فقط از همونا که تلویزیون تبلیغ میکنه بخری‌ها!
آیا جعبه جادویی قدرت انتخاب را از ما گرفته است؟

فقط از همونا که تلویزیون تبلیغ میکنه بخری‌ها!

نویسنده : یونس طاهریان

شامگاه شانزدهم اردیبهشت سال 1325 بود، پدر و مادربزرگان ما در حالی که در روی تشک‌های نه چندان طبی قدیمی خوابیده و طبق رسم آن روزها رادیو را کنار گوش خود گذاشته و از برنامه‌های جالب آن لذت می‌برند، ناگهان با صوتی غیر آشنا مواجه شدند؛ یک آگهی تبلیغاتی! از آن روز تا به حال نزدیک به 70 سال گذشته و امروزه تبلیغات از رادیو بیرون، و آن را در همه جای شهر می‌توان دید،هر جا که فکرش را بکنید. حتی شما با پوشیدن یک کت و یا مانتوی مارک‌دار و قدم زدن در سطح شهر، تبدیل به یک آگهی بازرگانی می‌شوید. در این گزارش سعی شده است، تاثیر تبلیغات در زندگی و خریدهای روزانه ما بررسی شود.

 

|| دلستر آس پلاس، محصول جدید از جیم!

برای پاسخ به سوالم وارد مغازه‌ای شدم و سعی کردم تا مسئله را غیر مستقیم بیان کنم. با اعتماد به  نفس کامل به فروشنده گفتم، دلستر «آس پلاس» دارید؟! فروشنده که تا به حال چنین اسمی به گوشش نخورده بود گفت: «نه! چنین برندی نداریم». گفتم «واقعا؟ این محصول را چه در شبکه‌های داخل و چه خارج تبلیغ می‌کنند.»

گفت: «عه!!! اگر تبلیغ می‌کنند به احتمال زیاد، از فردا مشتریان زیادی به دنبال آن می‌آیند، باید سریعا سفارش دهم تا برایم بیاورند!»

 

|| معروف باشه، کیفیتش مهم نیست! 

این بار به یک فروشگاه بزرگ رفتم و به فروشنده گفتم یک شامپو می‌خواهم «به نظر شما چه مارکی را بردارم»؟ او یکی از محصولات خود را به من معرفی کرد و گفت که مردم از این جنس زیاد خرید می‌کنند. گفتم به نظر شما علت این‌که فروش این محصول نسبت به مشابه‌هایش زیادتر است چیست؟ فروشنده میانسال خندید و گفت: «این محصول را هر سه دقیقه یک بار در تلویزیون تبلیغ می‌کنند. مگر می‌شود فروشش بیشتر نباشد!؟» من با حالتی متعجب گفتم: «خب احتمال دارد کیفیتش خوب نباشد مگر فقط به صرف تبلیغ در تلویزیون می‌شود یک محصول را خرید؟» کمی عصبانی شد و گفت: «شما از من کمک خواستی من هم این جنس را معرفی کردم، چون اسمش بیشتر شنیده شده، باز هم هر کدام را خودت می‌خواهی، برداری.»

 

|| این مدل جایزه بیشتری داره!

داشتم به فروشنده علت سوال پرسیدن‌هایم را توضیح می‌دادم که یک مشتری وارد مغازه شد. از فرصت استفاده کردم و پرسیدم، خانم! به نظر شما کدام شامپو را از بین این دو برند بردارم؟ در کمال ناباوری همان محصولی را توصیه کرد که صاحب فروشگاه آن را به من پیشنهاد داده بود. پرسیدم که آیا خود او از این مدل شامپو استفاده می‌کند؟ جواب او تعجبم را بیشتر کرد زیرا گفت: «نه خانواده ما شامپو خارجی مصرف می‌کنند اما بین این شامپوها تبلیغ این یکی را در تلویزیون بیشتر دیدم، علاوه بر این جایزش بیشتره!»

گفتگوهایم تمام شده بود و در حال برگشت به خانه بودم که پیام کوتاهی از سمت مادرم دریافت کردم، «داری میای حتما یک رب از همونایی که تو تلویزیون تبلیغ میکنن بگیر. اسمشو که یادت نرفته؟ حتما حتما همون باشه‌ها! اگر مغازه نزدیک به خونه نداشت، برو از یه جا دیگه بگیر!»

 

|| گام به گام تا خرید موفق

این موارد گوشه‌ای از تاثیر تبلیغات بر خرید بود. بسیاری از ما بدون در نظر گرفتن کیفیت و سایر مواردی که برای یک خرید لازم است، تنها به دلیل تبلیغ یک جنس آن را خریده و استفاده می‌کنیم. اما شاید ملاک خرید یک جنس برای ما به طور کامل مشخص نشده است. در زیر چند مورد از معروف‌ترین شاخص‌های خرید یک محصول که متاسفانه اغلب هم به آنان توجه نمی‌شود، اشاره شده است.

قربون قد و بالای کیفیت: 

كیفیت چیزی است که ارزش یک جنس را پیش مشتری بالا می‌برد. قابل اعتماد بودن، طول عمر، کارایی محصول از موارد قابل اندازه‌گیری کیفیت است اما بعضی از موارد آن قابل شناسایی نیست و خود مشتری باید تشخیص دهد.

ارزون بخری، دوبار می‌خری!:

اولین  و مهمترین ملاک برای انتخاب یک محصول قیمت آن است، در هنگام خرید حتما جنسی را انتخاب کنید که برای خرید آن مجبور نباشید از خرید یک محصول ضروری دیگر اجتناب کنید. اما در عین حال این ضرب المثل را همیشه به یاد داشته باشید  «ما آنقدر پولدار نیستم که جنس ارزان بخریم...»

هرچه به گوش شنیده‌ای، آن‌ها به چشم دیده‌اند:

 اگر تحت تاثیر بمباران تبلیغاتی برای خرید یک محصول قرار گرفتید، لطفا کمی به تجربه دیگران برای خرید آن رجوع کنید. زیرا «هرچه به گوش شنیده‌ای، آن‌ها به چشم دیده‌اند!» مطمئن باشید که دیگران نسبت به یک محصول حرف‌هایی دارند که از صدها پیام بازرگانی که در تلویزیون دیده و شنیده‌اید با ارزش‌تر و البته با اطمینان‌تر است. جالب است بدانید که طبق تحقیقات، یک مشتری ناراضی می‌تواند تا 40 انسان را از خرید یک محصول منصرف کند.

علامت استاندارد (همان می‌تی‌کومان خودمان):

خوشبختانه امروزه بیشتر محصولات رایج در بازار علامت استاندارد دارند اما نکته مهم پیدا کردن این علامت بر روی جلد محصولات است که گاهی کار مشکلی ست. استاندارد یک محصول شما را مطمئن می‌کند که تمام موارد ایمنی و همچنین بهداشتی در تولید آن محصول رعایت شده است.

اگه تونستی بخونی، جایزه داری!

رمز گشایی از یک خطوط سیاه و ناخوانا که روی یک محصول دیده می‌شود، در واقع تلاش برای فهمیدن این است که این محصول چه مدت تا انقضایش فاصله دارد. متاسفانه بر خلاف فرهنگ سازی‌های زیادی که روی این مسئله شده است اما باز هم در هنگام خرید افرادی این مسئله را مورد توجه قرار نمی‌دهند.

این موارد مهم‌ترین ملاک‌ها از بین صدها و یا هزاران معیار برای خرید یک محصول است که هر کدام از آن‌ها مانند قیمت و یا کیفیت می‌طلبد که جداگانه شرح داده شود و توجه به این موارد می‌تواند شما را در انتخاب یک محصول خوب راهنمایی کند و تنها به دلیل تبلیغ یک محصول آن را نخرید.

 

|| اما به راستی کارخانه‌ها پول تبلیغات و جوایز خود را از کجا تامین می‌کنند؟

«ده‌ها جایزه دویست میلیون ریالی»، «هر هفته یک خانواده خوشبخت برنده جایزه یک میلیارد ریالی خواهند شد»، «صدها سکه طلا»، «به اندازه موهای سرتان اسکناس بگیرید»؛ این‌ها گوشه‌ای از جوایزی است که بارها آن را در تبلیغات گاه چند دقیقه‌ای شنیده‌ایم، آیا هزینه این تبلیغات را خود شرکت پرداخت می‌کند و یا...؟ به این خبر دقت کنید.

«قدس آنلاین نوشت: علیرضا مهرام که یکی از تهیه کنندگان با تجربه تلویزیون است، با اشاره به قرعه کشی محصولات در برنامه‌های تبلیغاتی گفت، در یکی از آگهی‌ها، برای یک نوع برنج، هفته‌ای 240 میلیون تومان قرعه کشی می‌شود و از آن طرف هم مردم بابت خرید یک کیسه 10 کیلویی برنج پول بیشتری پرداخت می‌کنند.»

بله درست است، پول این جوایز و آگهی را خود مصرف کننده در هنگام خرید پرداخت می‌کند و خوشحال است که با ارسال کد قرعه کشی آن محصول، می‌تواند یکی از برندگان باشد، در حالی که مقدار هزینه زیادتری که پرداخت می‌شود در حقیقت هدیه‌ای به تولید کننده، برای تامین هزینه جایزه‌ای ست که قول آن را به مشتریان داده است، حالا هر اندازه آن مشتری موی سر بیشتری داشته باشد شما باید پول بیشتری را پرداخت کنید؛ از ما گفتن بود.

 

برچسب ها
نظرات کاربران
کد امنیتی
faranak_b
faranak_b
٩٣/١٢/١٧
٠
٠
جالب بود. ممنون. حالا واقعا مادرتون همچین پیامکی زده بودن؟؟ درمورد جایزه ها هم شنیده بودم خریدن کالایی که جایزه داره شبیه به شرکت در لاتاری هست! اینکه همه پول میدن تا یک یا چند نفر برنده بشن و جایزه رو بگیرن! البته احتمالا این مسئله هم با انواع کلاه های شرعی حل شده! :(
یونس طاهریان
یونس طاهریان
٩٣/١٢/١٨
٠
٠
اوهوم البته من فکر نکنم صرفا جایزه دادن مشکلی داشته باشه اما اینکه هزینه های اون رو از مردم بگیرن و بهشونم نگن، شاید..
هاچ
هاچ
٩٣/١٢/١٧
٠
٠
هنوز مونده تا ما از خیلی چیزا آگاه بشیم. دیگه وقتی توی برنامه کودک فیتیله(اگه اشتباه نکنم)، اومدن لازانیا(مارکش یادم نمیاد) ی فلان رو تبلیغ می کنن واقعا میشه امیدی به اصلاح شدن هم داشت؟! ره 2، 3 هزار ساله میخواد طی بشه فکر کنم
یونس طاهریان
یونس طاهریان
٩٣/١٢/١٨
٠
٠
هم فیتیله هم عمو پر رنگ!
k_shamshiri
k_shamshiri
٩٣/١٢/١٧
١
٠
مطلب واقعا خوبی نوشتید... هنوز خیلی خیلی راه در پیش داریم تا به جزئیات و پشت پرده "صنعت تبلیغات" آشنا بشیم. متاسفانه برخی رفتارهاشون از "جنایت" هم بدتره. بطور کاملا کاملا مستقیم ارتباط دارم و ... متاسفم، فقط همین. باز هم ممنونم برای این یادداشت خوب :-))
یونس طاهریان
یونس طاهریان
٩٣/١٢/١٨
٠
٠
ممنون از شما که وقت گذاشتید
سلیمان حسنی
سلیمان حسنی
٩٣/١٢/١٧
١
٠
سلام: زیبا و گیرا بود. سپاسگزارم.شادکام باشید.
یونس طاهریان
یونس طاهریان
٩٣/١٢/١٨
٠
٠
سپاس
سلیمان حسنی
سلیمان حسنی
٩٣/١٢/١٨
٠
٠
سلام:زنده باشید
ali_sh
ali_sh
٩٣/١٢/١٨
٠
٠
چــــــــــــه جااالب / ولی خب وقتی که تو تلویزیون جنسی تبلیغ شه حتما از یه سری فیلتر های کیفیتی و ... عبور کرده دیگه و حتما کیفیتش خوبه نیست؟
یونس طاهریان
یونس طاهریان
٩٣/١٢/١٨
٠
٠
اتفاقا نه!! شما هم بری ی شرکت تبلیغاتی بخای ی جنسی رو تبلیغ کنی، راحت می تونی سفارش بدید. اما ثانیه ای موز تومن!
maede
maede
٩٣/١٢/١٨
٠
٠
اتفاقا چیزی که خوبه زیاد به تبلیغ شبانه روزی احتیاج نداره چون دیگه ثابت شده ست!من خودم بیشترین چیزی که ترغیبم میکنه یه جنسی رو بخرم تجربه خودم از کیفیت و جوایزشه!
یونس طاهریان
یونس طاهریان
٩٣/١٢/١٨
٠
٠
تا حالا چیزی برنده شدید؟
maede
maede
٩٣/١٢/١٩
٠
٠
نه برنده نشدم! :(
سمیرام
سمیرام
٩٣/١٢/١٨
٠
٠
من شنیدم که یه سریا تاریخ روی محصولات و وقتی میگذره ازشون خودشون تغییر میدن ، ینی همچین چیزی هست؟
یونس طاهریان
یونس طاهریان
٩٣/١٢/١٨
١
٠
دیگه فک نکنم وضع انقد را هم بد باشه!! هست عایا؟
zohreh_sh
zohreh_sh
٩٣/١٢/١٨
٠
٠
البته تجربه شخصی من اینه که محصولاتی که معروف ترن و کارخونه سازنده شون معتبره از بعضی محصولات بی نام و نشون کیفیتش بهتره.
یونس طاهریان
یونس طاهریان
٩٣/١٢/١٨
٠
٠
بله خب حرف شما رو قبول می کنم یک سری از محصولات هستن که کیفیت اونها برای مشتری ثابت شده که منم توی متن به کیفیت اشاره کردم. اما ی مصولاتی رو طرفا ب دلیل تبلیغ شدن میخریم. اینم شما قبول کنید
sr_talebi
sr_talebi
٩٣/١٢/٢٢
٠
٠
خب محصولت رو باید از کجا شناسایی کنیم؟شما نظر دیگه ای داری عایا
پربازدیدتریـــن ها
شعری سروده خودم

بعد تو

٩٥/٠٩/١٣
شعری سروده خودم

شاید دلیل خلقتت آغوش باشد!

٩٥/٠٩/١٣
شعری سروده خودم

سکوت پاییزی

٩٥/٠٩/١٤
شعری سروده خودم

چشم هایم باز شد٬ دیدم کنارم نیستی

٩٥/٠٩/١٨
امان از این همه ناهماهنگی

یک نفر با من هماهنگ شود

٩٥/٠٩/١٣
لطفا شفاف بگویید

مسابقه ی غسل

٩٥/٠٩/١٣
گیج شده ام

حال این روز

٩٥/٠٩/١٤
به دنبال آیه های عذاب

سید حسن آقامیری کیست؟

٩٥/٠٩/١٤
ترانه ای سروده خودم

دل بهونه گیر

٩٥/٠٩/١٥
عمق فاجعه

آرایشگاه

٩٥/٠٩/١٥
معرفی فیم دریا سالار

لطف خدا بود

٩٥/٠٩/١٤
داستان کوتاه

به همین سادگی / قسمت دوم

٩٥/٠٩/١٤
نامه ی کشف شده ی قدیمی ترین دانشجوی دانشگاه بیرجند

مجمع الأدبا

٩٥/٠٩/١٥
اندر حکایت آموزش مسائل جنسی به کودکان

بچه از کجا میاد؟

٩٥/٠٩/١٦
ترسیده ام انگار

دلم مى خواهد همه چيز را بسوزانم!

٩٥/٠٩/١٣
شعری سروده خودم

چشم هایت شبیه پاییزند...

٩٥/٠٩/١٨
چرا همیشه همه چیز را آماده می خواهیم؟

دوستت دارم های ناگفته

٩٥/٠٩/١٥
باید بشوی همان آدم سابق

آفرینش برای خوب بودن

٩٥/٠٩/١٤
اندر مصائب شغل من

پرنیا؟ پریا؟ پریان؟ پرنیان؟

٩٥/٠٩/١٣
دیکتاتوری دوست داشتنی

از دلخوشی تا دلبستگی

٩٥/٠٩/١٨