تیتری جذاب و سرگرم کننده که در سایت‌های زیادی تبلیغ می‌شود. هنرمندانی که چهره‌ای متفاوت از آن‌ها پشت و جلوی دوربین می‌بینیم. با فعالیت‌های گسترده در شبکه‌های اجتماعی که هر بیننده‌ای گیج می‌شود.

یک پا هالیوود داریم این‌جا. شهر فرنگ است. یکی مدل لباس شده، یکی مدل کفش، یکی همش توی رستوان‌ها دارد می‌خورد و عکس غذا می‌گذارد، یکی روانشناس می‌شود، یکی سیاستمدار، یکی فیلسوف، یکی رها از دنیا، جنگ لایکی دارند که بیا و ببین.

همش تبلیغ لایف استایل و سبک زندگ غیر ایرانی، تجمل گرایی، تبّرج، خود نمایی. هنرمندانی که هنرمند ایرانی و اسلامی نامیده می‌شوند چرا توی زندگی واقعی‌شان هیچی از ایران و اسلام نمی‌بینیم .

این هنرمندان عزیز را بگذارید کنار؛ همه شاید تاسف بخورید به حال کسانی که به شدت از این هنرمندان تقلید می‌کنند و با لایک و فالو، حسرت نوع زندگی آن‌ها را می‌خورند و در رویاهای‌شان همش خودشان را سوپر استار می‌بینند.

من می‌گویم این‌ها را هم بگذارید کنار، بگذار توی رویای‌شان باشند. من می‌گویم بچه شیرهایی را ببینید که توی همین جامعه وسط ما زندگی می‌کنند. هنوز سرشان پایین است موقع راه رفتن. اگر به‌شان تنه بزنی آن‌ها از تو عذر می‌خواهند. کسانی که توی رویا نیستند. توی دنیای خیالی نیستند. لایک نمی‌خواهند. از غذا خوردن جلوی گرسنه خجالت می‌کشند، نه این‌که عکس غذا بگذارند. شهرت پیش امام زمان را به گمنامی پیش مردم ترجیح می‌دهند. راه‌شان و مرام‌شان را گم نکردند. بچه مردهایی که وقتی اسم امام حسین(ع) بیاید چنان بلند می‌شوند که هیچ‌کسی جیگر ندارد حرف بزند. تا این‌ها هستند ما سقوط نداریم. تا این‌ها هستند ما عزّت داریم. کم هم نیستند این آدم‌ها. می‌خواهید این جوان‌ها را ببینید به‌تان آدرس می‌دهم.

شب‌ها بروید حرم آقا امام رضا(ع)، یه جایی در یک گوشه خلوت با یک قرآن نشستند، از کنار چشم‌شان دارد اشک می‌آید، این‌ها را عشق است.

به قول شاعر: یکی مرد جنگی به از صدهزار.

==============

پ.ن: منظور از هنرمندان همه این عزیزان نیست. هنوز هنرمند به معنای واقعی داریم

برچسب ها
درباره نویسنده
نظرات کاربران
کد امنیتی
meshkat
meshkat
٩٤/٠٤/٠٣
٢
٠
یاد یه بنده خدایی افتادم که معتقده هنرمند ارزشی و غیرارزشی نداریم!!! تأثیرگذار بود،مرسی.
نیما خان حقیقی
نیما خان حقیقی
٩٤/٠٤/٠٣
١
٠
لطف دارید ممنونم
sahar_m
sahar_m
٩٤/٠٤/٠٣
٢
٠
متن انتقادی جالبی بود. واقعا یه جورایی همه اصل موضوع رو فراموش کردن که هدف از سینمای ایرانی چیه. ممنون از شما و مطلبتون
نیما خان حقیقی
نیما خان حقیقی
٩٤/٠٤/٠٣
١
٠
سینمای ایران که به نظر من تقریبا چیزی دیگه ازش نمونده.آثار با ارزش کمتر از تعداد انگشتای دست تولید میشن
k_shamshiri
k_shamshiri
٩٤/٠٤/٠٣
٠
٠
...
sahar_m
sahar_m
٩٤/٠٤/٠٣
١
٠
آقای شمشیری گفتن استثنا هم تو هر قشری هست. مشخصاً شما و خیلی های دیگه توس ینما همه شبیه هم نیستین ، همه یه هدف مشترک یا یه نیت مشترک دارین ، درسته هنرتون مشترکه ولی شخصیتاً هرگز کسی مثل شما و یا هر شخص دیگه ای نمیشه. ناراحت نشید خطابه ی کلی بود
Nasrin-A
Nasrin-A
٩٤/٠٤/٠٣
٤
٠
به این لیست خوبهاتون مردهایی رو هم اضافه کنید که توی تاکسی جم و جور میشینن که خانوم کنار دستی شون احساس امنیت کنه، مردهایی که صندلی جلو رو به خانوم ها تعارف میکنن تا اونها احساس امنیت کنن، مردهایی که هنوز هم بلدن ادب و انسانیت رو عملی نشون بدن.
Nasrin-A
Nasrin-A
٩٤/٠٤/٠٣
٣
٠
برای بخش اول متن تون هم باید بگم هنرمندی که داره سینه چاک میکنه برای ایران ولی برای تولد بچه اش شهر فرنگ رو انتخاب میکنه و حتی کشور خودش رو لایق این کار نمیدونه هنرمندی که ریش داعشی میذاره و از بدترین های عالم مدل تقلید میکنه مطمئنا نمیتونه داعیه دار هنر ایرانی اسلامی باشه.
سیده نعیمه زینبی
سیده نعیمه زینبی
٩٤/٠٤/٠٣
١
٠
ممنونم از نوشته تون که پیام جالبی داشت. واقعا کاش کمی به زندگی واقعی و اصیل برگردیم ...
نیما خان حقیقی
نیما خان حقیقی
٩٤/٠٤/٠٣
١
٠
ممنون از نظرات قشنگ و زیباتون که متن منو کاملتر و بهتر کردن. با حرفای شما کاملا موافقم. من میگم که ما از این پسر ودخترای خوب کم نداریم اما چون یکسره تو خیابونا نیستن و تو چشم نیستن، همه جامعه رو سیاه میبینن . جایی که نور نیست تاریکی ابراز وجود میکنه. بازم ممنون که لطف کردین و نوشته ی منو خوندین
میرزا
میرزا
٩٤/٠٤/٠٣
٢
٠
سلام؛ تبریک میگم نیماجان اولین نوشتارت رو... دو نکته ادبی و نگارشی، یه دون "ر" کوچولو از رستورانت جا افتاده و در اوج تاثیر پذیریِ پاراگ بنجم، جگره که کسی نداره حرف بزنه، جیگر، همون شخصیت داستان ایرج طهماسب بود... و چقدر هم خوب و دلی آغاز کردی. پاراگراف پنجمت واقعا عالی بود! :)
میرزا
میرزا
٩٤/٠٤/٠٣
١
٠
* یه دونه "ر" کوچولو
نیما خان حقیقی
نیما خان حقیقی
٩٤/٠٤/٠٣
١
٠
درود میرزای عزیز. مرسی که وقت گذاشتین و نوشته ی حقیر رو خوندین.بابت غلط نگارشی عذر میخوام حق با شماست. ما ریاضی ها تو این زمینه ها یه ذره ضعیفیم :). انشالله سعی میکنم در نوشته های دیگه بیشتر دقت کنم.ممنون
میرزا
میرزا
٩٤/٠٤/٠٣
٠
٠
البته نیماجان من هم در مورد محتواش یک مقداری اغراق دیدم، منتها چون متن اولتون بود نخواستم که بیان کنم، اما اگر نظر من رو هم بخوای بدونی در مورد محتوا، حرف دلم رو دوست گرامی ام زدند. باید در بطن کار بود و تمام جوانب رو سنجید و بعد قاطعانه نظر داد :) امیدوارم نوشته های خوبت رو در آینده مطالعه کنم :)
رفیعه
رفیعه
٩٤/٠٤/٠٣
٠
٠
قابل توجه بعضی ها...ممنون=)
نیما خان حقیقی
نیما خان حقیقی
٩٤/٠٤/٠٣
٠
٠
ممنون :)
نیما خان حقیقی
نیما خان حقیقی
٩٤/٠٤/٠٣
٠
٠
خواهش میکنم
Hamid_Bozorgvari
Hamid_Bozorgvari
٩٤/٠٤/٠٣
٢
٠
عالی بود داداش .... منم غصه میخورم برای پسرایی که توی خیابون راه میرن و با قیافه و حرفهاشون به همه نشون میدن که طرفدار مثلا فلان خواننده اند ... و برای اون خانومایی که تمام تلاششون رو میکنن تا خودشونو شبیه فلان بازیگر بکنن و بزرگترین افتخار زندگیش اینه که بگن شبیه فلانی هستی
نیما خان حقیقی
نیما خان حقیقی
٩٤/٠٤/٠٣
١
٠
قربونت حمید جان . مرسی که قابل دونستی و متن منو خوندی . کاملا با حرفات موافقم. منم هم غصه شمام داداش
f_yazdi
f_yazdi
٩٤/٠٤/٠٣
٠
٠
حرف دل منو نوشتید جناب حقیقی .مرسی جالب بود . موفق باشید :)
k_shamshiri
k_shamshiri
٩٤/٠٤/٠٣
٠
٠
قلم توانایی دارید ... راجع به محتوا کمی زاویه داریم با هم. هر شغلی یک استایل و ادبیات و پوشش و منش خودش رو داره. شما میتونید یک راننده زحمتکش اتوبوس رو بخاطر باز گذاشتنِ یقه اش جاهل خطاب کنید؟ یا یک مکانیک زحمتکش رو بخاطر دستهای روغنیش، کثیف تلقی کنیم؟ در حالیکه همه میدونیم چقدر شریف زندگی میکنند همین دو مثالی که من زدم علی الحساب. سینما هم ماهیت ش دیده شدنه جناب حقیقی. و بواسطه همین دیده شدن حاوی پیام و انتقال معنا هست. این نکته رو در نظر بگیرید که سینما هنرصنعتی "وارداتی" هست به ایرانِ ما که قدمتی کمتر از صدو سی سال داره. و طبعا خصایصی داره که با ماهیتِ فعلی محیط، کمی پارادوکس داره و این برمیگرده به جنسِ کار. بیش از این نمیتونم اینجا تشریحش کنم که یقین دارم میگیرید عرض بنده رو. شاغلینش رو نمیتونیم مقصر بدونیم. همین سینما زمان انتخابات میشه یک ابزار برای رسیدن به اهداف. در رسانه به ظاهر ملی میشه یک اهرم واسه انتشار. اوکی؟ پی نوشت شما رو خوندم اما باز هم متقاعد نشدم که این توضیحات رو ندم عزیزِ برادر. :-) شادیهاتون پایدار.. :-)
نیما خان حقیقی
نیما خان حقیقی
٩٤/٠٤/٠٣
٢
٠
سلام جناب شمشیری .اولا متشکرم به خاطر نظرتون. من به پاکی هنر معتقدم اما به پاکی هنرمند نه.با اصل هنر مشکلی ندارم.اما شما بهتر میدونید که رسانه و مدیا چگونه ذائقه مردم رو تغییر میدن و لایف استایل تعریف میکنند.مثال میزنم : زمان شاه به شدت عرق خوری توی فیلما تبلیغ میشد همه تو کافه شب تاصبح مشروب خوری.اون تبلیغات بعد 30 سال تاثیر گذاشت. چون قبحشو تو نگاه پدر و مادرا شکست و الان میبینم که در جوانها اصلا به عنوان یه چیز بد مطرح نیست.الانم همینه هنرمندان ارزشی و خوب ما کنار نشستن و یه مشت نا هنرمند بی فرهنگ کارو دست گرفتن.تاثیر این فیلما رو در نسل بعد ببینید.من میگم آثار خوب کمه .آثار خوب رو هم که هنرمند خوب میسازه پس هنرمند خوب کم داریم.هنر و هنرمندی که بازیچه سیاست عده ای خاص بشه که اصلا تو مقوله ما جایی ندارن و ارزش صحبت ندارن.سینما ماهیتش دیده شدن نیست ماهیتش نشون دادنه. زمانی ارزش داره که چیز خوب نشون بده نه اینکه هر آشغالی نشون داد ما کف و سوت بزنیم و تعریف کنیم.در مورد مثالتون هم توضیح بدم اون راننده یقه باز کجا یاد گرفت دکمه هاشو باز بزاره ؟از سینما. کی دکمه باز رو جاهلی تعریف کرد ؟ سینما.اون مکانیک دستای کثیفشو رو بعد از کار تمیز میکنه . اما تو سینما هنرمند پوشیده بعد از کار بد حجاب و با ادبیات زشت تو جامعه ظاهر میشه.از تمیزی به کثیفی میاد.باید هنر رو به دست صاحبش داد نه این گونه مردم.اینم رسالت شما هنرمنداس جناب شمشیری. ما امیدمون به شماست
k_shamshiri
k_shamshiri
٩٤/٠٤/١٦
٠
٠
مرسی از اینکه رسالت مون رو به ما یاداوری کردید. متقاعدم نکردید باز هم ... بگذریم.. دوستتون دارم.:-)
jalal
jalal
٩٤/٠٤/٠٣
٠
٠
منظور شما از سبک غیر ایرانی چیست؟به نظر شما هنر با مذهب در تضاد است؟هنر از دید شما چه تعریفی دارد و چگونه باید دیده شود؟
نیما خان حقیقی
نیما خان حقیقی
٩٤/٠٤/٠٣
٠
٠
سلام از نظر من هیچ تضادی بین هنر و مذهب وجود ندارد.مگه ملک سلیمان،محمد رسول الله،مختار نامه،آژانس شیشه ای ،از کرخه تا راین،لیلی با من است،شیار143 ،آثار بد یا ضد مذهب هستند؟ خیر ،من به هنر و هنرمندی که آرمانگرا و بازگو کننده مفاهیم مذهبی و انسانی باشه احترام میزارم.به هنرمندی که عقاید اشتباه جامعه رو به چالش بکشه احترام میزارم. بنده چون در حال تحقیقات مذهبی هستم واسه خودم نه شخص دیگه. و همچنین آثار سینمایی و سریالهای خارجی رو دنبال میکنم تازه دارم یه چیزایی رو میبینم که دیوانه کنندست. اما بیشتر ناراحتم که نفوذ اون مفاهیم رو تو آثار ایرانی میبینم. جلال جان ،دوست عزیزم من هنر رو خیلی دوس دارم اما مذهبمو بیشتر.اگه هنر ضد مذهبم باشه هیچ ارزشی واسش قائل نیستم اما اگه هنر در راستای مذهب و انسانیت باشه من از سرسخت ترین طرفداراشم.
admincheh
admincheh
٩٤/٠٤/٠٤
٠
٠
چند روز پیش یک گزارش تصویری از طرز پوشش بازیگران زنان ایرانی دیدم و فقط تاسف خوردم !
h_ghasemi
h_ghasemi
٩٤/٠٤/٠٤
٠
٠
منم با بخش اعظم متن شما موافقم. هنرمند ( نه تنها در سینما که در هر رشته ای) اگه واقعا ملاکش تعالی و رشد جامعه باشه، به ارزشهای درونی وفادار می‌مونه و ساز خارج نمی‌زنه. مخلص کلام این که همه چیز رو از "خود" باید شروع کنیم تا بتونیم در ابعاد بزرگتر مثل جامعه بسطش بدیم وگرنه تا ثریا می رود دیوار کج ... و این در مورد تمام اقشار مصداق پیدا میکنه اما هنر ظریفتره چون زبان گویای عشق هست و عشق با آلودگیها و کجرویها هم مسیر نمیشه. مرسی برای مطلب خوبتون :)
نیما خان حقیقی
نیما خان حقیقی
٩٤/٠٤/٠٤
٠
٠
خواهش میکنم . مرسی از شما با نظر خوبتون
Mehran
Mehran
٩٤/٠٤/٠٤
٠
٠
لايك به نوشتتون :)
راتا
راتا
٩٤/٠٤/٠٤
٠
٠
سلام....ممنون واقعاارزش خوندن داشت.....ومفیدبود
2nyadideh
2nyadideh
٩٤/٠٤/٠٥
٠
٠
متاسفانه داریم دیگه :( واکثر مواقع یه حالتی پیش میاد که بهش میگیم تقلید کورکورانه...یعنی‌ معطل‌ گذاشتن‌ قوّة‌ فکر و اندیشه‌ و بی‌توجهی‌ به‌ آنچه که بهش امر شده و نهی شده... چیزی که مشخصا از عوامل فساد رفتاری جامعه ست :( شیک نوشتین ودغدغه مند...قلمتون مستدآم...اوقاتتون همیشه به شادی (^_^)
2nyadideh
2nyadideh
٩٤/٠٤/٠٥
٠
٠
البته به قول مولانا : چشم دارى تو به چشم خود نگر، منگر از چشم سفيهى بیخبر/گوش دارى تو به گوش خود شنو ،گوش گولان را چرا باشى گرو/ بى ز تقليدى، نظر را پيشه كن ،هم براى عقل خود انديشه كن...میدونین علت وجود بیشتر این مشکلاتم از خود ماست...متاسفانه اکثرا قدرت تشخیص یک الگوی مناسب رو نداریم :(
2nyadideh
2nyadideh
٩٤/٠٤/٠٥
٠
٠
من برای ایرادی که از هنرمندا گرفتین بهتون حق میدم... درسته که ما این مشکلو توی همه ی اقشار داریم...مثلا فلان آقا زاده ای که هربار با یک ماشین میلیاردی عکس سلفی میگیره...ولی خب قدر مسلم اندازه یک بازیگر شهرت نداره ودیده نمیشه.....بنابراین هنرمندا باید بیشتر حواسشون باشه... و موظفن که اینطور باشن..چرا؟ چون به قول شاعر....گر خواهی که ز هرجا نظری سوی توباشد/زینهار مرنجان دل صاحبنظری را....حالا که انتخابشون شهرت بوده باید عرف جامعه رو هم در نظر بگیرن....البته میشد شمام این مسئله رو یه کم نرمتر و لطیف تر بیان کنید (^_^)
نیما خان حقیقی
نیما خان حقیقی
٩٤/٠٤/٠٥
٠
٠
سلام دنیا دیده عزیز و گرامی .ممنون از نظرات خوب و آموزندتون.با تمام نظرات شما موافقم . و ممنونم که نظراتتون توضیحی بود بر تکمیل متن
پربازدیدتریـــن ها
یک پارچ آب سرد!

شرط ثبت نام

٩٥/٠٩/٠٩
شعری سروده خودم

ترافیک خیال

٩٥/٠٩/٠٧
میانه رو و دانا

امر به معروف و نهی از منکر وظیفه کیست؟

٩٥/٠٩/١٠
پاییز را مرگ می دانم

پاییز لعنتی

٩٥/٠٩/٠٦
قرار نیست بیایی!

بامداد پنجم آذر هزار و سیصد و نود و قلب

٩٥/٠٩/٠٦
گپ و گفتی کوتاه با دانشجویانی که در کنار تحصیل کار هم می کنند

کار کن، دانش بجو!

٩٥/٠٩/٠٧
طنز

نامه ای منصفانه به استاد

٩٥/٠٩/١١
شعری سروده خودم

حیف که روی من این جا به تو هم باز نبود

٩٥/٠٩/١١
برای پدر مهربانم

خورشید ِ گل فروش

٩٥/٠٩/٠٩
اراده

می خواستم خلبان شوم

٩٥/٠٩/٠٦
یکی این را به زندگی حالی کند

برزخ

٩٥/٠٩/٠٧
چه کاریست؟

فهم

٩٥/٠٩/٠٨
وقتی در 24 ساعت یک ملت عزادار می شود...

تراژیک ترین دو روز

٩٥/٠٩/٠٨
اگر ریزعلی می بود، شاید داستان طور دیگری رقم می خورد

جای دهقان فداکار خالی بود

٩٥/٠٩/١٠
لعنت به هرچه یاد تو را زنده می‌کند

تقویم های بی عدد / شعر

٩٥/٠٩/١٠
بارانی که نمی بارد

این هوا خفه مان می کند

٩٥/٠٩/٠٧
هنوز درد می کند

چوب استاد

٩٥/٠٩/٠٦
وقتی آقا جان، خانوم جان، بابا و مامان با هم پرکشیدند

بلیط رفت و بی برگشت!

٩٥/٠٩/٠٩
بیا همت کن رفیق

با دود و غبار هم مدارا ؟!

٩٥/٠٩/١١
قسمت اول: فراخوان

جایزه ادبی در قرون پیشین

٩٥/٠٩/٠٨