«گینس» لوس‌ترین فیلم گینس
یادداشتی پیرامون آخرین ساخته محسن تنابنده که اصلا خوب از آب در نیامده

«گینس» لوس‌ترین فیلم گینس

نویسنده : علیرضا گرانپایه

این یادداشت برای این نگاشته شده است تا اگر به یکباره در این روزهای گرم تابستان و برای گذشت زمان و نزدیک شدن به زمان افطار تصمیم به سینما رفتن گرفتید و دم در سینما با تماشا تیزر فیلم‌های در حال اکران برای خرید بلیط فیلم گینس وسوسه شدید کمی بیشتر فکر کنید. حضور رضا عطاران و محسن تنابنده که به جرات هر دو را می‌توانیم جزو پنج طناز محبوب این روزهای سینما و تلویزیون بدانیم در یک فیلم شاید بهترین بهانه برای خرید بلیط سینما نه چندان ارزان این روزها باشد. اما خب دیگر چی؟ عطاران و تنابنده، همین؟ 

داستان یک فیلم را تنها نمی‌توانیم با نام‌ها پیش ببریم. برای اثبات این جمله در همین سینما خودمان کلی فیلم برای مثال زدن وجود دارد. از نارنجی پوش داریوش مهرجویی بزرگ که با نام‌هایی چون حامد بهداد و لیلا حاتمی هم نتوانست خودش را سرپا نگه دارد تا چندین ساخته اخیر مسعود کیمیایی که دیگر مخاطبان با خارج شدن از سینما با عصبانیت عادت کرده‌اند. هر چند شاید حضور رضا عطاران مرد میلیاردی سینما ایران در گینس به راحتی وارد شدن فیلم به باشگاه میلیاردی‌ها را تضمین کند ولی بعید می‌دانم این فیلم بتواند شروع موفقی برای کارگردان جوان فیلم اولی باشد.

نمی‌دانم محسن تنابنده را از بازی درخشانش در هفت دقیقه تا پاییز در کنار هدیه تهرانی و حامد بهداد به یاد دارید یا از اولین قسمت مجموعه پایتخت و لهجه شیرین علی آبادی‌اش. اما هر چه هست این روزها نام تنابنده خوب روی بورس است تا جایی که همزمان فیلم اولش را با پخش چهارمین قسمت سریال پایتخت روانه پرده کرد. اما مشکل از همین جا شروع می‌شود که همین روی بورس بودن و سر شلوغی تنابنده بلای جان این طناز خوش فکر شده است. پروژه محمد رسول الله(ص)، مجموعه پایتخت، نقش اول فیلم لامپ صد، بازی با گریم‌های سنگین در سریال‌های نمایش خانگی و ایران برگر را بگذارید در کنار ساخت اولین فیلم سینمایی تنابنده. فیلمی که قرار است هم در آن نویسنده باشید، هم کارگردان و هم نقش اول داستان.

«فردین: گینس سیخی چنده!؟ پول کجاست اینو بگو؟

غنچه: خاک بر سرت که نافتو از پول بریدن. بدبخت همش اعتباره... میدونی کیا اسمشون تو گینسه... علی دایی... رضا زاده... جنیفر لوپز.»

شاید در ذهنتان این خلاصه فیلم با خودش کلی جذابیت به همراه آورده است ولی باید بگویم فیلم به هیچ عنوان به اندازه خلاصه آن جذاب نیست. یک بازی تکراری از رضا عطاران و نمایش ضعیف از محسن تنابنده را بگذارید در کنار یک داستان تکه پاره که از میانه به بعد کاملا قابل پیشبینی است و حالا به این دو، کلی شوخی لوس و دسته چندم را اضافه کنید تا متوجه شوید، گینس به هیچ عنوان در حد و اندازه نام‌های درون آن نیست. تنابنده که نشان داده بود شوخی را از مبتذل خارج می‌داند، چنان برای خنداندن مردم در تنگنا گیر افتاده بود که به سراغ شوخی‌های مبتذل دسته چندمی رفت که در فیلم‌های گذشته ظرفیت خودشان را خرج کرده بودند. البته در کنار تمام نقاط ضعف نباید از موسیقی خوب فیلم و چند جلوه چشم نواز گرافیکی فیلم غافل شد. ولی به فیلمی که داستان جذاب ندارد، موسیقی خوب چه کمکی میتواند بکند؟

نمیدانم درست است که بگوییم تنابنده زمان مناسبی را برای شروع در سینما انتخاب نکرده است یا خیر ولی این را می‌دانم که دستپخت کارگردان جوان انتظارات را برآورده نکرده است. این روزها با کم شدن میزان رضایت‌مندی مخاطبان صدا و سیما از فصل 4 سریال پایتخت و شروع انتقادات به تنابنده به عنوان مرد اول این سریال، شاید محسن خان تنابنده بیش از پیش به این نکته پی برده باشد که با یک دست نمی‌تواند چند هندوانه را بلند کرد حتی اگر برای این کار رضا عطاران را هم با خودت همراه کنی.

برچسب ها
نظرات کاربران
کد امنیتی
sahar_m
sahar_m
٩٤/٠٤/١١
٠
٠
:) ممنون از مطلبتون . کلا بزرگترین ضعف سینمای ایران داستان و محتواست ه خدا رو شکر از هفت دولت مرخصه سینمامون . خیلی کم هستن کسایی که میدونن چی رو باید درست منن و یه داستان خوب انتخاب کنن . حیف از این همه استعداد و هنر که اینجوری حروم میکنن
ali_sh
ali_sh
٩٤/٠٤/١١
٠
٠
قرار بود برم ببینمش :|
مجتبی خطیب آستانه
مجتبی خطیب آستانه
٩٤/٠٤/١١
١
٠
آقا خوب شد گفتی؛ داشتم وسوسه می شدم فردا برم ببینمش!!
jalal
jalal
٩٤/٠٤/١١
٠
٠
در باب کیمیایی با نظر شما مخالفم.کیمیایی برای منتقدین نمی سازد بلکه به دنبال گفتن حرفهایش هست هر چند تکراری و کلیشه ای به نظر برسند.اما درباره فیلم گینس از لحاظ روند داستان و شخصیت پردازی دارای ضعف هایی است اما به عنوان اولین اثر تنابنده قابل قبول است چرا که نباید از او در ابتدا انتظارات بالایی داشت.در باب مهرجویی و کیمیایی باید گفت مانند هر کارگردانی حتی کارگردانان مطرح جهان دارای روند صعودی و نزولی هستند.به عنوان مثال فیلم پدرخوانده های 2و3 موفقیت 1 را نداشتند و خود فرانسیس فورد کاپولا هم پذیرفت که ساخت 2و3 اشتباه بوده.تنها کارگردانی که می توان گفت روندش دچار نزول نشده مارتین اسکورسیزی است.
hadi_ghanbari
hadi_ghanbari
٩٤/٠٤/١١
٠
٠
من نمی خواستم ببینم و بخاطر ندیدنش افسوس می خورم که اونم برطرف شد. تنابنده مصداق کار انفرادیه که نسبیه..
هاچ
هاچ
٩٤/٠٤/١١
٢
٠
اتفاقا از تبلیغش که توی تلویزیون نشون میده کاملا مشخصه که به درد نمی خوره!
z_taherian
z_taherian
٩٤/٠٤/١٢
٠
٠
ای داد میخاستم برم ببینمش خورد تو ذوقم:-)
na3er
na3er
٩٤/٠٤/١٢
٠
٠
منم میحواستم ببینمش
زهرا
زهرا
٩٤/٠٤/١٢
١
٢
فیلم هایی که عطاران بازی میکنه دیگه شده نهایت لودگی واصلن داستان نداره نمونش فیلم ردکارپت که به یک مستند بیشتر شبیه بود...
علی سرتیپ‌زاده
علی سرتیپ‌زاده
٩٤/٠٤/١٣
٠
٠
ممنون از نتیجه گیری خوبت علی جان ..
g_rezaei
g_rezaei
٩٤/٠٤/١٦
٠
٠
هم فیلم رد کارپت و هم فیلم کلاشینکف ک عطاران بازی کرده فوق العاده تو ذوق ادم میزد اینم سومیش خوب شد نرفتم سینما هااا وگرنه حتما میدیدمش
پربازدیدتریـــن ها
شعری سروده خودم

سکوت پاییزی

٩٥/٠٩/١٤
شعری سروده خودم

چشم هایم باز شد٬ دیدم کنارم نیستی

٩٥/٠٩/١٨
گیج شده ام

حال این روز

٩٥/٠٩/١٤
به دنبال آیه های عذاب

سید حسن آقامیری کیست؟

٩٥/٠٩/١٤
ترانه ای سروده خودم

دل بهونه گیر

٩٥/٠٩/١٥
عمق فاجعه

آرایشگاه

٩٥/٠٩/١٥
معرفی فیم دریا سالار

لطف خدا بود

٩٥/٠٩/١٤
داستان کوتاه

به همین سادگی / قسمت دوم

٩٥/٠٩/١٤
نامه ی کشف شده ی قدیمی ترین دانشجوی دانشگاه بیرجند

مجمع الأدبا

٩٥/٠٩/١٥
اندر حکایت آموزش مسائل جنسی به کودکان

بچه از کجا میاد؟

٩٥/٠٩/١٦
شعری سروده خودم

چشم هایت شبیه پاییزند...

٩٥/٠٩/١٨
چرا همیشه همه چیز را آماده می خواهیم؟

دوستت دارم های ناگفته

٩٥/٠٩/١٥
باید بشوی همان آدم سابق

آفرینش برای خوب بودن

٩٥/٠٩/١٤
دیکتاتوری دوست داشتنی

از دلخوشی تا دلبستگی

٩٥/٠٩/١٨
ترانه ای سروده خودم

تو خیالی...

٩٥/٠٩/١٦
شعری سروده خودم

ناز نگاه

٩٥/٠٩/١٤
ترانه ای سروده خودم

وقتی ستاره توی آسمونه

٩٥/٠٩/١٥
چند کلمه با عادل فردوسی پور که دیگر عادل نیست

ناعادل!

٩٥/٠٩/١٦
به دنبال یک مامن

اعتراف

٩٥/٠٩/١٨
خواب عجیبی بود...

تجربه مرگ در خواب

٩٥/٠٩/٢٠