خودم

چشم هایت شبیه پاییزند...

٩٥/٠٩/١٨
چرا همیشه همه چیز را آماده می خواهیم؟

دوستت دارم های ناگفته

٩٥/٠٩/١٥
باید بشوی همان آدم سابق

آفرینش برای خوب بودن

٩٥/٠٩/١٤
دیکتاتوری دوست داشتنی

از دلخوشی تا دلبستگی

٩٥/٠٩/١٨
ترانه ای سروده خودم

تو خیالی...

٩٥/٠٩/١٦
شعری سروده خودم

ناز نگاه

٩٥/٠٩/١٤
ترانه ای سروده خودم

وقتی ستاره توی آسمونه

٩٥/٠٩/١٥
چند کلمه با عادل فردوسی پور که دیگر عادل نیست

ناعادل!

٩٥/٠٩/١٦
به دنبال یک مامن

اعتراف

٩٥/٠٩/١٨
نقدی بر تیتراژ پایانی آخر قسمت از این سریال

هشت و نیم دقیقه

٩٥/٠٩/١٨