ما جاست فرندیم!
آیا ممکن است یک دوستی ساده غیر معمولی بشود؟!

ما جاست فرندیم!

نویسنده : حامد نادری راد

بهانه این نوشته یک کلیپ است که مدت نسبتا زیادی از انتشار آن در شبکه‌های اجتماعی نمی‌گذرد. در این کلیپ که در دانشگاه ایالتی یوتا تهیه شده است، مصاحبه‌کننده از دخترها و پسرهای حاضر در کتابخانه دانشگاه در مورد دوستی با جنس مخالف می‌پرسد. سؤال اصلی این است که آیا شما حاضرید با جنس مخالفتان صرفا دوست (just friend) باشید؟ این صرفا دوستی یعنی نوع رابطه، شبیه جنس رابطه با همجنس و بدون علاقه و میل جنسی باشد. قبل از هر چیز از شما دعوت می‌کنم کلیپ را تماشا کنید:

 

 

همانطور که دیدید، اکثرا خانم‌ها معتقد بودند می‌توانند با یک مرد صرفا دوست باشند در حالی که می‌دانند مردها این حس را ندارد و جالب است که مردها نیز به سختی ولی به طور جالبی اعتراف می‌کنند که نمی‌توانند با یک زن صرفا دوست باشند و انگیزه‌های دیگری نیز غیر از دوستی در پس این رابطه نهفته است.

این کلیپ بسیار ساده یکی از بهترین نمونه‌هایی است که به صورتی تجربی به ساختار ذهنی و فکری متفاوت زنان و مردان اشاره می‌کند. چیزی که استاد شهید مطهری به خوبی در کتاب‌هایش به آن اشاره کرده است. اینکه در یک رابطه مشترک بین زن و مرد، زن‌ها قلب مردها را می‌خواهند در حالی که مرد‌ها جسم زن‌ها را می‌خواهند. شاید این گزاره از نگاه خیلی از آقایانی که این مطلب را می‌خوانند دور از انصاف باشد ولی این همان حقیقتی است که باعث می‌شود مرد‌ها را به سوی جنس مخالف و تشکیل خانواده بروند.

اخیرا بسیار می‌شنویم که دخترها و پسرهایی هستند که در توضیح رابطه با جنس مخالف، از نبود هیچ انگیزه جنسی و عاطفی حرف می‌زنند. ادعایی که به وضوح در آن از تأثیر ضمیر ناخودآگاه افراد در کشش‌ها و گرایش‌ها چشم‌پوشی شده است. اینکه پیام‌ها، صداها، حرف‌ها، گفتن‌ها و خندیدن‌ها شاید برای یک طرف رابطه واقعا یک دوستی ساده باشد، ولی برای طرف دیگر رابطه به سختی چنین معنایی را خواهد داشت. اینکه دورهمی‌ها دختر-پسری و جاست فرند بودن‌ها معلوم نیست در پشت ظاهر غیر جنسی‌اش، انگیزه‌های دیگری نداشته باشد.

++ این هم لینک پرونده ویژه زندگی سلام در این رابطه

راستی شما چه نظری دارید؟

برچسب ها
نظرات کاربران
کد امنیتی
سمیرام
سمیرام
٩٣/١٢/٢٤
١
٠
به نظر میشه همچین دوستی داشت ، آخه الان اگه بخوان نوع دیگه دوستی داشته باشن خب رک و پوست کنده بهم میگن دیگه لازم نیست که پنهون کاری کنن.
سمیرام
سمیرام
٩٣/١٢/٢٤
٠
٠
البته واسه دوستان سوء تفاهم پیش نیاد من جواب سوال و گفتم یعنی نظرمو...
h.naderi
h.naderi
٩٣/١٢/٢٦
٠
٠
خوب این پاسخ از سمت خیلی از خانم ها طبیعی هست
m-nik110
m-nik110
٩٣/١٢/٢٤
٢
١
این پروندده ویژه زندگی سلام قبلا هم خونده بودم موافقم تفاوت نگاه زن و مرد و اینکه خیلی از آدمها همان اول میگن ما صرفا جاست فرندیم همین مثه بقیه دوستهامون اما خودشون هم اگر روبرو خودشون قرار بگیرند میدانند صرفا این نیست توی دانشگاه یک دوره ای راه افتاده یک رسم شاید حتی که هرکسی همکلاسیمه پس مشکلی نیست با هم ناهار میرن توی لاوی شوخی های بد میکنند و حتی گروه های لاین و وایبر و نوع لحن بیانشون نسبت به یکدیگر یکجوری شکستن حریمهاست و به شخصه نه به عنوان یک فرد مذهبی بلکه به عنوان یک خانم هیچ وقت شوخی های نامناسب و لحن صمیمی نمیتونم بپذدیرم و اجازه بدم شصد نفر توی دانشگاه به اسم کوچیک صدام کنن باهاشون برم ناهار بخورم یا توی لا ی شوخی بکنند بزنند پشتم! نمیدانم شابد حتی یکجور سواستفاده به نظرم میاد در هر صورت آقایون شناختشون و اینکه چه حس و فکری دارند کار خیلی خیلی سختیه!
بهمن بهمنی
بهمن بهمنی
٩٣/١٢/٢٤
٠
٢
نگاه کنید خانم نیک ! همه چیز به شخصیت آدم بستگی داره ، هرکس که بخواهد کاری را انجام دهد راهش را پیدا می کند ! و هر کس هم که نخواهد بهانه اش را ! از صدر اسلام تا حالا زنا بوده و تا ظهور امام زمان هم هست! فقط فرقش اینه که به لحاظ کمی بیشتر شده اما کیفی همان کیفیت سابق هست ! و اینکه کمیت گسترده شده ، چون سن ازدواج رفته بالا!
Niva
Niva
٩٣/١٢/٢٦
٠
٠
جناب بهمنی .. همین تفاوت در شخصیت هاست که به دختران محجوب ما اجازه نمی ده که با نا محرم روابط صمیمانه داشتن باشن .. حتی در حد لاین و وایبر.. هر چقدر هم طرف مقابل آدم معقولی باشه... ما باید خودمون رو کنترل کنیم .. دیگه پسرها و مردها که شخصیت شون از امام علی (ع) کامل تر نیست.. ارجاتون میدم به حدیثی که یکی از آقایون پایین نقل کردن.
h.naderi
h.naderi
٩٣/١٢/٢٦
٠
٠
آقا ما رو قاطی لاین و وایبر نکنید :|
k_shamshiri
k_shamshiri
٩٣/١٢/٢٤
٠
٠
پرونده و موضوعی رو که به سراغش رفتید یک مساله علمی روانشناسیِ کاملا اثبات شده است اما نکته اینجاست که "شرایطِ محیطی و جغرافیا" بسیار تاثیر گذاره. و کلا همه علوم مرتبط با حوزه انسانی، نسبی هستند و بطور مطلق نمیشه بهشون پرداخت. هر گروه تحقیقاتی هم مطابق با اهداف خودشون دست به تهیه گزارشات و مستنداتی میزنند و طبعا "الگوها"ی دهه 50 شمسی مثلا با دهه 80 شمسی فرق میکنن، چون میزان آگاهی ها و دسترسی مردم به دنیای آزاد اطلاعات لحظه به لحظه بیشتر میشه. عرضم اینه که "اصل و هویت و خانواده" بیشترین تاثیر رو داره در اینطور مواقع و اینطور تصمیم گیری ها. چه خوب که این یادداشتِ هشدار دهنده رو اینجا منتشر کردید، به نوعی این روزها یکی از مهمترین دغدغه های بخشِ آموزشِ اجتماعی و روابط انسانی، همین موضوعه. واقعا ممنونم. // مرسی از انتخاب این موضوع و این یادداشت آگاهانه برای مخاطبین نسل امروز.. :-))
بهمن بهمنی
بهمن بهمنی
٩٣/١٢/٢٤
٠
٠
سلام جناب شمشیری ، نظرتان مستدام :)
k_shamshiri
k_shamshiri
٩٣/١٢/٢٥
٠
٠
سایه تون برقرار :-))
h.naderi
h.naderi
٩٣/١٢/٢٦
١
٠
ینی شما بحث فطرت و ساختار ذهنی و روانی رو قبول ندارید؟ یا تقدم انگیزه جنسی در مردان و تقدم انگیزه حمایتی و عاطفی در زنان در بحث رابطه باجنس مخالف و ازدواج؟ این ها هم بحث ها کاملا اثبات شده است!
k_shamshiri
k_shamshiri
٩٣/١٢/٢٧
٠
٠
مسلما اثبات شده است، ابتدای کامنتم هم اذعان داشتم. منظورم اینه که محیط و جغرافیا و خانواده(که زیر شاخه محیط هستش) میتونه خیلی موثر باشه در نگرش ها و عملکرد. همه انسانها بطور فطری پاک آفریده شدن، پس چطور بعدترها هرکس به یک سمتی میره؟ این دقیقا همون حکایته. عرضم تاثیر پذیری از "محیط" و تاثیر انکارناپذیرِ "محدودیتهای جوامع" هستش هر کدوم به نوبه خودشون. تحقیقات مفصلی هم انجام شده(هم دو گروه تحقیقاتی اروپایی بر روی زنان و مردان کشورهای حوزه اسکاندیناوی؛ و هم آمریکای لاتین بر جامعه آماری سه کشور شیلی، پرو و برزیل) که به همین فطری بودن رسیدند و صدالبته تاثیر محیط بر تغییراتِ ذائقه./ عرایض من چه در کامنت اول و چه در این کامنت بهیچ وجه ناقضِ تئوری مطرح شده شما نبوده و نیست! اتفاقا در تایید و ادامه اون نظریات، اینها رو عرض کردم. که منظورم اشاره به اهمیتِ محیط، جامعه و "خانواده" است. مرسی :-))
آذر صدارت
آذر صدارت
٩٣/١٢/٢٤
٠
٠
چه کار خوبی کردین جناب نادری...
h.naderi
h.naderi
٩٣/١٢/٢٦
٠
٠
بازم ببخشید که نشد حق مطلب ادا بشه، البته واقعا باید از سوژه عالی شما تشکر کنم.
Mahziar
Mahziar
٩٣/١٢/٢٤
١
٠
بنظر من هرچي سن دو طرف بالاتر ميره اين just friend پر رنگتر ميشه ، اما تو سنين پايين بنظرم خيلي كمه.
h.naderi
h.naderi
٩٣/١٢/٢٦
٠
٠
این هم البته طبیعی به نظر میاد
translator
translator
٩٣/١٢/٢٤
٠
٠
خیلی خیلی خیلیییییییییییییی جالب بود این کلیپ چون یک مستند بود که وقتی به کسانی که چنین طرز فکری دارن نشون بدین به طور مستند میبینن که حقیقت چیه و خوبیش این بود که یک کشور خارجی بود که دیگه بهونه ای هم نیست که بگیم ایرانیا اینجورین و بی جنبه ان و این چیزا. این یک خصلتی هست که در ذات مردان و زنان هست و نمیشه کتمانش کرد
translator
translator
٩٣/١٢/٢٤
٠
٠
چقدر خوبه که هر جا که توی فضای مجازی عضویم این کلیپ رو به اشتراک بزاریم. اگر هم جناب نادری اجازه بدن متنش رو هم کپی کنیم
بهمن بهمنی
بهمن بهمنی
٩٣/١٢/٢٤
٠
٠
با اجازه کپی :)! اینو برا آقای نادری خصوصی بفرستین تا مجوز کپی صادر گردد (کار گروه تنفیس مجوز سایت جیم ) :)
h.naderi
h.naderi
٩٣/١٢/٢٦
٠
٠
راحت باشید؛ بدون ذکر منبع هم مجاز است :)
آسمانه
آسمانه
٩٣/١٢/٢٤
٠
٠
من موافقم باهاش متاسفانه !!
h.naderi
h.naderi
٩٣/١٢/٢٦
٠
٠
حالا چرا متأسفانه
آسمانه
آسمانه
٩٣/١٢/٢٦
٠
٠
اینجا تاسف جا نداشت در واقع چون خلقت جنس زن و مرد این گونه است . تاسفم بیشتر از اینه که نمی دونم چرا این مطلب به این سادگی قابل باور نیست برای خیلی ها . تاسف دومم برای اینکه زن ها هنوز خیال می کنند می تونند فقط دوست باشن !!( البته فقط مردها مقصر نیستند چون خداوندی که این گونه افریده راه کار هم داده . یک جنبه اش هم بر میگرده به خود خانم ها که ....)شاید یک تاسف دیگه هم باید بخورم بخاطر اینکه به نام دوستی های اجتماعی اتفاقات قشنگی نمی افته تو جامعه !
m_soltani
m_soltani
٩٣/١٢/٢٤
٠
١
حقیقت همینه !طبیعت مردها این مدل دوستی رو اقتضا میکنه ,طرف هرچه قدر هم که پرهیزگار باشه در نهانخانه ی دلش که شاید خودش هم به اونها اگاه نباشه تمایلاتی ازین دست هست .خیلی عالی بود,سپاس
h.naderi
h.naderi
٩٣/١٢/٢٦
٠
٠
:)
ali_sh
ali_sh
٩٣/١٢/٢٤
٤
٨
من این فیلم رو قبول ندارم... چونکه خانوما معمولا هیچ وقت اون حس درونی خودشون رو به واقعیت نمیگن. فرقی هم نداره ایران باشه یا... برای مردا این افتخاره که حتی به دروغهم بگن با n تعداد خانوم دوست بودیم یا ازشون خوشمون میاد یا... ولی خانوما اصلا اینطوری نیستن خیلی بیشتر از مردها از طرف خوششون میاد ولی هیچ وقت بروز نمیدن. کلا با فیلمش مخالفم اشکالات خیلی زیادی داشت.
بهمن بهمنی
بهمن بهمنی
٩٣/١٢/٢٤
٠
٠
:)
anahita_r
anahita_r
٩٣/١٢/٢٥
٣
١
اینی که خانم ها در بیان نظراتشون اغلب حرف راست نمی زنند. به نظرم خیلی مطلق گوییه! دیگه اگه بخوایم به همه ی زنان جهان هم تعمیم بدیم زیاد از حد سخت گرفتیم. من نمی گم همه ی زن ها فقط حرف راست می زنند اما این نسبی و بسته به زن و مرد نداره. البته قبول دارم که خانم ها در برخی موارد حاضر به صادق بودن نیستند ، خب این در مورد مرد ها هم صادقه .اما هر کدوم برای دروغشون ترس یا انگیزه ای دارند و فکر نمی کنم زن های توی فیلم انگیزه ای از دروغ گویی داشته باشند.
ali_sh
ali_sh
٩٣/١٢/٢٥
٣
٢
شما منظور منو بد برداشت کردید. ببینید من نمیگم که خانم ها دروغ گو هستند. حرفم اینه که در مواردی که حالا چه آبرو و چه...(نمیدونم اسمشو چی بزارم) معمولا راستشو نمیگن. هیچ خانومی نمیاد بگه من با فلانی که دوست معمولی هستم بهش علاقه دارم یا هرچیزی ولی آقایون خیلی راحت این موارد رو بیان میکنن.
h.naderi
h.naderi
٩٣/١٢/٢٦
٠
٠
خوب این حرف شاید توی کانتکس جامعه ایران درست باشه ولی توی جوامع غربی معنی جاست فرند و بوی فرند یا گرل فرند مشخصه و بیان کردنش هم بی حیایی محسوب نمیشه
ali_sh
ali_sh
٩٣/١٢/٢٦
٠
١
وقتی چیزیو نمیفهمید الکی منفی ندید. دوبار قشنگ کامنت رو بخونید بعد...
بهمن بهمنی
بهمن بهمنی
٩٣/١٢/٢٤
٢
١
دوستان جیمی و آقای نادری عزیز من با ذکر یک مثال نظرم رو بیان می کنم ، فرض کنید الان یک نوشابه خانواده پپسی تو دست شماست ! خوب حالا شما دارین اون رو تکون می دید ! چه اتفاقی می یوفته ؟ ! قطعاً تا زمانی که سر نوشابه بسته هست ، هیچ اتفاقی نخواهد افتاد !قوای جنسی هم مثل همین نوشابه هست ! زمانی که جنس مخالفی در محیطی حضور پیدا کنه ، به تدریج شخص اول ترقیب می شه سر نوشابه رو باز کنه! در نتیجه نوشابه فوران می کنه ! چیز عجیب غریبی هم نیست ! راه حل داره ، :)
k_shamshiri
k_shamshiri
٩٣/١٢/٢٥
٠
٠
بله دقیقا موافقم جناب بهمنی... و چند سالی میشه که برای "راه حل" ها هم دارن آزمون و خطا میکنن و بهرحال باید این دوران رو بگذرونیم... مثل دوران گذروندنِ ویدئو هایی که جرم بودند و شلاق داشتند.(یا مصداق های بارزتری که قابل طرح در اینجا نیست). توی هر مقطعی یه خرده "های و هوی" و جو رسانه ای هست اما... اما .. چیزی که مسلمه جلوی رشدِ آگاهی و مرزهای عقلانی و چشمِ مردم رو نمیشه بسته نگه داشت. بالاخره راهشون رو پیدا میکنن. به امیدِ کمترین آسیب اجتماعی و به امید گذری با ارامش از این مراحل سخت تاریخ اجتماعیِ ایران بزرگ..:-))
h.naderi
h.naderi
٩٣/١٢/٢٦
١
٠
من هم با ذکر مثالی می خوام بگم برداشت شما درست نیست. ادم ها آتیش درست می کنن تا گرم بشن. اگر این آتیش داخل محفظه بخاری باشه و بخاری کم باشه هیچ کسی با دست زدن به بخاری براش مشکلی پیش نمیاد ولی اگر این آتیش مستقیم و بدون واسطه حتی در حد شعله یک شمع باشه دست آدم ها رو می سوزونه / این طبیعت و خلقت و فطرت هست و این رو نمیشه کاری کرد. فرض کنید ما بی فرهنگ؛ آمریکایی ها که از دوره ابتدایی آموزش رابطه با جنس مخالف می بینن هم بی فرهنگن؟
k_shamshiri
k_shamshiri
٩٣/١٢/٢٧
٠
٠
البته آمریکا اصلا کشوری نیست که بتونیم بعنوان یک نمونه استاندارد بهش استناد کنیم. اونها با یک هویتِ وارداتیِ ترکیبی، معجونی چند رنگ از قدرتهای برترِ اروپا هستند که خودشون هم توی شعارهاشون موندن. منظور شخص من کنایه به "راهکارهای سلبی، نظامی" هست در حوزه آموزشی و علوم انسانی. که به زورِ دیوار و تفکیک جنسیتی دانشکده ها و اتوبوس ها و پارکها بعید میدونم کاری از پیش ببریم. عرضم اینه باید تا میتونیم "دقیقا مثل همین نوشتن های شما، فیلم ساختن، عکاسی..." آگاهی بدیم، هشدار بدیم، تلنگر بزنیم تا خانواده ها و مردم چشمهاشون رو باز نگه دارن. و مثال ویدئو (و سایر مثالهایی که قطعا شما بهتر از من خاطرتون هست) رو هم بهمین دلیل آوردم. فطری بودن دلیل نمیشه که آموزش و "کنترل" رو فراموش کنیم و یا فقط بخواهیم بزنیم و بکشیم و ببریم تا بلکه جامعه مون رو سالم نگه داریم. خب در کنارش میشیم دارنده ی بیشترین آمارِ مهاجرتیِ نخبگان! اینها تبعات همین کارهای "احساسی و کارشناسی نشده" است... شما بعنوانِ یک روزنامه نگار براحتی میتونید به "آمار واقعی" جرم و جنایت و بزه و ... دسترسی داشته باشید.. اینها همه تاوانِ برنامه های دهه های قبله... تاوانِ احساسی و صرفا ایدئولوژیک برخورد کردن با حوزه ی حساسی مثل علوم انسانی.
بهمن بهمنی
بهمن بهمنی
٩٣/١٢/٢٤
٥
٣
ببخشین ها جناب نادری ! الان مثلاً تو دانشگاه ها از همه ی خانم ها بپرسی دوست پسر داری ، همشون می گن نه ! ولی از پسرا بپرسی دوست دختر داری ، همه با افتخار میگن آره ! (البته تعداد انگشت شماری برای دو دسته هم قابل فاکتور گیری هستن ) پس نتیجتاً پسرا با خورزو خان دوستن!
anahita_r
anahita_r
٩٣/١٢/٢٥
٠
٠
من اوایل فکر می کردم این نوع اشتباه و برخورد های افتضاح پسر ها توی دانشگاه بر می گرده به نوع آموزش ما و اینکه خیلی از آنها تا به حال مخاطب یک دختر قرار نگرفتند و برای همین به محض ورود به چنین محیطی یا عاشق می شند یا دوست دارند با کسی دوست بشند. فیلم رو که دیدم متوجه شدم این موضوع فقط به کشور ما بر نمی گرده. و به هیچ یک جنسیت خاص رو تحت الشعاع قرار نمیده. بسیار دختر هایی رو دیدم که با سلام و احوال پرسی قصر رویا هاشون رو ساختن و بسیار بیشتر از اونا پسر هایی رو دیدم که حتی نمی تونی آدرس ایمیلتو بهشون بدی. و در حال حاضر به لحاظ دختر بودنم . فقط اینو می تونم بگم که موارد زیادی پسر هایی رو دیدم که با کوچکترین برخوردی یکجور حس مالکیت نسبت بهت پیدا می کنند. و نظر نهایی. جاست فرند بودن نیاز به جنبه فوق بالا داره . برای هر دو طرف.
h.naderi
h.naderi
٩٣/١٢/٢٦
١
٠
ینی به نظرتون برای آمریکایی ها که از دبستان جنس های مخالف در کنار هم بودند، باز هم بحث جنبه مطرحه؟ یعنی هنوز اون ها هم به مرز باجنبگی نرسیدند؟ شاید خوب ذات مردها طوری هست که به قول شما نمی تونن توی توجه به جنس مخالف با جنبه باشن
anahita_r
anahita_r
٩٣/١٢/٢٧
٠
٠
سلام. آقای نادری من که در ادامه ی جمله جنبه ی بالا نوشتم که برای هر دو طرف و قطعا منظورم جامعه ایران هستش. پس به هیچ وجه آقایون رو متهم به بی جنبگی نکردم و کاری هم به جامعه آمریکا نوع فرهنگ و آموزش اونها ندارم. این با جنبه بودن رو هم میشه توی خیلی موارد معنا کرد. در مورد اون جمله ای هم که گفتید " ینی آمریکایی ها که از دبستان..." من که در متن ذکر کردم . با دیدن فیلم نظرم عوض شد. اما: راه حل چیه .یه دوستی اومده بودند حدیث نقل کردند. آیا ما واقعا می تونیم مثل همون زمان ها با جنس مخالف صحبت نکنیم. واقعا نمیشه . ما به هم نیاز داریم. ( منظورم از نظر فیزیولوژیک نیست از نظر فکری و کاری) ما مجبوریم کنار هم کار کنیم در قالب همکار مجبور کنار هم درس بخونیم در قالب همکلاسی و اگر این همکاری نباشه .نتیجه خوبی از آب در نمیاد. می خوام بگم راه حل کشیدن کنار ،وانمود کردن اینکه به هم بی اعتناییم نیست.
اشکمهر آتشروان
اشکمهر آتشروان
٩٣/١٢/٢٥
٧
٠
کاملا با این کلیپ موافقم////توی کلیپ دخترا میگفتن حاظرن همینطوری با یه پسر دوست باشن ولی وقتی ازشون میپرسیدن آیا آون پسر هم تح دلش حاظره با شما دوست معمولی باشه جواب همشون خیر بود و میگفتن نه به ما علاقه های جوری دیگه هم دارن/پسرها هم که همه گفتن ما حاظر نیستیم دوست معمولی باشیم که تکلیفش روشنه///نتیجه اینکه شاید دخترها بخوان دوست معمولی باشن ولی پسرها در تح دلشون چنین چیزی نمیخوان///پس خانومها انقدر در محیط دانشگاه یا محیط های مجازی نگین ما دوست معمولی هستیم ما دوست معمولی هستیم این شماین که دوست معمولی هستین و دوستی معمولی میخواین ولی طرفتون چنین قصدی نداره و در ضمیر خودش چیزهای دیگه ای فکر میکنه و میخواد از رابطه دوستی.////(من همیشه اینو به کسانی که میگن ما دوست معمولی میخوایم یا هستیم اینو میگم که اگه قرار بر دوست معمولی بود پسر با پسر دوست میشد دختر با دختر)/و این کلیپ هم درستی این حرفمو ثابت میکرد///ممنون از کلیپ
h.naderi
h.naderi
٩٣/١٢/٢٦
٠
٠
:)
v-qavam
v-qavam
٩٣/١٢/٢٥
١
٠
آره این کلیپ رو قبلا دیده بودم اون صفحه زندگی سلام رو هم مجدد خوندم تا حدودی هم قبول دارم اما خب برای همه افراد صادق نیست/ و اینکه به نظرم چاره ای نیست و راهکار هایی که زندگی سلام داده خیلی شعاری و ایده آله مثلا برای صمیمیت های اداری نوشته تکلیف خودت را معلوم کن بگو من امده ام که کار کنم و خلاقیت و نبوغم را به کار ببرم که این اصن یه چیز خیلی ایده آله و عملی نیست/ عملا این بحث جاست فرندی یا به قولی داداشی خواهری توی دانشگاه / فضا های مجازی و ... پیش میاد و خیلی از دخترا نیاز به اون حس حمایت دارن و خیلی از پسرا نیاز به توجه دارن اما خب نه بعنوان عاشق معشوقی / به نظرم نمیشه گفت کلا این کارو نکنیم بهتره براش راهکار خوب و قابل اجرا معرفی کنیم/ مرسی از مطلب خوبت حامد جان کم کم داشتم نگران خشک شدن قلمت می شدم:)
h.naderi
h.naderi
٩٣/١٢/٢٦
١
٠
حاجی من توی بهمن سه تا محرمانه نوشتم، چرا خشک بشه قلمم /// ببین وحید توی مسائل جامعه شناسی نمیشه همه چیز رو تعمیم داد ولی این نمونه یکی از بهترین نمونه هایی هست که میشه روابط دورهمی و بدون نظارت دختر و پسری رو درش دید. تجربیات جفتمون هم بهمون نشون میده که خیلی وقت ها شاید ظاهر یک چیز خوب باشه ولی کسی از باطن و قلب های آدم ها خبرنداره
mojtaba_a
mojtaba_a
٩٣/١٢/٢٥
٢
١
به نظر من هم پسر و هم دختر؛اولین دلیل دوستی شون جذابیت های غیرجنسی باشه (به خاطر اینکه یک چیز جدید و نویی هست) ولی در صورت ادامه مطمئنا این مسائل جنسی است که به دوستی این دو وارد می شود . متاسفانه سن دوستی با جنس مخالف به شدت پایین اومده و داره کم کم به دبستان می رسه !
شاهدخت
شاهدخت
٩٣/١٢/٢٥
٣
٠
کم کم چیه ؟!! رسیده بابا -__-
nina_aghighi
nina_aghighi
٩٣/١٢/٢٥
١
٠
موافقم
k_shamshiri
k_shamshiri
٩٣/١٢/٢٥
٤
٠
و تا چند سال دیگه اونقده پایین تر میاد که باید توی زایشگاهها و واسه نوزادانِ تازه متولد شده هم مراقب و بپا بذاریم! خخخ!
h.naderi
h.naderi
٩٣/١٢/٢٦
٠
٠
بعلـــــــــــه
v-qavam
v-qavam
٩٣/١٢/٢٥
٣
٠
بعد از این که کلیپ تموم میشه ویدیوی ردیف پایین سمت چپ هم قابل توجهه خخخ :))))
h.naderi
h.naderi
٩٣/١٢/٢٦
٠
٠
ینو شوما از داش علی مطهری سر ماجرای والیبال هم سخت گیر تری :)
fa_mahdavi
fa_mahdavi
٩٣/١٢/٢٥
٣
٢
به نظر من این کلیپ رو نمیشه به کل تعمیم داد
h.naderi
h.naderi
٩٣/١٢/٢٦
٠
٠
چرا؟
aaasaeid
aaasaeid
٩٣/١٢/٢٥
١٨
٣
به نظرم اگر پسری بتونه با یه دختر فقط دوست معمولی باشه و وسوسه های جنسی سراغش نیاد قطعا ناتوانی جنسی داره و یه جور مریض به حساب میاد. دلیل این همه نهی از حتی صحبت بی مورد با نا محرم هم همینه .امام علی(ع) به همه سلام میکرد ولی به دخترای جوون سلام نمی کرد ازش میپرسند چرا به دخترای جوون سلام نمیکنی جواب میده: میترسم صدای آنها بر من خوش آید.
aaasaeid
aaasaeid
٩٣/١٢/٢٥
٢
٠
الکافی (ط – دارالحدیث)، ج‏۴، ص: ۷۰۸ _ من لا یحضره الفقیه، ج‏۳، ص: ۴۶۹_ مکارم الأخلاق، ص: ۲۳۵_ مشکاة الأنوار فی غرر الأخبار، النص، ص: ۱۹۷_ وسائل الشیعة، ج‏۱۲، ص: ۷۶_ بحار الأنوار (ط – بیروت)، ج‏۴۰، ص: ۳۳۵
اشکمهر آتشروان
اشکمهر آتشروان
٩٣/١٢/٢٥
٨
١
در ادامه و تاکید حرفاتون سخنی از زیگموند فروید میگم که بی راه نیست:عشق بدون روابط جنسی "بیماری" است و روابط جنسی بدون عشق "تجاوز" است
h.naderi
h.naderi
٩٣/١٢/٢٦
٠
٠
لایک داری
هادی حسن زاده
هادی حسن زاده
٩٤/١٠/٠٥
٠
٠
عشق بدون روابط جنسی "بیماری" است و روابط جنسی بدون عشق "تجاوز" است (فروید) عالی بود اشکمهر جان ، عالی :)
a-pooryousof
a-pooryousof
٩٣/١٢/٢٥
٠
٠
چي بگم هرچند قبول دارم كه رابطه ها اخرش به يه جايي ميرسه ولي جذابيتشو نميشه منكر شد/ حرفتون در مورد پسر ها رو قبول دارم
h.naderi
h.naderi
٩٣/١٢/٢٦
٠
٠
خوب این جذابیت باید بره توی کانال درستش
f_tasnim
f_tasnim
٩٣/١٢/٢٦
٢
٢
جاست فرند و بست فرند و همه همه ش یه هدف داره...و اونم همونیه که همه مردهایی تو این فیلم بهش اعتراف کردن...
h.naderi
h.naderi
٩٣/١٢/٢٦
٠
٠
ینی مشکل فقط از طرف مرداست؟
Niva
Niva
٩٣/١٢/٢٦
٢
٠
بله منم با این فیلم موافقم .. چون آدم های توش داران صادقانه و بی محابا جواب میدن در صورتی که شاید اگه این کیلیپ قرار بود تو ایران ساخته بشه ، خیلی از دختر و پسرا راست شو نمیگفتن.. متاسفانه این موضوع (( برقراری روابط صمیمانه )) واسه خیلی ها داره عادی میشه و چه ما مذهبی باشیم و چه نباشیم خطرات زیادی رو به دنبال داره و اولین ضربه ها هم به خود افراد و بنیان های خانواده هاست.ممنون
h.naderi
h.naderi
٩٣/١٢/٢٦
٠
٠
اینم نگاه جالبی هست
moty_mony
moty_mony
٩٣/١٢/٢٦
٠
٠
البته قابل توجه که بهتر بود می گفتید اکثر خانم ها و اکثر آقایون!!
h.naderi
h.naderi
٩٣/١٢/٢٦
٠
٠
بله؛ نکته شما وارده
jalal
jalal
٩٣/١٢/٢٦
٠
٠
شرایط هر جامعه با جوامع دیگر متفاوت است بنابراین نمی توان به نتیجه عمومی دست یافت
فو فا نو
فو فا نو
٩٣/١٢/٢٧
٠
٠
به نظر من اگه شماره رد و بدل نشه مشکلی نداره..میگم شماره به خاطر تعصب نیست..به خاطر اینه که میدونم اگه شماره رد و بدل شه طرفین هی وقت و بی وقت میخوان به هم پیام بدن و بعد رابطه فراتر از جاست فرندی میره ! ولی اگه مثل ماها که تو جیم همه با هم دوستیم و مرد و زن نداریم..یا حتی تو کلاس ها و مکان های خاص..مثل کلاس نویسندگی و خلاصه از این چیزا دیکه..به نظرم اینجور دوستی ها که برای تبادل اطلاعاته خیلی خوبه اتفاقا و مشکل بدی هم واسه طرفین پیش نمیاره..
sh_saljooqi
sh_saljooqi
٩٣/١٢/٢٧
١
٠
من هم کاملا با این نوشته موافق هستم فقط لازم می دانم یک قید "صمیمی" به این رابطه ای که بحثش را کرده اید اضافه کنم . یک رابطه ی "صرفا دوستی " بین دو جنس مخالف اگر به دور از صمیمیت و شوخی و درد دل کردن ها باشد ،اگر "شما" گفتن ها و با ادب حرف زدن هایش باقی بماند، اگر حریم داشته باشد و هرکس وارد حریم شخصی فرد مقابل در ساعات بخصوصی نشود (مثلا شب ها که ساعت های خیلی خصوصی و اختصاصی ما آدم هاست که معمولا با خانواده سپری می شود) ، چنین رابطه ی دوستی میتواند مدت ها به همین شکل باقی بماند ولی تجربه ی شخصی بنده و مشاهداتم از محیط اطرافم بهم نشان داده که آدم ها یک جایی آن ته ته های دلشان دوست دارند به یکدیگر نزدیک تر و نزدیک تر شوند مگر اینکه مانعی وجود داشته باشد...
Atefe_K
Atefe_K
٩٣/١٢/٢٨
٠
٠
:/
tanin
tanin
٩٤/٠١/٠١
٢
٠
کاملا موافقم.مرد ها بهترین هم که باشند یک مردن چه مسلمون چه غیر مسلمون با تمایلات مردونه ،به نطرم اون کسی که بیشتر باید حواسش جمع باشه دخترا هستن نه پسرا ... چون این دخترا هستن که فقط به قول شما قلب مردو میخوان ..در موزد پسرا این طور نیست
sh_mehregan
sh_mehregan
٩٤/٠١/٠٢
٠
٠
عالی بود
میرزا
میرزا
٩٤/٠٧/٠١
٠
٠
سلام؛ آقای نادری عزیزم! زادروزتون رو تبریک عرض می کنم، عمر بابرکت داشته باشین ان شاءالله!
h.naderi
h.naderi
٩٤/٠٧/٠١
٠
٠
ممنون بزرگوار
elnazi
elnazi
٩٤/٠٧/٠٦
٠
٠
سلام..همین اول بگم من کلیپ روندیدم!این دوستی هاالان دیگه کلاس داره:)اگ یه دخترخانوم یاآقاپسرباکسی دوست باشه باکلاس وروشن فکره..بعداگه باچن تاهمزمان باشه که دیگه میشه الگوی بقیه!!امیدوارم وضع ازین بهتربشه.....
لیلی رضایی
لیلی رضایی
٩٤/٠٧/١٤
٠
٠
متاسفانه اگر الان دوست دختر یا پسر نداشته باشی ی جورایی افت کلاس محسوب میشود در حالیکه اثرات مخرب چنین روابطی انکار ناپذیر است
هادی حسن زاده
هادی حسن زاده
٩٤/١٠/٠٥
٠
٠
چقدر این مطلب و نطراتش خوب و مفید بود :) از نوع ری اکشن افراد توی نظرات هم میشه یه کلیپ دیگه رو تجربه کرد!!!
nooshin_tamimi
nooshin_tamimi
٩٤/١٠/٢٦
٠
٠
خیلی جالب بود. و نکته ای که به نظرم خیلی خیلی مهم بود اینکه این ویدیو نظر بسیاری از مردانی ست که از کودکی و نوجوانی تا جوانی هیچ خط قرمزی بین خود و جنس مخالف خود را تجربه نکردند.پس وای به حال خط قرمز دیده ها :-)
Mina_n
Mina_n
٩٤/١٢/١٥
٠
٠
جالب بود واقعا هم مردها به طور غریزی نسبت به جنس مخالفشون نمیتونن صرف نظر از جنسیتشون رفتار کنن :)
پربازدیدتریـــن ها
طنز

نامه ای منصفانه به استاد

٩٥/٠٩/١١
شعری سروده خودم

بعد تو

٩٥/٠٩/١٣
شعری سروده خودم

شاید دلیل خلقتت آغوش باشد!

٩٥/٠٩/١٣
شعری سروده خودم

حیف که روی من این جا به تو هم باز نبود

٩٥/٠٩/١١
شعری سروده خودم

سکوت پاییزی

٩٥/٠٩/١٤
امان از این همه ناهماهنگی

یک نفر با من هماهنگ شود

٩٥/٠٩/١٣
لطفا شفاف بگویید

مسابقه ی غسل

٩٥/٠٩/١٣
گیج شده ام

حال این روز

٩٥/٠٩/١٤
به دنبال آیه های عذاب

سید حسن آقامیری کیست؟

٩٥/٠٩/١٤
بیا همت کن رفیق

با دود و غبار هم مدارا ؟!

٩٥/٠٩/١١
ترانه ای سروده خودم

دل بهونه گیر

٩٥/٠٩/١٥
عمق فاجعه

آرایشگاه

٩٥/٠٩/١٥
داستان کوتاه

به همین سادگی / قسمت دوم

٩٥/٠٩/١٤
معرفی فیم دریا سالار

لطف خدا بود

٩٥/٠٩/١٤
نامه ی کشف شده ی قدیمی ترین دانشجوی دانشگاه بیرجند

مجمع الأدبا

٩٥/٠٩/١٥
بعضی ها

ساعت های بی صدا

٩٥/٠٩/١١
اندر حکایت آموزش مسائل جنسی به کودکان

بچه از کجا میاد؟

٩٥/٠٩/١٦
ترسیده ام انگار

دلم مى خواهد همه چيز را بسوزانم!

٩٥/٠٩/١٣
چرا همیشه همه چیز را آماده می خواهیم؟

دوستت دارم های ناگفته

٩٥/٠٩/١٥
باید بشوی همان آدم سابق

آفرینش برای خوب بودن

٩٥/٠٩/١٤