از تعصب تا سیب زمینی بنفش!
نقدی بر احوال سیاسی کشور بینه بیسائو

از تعصب تا سیب زمینی بنفش!

نویسنده : naser_j

«وفاداری» در زمره اوصاف و ویژگی‌هایی ست که در تخته سیاه کلاس‌شان همیشه اسمش در ردیف خوب‌ها ثبت می‌شود اما همین جناب وفاداری یک همذات دیگر دارد که خیلی شبیه خودش است و اسمش را اگر بپرسید به کلمه «تعصب» می‌رسید. این تعصب جانِ ما بر خلاف همذات دیگرش از ثبات شخصیتی برخوردار نیست و نمودار شخصیتی سینوسی دارد و همین قضیه باعث می‌شود که اسمش گاهی در دفتر خوبان و گاهی نیز در سیاهه اراذل و اوباش ثبت و ضبط شود.

از آن‌جایی که وفاداری همان‌طور که پیش از  این به عرض رسید همیشه اسمش در دفتر خوب‌ها (ما در ایام دانش آموزی این عزیزان را شیرین عسل آقا معلم می‌گفتیم) نوشته می‌شود و طبق اصل نانوشته: ما بدان روز گار را اصلا با خوبان  چکار؟ بی‌خیالش می‌شویم و می‌رویم سراغ جناب تعصب که خیلی شبیه وفاداری ست  اما یکمی هم ته چهره‌اش به  حماقت شبیه است گاهی و باز هم طبق همان اصل نا نوشته ما بدان روزگار را اصلا با خوبان چه کار، از تعصب خوبه و مفیده هم می‌گذریم و می‌رویم سراغ تعصبی که به حماقت نزدیک است با چشمانی ضعیف.

این نمونه از تعصب خوش بختانه در کشور ما که سهل است در هفت کشور آن طرف‌تر از ما هم یافت نمی‌شود، اما در هشتمین کشور به وفور قابل مشاهده است. کشور بینه بیسائو را عرض می‌کنم (کشوری ست در هم جواری گینه بیسائو و اسم آن همانند گینه بیسائو که از گونه مرحوم بیسائو گرفته شده، از بینی آن مرحوم گرفته شده است) بعضی از مردمان  و مسئولین این کشور جهان دسته چندمی به شدت روی انتخاب‌های اشتباه‌شان پافشاری می‌کنند و از نظر آن‌ها اگر افراد منتصب به جناه سیاسی‌شان بگوید ماست سیاه است، همگی در فضاهای مجازی به کمپین «من همان ماست سیاه هستم» می‌پیوندند و تا پای جان در این جبهه به فعالیت می‌پردازند.

تعصب افراطی چنان در رگ‌های ایشان جریان یافته که اگر هزار تا کلید صحیح و سالم تحویل‌شان بدهی دست از کلید شکسته بنفش‌شان بر نمی‌دارند. در منطق همین عده قلیل بعضی‌هایی، مردمان این کشور اگر بنزین و نان و آب و برق گران شد اولا که تقصیر دولت‌های قبلی است که چنان اقتصاد بینه بیسائو را شخم زده‌اند که هر چه امید خان (نام رئیس جمهور جدید این کشور) تدبیر سوزانده نتوانسته وضع را به حالت اولیه بر گرداند و در ثانی مذاکرات با فایو بعلاوه وان که نمرده، یکهو چونان سوپر من خواهد آمد و تمام مشکلات کشور را با خاکِ کوچه یکی خواهد کرد.

اما بر خلاف طرفداران متعصب‌شان مسئولین شنل بنفش این کشور به سیب زمینی گفته‌اند شخمخلنگ (واژه‌ای بسائویی که هرچه نگارنده تلاش کرد معنی آن را نیافت) آن‌ها در مذاکرات‌شان با فایو بعلاوه وان نه تنها ذره‌ای تعصب از خود بروز نکرده که با لبخند ملیحی چنان حاتم گل باقالی (اسطوره بخشش کشور بینه بیسائو) حاضر شده‌اند، امتیازات با ارزشی چون تعطیلی سایت هسته‌ای  شهر نَخَند (شهری در بینه بیسائو که گلابی‌های معروفی دارد) و تبدیل آن‌ها به کارخانه فر آوری گلابی و خدا تا امتیاز دیگر را داده و فایو بعلاوه وان هم اگر دوست داشت و سنای کشور وان اجازه داد، تحریم‌ها را نود و بوقی سال دیگر بردارد؛ البته به شرط‌ها و شروطها  و این شروطها هر روز اضافه می‌شود و معلوم نیست به کجا ختم شود.

حال باید منتظر ماند و دید این تعصب طرفداران و در مقابل سیب‌زمینی‌زاسیون این جناح تا کجا ادامه خواهد یافت، البته مسئولین مذاکره کننده کشوربینه بیسائو برای این‌که نشان دهند در این مذاکرات برد برد بیشتر برده‌اند یک فکت شیتی هم وقتی همه خواب بودن پخش کردن که امیدواریم تکرار آن هم پخش شود!

برچسب ها
نظرات کاربران
کد امنیتی
میرزا
میرزا
٩٤/٠٣/١٧
٢
١
سلام ناصرجان؛ باز نشون دادی که توانایی زیاد و استعداد وافری در نوشتن داری و این نوشته در تایید حرف منه، منتها اگه نفرمایی که: "این مطلب مدت هاست داره خاک می خوره و در صف انتشار بوده"، چند نکته ای رو به عنوان دوست و کسی که آرزوی پیشرفت شما را داره خدمتت عرض می کنم: اولا کلمۀ "همذات" داریم و در جایی به کار برده میشه که یک نفر "کلهم اجمعین"، شبیه یک نفر باشه، اما اینجا به قرینۀ "که خیلی شبیه خودش است"، باید از "همزاد" استفاده می شد. باز دچار غلط های املایی و اشکالات فاصله گذاری شدی، نکاتی مثل: "منتصب به جناه"/ در جایی که نقل قول می کنی حتما از گیومه استفاده کن، مثل: "طبق اصل نانوشته: ما بدان روز گار را اصلا با خوبان چکار؟"/ نام شخص و یا کشور و یا چیز به خصوصی رو که استفاده می کنی، مثل: "بینه بیسائو"، برای بار اول در گیومه قرار بده و برای دفعات بعد آزاد بذارش، دقیقا مثل وفاداری که ابتدا این کارو کردی و بعد هر کجا استفاده شد، بدون گیومه آوردی/ چون از روحیاتت مطلع هستم اینطور برات نقد میذارم وگرنه با یک موفق باشید از کنار نوشته هات گذر می کردم. جسارت منو ببخش و دوست دارم که شاهد متن های زیبات در آینده باشم. ارادتمند شما، میرزای اصفهانی
naser_j
naser_j
٩٤/٠٣/١٧
٠
٠
اول از همه سلام میرزای عزیز من آدمی هستم که سعی می کنم یا خودم رو در معرض نقد قرار ندم و اگر هم قرار دادم چنان بوکسور گارد باز که چپ و راست پذیرای مشت های حریفش هست نقد های سازنده منتقدینم رو پذیرا باشم واگر مطالبم رو تو این سایت در مقابل دیدگان کسانی که خودشون دستی بر قلم دارن و همه به جز من استادن می ذارم به این معنیه که از انتقاداتشون دلخور که هیچ خوشحال هم می شم
میرزا
میرزا
٩٤/٠٣/١٧
٠
٠
فدای معرفت و صمیمیت و رفاقت جناب سروان، موفق باشی عزیزِ میرزا :)
k_shamshiri
k_shamshiri
٩٤/٠٣/١٨
٠
٠
با تک تک جملات جناب میرزا موافقم.. و البته که من هم از ته ته دل آرزوی های بهترین ها رو برای شما دارم ناصرخان عزیز. :-)
Hamid_Bozorgvari
Hamid_Bozorgvari
٩٤/٠٣/١٧
٢
٠
:))....... از نوشته های جسورانه و بی حد و مرز لذت میبرم...... عالی بود آقا ناصر......... :))
naser_j
naser_j
٩٤/٠٣/١٧
٠
٠
مرسی لطف داری حمید خان بزرگوار :)
s_mostafa_b
s_mostafa_b
٩٤/٠٣/١٧
١
٠
مرسي :) خدا به اهالي بينه بيسائو رحم كنه!
naser_j
naser_j
٩٤/٠٣/١٧
٠
٠
مرسی از شما ... البته فقط خدا می تونه به داد اهالی این کشور برسه :)
فرانک باباپور
فرانک باباپور
٩٤/٠٣/١٧
٠
٠
متن خیلی خوبی بود، فحوای کلام خوبی هم داشت. فقط راستش حس می کردم سعی دارید بامزه تعریف کنید، بعضی اصطلاحات که فکر می کنیم باعث طنز و بامزگی میشن، اثر معکوس میذارن! یعنی شاید حتی خواننده خوشش نیاد. شبیه سریالای شبکه 3! اگر میخواین تو این زمینه بنویسید، پیشنهاد میکنم بیشتر طنز بخونید. موفق باشید و جسارت بنده رو ببخشایید :)
naser_j
naser_j
٩٤/٠٣/١٧
٠
٠
سلام مرسی از وقتی که برای خوندن و نظر دادن صرف کردین:) و همین طور که در کامنت بالا اشاره کردم به هیچ وجه از انتقاد ناراحت نمی شم خوشحال میشم اگه اشاره کنید که دقیقا کدوم اصطلاحات مد نظر تونه
فرانک باباپور
فرانک باباپور
٩٤/٠٣/١٨
٠
٠
خیلی خوبه که ناراحت نشدید :) ممنون. همون اول مطلب، لحن و سبک شروع، این مشکل رو داشت. بعضی جاها کلمات "جناب"، "خان" یا ... هم همین تاثیر رو دارن. بعضی پرانتزها هم بی مورد بودند. البته پرانتز بینه بیسائو عالی بود. کلا سعی کنید بیشتر به جای ساختن طنز کلامی، طنز موقعیت بسازید! که تصور اون صحنه خنده دار باشه! البته من خودم اینارو تازه یاد گرفتم!!خخخخ ببخشید. موفق باشید :)
PDrAM
PDrAM
٩٤/٠٣/١٧
٣
٠
سلام و درود...متن یکم سخته بود...ولی محتوا عالی بود...:))...ولی سخنان و متن ها و شعرهای اعتراضی وانتقادی هر جایی تایید نمی شوند و مورد حمایت قرار نمیگیرند...یکی از خوبیای سایت جیم اینه که حااقل منتشرشون می کنه...ممنون از متن خوبت ...در پناه حق باشی:)))
naser_j
naser_j
٩٤/٠٣/٢١
٠
٠
ممنون بابت نظر تون
ahoo_khademi
ahoo_khademi
٩٤/٠٣/١٨
٢
٠
همیشه از این متنای جسورانه بینهایت خوشم میومده اینکه یه نفر بدون ترس حرفشو میزنه خیلی برام لذت بخشه...عالی بود آقا ناصر،بینظیر بود...ممنون امیدوارم بازم این کارای خوبتون ببینم...البته با نظر آقا پدرام هم موافقم و واقعا از مدیرای جیم خیلی ممنونم که این چنین نوشته ها رو منتشر میکنن...
naser_j
naser_j
٩٤/٠٣/٢١
٠
٠
مرسی بابت نظر تون
2nyadideh
2nyadideh
٩٤/٠٣/١٨
٢
٠
خدا آخرو عاقبت بينه بيسائو ایارو بخیر کنه :) مرسی از شما شیک نوشتین....قلمتآن مستدآم (^_^)
naser_j
naser_j
٩٤/٠٣/٢١
٠
٠
سپاس بابت نظر تون
h.naderi
h.naderi
٩٤/٠٣/١٨
١
٠
نوشته خوبی بود و جسورانه نقد کرده بودید.
naser_j
naser_j
٩٤/٠٣/١٩
٠
٠
مرسی از نظر تون
نیما خان حقیقی
نیما خان حقیقی
٩٤/٠٣/١٨
٠
٠
به خاطر ابراز نظرتان بسیار سپاسگزاریم با عرض سلام.چند تا انتقاد داشتم. 1.در مورد مذاکرات، گروهی را که متعصبان بی عقل معرفی کردین کار درستی انجام میدن چون زمانی که اون کشور وان کنگره اش تصویب میکنه که هر توافق احتمالی باید به تصویب اونا برسه و جمهوریخواهان اونا میگن که بعد از اتمام دوره ریاست رئیس جمهورشون توافق را لغو میکنند. حر کات این گروه به گفته شما متعصب باعث این میشود تا حواسشان باشد که مردم این کشور توافق را به هر قیمتی نمیپذیرندو یک حرکت رسانه ای برای کشورهای خارجی است تا بدانند هنوز مردم پای کشورشان هستندو تهدید کارساز نیست و این حرکات اهرمی است برای تیم مذاکره کننده این کشور تا خواست های خود را به کرسی بنشانند.کجای دنیا بعد از انتشار بیانیه توافق از دانشمندان هسته ای بازجویی میکنند و درخواست بازدید تاسیسات نظامی را می دهند کمی سواد سیاسی ،فقط و فقط ذره ای سواد سیاسی. 2. مسئولین شنل بنفش که آنها را سیب زمینی معرفی میکنید جای تعجب دارد.اولا بیانیه ژنو را اگر خوانده باشید محدودیت های غنی سازی مادام العمر نیستند یکی تعلیق دو سوم سانتریفیوژهای خود به مدت 10 سال هست و دیگری محدودیت بر ذخیره اورانیوم پانزده ساله خواهد بود.بعد از این محدودیت ها و دیگر محدودیت ها تنها پروتکل الحاقی میماند که همه کشورهای عضو NPT آنرا رعایت میکنند.اما فواید توافق. بازار این کشور به اصطلاح بینه بیسائو بازار 80 میلیون آدم است .با توجه به رکود اقتصاد اروپا اگر تحریم ها برداشته شود اقتصاد آنها چنان رونقی میگیرد که حتی اگر دوباره تحریمی قرار باشد اعمال شود اول باید جواب مردم خود را بدهند که چرا با تحریم کردن فشار به آنها می آورند. و چرخ اقتصاد این کشور هم به چرخش می افتد و بسیاری از مشکلات مردم حل میشود . پس سیب زمینی نیستند.اما برای پیشبرد اهدافشان نیاز به ابزارهای مردمی دارند که حمایت از آنها و تظاهرات در برابر زیاده خواهی طرف مقابل از همین ابزارهاست. 3.اگر میخواهید فرهنگی را از بین ببرید باید ریشه های آنرا بخشکانید. طرف مقابل نه با فرهنگ اسلامی ولنگ و وار ترکیه مشکل دارد نه با فرهنگ اسلامی متعصبان سعودی. با فرهنگی کار دارد که شعارش رساندن انقلاب به دست آقا صاحب الزمان(ع) است. هسته ای بهانه است و همونطور که میبینید پس از انتشار بیانیه چه بهانه های عجیب و غریبی در آوردند. 4. شما فقط یک متن نوشته اید و همه را در دو گروه متعصب و سیب زمینی دسته بندی کرده اید. اما اولا این گروه بندی اشتباه است و ثانیا شما خود مشخص نکرده اید تفکرتان به کدام گروه نزدیک است. عذر میخوم ازتون دوست عزیز اما به نظر من متن شما فقط بر اساس تز زوشنفکری مآبانه نوشته شده و اینکه انتقاد کلاس دارد.در صورتی که پشت آن یک تفکر قوی و محکم چه از نظر سیاسی و اقتصادی و اجتماعی وجود ندارد. 5.یه سوال ؟همه نظر دهندگان فقط ادبیات و نوع نوشته راتشویق کرده اند. یعنی ذره ای به تفکر پشت متن و جهت نوشته توجه نکرده اند؟
naser_j
naser_j
٩٤/٠٣/١٩
٠
٠
اول از همه سلام و تشکر بابت وقتی که برای خوندن مطلبم گذاشتین... جواب بند 1.من در زمینه سیاست یک بی سوات هستم و هرگز دارای سواد سیاسی به اندازه شما نیستم اما من بی سوات بهتون توصیه میکنم که یک بار دیگه البته با دقت بیشتر یاداشتم رو مطالعه کنید چون دچار برداشت اشتباهی شدید از این یاداشت من منظورم از متعصب کسانی نبودن که به روند مذاکرات زیاده خواهی های غرب و البته خوش خیالی تیم مذاکره کننده معترض هستند بلکه دقیقا نقه مقابل این عزیزان یعنی کسانی که صرفا به خاطر علایق سیاسی مشترک با تیم مذاکره کننده و تعلق خاطر جناحی با اعلام خبر توافق به خیابان ها ریختند و به جشن و سرور پرداختند بدون توجه به ریز توفقات انجام گرفته!!!جواب بند 2.اگر فرض را بر این بگیریم که نهایت خواسته غرب همین تعلیق های 10ساله و 15 ساله موقت!!باشد که شما فرمودید بازهم نباید با آن موافقت کرد چرا که هیچ منطقی قبول نمی کند که ما از ق مسلم خود بگذریم تا در مقابل حقی دیگر (حق مبادلات اقتصادی جهانی)را که متعلق به خود مان است به ما بدهند ! و البته شما خود تون تو بند اول انتقادات تون به چند مورد از خلف وعده های طرف غربی اشاره کردید و متاسفانه بعضی از اعضای تیم هسته ای تلویحا پذیرفتن این زیاده خواهی ها رو پس حق بدین که کسانی رو که از حقوق حقه یک ملت به راحتی میگذرند سیب زمینی خطاب کنم!!3. بند سوم از انتقادات تون هیچ ربطی به یاداشت من نداشت ولی در کلیت با این بند موافقمجواب بند 4. چون شما دسته بندی های صورت گرفته در یاداشت رو به درستی متوجه نشیدید به این نتیجه رسیدید که من کل جامع رو در دو گروه متعصب و سیب زمینی تقسیم کردم و خودم رو به هیچ کدوم از دو گروه نچسبوندم!! در حالی که اگر به دقت بیشتری می خوندید متوجه می شدید که من فقط رفتار یه عده قلیل از طرفداران یک طیف سیاسی و تعدادی از اعضای همون طیف رو به نقد کشیدم نه کل جامعه در پایان هدف من از این انتقاد نه تخریب یک جناح سیاسی بوده و نه تز روشنفکری بلکه فقطهدفم یک تلنگر هرچند کوچک بوده به کسانی که نقد شان کردم و ااالبته نظر شخصی بنده اینه که اگر در زمینه ای قصد نوشتن دارم باید علایق خودم رو پنهان کنم تا مخاطب بدون پیش داوری و این احساس که من از روی حب یا بغض نوشتم مطلبم رو بخونه به خاطر ابراز نظرتان بسیار سپاسگزاریم
نیما خان حقیقی
نیما خان حقیقی
٩٤/٠٣/٢٠
٠
٠
این قسمتی از متن شماست(حال باید منتظر ماند و دید این تعصب طرفداران و در مقابل سیب‌زمینی‌زاسیون این جناح تا کجا ادامه خواهد یافت)توجه کنید گروه متعصب رو در مقابل جناح سیب زمینی زاسیون گفتین.حالا حرف شما رو قبول میکنیم که این دو تا یکی هستند.اینکه این گروه رو این طور معرفی کردین جالب نیست چون وقتی اکثر کارشناس های سیاسی متن بیانیه رو برای وضع کنونی توجه کنید وضع کنونی خوب میدونن وهمینطور مردم اون رو خوب میدونن این معرفی قشنگ نیست.چون اگه به وضع منطقه توجه کنید در حال حاضر یه کمی تنش ها کم بشه هم خارجی و هم داخلی خوبه.که توافق میتونه به عنوان یه گزینه کمک کنه.در نهایت طبق گفته دکتر ظریف توافق به این معنا نیست که ما هیچ امتیازی نمیدیم ،باید ببینیم در مقابلش چی بدست میاریم.
naser_j
naser_j
٩٤/٠٣/٢١
٠
٠
منظور بنده از طرفداران متعصب همون طور که قبلا بیان کردم طرفدارای جناح تیم مذاکره کننده بوده نه به طور خاص تیم مذاکره کننده و البته به تمام نکات نه فقط مذاکرات بلکه گرانی های پیش آماده وادامه رکود اقتصادی بوده و در جا هایی مثل اون قسمت که گفتم دست از کلید شکسته شون بر نمی دارن به خوبی مشخصه که منظورم چه طیفی بودن و اما بنده با اصل توافق مخالف نیستم ولی توافق به هر قیمتی نه به خاطر ابراز نظرتان بسیار سپاسگزاریم
حلما(سرباز ولایت)
حلما(سرباز ولایت)
٩٤/٠٣/١٨
٠
٠
خیلی هم خوب... خوشمان آمد...
naser_j
naser_j
٩٤/٠٣/١٨
٠
٠
مرسی از نظر تون
نیما خان حقیقی
نیما خان حقیقی
٩٤/٠٣/٢٠
٠
٠
به خاطر ابراز نظرتان بسیار سپاسگزاریم سلام . در بند 1 که جواب دادین فرمودین (علایق سیاسی مشترک با تیم مذاکره کننده و تعلق خاطر جناحی )دوست عزیز رهبری گفتن تیم مذاکره کننده بچه های همین انقلاب هستند و ما بهشون اعتماد داریم در ضمن اگر به ریز بیانیه توجه کنین میبینید که سانتریفیوژهایIR-4، IR-5 ،6IR- و IR-8 تحقیق و توسعه اونا ادامه داره.فردو قرار بود تعطیل شه حالا تبدیل میشه به مرکز توسعه و تحقیقات و چند مورد دیگه.بعد از محدودیتهای 10 و 15 ساله فقط پروتکل الحاقی میمونه که اونو بقیه کشورها به استثنا رژیم صهیونیستی رعایت میکنند.اما در مقابل تحریم‌های اقتصادی و مالی چندجانبه اروپا و یکجانبه امریکا از جمله تحریم های مالی، بانکی، بیمه، سرمایه گذاری و تمامی خدمات مرتبط با آنها در حوزه های مختلف از جمله نفت، گاز، پتروشیمی وخودرو سازی فورا لغو خواهند شد. همچنین تحریم ها علیه اشخاص حقیقی و حقوقی، سازمان ها، نهادهای دولتی و خصوصی تحت تحریم های مرتبط هسته ای ایران از جمله؛ بانک مرکزی، سایر موسسات مالی و بانکی، سوئیفت، کشتیرانی و هواپیمایی جمهوری اسلامی، کشتیرانی نفت به‌طور همه‌جانبه فورا برداشته میشن همچنین کشورهای عضو گروه (1+5) متعهد میشن تحریم های جدید در موضوع هسته ای نزارن.با توجه به وضع خراب اقتصاد داخلی بازار دیگه تحمل این فشارها براش سخته و این شرایط برای بازار اروپا هم همینه اگر توافق شه ایران برای بازار اروپا مثل این میشه که خروج دوباره از ایران واسشون مثل مرگه پس اینم یه امتیاز دیگه واسه ماست. اما چرا خارجی ها بهانه میارن؟دو تا دلیل داره. یکی اینکه خودشون فهمیدن این توافق به ضررشونه چون هنوز توافق نشده تموم کمپانی ها واسه بازار ایران رقابتو شروع کردن.دلیل دوم زدن همون تفکریه که تو بند 3 گفتم چون از این تفکر میترسن.تا حالا از خودتون پرسیدین چرا پاکستان که همسایه ماست بمب اتم داره اما کسی بهش کار نداره؟اما به ما اینطور گیر میدن. فقط به خاطر اینه که بعد از 34 سال هنوز میگیم فلسطین. شما فرمودین (من فقط رفتار یه عده قلیل از طرفداران یک طیف سیاسی و تعدادی از اعضای همون طیف رو به نقد کشیدم )اگه منظورتون از این طیف تیم مذاکره کننده است. دوست عزیز این عده قلیل طرفدار که فرمودین اونقدرها هم کم نیستن که این عده اتفاق نظر دارن توافق نکردن بهتر از توافق بد است. در پایان این نکته رو هم بگم مذاکرات تا الان یه نتیجه بسیار مثبت داشته. این که با انتشار بیانیه و کار شکنی های طرف مقابل اتمام حجتی بود برای کسانی که با این مقاومت مردم مخالف بودن و طرف مقابل رو محق میدونستن.این مسئله باعث اتحاد بیشترمردم شد و یه اثر مثبتش گردهمایی (اجازه نخواهیم داد) در مشهد بود که حرکت بسیار هوشمندانه و درستی بود .
naser_j
naser_j
٩٤/٠٣/٢١
٠
٠
در این که تیم مذاکره کننده فرزندان همین آب و خاک هستند شکی نیست ولی فراموش نکنید که کسانی که در گذشته قرارداد های چون ترکمنچای و گلستان رو امضا کردند هم فرزندان همین آب و خاک بودند و البته شاید نیت بدی هم نداشتند ولی با توافقی بد برای همیشه لکه ننگی بر پیشانی ایرانمان نشاندند من و امثال من اگر انتقادی میکنیم به معنای بی اعتمادی به تیم مذاکره کننده نیست بلکه فقط قصد داریم به اونها بفهمونیم که از مکر ها و حیله های رقیب غافل نشن اما در مورد این که گفتین فعالیت هسته ای راکد نمیشه و ادامه خواهد داشت با این نوع از توافق بعید می دونم چه تضمینی وجود دارداگر ما ارانیوم 20درصد مون رو اکسید کنیم غرب سر حرفش بمونه؟ اونها به راحتی صدور یک بیانیه می تونن به حالت قبل از توافق(ادامه تحریم ها)برگردند ولی ما هم می تونیم به همین راحتی به نقطه ای که الان (از نظر هسته ای) هستیم برگردیم؟این که میگین فردو تعطیل نمیشه و میشه مرکز تحقیق و توسعه مثل اینه که بگیم ذوب آهن اصفهان کارخانه اش را تبدیل کند به مرکز توسعه و تحقیق در مورد فرایند تولید و ذوب فولاد کنه ساده ترش یعنی ما یه کارخانه فعال مون رو تبدیل به یه دانشگاه علمی کاربردی کنیم !! استدلال تون رو در مورد این که میگین در صورت توافق غرب نمی تونه به خاطر فشار های داخلی و سودی که از بازار ایران نصیبش میشه تحریم ها رو دوباره بر قرار کنه اصلا قبول ندارم چرا که قبلا یه بار به راحتی این اتفاق افتاده مگه همین کارخانه پزو به خاطر تحریم ها مجبور نشد تعداد زیادی از کارکنانش رو اخراج کنه و اونها دست به تظاهرات زدند ولی پژو از تصمیمش برگشت؟؟ در مورد بند سه باز هم بی ربط با متن بنده بود و من باز هم به شما توصیه میکنم متن رو با دقت بخونید من همین طور که قبلا گفتم منظورم عده قلیلی بود که به خیابون ها اومدن و برای توافق به جشن و پایکوبی پرداختند بدون اطلا ع از ریز مذاکرات همون عده ای که تمام قد از توافق ولو به هر قیمتی دفاع میکنن چون براشون رابطه با آمریکا در اولویته نسبت به انرژی هسته ای و خیلی چیز های دیگه و در مورد نکته آخر تون شما که در زمینه سیاسی با سواد هستید برید ببینید حرف اون کسانی که در مشهد جمع شدن و اعتراض کردند چی بوده؟ ببینید نظر برگزار کننده گان اصلی همایش های از این دست نسبت به توافق هسته ای چی هست افرادی مثل جناب بذر پاش و رافعی پور از منتقدین جد روند مذاکرات هستند آقای عزیز شما جسارتا مشخص کنید که خود تون طرفدار چه طیفی هستید شاید بهتر و منطقی تر بتونیم بحس کنیم
نیما خان حقیقی
نیما خان حقیقی
٩٤/٠٣/٢١
٠
٠
دوباره سلام. اولا زمان قاجار سیستم پادشاهی بود نه جمهوری که اون قراردادها بسته شد. شرکت نداشتن مردم در فضای سیاسی و بی سوادی و فقر شدید بود . منابع خبری نبود. دوما اگه یکبار متن بیانیه رو میخوندین متوجه میشدین که در صورت توافق ،باید تو شورای امنیت و سازمان ملل تصویب بشه به این معنی که اگر توافقی صورت بگیره هیچ کدوم از طرفین حق به هم زدن اون رو ندارن.مثلا اگه آمریکا دوباره تحریم کنه آلمان میتونه قبول نکنه چون بر خلاف مقررات سازمانه و این تحریم ها قانونی نیست و ایران حق پیگیری قانونی داره .(همین پیگیری قانونی باعث ملی شدن صنعت نفت ایران توسط دکتر مصدق شد). در مورد پژو ببینید اگه توافق شد بعد از اون پژو اگه بره چه ضربه ای میخوره؟همین الان دارن با مدیران ایران خودرو مذاکره میکنن بدون این که توافق صورت بگیره. در مورد بند 3 با ربط ترین حرفی بود که زدم .اگه نگاهتون رو از تمرکز بر روی توافق بردارید و پس و پیش و تاریخچه دشمنی رو بشناسین کاملا میفهمین من چی میگم.برای اینکه این تاریخچه رو بدونید توصیه میکنم تاریخ رو از زمان مشروطه تا امروز مطالعه بفرمایید. اگه حوصله مطالعه ندارید به سخنرانی های استاد رائفی پور هم گوش بفرمایید متوجه میشید و ربط بند 3 رو کامل و جامع میفهمین.اگه به سوالم که پرسیدم چرا به پاکستان که بمب اتم داره کار ندارن بخواهید جواب بدین تنها جواب منطقی از همین بند 3 میاد.فشار اقتصادی به شدت بالاست و تحملش برای اکثر مردم سخته.یه نکته دیگه ما از اول انقلاب تحریم هستیم اما هیچوقت فشار اینقدر زیاد و نفس گیر نشده بود و همیشه کنترل میشد . به نظر من با توافق فضا کمی باز میشه و ایندفعه جوری کنترل میکنند که دیگه هیچوقت فشار به این حد نرسه . جشن و پایکوبی رو منم قبول ندارم کار خوبی نبود . اما نمیشه به خاطر یه مشت آدم ... اصل توافق رو زیر سوال برد. خواهشمندم یک باردیگه در متن بیانیه تعهدات طرف مقابل رو مطالعه بفرمایید.در پایان عرض کنم که بنده اصلاحقی برای طرف مقابل نمیبینم که بخواد تحریم کنه و بازرسی کنه. به مذاکرات هم خوشبین نیستم و پایان خوبی براش نمیبینم اما برای مردم که برای پول نون و دارو و اجاره خونه موندن چه جوابی دارین؟ من میگم که یه توافق خوب فعلا و فقط فعلا میتونه کمکی باشه .اما فقط یه توافق خوب
naser_j
naser_j
٩٤/٠٣/٢٢
٠
٠
فقط دو نکته 1. برای این که یه معاهده یا توافق یا قانون دارای قدرت باشه و طرفین به راحتی نتونن خلاف اون عمل کنن باید دارای ضمانت اجرا باشه و متاسفانه چیزی که همه حقوق دانان بینل ملل متفق القول به اون اشاره دارن اینه که هنوز در زمینه حقوق بینل الملل قدرت مطلقه ای وجود نداره تا به قرارداد های بینلمللی ضمانت اجرا بده و در صورت تخلف کشور های متخلف رو مجازات کنه پس آمریکا به راحتی میتونه توافقرو با لابی های که در سازمان ملل داره طوری لغو کنه که حتی سازمان ملل بیاد و ایران رو به یه بهانه واهی که مثلا از فلان بند توافق سرپیچی کرده محکوم کنه و اگر هم این کار و نکنه و آمریکا رو محکوم کنه حتی هیچ اتفاق خاصی نمیفته 2 بند سه فرمایشات شما کاملا متینه و من هم اشاره کردم که قبولش دارم ولی اگه میگم بی ربطه به این دلیله که من در یاداشتم چیزی بر خلاف اون ننوشتم
پربازدیدتریـــن ها
یک پارچ آب سرد!

شرط ثبت نام

٩٥/٠٩/٠٩
شعری سروده خودم

ترافیک خیال

٩٥/٠٩/٠٧
میانه رو و دانا

امر به معروف و نهی از منکر وظیفه کیست؟

٩٥/٠٩/١٠
شعری سروده خودم

حیف که روی من این جا به تو هم باز نبود

٩٥/٠٩/١١
گپ و گفتی کوتاه با دانشجویانی که در کنار تحصیل کار هم می کنند

کار کن، دانش بجو!

٩٥/٠٩/٠٧
شعری سروده خودم

شاید دلیل خلقتت آغوش باشد!

٩٥/٠٩/١٣
طنز

نامه ای منصفانه به استاد

٩٥/٠٩/١١
امان از این همه ناهماهنگی

یک نفر با من هماهنگ شود

٩٥/٠٩/١٣
برای پدر مهربانم

خورشید ِ گل فروش

٩٥/٠٩/٠٩
اگر ریزعلی می بود، شاید داستان طور دیگری رقم می خورد

جای دهقان فداکار خالی بود

٩٥/٠٩/١٠
چه کاریست؟

فهم

٩٥/٠٩/٠٨
یکی این را به زندگی حالی کند

برزخ

٩٥/٠٩/٠٧
بیا همت کن رفیق

با دود و غبار هم مدارا ؟!

٩٥/٠٩/١١
وقتی در 24 ساعت یک ملت عزادار می شود...

تراژیک ترین دو روز

٩٥/٠٩/٠٨
لعنت به هرچه یاد تو را زنده می‌کند

تقویم های بی عدد / شعر

٩٥/٠٩/١٠
وقتی آقا جان، خانوم جان، بابا و مامان با هم پرکشیدند

بلیط رفت و بی برگشت!

٩٥/٠٩/٠٩
ترسیده ام انگار

دلم مى خواهد همه چيز را بسوزانم!

٩٥/٠٩/١٣
بارانی که نمی بارد

این هوا خفه مان می کند

٩٥/٠٩/٠٧
شعری سروده خودم

بعد تو

٩٥/٠٩/١٣
قسمت اول: فراخوان

جایزه ادبی در قرون پیشین

٩٥/٠٩/٠٨