بازی‌سازان وطنی به پیکار غول آخر می‌روند!
مصاحبه‌ای با تیم ایرانی بازی سازی «باباردو»

بازی‌سازان وطنی به پیکار غول آخر می‌روند!

نویسنده : مریم نیک‌پور

چشم‌هایش را به هم می‌مالد و دوباره تبلت را دستش می‌گیرد، ساعت از سه صبح هم گذشته است، اما باید این مرحله را تمام کند، بازی‌های رایانه‌ای همه زندگی دوازده ساله او را گرفته‌اند و برای نوجوانی کردن وقت ندارد!

افزایش قارچ گونه بازی‌های وارداتی با محتواهای نامناسب در ایران کنجکاوم کرد تا پیگیر وضعیت ساخت بازی‌های وطنی در کشور خودمان بشوم. علی رضازادگان مسئول تیم ایرانی بازی سازی باباردو به همراه همکار خود حجت ریحانه (که هر دو دانشجو کارشناسی مهندسی آیتی‌اند و پنج سال است که در زمینه ساخت بازی فعالیت می‌کنند) در  گفتگویی دوستانه از وضعیت ساخت بازی‌های رایانه در ایران و مشکلات آن گفتند. 

 

+ جایگاه بازی های وطنی در ایران چگونه است؟

- خدا را شکر به لطف مارکت‌های ایرانی، بازی‌های ساخت وطن جایگاه خوبی دارند و مورد استقبال مردم قرار گرفته‌اند. امروزه فرهنگ استفاده از نرم افزارها و بازی‌های ساخت وطن کم‌کم بین مردم نهادینه شده است و هر روز هم شاهد رشد آن هستیم.

+ بازی‌های وطنی از نظر کیفی در چه سطحی است؟

- بازی‌های ایرانی خوشبختانه هم در محتوا و جذابیت‌های کاربر پسند دارند و هم در بخش گرافیک کیفیت لازم و استاندارد جهانی را. ولی در عرصه بازی سازی، داشتن یک ایده جدید و خوب مهمتر است.  

+ بازی سازهای ما چه مشکلاتی در زمینه ساخت بازی دارند؟

- در حال حاضر صنعت ساخت بازی در ایران اینقدر پیشرفت کرده است که ما از نظر تخصصی برای ساخت بازی‌ها هیچ مشکلی نداشته باشیم ولی نشر بازی‌ها در ایران ضعیف است. ناشرهای ما با راهکارهای مخصوص نشر بازی آشنایی ندارند، تبلیغات را جدی نمی‌گیرند، برای تبلیغات حاضر نیستند هزینه کنند، حتی پیدا کردن همین ناشران خیلی سخت است. در حوزه نشر نداشتن قانون کپی رایت در ایران هم یکی از مشکلات اساسی ست.

+ نظرتان راجب بازی‌هایی با محتواهای نامناسب که ایران ستیز و اسلام ستیز هستند چیست؟

- این بازی‌ها اکثرا با هدف‌های مشخص شده ساخته می‌شوند و متاسفانه در زندگی ما هم رسوخ کرده‌اند. اگر نگاهی به بچه‌ها کنید فرهنگ آن‌ها ایرانی اصیل نیست، همین بازی‌ها و انیمیشن‌ها در فرهنگ‌شان دخل و تصرف کرده‌اند. متاسفانه بازی‌هایی با محتواهای کفر انگیز هم خیلی زیاد شده است، در این بازی‌ها کاربر به جای خدا قرار می‌گیرد و دنیا و انسان‌ها را کنترل می‌کند. برای مقابله با این بازی‌ها، نیاز به ابزاری از جنس فناوری و با کیفیت بالا هستیم، فیلتر راه مناسبی نیست.

+ آیا نهادی وجود دارد که مختص بازی سازهای ایرانی باشد؟

- نه چنین چیزی وجود ندارد. اتفاقا اگر اتحادیه‌ای وجود داشته باشد از طریق آن مشکلات پیدا کردن سرمایه گذار و ناشر بر طرف می‌شود.

+ ارگان یا اشخاصی هستند تا از بازی سازها حمایت کنند؟

- بله هستند؛ حتی ممکن است یک ارگان خاص بازی سفارش دهد. ولی در این‌جا هم مشکلی هست، نهادها و افراد سرمایه‌گذار انتظار یک محصول آماده شده را دارند، تا اگر مناسب بود از آن حمایت کنند. در حالی که چنین چیزی ممکن نیست و لازم است اعتماد کنند و از اول همراه باشند. متاسفانه به بازی سازهای ایرانی و توانایی‌های آنان اعتماد نمی‌کنند.

+ بازی‌های وطنی می‌تواند با بازی‌های خارجی رقابت کنند؟

- بله، ولی متاسفانه به دلیل تحریم‌ها امکان رقابت فعلا نیست. حتی امکان ارائه بازی‌ها در مارکت‌های جهانی هم وجود ندارد. خیلی از بازی‌های ایرانی اصلا دیده نمی‌شوند. وقتی بازی دیده نشود انگار هیچ کاری انجام نشده است. ما حتی نمی‌توانیم بازی‌ها را درگوگل پلی بگذاریم. اگر متوجه بشوند که ایرانی هستیم اکانت را می‌بندد و حساب را هم مسدود می‌کنند. علاوه بر مسئله تحریم‌ها، بحث تبلیغات مطرح هم می‌شود. خیلی از بازی سازهای بزرگ دنیا معتقدند که دو برابر هزینه و وقتی که برای ساخت بازی مصرف می‌شود باید برای تبلیغات مصرف شود ولی این نه تنها در ایران غیر ممکن است بلکه تبلیغات اصلا جدی گرفته نمی‌شود.

+ بازی سازی در ایران کار آفرینی دارد؟ در آمدش چطور است؟

- در آمد خوبی دارد و می‌شود به عنوان یک شغل خوب به آن نگاه کرد. اما اصلا کار راحتی نیست و مشقت‌ها و سختی‌های زیادی دارد. اگر کسی صرفا هدفش از این کار کسب در آمد یا کلاس و آینده رویایی است، بهتر است اصلا وارد این عرصه نشود.

+ وضعیت آموزش این حرفه چطور است؟

- در ایران هیچ مکانی برای آموزش وجود ندارد. اکثر بازی سازهای ایرانی افرادی هستند که خودشان دنبال یادگیری بوده‌اند. دانشگاه‌ها فقط درس‌های تئوری را ارائه می‌دهند و یک تحصیل‌کرده هیچ توانایی تخصصی حداقل از دانشگاه ندارد.

+ نقش مردم در حمایت از بازی سازهای وطنی کجاست؟

- این فرهنگ هنوز در ایران نهادینه نشده است که مردم در این زمینه‌ها هزینه کنند. هزینه مردم و اعتماد به بازی‌های وطنی باعث پیشرفت می‌شود. حتی مردم گاها بین بازی خارجی و بازی ایرانی، محصول خارجی را انتخاب می‌کنند صرفا به خاطر خارجی بودن.

+ جشنواره‌هایی که در این حیطه برگذار می‌شود چه کمکی می‌کند؟

- جشنواره‌ها خیلی خوبند. از همین طریق یک بازی ساز کارش دیده می‌شود. کار بازی سازهای دیگر را می‌بیند. نقد می‌شود. انگیزه پیدا می‌کند. با بازی سازهای دیگر آشنا می‌شود. رقابت مفید به وجود می‌آید و شخص از نظر فنی و اطلاعاتی پیشرفت می‌کند. علاوه بر همه این‌ها سرمایه گذار پیدا می‌شود و بین ناشرها و بازی سازها تامل‌های خوبی صورت می‌گیرد.

+ ساخت بازی چه فایده‌ای می‌تواند برای کشورمان داشته باشد؟

- بازی سازی علاوه بر کار فرهنگی و همراه شدن با فناوری روز دنیا بهره اقتصادی خیلی خوبی دارد. در کشوری مثل ژاپن بخش بزرگی از اقتصاد کشور را فروش بازی‌ها و در آمد کسب شده از این راه تامین می‌کند.

+ از تیم خود و بازی‌هایی که ساخته‌اید بگویید؟

- ما یک تیم کوچک هستیم، اولین بازی که ساختیم «راننده ایرانی» بود. این بازی طرح پژوهشی دانشگاه آزاد مشهد بود که با حمایت دانشگاه ساخته شد. بعد از آن بازی‌های دیگری ساختیم بازی «پیکان گوجه‌ای»، «ذهنتو میخونم» -که در کافه بازار هم منتشر شد- بازی «جنگ رنگ‌ها»، بازی «شش شب با ارواح» -که یک کار جدید و نو در عرصه بازی‌های وطنی بود.- البته ما بازی‌های سفارشی هم ساخته‌ایم مثل بازی سودوکو فارسی برای کودکان مبتلا به ادیس به سفارش یک مدرسه.

+ شما به عنوان یک تیم توانسته‌اید یک حامی مالی ثابت پیدا کنید؟!

- نه، حامی مالی نداریم.

+ کسانی که می‌خواهند بازی ساز بشوند و به این کار علاقه‌مند هستند باید چه کاری کنند؟

- باید با چارچوب کار ما آشنا بشوند و حوزه خود را مشخص کنند. مثلا بازی‌های دو بعدی با بازی‌های سه بعدی دو حوزه متفاوت‌اند و هر کدام تخصص‌های خاص خودش را لازم دارند اما اگر می‌خواهند در آینده با یک تیم کار کنند، بهتر است در یک بخش متخصص بشوند و آن را حرفه‌ای دنبال کنند. اکثرا در تیم‌های قوی هر شخص در یک زمینه تخصص دارد و برای ساخت بازی تخصص افراد کنار هم قرار می‌گیرد.

+ یک تیم بازی سازی موفق نیاز به چه چیزی دارد؟

- یک تیم موفق لازم است مراحلی را طی کند: ایده مناسب و خوب، برنامه‌ریزی قبل از شروع کار، مشخص کردن مسئولیت اعضای تیم، مشخص کردن تایم کارها، پیدا کردن باگ‌های بازی و برطرف کردن آن و بعد هم تبلیغات و نشر مناسب.

+ آینده بازی‌های وطنی را چطور می‌بینید؟

- آینده خیلی روشنی است و امیدواریم با برداشته شدن مشکلات روشن‌تر هم بشود.

 

|| آمار و ارقام چی می‌گه؟!

آمار استفاده ایرانیان از بازی‌های رایانه‌ای به گفته بهروز مینایی رئیس بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای 40 میلیون ساعت در روز تخمین زده شده است یعنی هر فرد ایرانی به طور متوسط بیش از 124 دقیقه در روز بازی می‌کند. این در حالی است که متوسط سن گیم در ایران 18 سال است. یعنی بیشتر افرادی بین سن هشت تا 15 سال مخاطب بازی‌های رایانه‌ای هستند. بدیهی است که بخش بزرگی از این بازی‌ها را بازی‌های وارداتی با محتواهای نامناسب تشکیل می‌دهند و بازی‌های وطنی به دلیل مشکلاتی از جمله نشر و تبلیغات و نبود حمایت‌های مالی غریب‌تر هستند.

 

|| در حاشیه این گپ و گفت

تیم بازی سازی باباردو تیزر و لینک دانلود دو تا از بازی‌های خود را که هنوز منتشر هم نشده‌اند در اختیار ما قرار داد.

+ برای دیدن تیزر بازی راننده ایرانی این‌جا کلیک کنید.

+ برای دانلود بازی راننده ایرانی این‌جا کلیک کنید. (برای کامپیوتر)

+ برای دیدن تیزر بازی شش شب با ارواح این‌جا کلیک کنید.

+ برای دانلود بازی شش شب با ارواح این‌جا کلیک کنید. (برای موبایل)

برچسب ها
نظرات کاربران
کد امنیتی
mona93
mona93
٩٤/٠٢/٠٦
٠
٠
گزارش عالی مث همیشه :)
m-nik110
m-nik110
٩٤/٠٢/٠٧
٠
٠
:)
mona93
mona93
٩٤/٠٢/٠٦
٠
٠
تیزر بازی 6 شب با ارواح خیلی جالب بود حیف رو سیستم عامل گوشی من این بازی رو نمی خونه!
بهمن بهمنی
بهمن بهمنی
٩٤/٠٢/٠٧
٠
٠
:) سلام به شما خانم نیک ! اسم شما را که دیدم توقع داشتم یک گزارش جذاب مثل گزارش قبلیتون بخونم ، حتی شروع خوبی هم داشتین اما نظر شخصی من اینه که بین سوال های زیادی که پرسیده بودین گم شدم ! بیشتر شبیه گفتگوی ویژه شبکه خبر شده بود !
m-nik110
m-nik110
٩٤/٠٢/٠٧
٠
٠
قصد داشتم سری به بازا فروش بازی های ایرانی و ناشرها هم بزنم و مصاحبه را پیوست اون بکنم متاسفانه نش،میتونستمم سوالهای کمتری انتشار بدم ولی دلم میخاست همه حرفها را انعکاس بدم میبینید هیچ کدوم از سوالها تکراری نیست و هرکدام راجب یک بخش حرف میزنه برای همین ترجیح دادم یک مصاحبه بنویسم تا یک گزارش توصیفی،صرفا یک مصاحبه است توی مطالب مصاحبه محور این تعداد سوال و جواب عادیه مثل مصاحبه ای که آقای حکاک با یک بازیگر برای سایت گرفتن حتی اون مطلب تعداد سوالاتش بیشتر بود.یا خیلی از مطلب های مصاحبه محور به طور کلی مخور اصلی سوال و جوابه،البته تشکر بابت این لطفی که دارید!
admincheh
admincheh
٩٤/٠٢/٠٧
٠
٠
یه گزارش خونده بودم از بازی فروت کرفت بود گمونم که تو بازار شاخ شده بود :) جالب بود فقط خوندن این همه سوال و جواب از دید یک مخاطب از حوصله خارج میشه بنا به تجربه واسم ثابت شده در این موارد اول از فعالیت ها و کمی از حرف های مورد مصاحبه شونده ها رو بدون سوال و جواب مجزا بنویسم و در انتها چند تا طرح سوال و جوابی هم مطرح کنم :) موفق باشی همیشه :)
m-nik110
m-nik110
٩٤/٠٢/٠٧
٠
٠
تشکر ویژه از بابت انتقال تجربه:)
میرزا
میرزا
٩٤/٠٢/٠٧
٠
٠
سلام و ممنون از زحمتی که بابت این مطلب کشیدید.
m-nik110
m-nik110
٩٤/٠٢/٠٧
٠
٠
خاهش میکنم!
علیرضا
علیرضا
٩٤/٠٢/٠٧
١
٠
به آینده بازی سازی ایران (حداقل تو زمینه سیستم عامل موبایل) واقعا امیدوارم. نمیدونم چند نفر بازی "خروس جنگی" رو دیدید یا بازی کردید. این بازی یک بازی تحت شبکه ست ولی از گرافیک و گیم پلی فوق العاده ای برخوردارِ طوری که اون اوایل به هرکسی نشونش میدادم باورش نمیشد این بازی ایرانیه. امیدوارم بتونیم تو این صنعت جهانی سری بین سرا بلند کنیم. البته قطعا همت متخصصین داخلی و کمک مسئولین و مردم رو میطلبه که مطمئنن اگر کار خوب باشه مردم استقبال میکنند، فقط ممونه دولت... | خیلی ممنونم خانوم ام نیک، گزارش خیلی خوبی بود. امیدوارم این تیم هم در ادامه مسیرشون موفق باشند. فقط یک چیزی رو نباید فراموش کنند که مردم توقع دارند حداقل بازی که ساخته میشه اگر کیفیت چندان بالایی نداره، مشکلات زیادی نداشته باشه
m-nik110
m-nik110
٩٤/٠٢/٠٧
٠
٠
منم امیدوارم و خدا کنه که مشکلاتشونم کمتر بشه واقعا حیف اینها تلاش و کیفیت خوبه!
kianaz_k
kianaz_k
٩٤/٠٣/٢٩
٠
٠
سلام تولدتون مبارك ^__^
میرزا
میرزا
٩٤/٠٣/٢٩
٠
٠
سلام و عرض ادب؛ تولدتون مبارک! عمر با برکت داشته باشید و عاقبتتون بخیر!
2nyadideh
2nyadideh
٩٤/٠٣/٢٩
٠
٠
خانوووم گل تولدتو تبریک میگم امیدوارم به هرچی وهرجایی که دوس داری برسی :)
m-nik110
m-nik110
٩٤/٠٤/٢٠
٠
٠
ننه بزرگ جانم عزیزمی ممنونم:))نمیدونی چقد از دیدن کامنتت خوشحال شدم میگم یک میل برام بفرست آدرس میلتو گم کردم آدرس یکجایی بت بدم:)
nina_aghighi
nina_aghighi
٩٤/٠٣/٢٩
٠
٠
تولدت مبارک مریم جان.:)
Hamid_Bozorgvari
Hamid_Bozorgvari
٩٤/٠٣/٢٩
٠
٠
مریم خانوم! ........ مجددا تولدتون رو بهتون تبریک میگم .......... چه روز بزرگیه این ۲۹ خرداد......... خخخ :))
آقای_شوژ
آقای_شوژ
٩٤/٠٣/٣٠
٠
٠
هنر نزدِ ایرنیان است و کپی رایتش نیست! خسته نباشید. تولّدتون رو هم تبریک میگم!
پربازدیدتریـــن ها
یک پارچ آب سرد!

شرط ثبت نام

٩٥/٠٩/٠٩
شعری سروده خودم

ترافیک خیال

٩٥/٠٩/٠٧
میانه رو و دانا

امر به معروف و نهی از منکر وظیفه کیست؟

٩٥/٠٩/١٠
پاییز را مرگ می دانم

پاییز لعنتی

٩٥/٠٩/٠٦
قرار نیست بیایی!

بامداد پنجم آذر هزار و سیصد و نود و قلب

٩٥/٠٩/٠٦
گپ و گفتی کوتاه با دانشجویانی که در کنار تحصیل کار هم می کنند

کار کن، دانش بجو!

٩٥/٠٩/٠٧
طنز

نامه ای منصفانه به استاد

٩٥/٠٩/١١
شعری سروده خودم

حیف که روی من این جا به تو هم باز نبود

٩٥/٠٩/١١
برای پدر مهربانم

خورشید ِ گل فروش

٩٥/٠٩/٠٩
اراده

می خواستم خلبان شوم

٩٥/٠٩/٠٦
یکی این را به زندگی حالی کند

برزخ

٩٥/٠٩/٠٧
چه کاریست؟

فهم

٩٥/٠٩/٠٨
وقتی در 24 ساعت یک ملت عزادار می شود...

تراژیک ترین دو روز

٩٥/٠٩/٠٨
لعنت به هرچه یاد تو را زنده می‌کند

تقویم های بی عدد / شعر

٩٥/٠٩/١٠
اگر ریزعلی می بود، شاید داستان طور دیگری رقم می خورد

جای دهقان فداکار خالی بود

٩٥/٠٩/١٠
بارانی که نمی بارد

این هوا خفه مان می کند

٩٥/٠٩/٠٧
هنوز درد می کند

چوب استاد

٩٥/٠٩/٠٦
وقتی آقا جان، خانوم جان، بابا و مامان با هم پرکشیدند

بلیط رفت و بی برگشت!

٩٥/٠٩/٠٩
بیا همت کن رفیق

با دود و غبار هم مدارا ؟!

٩٥/٠٩/١١
قسمت اول: فراخوان

جایزه ادبی در قرون پیشین

٩٥/٠٩/٠٨