صنعتی که درجا زده
به بهانه امتناع از خرید خودرو

صنعتی که درجا زده

نویسنده : رضا ریاحی

مدتی است که صنعت خوروسازی کشور، علاوه برمشکلاتی که درتهیه و تامین مواد اولیه تولیدات و قطعات، تغییرات و افت و خیزهای ارزی داشته، حال باید زیر سایه‌ی سنگین مشتریان خود به دنبال آفتاب باشد. مشتریانی که دو شاخص کیفیت پایین و قیمت بالا را نقطه ضعف خودروهای داخلی می‌دانند. از سویی دیگر می‌توان عنوان کرد که صنعت خوروسازی داخل همیشه چالش‌های کهنه و حل نشده‌ای را به دوش داشته که امروز شاهد موج جدیدی ازآن هستیم.

هرچند باید درنظر داشت که صنعت خودروسازی توانسته نقش مهمی را در رشد و اشتغال صنعتی درکشور بدست بیاورد؛ به طوری که حدود 31 درصد از نرخ رشد سالانه ارزش افزوده صنایع را فراهم آورده و این امر، حمایت‌های دولتی را برای این صنعت به همراه داشته است. حمایت‌هایی که امتیاز و برگ برنده‌ای برای خوروسازان داخل به شمار می‌آید ولی این امتیاز نتوانسته پشتوانه‌ای قوی در مدیریت فروش و بهره‌مندی از تجربیات بین الملل در صادرات را به همراه داشته باشد تا امروزه شاهد گسترش این صنعت درخارج از مرزهای ایران باشیم وتنها با بسنده‌کردن به افزایش تولید، توانسته‌ایم جایگاه سیزدهم جهانی را کسب نماییم. چه بسا با انبوه تولیداتی بی‌کیفیت و نامطلوب!

کارشناسان این صنعت معتقدند که روند پیشرفت صنعت خودروسازی ما به دو عامل، یعنی عامل بازدارنده خارجی که مواضع تحریم‌هاست و دیگر عامل داخلی که به عدم سرمایه گذاری در پژوهش و تولیدات مدرن در این حوزه ختم می‌شود، می‌انجامد. در بخش واردات نیز اخذ عوارض گمرکی سنگین تا ده برابر از خودروهای وارداتی که خود سدی برای واردات خودرو است، باعث شده تا فضای غیر رقابتی و ساکن درصنعت خودروی کشور ایجاد شود. و از این رو فروش، در تیراژ بالا و اختلاف قیمت خودروهای داخلی با خودروهای وارداتی باعث شد تا نگرش افزایش تولید، جای نگرش مبتنی بر تولیدات مدرن و با کیفیت را بگیرد.

با این اوصاف دولت‌های مختلف در ایران، همیشه حامی خودروسازان بوده‌اند، اما نکته‌ای مهم وجود دارد که این حمایت‌ها نه تنها باعث رشد صنعت خودرو نشده‌؛ بلکه باعث درجا زدن این صنعت هم شده‌ و به تعبیری دیگر می‌توان افزود که صنعت خوروسازی درکشور، به حیات خلوت دولت‌های مختلف بدل شده است. اگر در شرایط فعلی گزارشی از دلایل نارضایتی مشتریان از خودروسازی کشور تهیه شود، مطمئناً سه معیار قیمت، کیفیت و خدمات پس از فروش

مورد اعتراض عموم می‌باشد و به وضوح پیداست که نارضایتی‌های موجود و امتناع از خرید خودروهای ایرانی، با هدف ضربه به اشتغال و تولید دراین صنعت نیست، بلکه هدف اعتراض به قیمت‌های غیرواقعی، انحصار و تولیدات بی‌کیفیت خودرو می‌باشد و اساس این اعتراض اینجاست که خودروسازان ما به جای ارایه کیفیت مطلوب‌تر، به سراغ عوض کردن ظواهر خودرو می‌روند و همان را در قالبی جدید عرضه می‌کنند، بدون آن که خودروی جدید و با کیفیتی تولید کنند! 

ازسویی به اعتقاد من، به راه افتادن چنین طیف وسیعی از اعتراضات عمومی را تنها نمی‌توان به مردم نسبت داد بلکه سهامداران خارجی و واردکنندگان خودرو نیز نقش مهمی را درتشویش نارضایتی‌ها ایفا می‌کنند و مطمئنا در ایجاد کمپین‌های مردمی سهیم هستند. با وجود رسانه‌ای شدن این مشکلات، متاسفانه باز هم شاهد کری خوانی‌های مسئولین و برخی کارشناسان در این باب هستیم و به جای مدیریت و ارایه راه حل به بیان حواشی‌های مختلف و ارتباط بی‌معنای آن به موج نارضایتی‌ها می‌پردازند و معتقدند که مذاکرات اخیر موجب شده تا حد انتظار و توقع مردم از صنعت خوروسازی بالا رود و این درحالی است که ریشه‌ی این مسایل به دهه‌های قبل برمی‌گردد.

با این وجود نمی‌توان صنعت خوروسازی را تعطیل کرد چرا که ایران در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین بازارهای خودرو در آسیا به‌ شمار می‌رود و این بدان معناست که اگر خودروسازی تعطیل شود، باید نیاز مشتریان به خودرو را از طریق واردات تامین و سالانه نزدیک به یک ونیم میلیون دستگاه خودرو خارجی را به کشور آورد. که با این وجود رضایت مشتریان را فراهم می‌کند،

اما در عوض باید ارز بسیار سنگینی برای تامین 5/ 1 میلیون خودرو مورد نیاز، از کشور خارج کرد، که البته باید میلیاردها دلار دیگر ارز نیز بابت تامین قطعات یدکی خودروهای وارداتی هزینه کرد

و این امر، در شرایط اقتصادی کنونی منطقی و ممکن نیست.

امروز، تنها راه برای توسعه خودروسازی ایران، سرمایه گذاری مشترک برای تولیدات مشترک و تبادل دانش برای تولید محصولات متنوع و جذب بازار داخل و بازارهای منطقه‌ای است .

البته باید هرگونه همکاری و سرمایه‌گذاری بنیادی با شرکت‌های خارجی با هدف تولید خودرو در داخل صورت بگیرد و نباید بازار ایران به محلی جهت تبلیغ و فروش محصولات خارجی تبدیل شود و در اختیار تولیدات خارجی قرار گیرد.

در صورتی که خودروسازان داخلی با مشارکت و همکاری شرکت‌های بزرگ نسبت به طراحی پلت فرم‌های جدیدی اقدام کنند، این حرکت علاوه بر اینکه موجب رشد و توسعه صنعت داخل می‌شود، سود مناسبی را برای شرکت‌ها به دنبال خواهد داشت.

(رضا ریاحی)

 

برچسب ها
درباره نویسنده
نظرات کاربران
کد امنیتی
رضا ریاحی
رضا ریاحی
٩٤/٠٧/٠٩
٠
٠
چرا تمام "ه ای" یا "ه ی"ها سرهم درج شده ادمین عزیز؟؟
i.forouzan
i.forouzan
٩٤/٠٧/٠٩
٠
٠
درستش کردم آقای رضای گل، ببخشید مشکل از مدل نیم فاصله ها بود.
sh_shahalami
sh_shahalami
٩٤/٠٧/٠٩
٠
٠
متن پر و پیمون و خوبی بود :) مسئله اینجاست که ما توی اینجا دلسوز نداریم,دل به حال خود سوز داریم!!
رضا ریاحی
رضا ریاحی
٩٤/٠٧/٠٩
٠
٠
بله همینطوره متاسفانه // ممنون ازشمـــ:ـــ)ــــا
elnazi
elnazi
٩٤/٠٧/٠٩
٠
٠
خیلی خوب بود...اینکه فقدظاهرماشیناروعوض میکنن:)))) ممنون....
رضا ریاحی
رضا ریاحی
٩٤/٠٧/٠٩
٠
٠
ممنون ازشما // مرسی از وقتی که گذاشتیـــ:ـــ)ــــد
r_roshnavand
r_roshnavand
٩٤/٠٧/٠٩
٠
٠
سلام ... درخط اول پارگراف دوم داريم « حدود 31 درصد از نرخ رشد » و اين بخاطر خدمن خودرو سازان نيست وقتي كه /// بانكها وام ماشين صرف مي دهند و اين رانت است /// وقتي مردم را تشويق به پيش خريد مي كنند كه ارزان تمام شود و روز تحويل 20 درصد قيمت پايه را بالا ميبرند اين خيانت است/// وقتي وضعيت سرمايه گذاري را نا امن مي كنند كه مردم روي پيش خريد خودرو سرمايه گذاري كنند اين هنر نيست /// صنعت خودرو در ايران صنعتي است كه باعث شد بزرگترين سيتم دلال بازي صنعتي ايران را بسازد
رضا ریاحی
رضا ریاحی
٩٤/٠٧/٠٩
٠
٠
بله کاملا موافقم باشما و اززاویه ای که پیداست، ترجیحا مستقیم اشاره ای نکردم واین درحالی که با رانت خواری های موجود و درمقایسه با خودروسازی های اروپا یاحتی آسیا؛ مردم ما دارن هزینه سنگ آهنی که هنوز استخراج نشده رو پرداخت میکنن و نه حتی پیش پرداخت خودرو!
h.naderi
h.naderi
٩٤/٠٧/٠٩
٠
٠
من چند تا نکته کلی روش داشتم. ضمن تشکر از یادداشتی که نوشتی باید بگم خیلی از بخش های این یادداشت قابلیت کوتاه شدن داره؛ جملات طولانی الزاما به معنی تحلیل بهتر و دقیق تر نیست. کل محتوای یادداشت رو میشه توی 60% این مطلب دوباره بازنویسی کرد. فراموش هم نشه که هر نوشته ای رو میشه کوتاه تر کرد. نکته دوم: لید یا وردی به مطلب مشخص نیست. برای نوشتن یادداشت بخصوص از نوع خبری باید بهانه خبر یا اصل داستان اینکه شما رو وادار به نوشتن کرده ذکر بشه که در اینجا انگار ما با یک یادداشت در مورد وضعیت کلی خودرو سازی درگیریم. در حالی که هدف یادداشت این بوده که جوانب کمپین نه به خرید خودرو صفر رو بررسی کنه
h.naderi
h.naderi
٩٤/٠٧/٠٩
٠
٠
نکته سوم: نوشته برای مخاطب جیم کمی سنگینه؛ توی نوشتار باید دقت بشه که طرف حساب ما کی هست؛ اگر طرف حساب ما یک سری جوان هستند که اطلاعات اقتصادی و شاید سیاسی بالایی ندارند؛ باید از بعد اجتماعی و با زبان خودشون موضوع طرح بشه / نکته چهارم: تیتر اولیه رو اصلا متوجه نشدیم؛ البته تیتر فعلی هم چندان مناسب نیست. لذا روی تیتر باید وقت بیشتری گذاشته بشه/// در انتهای ممنونم که نوشتی؛ همین نوشتن های باهدف و باعث میشه یادداشت نویس ات بهتره میشه؛ حقیقتا هم فکر نمی کردم یادداشت خوبی در این حد بنویسی.
رضا ریاحی
رضا ریاحی
٩٤/٠٧/٠٩
٠
٠
خیلی خیلی ممنونم جناب نادری عزیز از راهنمایی های ارزشمندتون // درمورد نکته سوم، یک مقدار مخالف هستم چون از مفاهیم تراز اول اقتصاد یا سیاست صحبت نشده و اخبار جنبه اطلاع رسانی رو داره و کاملا مفهوم روشنی رو به مخاطب میرسونه که البته نظر شخصی منه /// درمورد تیتر هم لازم میدونم بگم تیتر اولیه رو از واژه خودرو گرفتم چراکه وقتی اوضاع به این نابسامانی باشه، شاید بهترباشه بجای خودرو کمی منرو باشیم؛ همین // مرسی ازوقتی که گذاشتیـــ:ـــ)ــــد
Afshin-k92
Afshin-k92
٩٤/٠٧/١٠
٠
٠
خیلی خوب بود، متن بسیار عالی بود.
رضا ریاحی
رضا ریاحی
٩٤/٠٧/١٠
٠
٠
فدای تو افشین جانــ:ـــ)ــــ
سلیمان حسنی
سلیمان حسنی
٩٤/٠٧/١٠
٠
٠
سلام جناب ریاحی:خداپناهتان باد.عالی بود.عیدتان فرخنده
رضا ریاحی
رضا ریاحی
٩٤/٠٧/١٠
٠
٠
ممنون ازشما جناب حسنی عزیز
سلیمان حسنی
سلیمان حسنی
٩٤/٠٧/١١
٠
٠
سلام قربان شما
علیرضا
علیرضا
٩٤/٠٧/١٠
٠
٠
یاداشت خوبی بود که مشخصِ حاصل اطلاعات نسبتا خوبیه که در این زمینه داری. به نظر منم جا داره کوتاه تر بشه تا برای فضای وب مناسب تر شه. | اما در مورد اصل قضیه، به نظر من تولید کننده داخلی راحت طبی رو نمیخواد کنار بزاره! یعنی دوست داره همون خوردوی پژو رو با خط مونتاژ 30 سال پیشش حفظ کنه. شاید اصلا از تغییر میترسه و شاید هم نمیخواد ریسک کنه! با خودشون میگن مردم که همین خودروهای 30 سال پیش رو میخرن مگه بیکاریم بیایم ماشین جدید تولید کنیم با کلی هزینه و مشکلات جدید!! به همین خاطر به نظرم مردم اینجا نقش خیلی مهمی دارن که تا حدودی هم قدرت و نقششون توی چند وقت اخیر نشون دادن. مثلا همین که مردم نخوان که خودروی 30 سال پیش رو بخرن، خب باعث میشه تولید کننده یکم به خودش بیاد! به فکر چاره باشه و خب قطعا جایگزین های بهتری در صورتی که تغییری حاصل نشه وجود داره واسه مردم. حتی خودروهای چینی که در داخل مونتاژ میشه هم به نظرم تو این شرایط نسبت به خودروهای 30 سال پیش کشورهای دیگه خیلی بهتر باشه
رضا ریاحی
رضا ریاحی
٩٤/٠٧/١٠
٠
٠
آره موافقم علیرضاجان، ولی تا زمانی که وزارت خونه های تاثیر گذار از خودروسازی حمایت کنن، ن قیمت ها کاهش پیدا میکنه ن کیفیت بهتر میشه و ن واردات صورت میگیره و مشتری هم ناچاره که......
پربازدیدتریـــن ها
شعری سروده خودم

سکوت پاییزی

٩٥/٠٩/١٤
شعری سروده خودم

چشم هایم باز شد٬ دیدم کنارم نیستی

٩٥/٠٩/١٨
گیج شده ام

حال این روز

٩٥/٠٩/١٤
به دنبال آیه های عذاب

سید حسن آقامیری کیست؟

٩٥/٠٩/١٤
ترانه ای سروده خودم

دل بهونه گیر

٩٥/٠٩/١٥
عمق فاجعه

آرایشگاه

٩٥/٠٩/١٥
معرفی فیم دریا سالار

لطف خدا بود

٩٥/٠٩/١٤
داستان کوتاه

به همین سادگی / قسمت دوم

٩٥/٠٩/١٤
نامه ی کشف شده ی قدیمی ترین دانشجوی دانشگاه بیرجند

مجمع الأدبا

٩٥/٠٩/١٥
اندر حکایت آموزش مسائل جنسی به کودکان

بچه از کجا میاد؟

٩٥/٠٩/١٦
شعری سروده خودم

چشم هایت شبیه پاییزند...

٩٥/٠٩/١٨
چرا همیشه همه چیز را آماده می خواهیم؟

دوستت دارم های ناگفته

٩٥/٠٩/١٥
باید بشوی همان آدم سابق

آفرینش برای خوب بودن

٩٥/٠٩/١٤
دیکتاتوری دوست داشتنی

از دلخوشی تا دلبستگی

٩٥/٠٩/١٨
ترانه ای سروده خودم

تو خیالی...

٩٥/٠٩/١٦
شعری سروده خودم

ناز نگاه

٩٥/٠٩/١٤
ترانه ای سروده خودم

وقتی ستاره توی آسمونه

٩٥/٠٩/١٥
چند کلمه با عادل فردوسی پور که دیگر عادل نیست

ناعادل!

٩٥/٠٩/١٦
به دنبال یک مامن

اعتراف

٩٥/٠٩/١٨
نقدی بر تیتراژ پایانی آخر قسمت از این سریال

هشت و نیم دقیقه

٩٥/٠٩/١٨