هدر رفتگی تحصیلی
چرا این همه تحصیل کرده‌ به جای دوا کردن درد کشور به معضل تبدیل شده‌اند!

هدر رفتگی تحصیلی

نویسنده : فرانک باباپور

«امسال همه داوطلبان شرکت کننده در کنکور سراسری، در دانشگاه‌ها قبول می‌شوند.» 

بیایید سلسه فرآیندهای منتهی به این گزاره را بررسی کنیم.

به سال یک هزار و سیصد و چندی، مسئولین به این نتیجه رسیدند که کشور ما کشوری است جهان سومی، پس نیاز به توسعه دارد. بعد برای رسیدن به این توسعه از روی دست جهان اولی‌ها تقلب کردند، که برای رسیدن به توسعه نیاز است به افزایش سطح تحصیلات. این شد که قیچی‌های سه منی به دست گرفتند و روبان تاسیسِ دانشگاه پاره کردند و همینطور دانشگاه و بازهم دانشگاه. 

دانشجوی کشاورزی یاد می‌گیرد در آب و هوای مرطوب چه درختانی را پرورش دهد، اما همین دانشجو وقتی از زیر پنجاه تومانی بزرگ بیرون می‌آید، کویر می‌بیند و کوهستان! پرس و جو که می‌کند می‌فهمد از روی تکست اروپایی درس خوانده! پس دانش‌اش نه به درد دنیایش می‌خورد و نه آخرتش! یا به دانشجوی رشته برق و الکترونیک، چندین واحد یاد می‌دهند که در قطعات نیمه هادی چه می‌گذرد و چگونه ساخته می‌شوند، در کنارش هم می‌گویند حاشیه بنویسید که تجهیزات پیشرفته و گران می‌خواهد و ما نداریم! 

همه دانشجویان می‌دانند چیزی که دانشگاه می‌آموزد به درد صنعت نمی‌خورد و با این همه تحصیل کرده، باز هم «توسعه» اندر خم یک کوچه است! 

 

|| ما از اروپا چه کم داریم؟

برای این‌که یک مقایسه کوچکی داشته باشیم بین کشورمان و کشورهای اروپایی، رفتم سراغ دکتر لطفی که عضو هیئت علمی گروه برق دانشگاه فردوسی و درحال حاضر استاد میهمان دانشگاه تکنولوژی دلفت هلند است.

+ نظام آموزشی در آن‌جا چگونه است؟ منظورم مقاطع تحصیلی و مدت زمان هرکدام است؟

- مقطع کارشناسی سه ساله است اما مقاطع ارشد و دکتری خیلی شبیه به این‌جا هستند. یعنی همان 2 سال و  4 سال. تفاوت مهم نظام آموزشی هلند با ایران در دبیرستان است، به گونه‌ای که همان اوائل دبیرستان (یعنی در حدود سن 12 سالگی) بسته به استعداد دانش آموز و نمرات او، مسیر تحصیلی‌اش تعیین می‌شود.  

+ ورژن اروپایی استاد با ایرانی‌اش چقدر توفیر دارد؟

- به نظرم اساتید ما به طور متوسط چیزی از اساتید اروپایی کم ندارند، اما چه از نظر حجم تدریس و چه از نظر دغدغه‌های استاد، تفاوت‌های مهمی وجود دارد. یک استاد اروپایی به طور متوسط از یک استاد ایرانی کمتر تدریس می‌کند اما مهمترین دغدغه ی او تعریف پروپوزالهای پژوهشی برای جذب اعتبار پژوهشی از اتحادیه اروپا، گرنت‌های ملی و یا گرنت‌های بین المللی است، در حالی که در ایران گرفتن دانشجوی دکتری و اصولا پژوهش، تابع ساز وکار و سیاست خاصی نیست.

+ دانشجویان ایرانی چه کم از دانشجویان اروپایی دارند؟

- به نظرم دانشجوهای خوب ما به طور متوسط از متوسط دانشجوهای اروپایی قوی تر هستند. البته متاسفانه انگیزه ی دانشجوها در کشور ما نسبت به اروپایی ها کمتر به نظر می رسد.

+   حال صنعت‌مان چطور است؟

- همین اندازه می‌دانم که باید نگاه‌مان به توانایی خودمان عوض شود. ما باید بدانیم که واقعا می‌توانیم دانش فنی تولید کنیم، نه این‌که صرفا وارد کننده دانش فنی دیگران باشیم.

 

|| آیا همه چیز زیر سر سیستم دانشگاهی است؟!

البته این‌ها تنها دلایل کاهش تعداد شرکت کنندگان کنکور، یا بهتر بگویم، افزایش آن در دوره‌های پیشین نیست. بنابراین از دکتر حسنی، عضو هیئت علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه فردوسی، هم چند سوال پرسیدم!

+ چرا با این‌که می‌دانیم وارد کار مرتبط با رشته خود نمی‌شویم، باز هم ادامه تحصیل می‌دهیم؟

- ادامه تحصیل در حال حاضر یکی از ارزش‌ها و مزیت‌های اجتماعی در جوامع مدرن مطرح می‌شود و افراد به دنبال آن هستند. که خانواده، رسانه و آموزش مقاطع پایین در آن دخیل هستند. علت دیگر این است که نظام آموزشی شناخت دقیقی از استعداد افراد و مسیر پیش روی آن‌ها، نمی‌دهد. در دختران، گرایش به ادامه تحصیل بیشتر است و دلایلش رسیدن به جایگاه اجتماعی بالاتر، فرار از بی‌کاری و مهم نبودن درآمدزایی رشته است. در بعضی رشته‌ها 100% دانشجویان دختر هستند.

+ چرا این گرایش جمعی نسبت به دانشگاه بوجود آمد؟

- در جامعه، مخصوصا در دو دهه اخیر، برای دست یابی به موفقیت، روی تحصیل تاکید شد. پس تجربه در کار درجه کمتری پیدا کرد و به سمت مدرک گرایی پیش رفتیم. وقتی از دوم دبستان روش‌های تست زنی برای کنکور و کلاس‌های فوق العاده مطرح می‌شود، انتظار هم همین بود. البته در چند سال آینده، مخصوصا در پسرها، این گرایش افول می‌کند، زیرا تحصیل باید به کار و درآمد منتهی شود.

+ چگونه می‌شود این جهت دهی را تغییر داد؟

- اول باید نیازسنجی کنیم، بعد هدایت تحصیلی براساس نیاز و سپس به کارگیری در همان بخشِ نیازمندی. در این صورت بسیاری از هزینه‌ها کاهش می‌یابد و مهارت در کار ملاک می‌شود، نه مدرک تحصیلی.

 

|| آخرش به کجا می‌رسیم؟

با این آمار شرکت در کنکور و صندلی‌های خالی در دانشگاه‌ها، بسیاری از دانشگاه‌های قلمه زده اعلام کرده‌اند بدون کنکور دانشجو می‌پذیرند. اگر بشود پدربزرگ و مادربزرگ‌ها را ثبت نام کنیم، به کشوری تبدیل می‌شویم که همه با سوادیم اما هنوز اندرخم همان کوچه‌ایم!

 

|| جای خالی‌های این گزارش ... 

نظر مسئولین: همینه همینی که هست ... ( هیس! گویا مسئولین دارند محمد علیزاده گوش می‌دهند! )

نظر دانشجویان : ... (ما روی شما مخاطبین جیمی حساب کرده‌ایم، نظر شما چیست؟!)

 

برچسب ها
نظرات کاربران
کد امنیتی
آسمانه
آسمانه
٩٤/٠٣/١٦
١
٠
چی بگم . حرف زیاده واسه گفتن ولی کو گوش شنوا!! کمی هم از لحاظ فرهنگی دچار مشکل هستیم خودمون که فک می کنیم درس یعنی همه چی !!
فرانک باباپور
فرانک باباپور
٩٤/٠٣/١٦
٠
٠
خب چطوری باید این فرهنگ رو عوض کرد؟ چیکار کنیم که دیگه درس خوندن همه چیز نباشه؟
mojtaba_a
mojtaba_a
٩٤/٠٣/١٦
٤
٠
به نظر من درس خوندن در حد لیسانس اگر فشار مالی نباشه روی خانواده نیاز هست چرا که در رشد فرهنگی جامعه تاثیر گذاره. ارشد و دکتری هم باید برای درس خونا باشه و نباید دانشگاه های غیرانتفاعی دانشجو بپذیرند. همچنین تحصیلات تکمیلی راه فراری است از سربازی برای پسرها ! در کل با ادامه تحصیل همه در مقطع کارشناسی موافقم
فرانک باباپور
فرانک باباپور
٩٤/٠٣/١٦
٠
٠
شاید یکی برای نجار شدن، یکی رانندگی، یکی باغبونی،.... مناسب باشه. اونوقت باید چه درسی بخونه؟ مگه قشر دانشجوی ما خیلی با فرهنگه؟ یک نمونه سفر دانشجویی ای که رفتیم! با جمع شدن دانشگاه های آزاد و غیرانتفاعی و پیام نور موافقم. تو رشته های فنی هم باید هنرستان و فنی و حرفه ای باشه به جای دبیرستان و ریاضی فیزیک! نظرت؟
faride
faride
٩٤/٠٣/١٦
٣
٠
من اینو بارها گفتم که سیستم آموزشی ما از ریشه خرابه! استاد کارآفرینی ماهم اینو گفت که تو کشورای پیشرفته تو دبستان یه افردای هستن که استعداد بچه هارو کشف میکنن و اوتارو تو راهی که استعداد دارن قرار میدن!اینطوریه که خیلی از درسایی که به دردشون نمیخوره رو اصن نمیخونن و وقتشونو الکی هدر نمیدن!و در آینده کارشون تضمین شدست و هدف مشخصی دارن! اما ما چی تازه سال دوم دبیرستان به این فکر میوفتیم که جه رشته ای بریم! بعدم که دانشگاه باز ممکنه رشته مونو حتی عوض کنیم!این ینی اینکه هدف دار نبوده درس خوندنمون! که نتیجه شم اینیه که میبینین! هزاران جوان تحصیل کرده ِ بی سواد ِ بیکار!
فرانک باباپور
فرانک باباپور
٩٤/٠٣/١٦
٠
٠
دقیقا، موافقم. به جاش تو کشور ما از دبستان روش های تست زنی رو یاد میدن و کلاس فوق العاده و ... چیکار کنیم که اینطوری نباشه؟ بالاخره ماهم تاثیرگذاریم. نقش ما برای درست کردن این شرایط چیه؟
faride
faride
٩٤/٠٣/١٧
٣
٠
تو هر کشوری مسئولین اون کشور به فکر مردمشونن!اینجا ما باید به فکر خودمون باشیم!عجیبه واقعا! !!!به نظر من تا کنکور حذف نشه! تا واحدهای بیهوده دانشگاهی که جز وقت تلف کردن چیزی ندارن حذف نشن! تا دید بعضی خانواده ها نسبت به کنکور عوض نشه و به این نتیجه نرسن که کنکور همه چیز نیست ! هیچی درست نمیشه! متاسفانه میبینیم خانواده هایی که چقدر رو بچه هاشون فشار میارن به خاطر درس خوندن بچه ها و قبول شدنشون تو کنکور ! استرسی که به این بچه ها وارد میشه جبران ناپذیره! من کلا آدم مثبت نگری بودم و هستم! ولی در این مورد تا مسئولین کاری نکنن هیچی درست نمیشه! من الان یک لیسانس کامپیوتر که جزء معدلای بالا بودم و استادا همیشه ازم تعریف میکردن و بهم خیلی امیدوار بودن!میتونم با جرات بگم با درسایی که تو دانشگاه خوندم هیچ کار درست و درمونی نمیتونم تو جامعه بکنم! باید کلاس بیرون برم و کلاسایی برم که تو دانشگاه هیچ وقت تدریس نمیکنن !
فرانک باباپور
فرانک باباپور
٩٤/٠٣/١٧
٠
٠
بازم ممنونم ازت. کاش بشه این مسئولین رو بیدار کرد... باید نظام آموزشی رو از پایه تغییر بدن بر اساس چیزی که دکتر حسنی گفتن. اول نیازمندی رو بشناسیم بعد تحصیل بر اساس نیاز و بعد به کارگیری اون. خیلی ممنون :)
ahoo_khademi
ahoo_khademi
٩٤/٠٣/١٧
٢
٠
باهات موافقم فرنک جان...نظرای باقی دوستان هم خوندم و باهاشون موافقثم..ولی متاسفانه دیگه نمیشه این فرهنگو عوض کرد!!!چون الآن هر جا برا کار یا ازدواج بری اولین چیزی که میپرسن تحصیلاتته حالا چه فقط مدرک باشه و چه ازش استفاده کنی...تو جامعه ی الآن ما یه جورایی درس خوندن از نون شبم واجب تر شده...ممنون به خاطر موضوع جالب و بحث برانگیزت
فرانک باباپور
فرانک باباپور
٩٤/٠٣/١٧
٠
٠
ممنون از نظرت :) به نظر من الان داریم به سمتی میریم که تجربه ی کار مهمتر شده. چون شرکت ها دارن خصوصی میشن، ترجیح میدن یه دانش آموز فنی و حرفه ای ولی کاربلد رو استخدام کنن تا مهندس برق فردوسی ولی بی تجربه! یعنی بسترش داره آماده میشه، فقط باید راهی پیداکرد تا این هزینه های الکی کم بشه! روزی برسه که کلاس آموزشی و مهارتی سیم کشی داشته باشیم تا کلاس فوق العاده مدارهای الکتریکی! البته بازم لازمه درس خوندن ولی برای قشر خاصی که میخوان مرزهای علم کشور رو گسترش بدن. مایی که نسل کاریم و دانشجو باید این فرهنگو عوض کنیم. کشورمون شغلهای دیگه هم میخواد! نه فقط دکتر و مهندس و استاد! حالا به نظرت چیکار میشه کرد؟؟
2nyadideh
2nyadideh
٩٤/٠٣/١٧
٣
٠
هیـــــــــــــــــع روزگار...از ما که گذشت...ان شالله نسل بعد ما کمی وضعشون بهتر بشه :/
فرانک باباپور
فرانک باباپور
٩٤/٠٣/١٧
٠
٠
ممنون از نظرتون :) ما چیکار کنیم که نسل بعد بهتر بشه؟ ما قراره مسئولین نسل بعد باشیم!! شاغل هایی که نسل بعد زیر دست ما فرهنگ کار و زندگی رو یاد میگیرن! نقش ما چیه؟
2nyadideh
2nyadideh
٩٤/٠٣/١٧
٢
٠
نمیدونم دست ماست یا نه ولی یه کاری باید برای این جو موجود و مدرک گرایی های مطلق کرد...همونطور که خودت اول مطلب گفتی فایده گرفتن تخصص در زمینه های ناکارامد چیه.؟ به غیر اینکه وقت و انرژی وانگیزه و همه ی امید و آرزو هامونو به باد میده...من از الان دارم به اطرافیانم میگم هموغمشونو نذارن برا درس خوندن و فقط درس خوندن بچه هاشون..از همین اول سعی کنن تشویقشون کنن که یکی 2تا مهارت ساده و متناسب باسن وسالشونو یاد بگیرن.... من فردا روز سعی میکنم اینو به بچه هام یاد بدم که کار آفرینی و کسب مهارت برای ساختن زندگیشون مهمه تره و در کنار اون داشتن تحصیلات به نفعشون خوااهد بود...
2nyadideh
2nyadideh
٩٤/٠٣/١٧
٣
٠
ما خودمون هم باید به این نتیجه برسیم که همه ی مشاغل دنیا احتیاج به تحصیلات عالی نداره... من اگه عوض 4سال درس خوندن ...پاس کردن 140 واحد نامربوط کشاورزی به اقلیم شهرم و کشورم از اول میرفتم یه 50 ساعت آموزش چه میدونم پرورش قارچی وتولید کمپوستی چیزی میدیدم و مستقیم وارد بازار کار میشدم الان وضعم خیلی بهتر بود... درنهایت فکر میکنم کار آفرینی یاد گرفتن مهارت های ساده تر برای کسب درآمد بهتر از تحصیلات توی دانشگاه هاییه که نه کتب درست حسابی دارن نه مدرسین خوبی :/
فرانک باباپور
فرانک باباپور
٩٤/٠٣/١٧
٢
٠
احسنت. خیلی خوب گفتین :) خیلی از دوستامو میشناسم که دارن درس میخونن یا خوندن، ولی الان کارگاه چرم دوزی زدن!! رشته شون هم کاملا فرق داره! تازه درآمد اینجور کارای دستی خیلی بیشتر از استخدام تعهدی شدن تو اداره با حقوق کمتره که معلوم نیست آخرش میمونن یا نه! خیلی خیلی ممنون از نظرتون. کاش بشه این ها رو بین همه نهادینه کرد...
همتا
همتا
٩٤/٠٣/١٧
٢
٠
اول اینکه من اصن با فلسفه وجودی دانشگاه های غیر انتفاعی خیلی موافق نیستم ! البته رشته های غیر انتفاعی تقریبا همه شون مربوط میشه به رشته های مهندسی و اینا و تو رشته های پزشکی لا اقل من تا به حال غیر انتفاعی ندیدم. ولی خب همینا باعث میشن یه عده مهندس داشته باشیم که علیرغم اینکه تو دانشگاه های خوب کشور تحصیل کردن الان بیکارن.
فرانک باباپور
فرانک باباپور
٩٤/٠٣/١٧
٠
٠
الان یه جوری شدیم که میگیم فقط دانشگاه قبول بشیم هرچی بود بود! موافقم باهات. بعد اینطوری جای متخصص رو یکی دیگه میگیره که به حقوق پایینتر راضیه چون زحمتی نکشیده واسه مدرکش! همین جابجا شدن متخصصین تو کارها این وضعیت شیر تو شیر! کشور رو پیش میاره! ممنون از نظرت :)
همتا
همتا
٩٤/٠٣/١٧
٢
٠
بعد به نظرم یه سری رشته ها واقعا به درد نمی خوره! البته خب نام نمی برم ولی مثلا طرف می ره اون رشته رو که بیشتر هم خانمانه هس می خونه صرفا واسه اینکه گته باشه من تحصیلات دانشگاهی دارم بعدم مطمئنم نمی ره سراغ کار تو اون رشته ونتیجه این میشه که همین جوری تصاعدی باسوادای بیکارمون زیاد میشن.
فرانک باباپور
فرانک باباپور
٩٤/٠٣/١٧
٠
٠
:(( داریم به جای پول درآوردن، پولمونو میریزیم تو جیب بقیه...
Eli
Eli
٩٤/٠٣/١٧
٢
٠
مثل همیشه بجا و مناسب بود فرانک عزیزم. شخصا توی رشته ای تحصیل میکنم که نسبت به هم رده های خودم بماند که در زمینه رشته تحصیلی بالاترین هست، در زمینه شغلی هم از همه کسانی که رشته های مشابه رو میخونن بالاتره ولی ولی ولی دریغ از یک ساعت کار عملی مفیدی که آموزش بدن. کلاس ها و دروس عملی، آنچنان گرهی از کار ما باز نمیکنه و برای کارآموزی هم چون جایی درسیستم درسی ما مبنی بر این قضیه وجود نداره، باید شخصا اقدام کنیم و التماس و درخواست از آزمایشگاهای مختلف که اجازه کارآموزی به ما بدن!! بعد از ما انتظار دارن لذت ببریم و افتخار کنیم که داریم دروسی رو میخونیم که خود همین اساتید برای ارشد و بالاتر تدریسش میکنن!!!! موقع ورود به دانشگاه و انتهاب رشته های قبلش در زمان دبیرستان، کمتر والدینی هستن که آینده نگری واقع بینانه داشته باشن. همه صرفا میخوان فرزند دکتر یا مهندس داشته باشن با نمرات عالی. هیچکس نمیپسنده که یک تکنسین کار بلد رو تحویل جامعه بده!!!!! بنظر من اگر تقاض برای حضور در دانشگاه و صرفا مدرک گرفتن برای کلاس و سوءاستفاده های مختلفش، کم بشه. اینطور قارچ وار، قدم به قدم دانشگاه رشد نمیکنه از دل زمین.... حالا که ما میدونیم مشکل کجاست و مسوولی عملی انجام نمیدن، بهتره خودمون دست به مار بشیم و از خودمون شروع کنیم...
فرانک باباپور
فرانک باباپور
٩٤/٠٣/١٧
٣
٠
خیلی ممنونم از نظرت دوستم :) خیلی خوب گفتی. حالا باید به این فکر کنیم که چطوری این فرهنگ و نظام آموزشی اشتباه رو تصحیح کنیم و اینکه گفتی از خودمون شروع کنیم... دمت گرم. ولی قبول داری کم پیدا میشن کسایی که ریسکش رو بپذیرن؟ که دانشگاه رو ول کنن و بزنن تو کار! البته کسایی رو که میشناسم بعد از این ریسک خیلی موفقتر از کسایی شدن که درسشونو ادامه دادن...
Eli
Eli
٩٤/٠٣/١٧
٢
٠
بله فرانک جان. خیلی حرفت درسته. کم پیدا میشن کسانی که وارد بخش عمل بشن و همگی ترجیح میدن از راه تئوری به کار برسن!!! و متاسفانه این زمانی درسته که همراه با عمل و کار باشه. شخصا به چشم میبینم که یک شخص با مدرک دیپلم و یک مدرک فنی حرفه ای به مراتب در زندگی شغلیش موفق تر از یک ارشد عمران داره پیش میره. و این نمونه کوچیکی از این افراد در جامعه ست. راه حلش همینه که از خودمون شروع کنیم... بهرحال هرکدوم از ما خواهر یا برادر یا شخصی در سن دبیرستان و یا قبل از اون در اطرافمون داریم که بتونیم خیلی موجه این مسائل رو براش توضیح بدیم. و البته بگم که، دلیل نمیشه بین تحصیل و عمل یه کدوم رو انتخاب کرد. کاملا معلومه که اگر کسانی که وارد تحصیلات، هر رشته و مقطعی، شدن، اگر همزمان به هر طریق وارد عرصه عمل بشن باز به مراتب موفق تر از دیگران هستن. و باز هم میگم، باید از خودمون شروع کنیم..
فرانک باباپور
فرانک باباپور
٩٤/٠٣/١٧
٠
٠
درسته دوستم... نظر کاملی بود، حرفی ندارم :) بازم ممنونم ازت :)
میرزا
میرزا
٩٤/٠٣/١٧
١
٠
سلام؛ نظری من باب این قضیه ندارم خانم باباپور و فقط می تونم بهتون یه خسته نباشید جانانه بگم.
فرانک باباپور
فرانک باباپور
٩٤/٠٣/١٧
٠
٠
سلام. خیلی ممنونم ازتون. حالا یه پیشنهاد کوچولو برای شروع یک اصلاح بدید، ممنون تر میشم ازتون :)
میرزا
میرزا
٩٤/٠٣/١٧
١
٠
امر شما مطاع بانو؛ اما اینکه گفتم نظری ندارم، واقعا اظهار نظر در این مورد برام خیلی سخته، چون همونطوری که خودتون فرمودین (منظورم همون کارگاه چرم دوزی و قس علی هذا...)، اکثرا جای خودشون نیستند. بنابراین نظر من هم دقیقا با نظر خانم دنیادیده یکی هست.
فرانک باباپور
فرانک باباپور
٩٤/٠٣/١٧
٠
٠
:) خیلی ممنون :) بسیار لطف کردید. جسارت بنده رو ببخشید.
میرزا
میرزا
٩٤/٠٣/١٧
١
٠
خواهش می کنم بانو، نفرمایید...
admincheh
admincheh
٩٤/٠٣/٢٤
٠
٠
من فکر می کردم دکترا دو ساله اس-____-سیستم آموزشی ما فقط تئوری پروره و فقط می تونه کلی جوون جذب کلی رشته کنه که نمی دونه این همونی نیست که نمی خواد..
فرانک باباپور
فرانک باباپور
٩٤/٠٣/٢٤
٠
٠
این همونی نیست که میخواد یا این همونی هست که نمی خواد؟؟ :)) کاش برسد وقت بیداری شان!
پربازدیدتریـــن ها
شعری سروده خودم

بعد تو

٩٥/٠٩/١٣
شعری سروده خودم

شاید دلیل خلقتت آغوش باشد!

٩٥/٠٩/١٣
شعری سروده خودم

سکوت پاییزی

٩٥/٠٩/١٤
امان از این همه ناهماهنگی

یک نفر با من هماهنگ شود

٩٥/٠٩/١٣
شعری سروده خودم

چشم هایم باز شد٬ دیدم کنارم نیستی

٩٥/٠٩/١٨
لطفا شفاف بگویید

مسابقه ی غسل

٩٥/٠٩/١٣
گیج شده ام

حال این روز

٩٥/٠٩/١٤
به دنبال آیه های عذاب

سید حسن آقامیری کیست؟

٩٥/٠٩/١٤
ترانه ای سروده خودم

دل بهونه گیر

٩٥/٠٩/١٥
عمق فاجعه

آرایشگاه

٩٥/٠٩/١٥
معرفی فیم دریا سالار

لطف خدا بود

٩٥/٠٩/١٤
داستان کوتاه

به همین سادگی / قسمت دوم

٩٥/٠٩/١٤
نامه ی کشف شده ی قدیمی ترین دانشجوی دانشگاه بیرجند

مجمع الأدبا

٩٥/٠٩/١٥
اندر حکایت آموزش مسائل جنسی به کودکان

بچه از کجا میاد؟

٩٥/٠٩/١٦
ترسیده ام انگار

دلم مى خواهد همه چيز را بسوزانم!

٩٥/٠٩/١٣
چرا همیشه همه چیز را آماده می خواهیم؟

دوستت دارم های ناگفته

٩٥/٠٩/١٥
باید بشوی همان آدم سابق

آفرینش برای خوب بودن

٩٥/٠٩/١٤
شعری سروده خودم

چشم هایت شبیه پاییزند...

٩٥/٠٩/١٨
اندر مصائب شغل من

پرنیا؟ پریا؟ پریان؟ پرنیان؟

٩٥/٠٩/١٣
شعری سروده خودم

ناز نگاه

٩٥/٠٩/١٤