این من خسته است!
جواب سوال «چرا همیشه خسته‌ام؟!» را این‌جا پیدا کنید

این من خسته است!

نویسنده : مهدیه جوادی

هنوز وسط روز است اما چندتا خمیازه پشت سر هم و احساس خواب آلودگی و بعدش هم یک جور رخوت که فقط آدم را یاد بالشت نازنینش می‌اندازد. و در راه رسیدن به این دردانه مهربان فقط به این فکر می‌کنم که روزها فقط ده دقیقه کمتر خوابیده‌ام! تحقیقات نشان می‌دهد، که ما  همین که احساس خستگی می‌کنیم، قبل از هر چیز با خود مرور می‌کنیم که آیا شب‌های قبل به اندازه‌ی کافی خوابیده‌ایم یا خیر. اما کارهای کوچک زیادی وجود دارد که انجام دادن یا ندادن آن‌ها می‌تواند خستگی بیشتر یا کمتری را در طول روز برای ما به همراه بیاورد.

 

|| باطری ندارید

وقتی خسته هستیم کمتر تحرک می‌کنیم و فکر می‌کنیم با کم کردن فعالیت فیزیکی، ته مانده‌ی انرژی خود را ذخیره کرده‌ایم! مورد داشتیم یک ساعت روی مبل نشسته و حتی دستش را دراز نکرده تا کنترل تلویزیون را بردارد و خاموشش کند. نرمش هفتگی فقط در حد سه روز در هفته و هر روز بیست دقیقه، می‌تواند پس از یک ماه و نیم (دقت کنید بعد از یک ماه و نیم)، احساس خستگی را کمتر کرده و احساس انرژی داشتن را در ما ایجاد کند. نرمش منظم با رساندن اکسیژن و مواد غذایی به بافت‌های بدن، باعث کاهش خستگی بدن می‌شود این را ما نگفته‌ایم بر اساس تحقیقی است که در دانشگاه جورجیا انجام شده است.

 

|| آب نمی‌نوشید

 با توجه به گرم شدن هوا باید حواس‌مان باشد که از دست دادن بخشی از آب بدن، حتی در حد ۲ درصد، می‌تواند تاثیر محسوس روی سطح خستگی ما داشته باشد. کاهش آب بدن، موجب کاهش حجم خون و افزایش غلظت آن می‌شود، پس طبیعی است که کارایی قلب در پمپاژ خون کاهش ‌یابد و طبیعی‌تر است که در این حالت اکسیژن و مواد غذایی به اندازه‌ قبل به اندام‌ها و بافت‌ها نمی‌رسند. هر کس باید روزانه علاوه بر مصرف دیگر مایعات، حتما حتما آب بنوشد.

 

|| فقیر هستید

گاهی به اندازه‌ی کافی، آهن به بدن ما نمی‌رسد و اصطلاحا دچار فقر آهن می‌شویم. کمبود آهن می‌تواند در ما احساس رخوت و خستگی، ضعف و عدم تمرکز ایجاد کند. کمبود آهن ممکن است به خاطر رژیم غذایی نامناسب یا به خاطر بیماری‌های مختلف باشد که در حالت دوم، بررسی و نظر پزشک لازم است.

 

|| کمال گرایی و هزار مرض

کمال‌گرایی یا همان وسواس فکری می‌تواند دلیلی برای احساس خستگی دائمی باشد. فردی که کمال‌گرا است تلاش می‌کنند هر کاری را به بهترین شیوه قابل تصور انجام دهند (که معمولاً هم امکان‌پذیر نیست) انرژی و وقت بیشتری را صرف کار می‌کنند و این می‌تواند برای آن‌ها خستگی دائمی به همراه داشته باشد. دانشمندان ضمن تاکید بر اهمیت انتخاب هدف‌های چالش‌برانگیز، توصیه می‌کنند که اهداف غیرقابل دسترس نداشته باشیم. یکی از راه‌های مناسب، تعیین محدودیت زمانی برای هر کار یا پروژه است. اگر شما روی جزئیات کاری که انجام می‌دهید، حساس هستید و بارها آن را مرور می‌کنید، شاید راه مناسب این باشد که با خود بگویید من تحت هر شرایطی، بیشتر از ۲ ساعت برای این کار  وقت نخواهم گذاشت.

 

|| دلواپس هستید

دلواپس بودن فقط در بعد سیاسی و فرهنگی می‌تواند کاربرد مثبت داشته باشد، نگرانی‌های بیهوده می‌تواند عامل مهمی برای خستگی باشد. اگر هر شب منتظر هستید که داعش به ایران حمله می‌کند یا نه، اگر هر روز صبح خیابان را نگاه می‌کنید تا ببینید بالاخره ماشین‌تان را دزدیده‌اند یا این کار را قرار است در روزهای آتی انجام دهند، اگر هر روز نگران درس خواندن بیشتر دیگر خرخوان‌های عالم و عقب افتادن از غافله کنکوری‌ها هستید، قطعاً این اضطراب دائمی شما را خسته و فرسوده خواهد کرد. بیرون رفتن از خانه، کمی نرمش کردن، اجتناب از خواندن اخبار حوادث و سوانح (که بر خلاف تصور برخی که آن‌ها را آگاهی بخش می‌دانند، کارکردهای منفی آن‌ها خیلی بیشتر است) و مطرح کردن دغدغه‌ها با خانواده و دوستان، می‌تواند در کاهش این نگرانی‌ها موثر باشد.

 

|| صبحانه نمی‌خورید

نخوردن صبحانه تقریبا دلیل همه اتفاقات ناگوار و بیماری‌هاست و راستش را بخواهید توضیح لزوم خوردنش را هم یک جورهایی همه‌مان می‌دانیم پس جان عزیزتان صبحانه تناول بفرمایید، ترجیحا شیر کم چرب، میوه‌جات و سایر غذاهای سالم جزو گزینه های روی میزتان باشد.

 

|| معتاد هستید

اگر در تمام مدت روز از کافئین برای حفظ هوشیاری خود استفاده می‌کنید، مجبور خواهید بود هزینه‌های متعددی را به صورت خستگی و بی‌خوابی بپردازید. کافئین، مانع کارکرد درست آدنوزین می‌شود. ماده‌ای که با انباشته شدنش، ما خوابالوده می‌شویم. حتی قهوه‌ای که شش ساعت قبل از خواب خورده می‌شود، روی کیفیت خواب تاثیر می‌گذارد. بعد از ظهرها قهوه و یک قوری چای نخورید و خوابی آسوده را تجربه کنید.

 

|| فقط بخوابید

ملاتونین هورمونی است که سیکل خواب و بیداری ما را تنظیم می‌کند. خیره شدن به صفحه‌ی موبایل و لپ تاپ و تبلت و خواندن آخرین ایمیل‌ها و آخرین عکس‌های اینتساگرام و خبرهای روزانه و ... ، روی سطح ملاتونین تاثیر می‌گذارد. البته تحقیقات نشان می‌دهد که حساسیت انسان‌ها به نور صفحات نمایش ابزارهای دیجیتال از فردی به فرد دیگر متفاوت است. اما ایده‌ی بدی نیست که از بردن این وسایل به رختخواب اجتناب کنید! اگر ترک این عادت خود موجب «بیماری» می‌شود، لااقل صفحه‌ی نمایش این وسایل را با فاصله‌ای بیش از ۳۰ سانتی‌متر نسبت به چشم خود نگه دارید.

 

برچسب ها
نظرات کاربران
کد امنیتی
هاچ
هاچ
٩٤/٠٢/٢٢
٠
٠
دست شما درد نکنه که گوشزد کردین ولی کیه که گوش کنه :دی
m.javadi
m.javadi
٩٤/٠٢/٢٣
٠
٠
زنبورا گوش ندارن؟
هاچ
هاچ
٩٤/٠٢/٢٣
٠
٠
زنبورا شاخک دارن در عوض :دی
k_shamshiri
k_shamshiri
٩٤/٠٢/٢٢
٠
٠
یک یادداشت مقاله پر و پیمون! مرسی خانوم جوادی، مرسی :-)
m.javadi
m.javadi
٩٤/٠٢/٢٣
٠
٠
با تشکر :)
aaasaeid
aaasaeid
٩٤/٠٢/٢٢
٠
٠
چه متن طولانی بود من که خسته شدم .برم بخوابم
m.javadi
m.javadi
٩٤/٠٢/٢٣
٠
٠
پژوهش گران هنوز علاجی برای شما پیدا نکردن برید بخوابید
faranak_b
faranak_b
٩٤/٠٢/٢٣
٠
٠
طفلی دلواپسا... پس خسته ان. الان که فهمیدم خسته ان یه دید دیگه به کاراشون پیدا کردم!!! :))))
m.javadi
m.javadi
٩٤/٠٢/٢٣
٠
٠
آره طفلی ها :)
رویا خانوم
رویا خانوم
٩٤/٠٢/٢٣
٠
٠
همه اینایی که گفتی درست اما آدم خسته فقط خاب داره. توجه مینمویی مهدیه؟ مثلا من الان ساعت 9:37 از وسط یه جلسه کاری دارم با خمیازه های فراوان برات کامنت میذارم و فقط خاب لازم دارم نه هیچ چیز دیگه :))
m.javadi
m.javadi
٩٤/٠٢/٢٣
٠
٠
اینجا فقط میشه گفت خسته نباشی دلاور خدا قوت قهرمان :)
R_ghazi
R_ghazi
٩٤/٠٢/٢٣
٠
٠
مرسي مفيده ولي كو گوش شنوا؟!!!!
m.javadi
m.javadi
٩٤/٠٢/٢٤
٠
٠
چشم بینا هم باشه قبوله :)
R_ghazi
R_ghazi
٩٤/٠٢/٢٤
٠
٠
اونم ضعيفو تاره !
fatemeh_sh73
fatemeh_sh73
٩٤/٠٢/٢٣
٠
٠
الان که توجه میکنم میبینم هیچ کدوم رو رعایت نمیکنم :)))) ..
m.javadi
m.javadi
٩٤/٠٢/٢٤
٠
٠
باتشکر :)
امیر بهزادپور
امیر بهزادپور
٩٤/٠٢/٢٣
٠
٠
سلام. بسیار مفید بود......ممنونم
m.javadi
m.javadi
٩٤/٠٢/٢٤
٠
٠
خدا رو شکر :) خواهش میکنم
پربازدیدتریـــن ها
یک پارچ آب سرد!

شرط ثبت نام

٩٥/٠٩/٠٩
شعری سروده خودم

ترافیک خیال

٩٥/٠٩/٠٧
میانه رو و دانا

امر به معروف و نهی از منکر وظیفه کیست؟

٩٥/٠٩/١٠
پاییز را مرگ می دانم

پاییز لعنتی

٩٥/٠٩/٠٦
گپ و گفتی کوتاه با دانشجویانی که در کنار تحصیل کار هم می کنند

کار کن، دانش بجو!

٩٥/٠٩/٠٧
قرار نیست بیایی!

بامداد پنجم آذر هزار و سیصد و نود و قلب

٩٥/٠٩/٠٦
شعری سروده خودم

حیف که روی من این جا به تو هم باز نبود

٩٥/٠٩/١١
طنز

نامه ای منصفانه به استاد

٩٥/٠٩/١١
برای پدر مهربانم

خورشید ِ گل فروش

٩٥/٠٩/٠٩
اراده

می خواستم خلبان شوم

٩٥/٠٩/٠٦
یکی این را به زندگی حالی کند

برزخ

٩٥/٠٩/٠٧
چه کاریست؟

فهم

٩٥/٠٩/٠٨
اگر ریزعلی می بود، شاید داستان طور دیگری رقم می خورد

جای دهقان فداکار خالی بود

٩٥/٠٩/١٠
وقتی در 24 ساعت یک ملت عزادار می شود...

تراژیک ترین دو روز

٩٥/٠٩/٠٨
لعنت به هرچه یاد تو را زنده می‌کند

تقویم های بی عدد / شعر

٩٥/٠٩/١٠
بیا همت کن رفیق

با دود و غبار هم مدارا ؟!

٩٥/٠٩/١١
وقتی آقا جان، خانوم جان، بابا و مامان با هم پرکشیدند

بلیط رفت و بی برگشت!

٩٥/٠٩/٠٩
هنوز درد می کند

چوب استاد

٩٥/٠٩/٠٦
بارانی که نمی بارد

این هوا خفه مان می کند

٩٥/٠٩/٠٧
قسمت اول: فراخوان

جایزه ادبی در قرون پیشین

٩٥/٠٩/٠٨