وقتی دل‌مان فقط برای خودمان می‌سوزد!
بی‌توجهی مردم به علائم مربوط به محدودیت استفاده از آسانسورهای مترو، توجهم را جلب کرد و من را به دنبال پاس

وقتی دل‌مان فقط برای خودمان می‌سوزد!

نویسنده : مائده کاشیان

در ایستگاه مترو ایستاده‌ام، آن‌جا که همه افراد سالم و بدون مشکل سوار آسانسور می‌شوند و علاوه بر تابلوی بالای آسانسور که با علائمی نشان می‌دهد افراد سالمند و توان یابان و... سوار شوند، به پوستری هم که روی در آسانسور چسبانده شده و نوشته «لطفا از آسانسور استفاده نکنید، آسانسور مخصوص افراد ناتوان است، عدم استفاده شما باعث ارائه خدمات بهتر به این عزیزان و خرابی کمتر آسانسور است» هیچ توجهی نمی‌کنند.

متاسفانه این روزها مثل و مانند این بی‌توجهی‌ها را زیاد دور و برم می‌بینم. این دفعه اما تصمیم گرفتم با تعدادی از این افراد در ایستگاه مترو صحبت کنم و علت بی‌توجهی آنان به نوشته‌ها و علائم روی آسانسور را بپرسم.

 

|| مامور که نیست!

هنوز مدت زیادی از منتظر شدنم در ایستگاه نگذشته که عده زیادی که تازه از مترو پیاده شده‌اند به سمت آسانسور می‌آیند و چند نفری سوار می‌شوند، وقتی ظرفیت تکمیل می‌شود بقیه منتظر می‌مانند تا آسانسور دوباره پایین بیاید. به سمت یکی از خانم‌ها می‌روم و می‌پرسم ببخشید خانم مگر این‌جا ننوشته افراد عادی سوار نشوند، می‌توانم بپرسم پس چرا می‌خواهید از آسانسور استفاده کنید؟ (در حالی که با تعجب به من نگاه می‌کند) می‌گوید: مامور ندارد که بگوید سوار نشوید! بالاخره امکانات است دیگر، استفاده می‌کنیم!

 

|| حوصله بالا رفتن از پله را نداریم!

یکی، دو دقیقه بعد خانمی جلوی آسانسور منتظر می‌ایستند، جلو می‌روم و سوالم را تکرار می‌کنم و پاسخ می‌دهد: درست است که نوشته اما یکی مانند من حوصله ندارد از پله برود! الان از بچه‌ام پرسیدم با پله برویم یا آسانسور؟ می‌گوید: «آسانسور! این‌جا هرکی هرکیه خواهر!»

 

|| آسانسور خوش می‌گذره!

سه پسر نوجوان به سمت آسانسور می‌آیند و یکی از آن‌ها راهش را به طرف پله‌ها کج می‌کند که یکی از دوستانش صدایش می‌کند و می‌گوید: بیا با آسانسور بریم، خوش می‌گذره! وقتی آن پسر قبول نمی‌کند و از پله‌ها بالا می‌رود دوباره صدای فریاد دوستش بلند می‌شود: «خدا لعنتت کنه بیا دیگه! اصلا برو، حالا تو پات درد می‌گیره ما با آسانسور میایم!» و سوار می‌شوند، پاسخم را می‌گیرم، ترجیح می‌دهم جلو نروم و چیزی نپرسم!

 

در گفت‌وگو با مدیر ایمنی قطار شهری مشهد

سوار نشدن آسانسور چه ربطی به توسعه کشور دارد؟!

بعد از تماس‌های تلفنی و پرس و جوها زیاد متوجه می‌شوم نصب تابلوهای ایستگاه مترو مربوط به بخش ایمنی قطار شهری است. برای یافتن پاسخم درباره علت منحصر شدن استفاده از آسانسور به افراد خاص، با وحید هزاره، مدیر ایمنی قطار شهری گفت‌وگویی انجام دادم که در ادامه می‌خوانید.

+ چرا آسانسور ایستگاه مترو مخصوص افراد ناتوان است؟

- ما در کشوری هستیم که زیرساخت‌های آن در حال توسعه است، یعنی به پیشرفت نرسیده. ما امروز یک خط مترو در شهرمان داریم، البته که قابل افتخار است چون بسیاری از شهرها و پایتخت‌های حوزه خاورمیانه سیستم حمل و نقل ریلی درون شهری ندارند مانند بحرین، قاهره، دوهه و... اما یک خط. در مقابل اروپا، مثلا پاریس و شهرهای دیگر تعداد زیادی خط مترو دارند. ما باید به سمت پیشرفت برویم و برای رفتن به این سمت باید منابع را صرف مسائل مهم و مهم‌تر کنیم. درست است که رفاه مردمی که از مترو استفاده می‌کنند مهم است اما هزینه مهم‌تر، توسعه خطوط مترو است. اگر بیاییم در هر کدام از ایستگاه‌ها چند تا آسانسور بگذاریم، هزینه نگه داری، تعمیر و.. هزینه‌ای اضافی است که می‌توان آن را در جایی دیگر در جهت توسعه استفاده کرد. 

+ پاسخ‌تان برای افرادی که می‌گویند چرا با وجود پرداخت مالیات نمی‌توانیم از امکانات شهری استفاده کنیم چیست؟

- ما باید نسبت به ثروت ملی نگاه ملی داشته باشیم. هزینه‌های دولت مستقیم یا غیر مستقیم از جیب مردم است. هزینه‌های اتوبان‌هایی که می‌زنند، گل کاری‌هایی که شهرداری می‌کند و... از مردم تامین می‌شود. ما نباید بین زندگی شخصی و عمومی یک خط بکشیم. اگر اینطور باشد می‌توان گل‌های پارک را کند و به خانه برد! ما به مردم توصیه می‌کنیم و نه اجبار که آدم‌های سالم از پله استفاده کنند تا این پول بتواند صرف توسعه شود. شاید رقم خیلی بزرگی نباشد اما همین رقم‌های کوچک کشور را به یک کشور پیشرفته تبدیل می‌کند. 

رفاه حق همه ملت ایران است و آنها باید در رفاه زندگی کنند اما ما باید این رفاه را بوجود بیاوریم، باید دست به دست هم دهیم، مدیریت کنیم، هزینه‌های حاکمیت رو کاهش بدهیم و از طرف دیگر هم دولت نباید منابع را تلف کند.

+ یک عده می‌گویند اگر می‌خواهید صرفه جویی کنید، بروید جلوی اختلاس‌ها را بگیرید؟! نظرتان چیست؟

- شاید مردم جریان فسادها را مطرح کنند و بگویند حالا اگر 10بار از آسانسور بالا برویم مگر چقدر می‌شود! آن آقایی که3هزار میلیارد برد چه؟ مگر هزینه استهلاک آسانسور چقدر است؟ بر فرض که من این هزینه‌ها را ذخیره کردم وقتی مثلا در حوزه کاری خودمان مثال می‌زنم امروز این جدول رنگ می‌شود هفته بعد یکی دیگر رنگ می‌کند، امروز یکی آسفالت می‌کند مدتی بعد دوباره آسفالت می‌شود... این حرف مردم هم درست است و حق دارند. سوء مدیریت و بی‌برنامگی مدیران شهری هم این پیام را به مردم منتقل می‌کند که داریم منابع شما را تلف می‌کنیم! منِ مسئول نباید سوء مدیریت داشته باشم. باید برنامه ریزی دقیق کنم.

مردم هم باید این ایثار را داشته باشند که به خاطر چند اشتباه و خطا که در کشور رخ می‌دهد، فرآیند رو به رشد کشور را زیر سوال نبرند. خطا و اشتباه جای خودش، کسی از این‌ها دفاع نمی‌کند. اما واقعیت این است که اکثریت کشور رو به رشد است و تلاش دارد صورت می‌گیرد.

من فکر می‌کنم اگر این پیام که اگر از آسانسور استفاده نمی‌کنید دارید به مملکتت خدمت می‌کنید و به نفع مردم است، منتقل شود می‌شود فرهنگ سازی اتفاق بیفتد و لازمه این‌ها عدم تصمیم گیری غیر مسئولانه، غلط و برنامه ریزی نشده دولت و پذیرفتن مردم است.

برچسب ها
نظرات کاربران
کد امنیتی
اشکمهر آتشروان
اشکمهر آتشروان
٩٣/١٢/١٦
٤
٢
خب حق داره مردم /میدونین مثلا با همون سه هزار ملیارد که به فنا رفت میشد یه اسانسور تا کره ماه ساخت!
k_shamshiri
k_shamshiri
٩٣/١٢/١٦
٠
٠
...
رویا خانوم
رویا خانوم
٩٣/١٢/١٧
٠
٠
!!!
mojtaba_a
mojtaba_a
٩٣/١٢/١٧
١
٠
چرا هر چیزی رو به سه هزار میلیارد ربط می دین ؟؟
arwen
arwen
٩٣/١٢/١٧
١
٠
عزیزم سه هزار میلیارد قدیمی شد همین یه سال اخیر یه رقمهایی در اومد که اون سه هزارتا رو شرمنده کرد اما اون رقم ربطی به مترو و مشهد نداره رقم کشوریه
maede
maede
٩٣/١٢/١٧
٢
٠
کار اون افرادی که این پولا رو برمیدارن میبرن اشتباه،این درست،ولی اینم درست نیست که هرچی میشه سه هزار میلیاردو مثال بزنیم!اگه بخوایم اینطوری فکر کنیم باید خیلی چیزارو رعایت نکنیم!
هاچ
هاچ
٩٣/١٢/١٦
٦
١
من خودم اصلا ازش استفاده نمیکنم ولی شاید یکی بخواد خب. مردم دیگه چقدر ایثار کنن. اصلا برای چی این همه ایثار کنن ها؟ برای کی؟؟؟ برای اینکه بقیه بخورن و ببرن و همش کیف کنن؟ زرشک!
رویا خانوم
رویا خانوم
٩٣/١٢/١٧
٢
٢
هااااااچ تو خود منی اصلا. لاااااااااایک
mojtaba_a
mojtaba_a
٩٣/١٢/١٧
٣
٠
ایثار من و شما ، چه ربطی داره به خوردن و بردن دیگران ؟؟؟ چرا وقتی یه نفر داره کار غلطی می کنه ما هم بگیم پس چون اون می کنه منم بکنم . تمامی مشکلات کشور ما اعم از فساد بانکی ، ترافیک و رانندگی بد و ... ناشی از همین تفکر هست . چندماه پیش یک خانمی که پاشون می لنگید به علت تجمع مردم مقابل آسانسور ایستگاه پارک ملت ترجیح داد که از پله ها بره و خانم های جوان و سالم بیخودی توی صف وایستادن . مشکل مملکت ما تنبلی جوون ها ست
arwen
arwen
٩٣/١٢/١٧
٢
٠
واقعیت اینه که اگه ما بگیم خب دیگران بردن و خوردن ما چی از اونا کم داریم فقط به بد تر شدن وضعیت دامن زدیم اگر هرکس با همین نگاه بره جلو یه مقدار اوضاع بدتر از بد میشه
maede
maede
٩٣/١٢/١٧
١
٠
ایثار فکر میکنم برای اینکه اون پولی که صرفه جویی میشه،صرف یه پیشرفت مثل توسعه خط مترو بشه.هرچند میدونم مردم حس میکنن شاید این پول رو بردارن و به قول تو کیف کنن!همونطور که تو گزارشمم گفتم مسئولا وظیفه دارن با عمل نه با حرف به مردم اطمینان بدن که پولی که صرفه جویی شده واقعن صرف پیشرفت و توسه شده.
هاچ
هاچ
٩٣/١٢/١٧
٢
٠
اینکه یه نفر بخواد با آسانسور رفت آمد کنه به نظرم طبیعی ترین حقه یک شهرونده. شما هم اینقدر تز ایثارگری ندین! داریم توی این قرن زندگی میکنیم نباید از امکاناتش استفاده کنیم؟
mojtaba_a
mojtaba_a
٩٣/١٢/١٧
٠
٠
اینکه من از آسانسور استفاده نکنم ، تز ایثارگری نیست ؛ چرا که با اینکار در وهله اول به خودم لطف می کنم که با حذف یک سری هزینه های بیخود ؛ به کشورم کمک می کنم تا بتونه خدمات مهمتر و بهتری به من بده پس خبری از ایثار برای دیگران نیست . بله درسته الان قرن 21 هست ولی ما ایرانی ها در قرن 19 هم نیستیم چرا که هنوز تفکرات مبتدیانه و خود نگر داریم و بعد از 4 سال هرچی می شه میگیم سه هزار میلیارد ...
maede
maede
٩٣/١٢/١٨
١
٠
والا من تز ندادم!فقط میگم آره حق ماست،حق ماست از امکانات استفاده کنیم اما نه به زور و با قانون شکنی!این رفتار درست نیست.
هاچ
هاچ
٩٣/١٢/١٨
٢
٠
این موضوع هزینه های بیخود نیست آقای خطیب این موضوع اصلا اونقدرا مهم نیست. اون هم برای جایی که اونقدرا مشکل ازدحام پیش نمیاد. مثل مشهد. میتونستن دو تا آسانسور بذارن تا بعد ها هم اگر قرار باشه ازدحامی رخ بده پتانسیل داشته باشه. اصلا میتونستن پله برقی بذارن. فکر ها غلطه. نحوه ی تصمیم گیری ها صحیح نیست. بهتر هست بدونید که مقصود من از خوردن و بردن سه هزار میلیارد نبود. سه هزار میلیارد یه روز بود. اما این خوردن ها بردن ها خیلی وقته هست. اصلا نه فقط توسط افراد کله گنده. بذارین بگیم توسط خود ما مردم. کاش میتونستیم کمتر حروم خور باشیم...
mojtaba_a
mojtaba_a
٩٣/١٢/١٨
١
٠
با 80 درصد حرفاتون موافقم . مخصوصا جمله آخر
هاچ
هاچ
٩٣/١٢/١٨
٠
٠
:)
v-qavam
v-qavam
٩٣/١٢/١٧
٥
١
شونصد تا پله رو دو تا یکی برن بالا که آسانسور سوار نشن؟ پس فردا که پا و زانوها و مفصل هاشون زودتر از موعد زوار در رفته شد مسئول محترم جوابگو هست؟ اینا رو در دفاع نمی گم البته خودمم معمولا روزی یک باز از زیر گذر مترو رد می شم و بیشتر مواقع ز پله ها استفاده میکنم اما اگه آسانسور هم دم دست باشه و حس پله نوردی نباشه استفاده میکنم تازه پله های ایستگاه نمایشگاه خیلی کمتر از بقیه ایستگاه هاس:)
mojtaba_a
mojtaba_a
٩٣/١٢/١٧
٢
٠
مشکل زوار دررفتن زانوها ، بیست تا پله قطار شهری نیست ، مشکل تنبلی جوونای امروزیه که می ترسن 10 کالری انرژی بسوزونن . یه کم ورزش روزانه می تونه از تاثیرات پله نوردی بر روی زانوها بکاهد .
arwen
arwen
٩٣/١٢/١٧
١
٠
ورزش روزانه جای خودش آقا مجتبی اما بحث سلامت هم در کاره شما وقتی در روز سه بار مترو سوار شی یعنی شش بار عملا زیرگذرها رو رفتی و اومدی گاهی خستگی کار روزانه انرژی افراد رو تحلیل میبره خیلی ها واقعا رعایت میکنن اما بعضی وقتا خسته که میشن از امکانات استفاده میکنن خود من حداقل روزی یکبار استفاده میکنم چون غروب که میرسم خونه اونقدر خسته ام که فکر پله عذابم میده
mojtaba_a
mojtaba_a
٩٣/١٢/١٧
١
٠
وقتی خسته اید حق دارید که استفاده کنید از مترو ؛ اما بحث من خانم هایی هستند که 4 ساعت بیخودی تو بازار قدم می زنن ولی وقتی به آسانسور مترو که می رسن خسته ن ! (بیشترین قشر استفاده کننده از آسانسور مترو ؛ خانم های جوان هستند)
maede
maede
٩٣/١٢/١٧
١
٠
حالا کسی که مسیر هر روزش هست و گاهی واقعن خسته ست اشکالی نداره،اجباری نیست که سوار نشه ولی اگه یه بار برین نگاه کنین میبینین خیلیا بیخودی سوار میشن و اصلا اهمیتی نمیدن!
رویا خانوم
رویا خانوم
٩٣/١٢/١٧
٣
٢
هیچ جای دنیا شونصدتا پله رو ثابت نمیسازن. پله ها رو برقی کنن تا بقیه هم راحت باشن. اون همه پله رو بالا بری بعدشم تو مترو ایستاده به مقصد برسی؟ الان اینا واسه رفاهه؟
mojtaba_a
mojtaba_a
٩٣/١٢/١٧
٢
٠
عدم ترافیک و زود رسیدن به مقصد رفاه هستش . وقتی می خواید یه چیزی رو به دست بیارید ، طبیعتا باید در ازاش یه چیز دیگه رو از دست بدید. شما می تونید با ماشینتون جابه جا بشید و نه از پله استفاده کنید و نه کل مسیر رو ایستاده باشید اما در ازاش وقتتون رو از دست می دید. یا حتی می تونید از اتوبوس استفاده کنید .
maede
maede
٩٣/١٢/١٧
٠
٠
خب حتمن به خاطر همون هزینه ها پله ها برقی نشده دیگه.واقعیتش بخوایم اینطوری فکر کنیم تو کشور ما خیلی وقتا رفاه کامل نیست!مثلا خیابونا چقدر امکان رفت و آمد راحتو به افراد معلول و نابینا و....میدن؟مترو هم به قول آقا مجتبی از یک نظر که مسیر بدون ترافیکه و سرعت داره رفاهه.
faranak_b
faranak_b
٩٣/١٢/١٧
٢
٠
هر وقت اون علامت ها رو دیدم به خودم گفتم نه پیرم نه ناتوان! روزی شونصدتا پله رو تو دانشکده بالا و پایین میشیم که پله های مترو در برابرش هیچه!! البته خیلی هم شلوغ هستن؛ اگه یه آدم پیر یا ناتوان برسه بهش، انقد شلوغه احتمالا قیدشو می زنه!! ممنون :)
maede
maede
٩٣/١٢/١٧
٠
٠
دانشگاهتون مگه آسانسور نداره؟!آره شلوغه و فردی که مشکل داره چاره ای نداره جز اینکه منتظر بمونه! خواهش :)
arwen
arwen
٩٣/١٢/١٧
٠
٠
اشتباه نکنید دوست عزیز وقتی میگم هزینه ارتوپد منظورم فقط بحث مالی نیست بحث سلامت جامعه مطرحه و ضرری که از بین رفتن سلامت جامعه به کشور میزنه شما میگید دولت دلیلی نداره به بحث هزینه بپردازه مگه تا همین چند سال پیش واکسیناسیون فلج اطفال دم در خونه انجام نمیشد؟ همچین چیزی هزینه وحشتناکی داشت اما چون عموم ی بود و به عموم جامعه صدمه میزد دولت مجبور بود هزینه ها رو قبول کنه .این صدمه زدن عمدی به بچه های ما هستش میگید بیت المال منم قبول دارم اما بیت المال کشور ما کجاها مصرف میشه؟ یه هزینه یکبار صرف درست کردن پایه و ریشه بشه بهتر از اینه که تا سالها عواقبش رو ببینیم.قیمت همین بلیط مترو دقیقا سال پیش دو برابر شد شد پانصد تومان اما خدمات همون بود پس اون پول باید صرف هزینه های جانبی میشد خب ما که تغییری در خدمات احساس نکردیم.حتی واگن اضافه نکردن همچنان با سه تا واگن دارن مترو رو میکشن قطارو کوچیک کردن که تعدادش افزایش پیدا کنه و ملت کاملا تو حلق هم هستن تحت فشار اون پول باید صرف بهبود خدمات میشد که نشده.قبول کنید یه سری توقعات مردم ما درسته اما مسیرش شاید درست نباشه من نه کار اون دوستانی که عمدا لج میکنن تایید میکنم نه اینی که کلا بگیم مردم باید قبول کنن و تاوان اشتباه مسئولان شهری رو بدن خیلی ساده با یه مزایده تمیز بین شرکتهای مرتبط میشد متروی مشهد با قیمت مناسب پله برقی داشته باشه و دیگه همچین مسائلی هم نبود باور کنید مشهد شهر فقیری نیست حتی اگرلازم باشه استان امام رضا ع مطمئنا برای رفاه زائران کمک میکنه
mhv
mhv
٩٣/١٢/١٧
٤
٠
مترو خیلی وقته سوار نشدم، ولی اگر بخوام سوار بشم با آسانسور میشم! چرا یک کاری بکنم که 40 سال دیه زانو هام کلا به فنا بره؟؟؟که بعدش حق استفاده از آسانسور رو داشته باشم. خودشون باید عقلشون می رسید که پله برقی احتیاج هست، جور این بی عقلی رو مردم نباید بکشند
mojtaba_a
mojtaba_a
٩٣/١٢/١٧
٠
٠
آقای وکیلی ، پله برقی هم مثل آسانسور اصطحلاک داره !! بعدشم توی اکثر ایستگاه ها به علت کج بودن اصلا میسر نیست از یک پله برقی استفاده کنن .
mhv
mhv
٩٣/١٢/١٧
١
٠
داشته باشه! مگه خود مترو استهلاک نداره؟ پس مترو نمی ساختن که ما پیاده کل مسیر رو بریم.ایستگاه تجریش تهران 6 تا پله برقی داره، حالا بشه مثلا دو تا ایستگاه، و اینکه بیشتر ایستگاه ها هم این شرایط رو ندارن البته
mojtaba_a
mojtaba_a
٩٣/١٢/١٧
٠
٠
خود مترو استهلاک داره ، ولی در ازاش داره پول از مسافر دریافت می شه . می تونید برید به شهرداری پیشنهاد بدید که 100 تومن بلیط رو گرون تر کنن و به جاش آسانسور همگانی بشه . البته ناتوانی و سوء مدیریت شهرداری و شورای شهر مشهد بیداد می کنه و هیچ وقت شهرداری و شورای شهر تهران رو با مشهد مقایسه نکنید چرا که قیاس مع الفارق هست !
mhv
mhv
٩٣/١٢/١٧
٠
٠
اگر دسترسی داشتیدگزارش سالانه ای که اعلام میشه رو مطالعه کنید ، تمام هزینه شامل برق،حقوق کارکنان، استهلاک اسانسور و... محاسبه شده و بر هزینه ی اعلامی سرشکن میشه
mojtaba_a
mojtaba_a
٩٣/١٢/١٧
٠
٠
دسترسی ندارم ؛ ولی حرفتون کاملا درست هست . بله هزینه ها بر هزینه اعلامی سرشکن می شه ولی می دونید که دولت در قبال قطارشهری داره یارانه می ده ؟ وقتی هزینه آسانسور کاهش پیدا کنه میزان یارانه ای که دولت توی این زمینه می ده کاهش می یابد و می تونن برن خط دو قطار شهری رو هم راه بندازن . فراموش نکنید که چند ماه پیش به علت هزینه های زیاد ، نصف متصدیان فروش شارژ من کارت از کار برکنار شدند و شارژ من کارت به سوپرهای درون ایستگاه واگذار شد .
arwen
arwen
٩٣/١٢/١٧
٠
٠
تو اکثر ایستگاههای مترو میگید میسر نیست اقا مجتبی اما تو پل هوایی ها چطور؟ پل هوایی های وکیل اباد رو دیدید؟ تازه اکثر ایستگاهها هیچی اون اقلیت ایستگاهها هم اگه پله برقی داشت بد نبود.مادر خود من مترو سوار نمیشن چون پاهاشون درد میگیره این همه پله رو برن بالا بیان پایین.واقعیت اینه بله پله برقی اصطحکاک داره اما هزینه اصطحکاک چهل تا پله برقی به هزینه فیزیوتوراپی و درمان صدها و هزاران بیمار ارتوروز اینده میچربه؟
mojtaba_a
mojtaba_a
٩٣/١٢/١٧
٠
٠
هزینه ارتوپد یه هزینه شخصی است نه بیت المال . و مادربزرگ شما باید از آسانسوری که مخصوص ایشون گذاشته شده استفاده کنن . بحث من اینه که هزینه بلیط رو بیشتر کنن و به جاش همه استفاده کنن
maede
maede
٩٣/١٢/١٧
١
٠
حتمن به خاطر همون کاهش هزینه پله برقی نذاشتن!افرادی مثل شما که کم گذرشون به مترو میفته به نظرم اگر اون پله ها رو بالا و پایین برن مشکلی پیش نمیاد.ضمن اینکه بحث کلی بی توجهی به قانون ها تو کشور ماست،مترو یه مثاله.
mhv
mhv
٩٣/١٢/١٨
٠
٠
اتفاقا بحث کلی نیست و مطلب درباره مشکلات کشور نیست. بحث سر استفاده از آسانسور مترو هستش ، شما نظرتون این بوده که این کار اشتباهه و بعضیا هم نظرشون خلاف شماست و همین موضوع داره بحث میشه
maede
maede
٩٣/١٢/١٨
٠
٠
آخه هرجارو نگاه کنیم از این اتفاقات میبینیم.ما(خودم رو هم میگم)رعایت نمیکنیم تو هر موقعیتی هم توجیه و استدلال خودمون رو داریم.البته بعضیا که چه عرض کنم تقریبا همه مخالفن!هرچند اشکالی نداره هرکسی یه نظری داره.
یونس طاهریان
یونس طاهریان
٩٣/١٢/١٧
٢
٠
منم با نظر خیلی از خواننده ها هم عقیده ام. خودمم همیشه با آسانسور میرم بالا! خیلی راحت می تونن از دیگر هزینه ها صرفه جویی کنن و ظرفیت و تعداد آسانسور ها رو افزایش بدن. ب نظر من اگر به جای نوشتن لطفا از آسانسور استفاده نکنید، آسانسور مخصوص ..... ی،ه جمله قشنگ تر و غیر مستقیم تر می نوشتن، تاثیرش بیشتر بود. هر چند که تنها این مسئله نیست بلکه ما خیلی جاها به قوانین اعتنایی نداریم مثلا پشت چراغ قرمز از خط عابر پیاده رد می شیم و یا ...
maede
maede
٩٣/١٢/١٧
١
٠
منم بحثم همین بی توجهی هست.تو مترو هم نوشته الویت نشستن رو صندلی با بچه ها و افراد ناتوان و ایناست،اما افراد کمی به یه کسی که پیره جا میدن حالا اینکه قانون نیست یه پیشنهاده فکر کنم اما خیلی کم عملی میشه.قوانین راهنمایی رانندگی هم که جای خود....
حلما(سرباز ولایت)
حلما(سرباز ولایت)
٩٣/١٢/١٧
١
٠
کامنتا مسسستقیییممم زدن تو برجک گزارشگر...!!! خداروشکر طرف مصاحبه شون شماها نبودین...!!!خخخ
maede
maede
٩٣/١٢/١٧
٠
٠
نه اشکالی نداره هرکس یه نظر و دیدگاهی داره :)
mojtaba_a
mojtaba_a
٩٣/١٢/١٧
٣
٠
مرسی از گزارش خوبتون . واقعا نمی دونم ما مردم تا کی می خواهیم فقط به فکر خودمون باشیم و یه جهان سومی باقی بمونیم ؟ خط مشی جوونای امروزی این شده که امروز رو خودم خوب بگذرونم ، دیگران و آینده و نسل آینده هم اصلا مهم نیستند .
maede
maede
٩٣/١٢/١٧
٠
٠
ممنون از شما و پاسخ هاتون :) امیدوارم به قول آقای مدیر مسئولا هم رعایت کنن تا ما هم مثل مردم بقیه کشورها واسه قوانین ارزش قائل بشیم.
mojtaba_a
mojtaba_a
٩٣/١٢/١٧
٢
٠
اون دسته از دوستانی که استدلال می کنن که این همه آدم خوردن و بردن ، پس ما هم روش . این تفکر مثل اینه که من آشغال بریزم توی شهر و چون هیچ کس جرئت نمی کنه به من تذکر بده ، بقیه هم بگن پس ما هم آشغالامون رو می ریزیم توی شهر ! بعد می تونید تو چنین شهری زندگی کنید ؟ من هر روز با قطارشهری جابه جا می شم و هیچ وقت از آسانسورش استفاده نمی کنم .
mojtaba_a
mojtaba_a
٩٣/١٢/١٧
١
٠
اینم بگم که اگر ما از مسئولین شهرداری و شورای شهر و دولت و ... خوشمون نمیاد ، نباید خودزنی کنیم !
maede
maede
٩٣/١٢/١٧
٠
٠
آره این تفکر اشتباهیه که به خاطر اشتباه افراد دیگه ما جای دیگه تلافی کنیم.به قول آقای هزاره میری شهرداری درست جوابتو نمیدن بیای صندلیای مترو و اتوبوس و اینا رو بشکنی و خراب کنی نه اون فرد اصلاح میشه نه فایده ای داره.
mojtaba_a
mojtaba_a
٩٣/١٢/١٧
٣
٠
در ضمن لازم به ذکر است لطفا اگر خواستید من رو بکوبونید لطفا کمی ملایمانه با اینجانب رفتار کرده ، چرا که بعد از فراقی طولانی مجددا به آغوش گرم سایت بازگشتم . با تشکر
arwen
arwen
٩٣/١٢/١٧
٠
٠
هدف اصلا توهین به شما و متن و گزارش خوبتون نبوده فکر میکنم بقیه دوستان هم موافقن که وظیفه یه گزارش گر رو به خوبی انجام دادید اما هدف اینجا تبادل نظره و هر فردی نظر خودشو داره در هر حال شخصا اگر حرفی زدم که رنجش اور بوده عذرخواهم
mojtaba_a
mojtaba_a
٩٣/١٢/١٧
٠
٠
گویا اشتباه متوجه شدید !! نویسنده این گزارش من نیستم و خانم نویسنده مطلب رو هم نمی شناسم ! حرفمم صرفا شوخی ای بود تا از جو سنگین کاسته بشه .
maede
maede
٩٣/١٢/١٧
٠
٠
نه شماهم نباید به خاطر برخورد بچه ها(صرفا تو این مطلب نمیگم و کلا منظورمه)سایتو ترک کنین و اینارو با هم قاطی نکنین :)
هاچ
هاچ
٩٣/١٢/١٨
٠
٠
من که پیش فرض رفتارم ملایمانه ست کلا! :دی
mojtaba_a
mojtaba_a
٩٣/١٢/١٩
٠
٠
بله صد در صد ! ولی ملایمتش شیب داره ! اونم شیبی در حد دولت روحانی !
arwen
arwen
٩٣/١٢/١٧
٠
٠
مسئله حوصله نیست. به نظر من این کوتاهی و اشتباه از سازندگان مترو هستش شما ببین در مترو تهران کلاپله برقی استفاده شده رعایت حال همه ملت هم شده.چیزی که اصلا در ساخت مترو در تمام دنیا رعایت شده در نظر گرفتن فشار شدید تعدد پله ها در ضربه زدن به زانو و بدنه....متاسفانه طبق معمول این مسئله در مترو مشهد رعایت نشده.صادفانه بگیم در هزینه صرف جویی کردن همونطور که برای افزایش تعداد قطارها اومدن و از واگن ها کم کردن یک نفر مثل مادر بنده که پا درد شدید دارن یا پدرم که ناراحتی قلبی دارن نمیتونن اون همه پله رو بکوبن و برن بالا و بیان پایین اونم چند بار در روز یا مثلا من خودم گاهی مجبورم چهار یا پنج بار در روز اون مسیر رو برم و بیام طبیعتایکی دوبار در اثر خستگی در روز از اسانسور استفاده میکنم چون واقعا نمیکشم که پله ها رو برم بالا برای بار صدم برای هر خانواده ای تقریبا دو مورد اینجوری حساب کنید مترو پر میشه کاری به این ندارم که مشهد از نظر مالی در مضیقه نیست این شهر همیشه پر از زائر هست و باید ابرومندانه بهش رسیدگی بشه اما متاسفانه هزینه های اصلی زده میشه تا به هزینه جانبی رسیدگی بشه.نه تنها متروهای ما پله برقی نداره بلکه در زیرگذرهای بلوار وکیل اباد و تمام پل هوایی های این بلوار شما به جز پل هوایی پردیس پل دیگه ای رو برقی نمیبینید.افرادی هستن که بچه دارن بیمارن یا به هر دلیل خسته هستن از طرفی اگر آسانسور های مترو برای معلولین و افراد کم توان ما ساخته شده ای کاش چنین نمیکردن و به جاش کمی خیابانها آسفالتها و پل ها رو سالم سازی میکردن واقعیت اینه که یک معلول حرکتی در این شهر نمیتونه پنجاه متر راه رو بدون زحمت روی زمین خدا راه بره
maede
maede
٩٣/١٢/١٧
٠
٠
یکی واقعا بحثش حوصله ست!آره منم موافقم و همونطور که گفتم اجباری نیست که مردم سوار نشن اما کسی که کم گذرش به مترو میفته،خسته نیست و مشکلی نداره بهشون توصیه میشه سوار آسانسور نشن.قطعن مسئولا هم وظیفه دارن پولی که صرفه جویی میشه رو به قول شما صرف هزینه های جانبی نکنن.مدیریت داشته باشن.مردم همراه مسئولا نه فقط یک گروه!
imanhkt
imanhkt
٩٣/١٢/١٧
٠
٠
من موندم همون خرجی که واسه اسانسور کردن همونو پله برقی میساختن چی میشد که همه استفاده کنن
maede
maede
٩٣/١٢/١٧
٠
٠
اونطوری مثلا افرادی که روی ویلچر هستن نمیتونن از پله برقی استفاده کنن.
imanhkt
imanhkt
٩٣/١٢/١٧
٠
٠
چرا میشه ... پله برقی صاف تا حالا ندیدین ؟
mojtaba_a
mojtaba_a
٩٣/١٢/١٧
٠
٠
پله برقی صاف دیدیم ، ولی یک شخص ویلچری و بدون همراه ؛ چطوری می تونه از این نوع پله برقی استفاده کنه ؟ تو رو خدا نگید که از یک مسافر کمک می گیره که خنده دار هست ! و از این مردم امروزه غیر ممکنه
arwen
arwen
٩٣/١٢/١٧
١
٠
شما تا حالا هیچ کدومتون با یه معلول بیرون رفتید؟ من رفتم و باور کنید پله برقی و اسانسور کمترین مشکلشون هست وقتی یه معلول مجبور میشه مسیرشو دو برابر کنه تا به پل مناسبی برسه که برای عبور ویلچرش به حد کافی عریض باشه وقتی مجبوره با سختی چرخشو از چاله های خیابون در بیاره تلاششون رو دیدید؟ واقعیت اینه که دوست معلول من همیشه یه چیز رو میگه معذرت میخوام اما این نقل قول ایشونه میگه آدم توایران معلول جسمی نشه چون براش پشیزی ارزش قائل نیستن
imanhkt
imanhkt
٩٣/١٢/١٧
٠
٠
یه شخص معلول بعد از اینکه از اسانسور رفت بالا دیگه تمام سطح زمین براش صاف هست عایا ؟ دیگه به کمک هیشکی نیاز نداره ؟ ... من خودم شخصا یه بار هم از آسانسور مترو استفاده نکردم ... اما دوس دارم از نیمه ی دیگه لیوان هم طرفداری کنم ... وقتی یه کاری رو شروع میکنن باید به بهترین نحو ممکن انجامش بدن ... نه اینکه بعد از اینکه پروژه ساخته شد حالا به فکر این باشن که چرا مردم به جای پله ها از اسانسور مخصوص افراد ناتوان استفاده میکنن ...
maede
maede
٩٣/١٢/١٨
٠
٠
خیلی بایدها وجود داره اما چقدر اتفاق میفته؟!من میگم دلیل نمیشه چون به قول شما کار به بهترین نحو ممکن انجام نشده ما هم کار خودمونو بکنیم.بحث طرفداری نیست.گفتم مترو فقط یه مثاله اصلا اکثر مردم حتی قانونی که به نفع خودشون و سلامتیشون هست رو هم رعایت نمیکنن!
imanhkt
imanhkt
٩٣/١٢/١٨
٠
٠
اینکه ملت قوانین رو رعایت نمیکنن که دیگه عادی شده ... بالاخره یه کارگر که از صبح تا شب پای کار بوده و به زور خودشو سر پا نگه داشته حق اینو نداره از اسانسور استفاده کنه ؟به هر حال من که چند باری به ایستگاه های مترو رفتم تا حالا ندیدم مردم به خاطر اسانسور توی صف بایستند یا خودشونو بکشن تا از اسانسور استفاده کنن ... اگر ببینن کابین خالی هست استفاده میکنن ... خب چه اشکالی داره که اون اسانسور همینجور بیکار نمونه ؟ مگر این که مریض های اورژانسی رو بخوان باهاش جا به جا کنن :D
maede
maede
٩٣/١٢/١٨
٠
٠
گفتم دیگه موارد خاص اشکالی نداره!والا چیزی که من دیدم این بود که مخصوصا وقتی مردم از مترو پیاده میشدن جلوی آسانسور منتظر میشدن یه گروه که جا میشدن میرفتن،بقیه هم با گروه بعدی!
faride
faride
٩٣/١٢/١٧
٢
٠
من خودم وقتایی که خیلی خسته ام و واقعا نمیتونم از پله ها برم استفاده میکنم !چون حق خودم میدونم...منم شهروند همین شهرم و تو قرن 21 زندگی میکنم! حداقل پله برقی که باید میذاشتن! نمیدونم ولی به نظر من حق همه مردم که استفاده کنن !
maede
maede
٩٣/١٢/١٨
٠
٠
حالا وقتایی که خسته ای و اینا اشکالی نداره دیگه ولی خیلیا کار همیشه شونه!حتمن به خاطر همون کاهش هزینه هاست که پله برقی نذاشتن!یعنی اگه این پولا واقعا صرف توسعه خطوط مترو بشه بهتر نیست؟آسانسور مهمه ولی خط متروی بیشتر که بشه اکثر مسیرارو با مترو رفت مهم تر نیست؟!
mhv
mhv
٩٣/١٢/١٨
٢
٠
جدا از این بحث چند تا نکته بگم برای اطلاع عمومی.1-بودجه ای ک دولت تصویب میکنه برای حمل و نقل عمومی با رقمی که دریافت می کنند خیلی تفاوت داره.مخصوصا دو سال اخیر که اتوبوس رانی مشهد خیلی مشکل داشت2-هزینه ارتوپد هزینه شخصی نیست ، بودجه قابل توجهی از وزارت بهداشت برای پیشگیریه یعنی شاید اصلی ترین وظیفه این وزارت پیشگیریه در نظر داشته باشین که اکثر مردم بیمه ان و بیمه این پول رو میده و جدا از همه این ها این دیدگاه اشتباه که این هزینه شخصیه ، دلیلشم مشخصه وظیفه دولت خدمات عمومی که اولویت بندی میشه که طبیعتا سلامت افراد اون جامعه از همه چی مهم تره 3-من اوایل هم که مترو سوار میشدم برام بلیط فروختن سوال بود که چرا این فروشگاه ها نمی فروشن و الکی به یک نفر حقوق میدن! ک خداروشکر دارن یکم فکر می کنن، اشتغال خوبه ولی نه به این سبک! این سبک مثل این هایی هستن که پیاده رو هی خراب میکنن فرداش میسازن! اشتغال زایی هم هست!!4-بودجه خط 2 و بودجه رفاهی کاملا با هم متفاوته یعنی مثلا اگه برق هزینه اش کم تر بشه میرن کتاب میخرن و امثالهم 5-سو مدیریت در سایر ارگان های کشور یا حتی همین ارگان نباید باعث بشه ما خودمون تصمیم بگیریم مثلا بگیم که چون مترو اول خریدن بعدش دیدنش سایزش به ریل نمیخوره ولی کلی پول به فنا رفت حالا ما حق داریم از اسانسور استفاده کنیم چون خیلی هزینه ها الکیه!ولی میدونین مثل چی میمونه ، مثل اینکه بگن ما اتوبوس به تعداد کافی نداریم پس بعضیا مجبورن واستن از همین رو صندلی ها مخصوص پیرها است! اگر میخواین کاری رو جا بندازین باید بگین اگر از مترو برگشتین و اسانسور شلوغ بود برای پیشکسوتان جایگاه قائل بشین.
maede
maede
٩٣/١٢/١٨
١
٠
ممنون از توضیحاتتون.با مورد5هم موافقم و منم دارم همینو میگم که به خاطر پولایی که یه عده میبرن یا به خاطر عدم برنامه ریزی و مدیریت نباید جای دیگه و به شکل دیگه ای تلافی کنیم.فکر میکنین اگه به این شکل به مردم توصیه کنن دیگه رعایت میکنیم؟تو مترو مگه ننوشته اولویت نشستن با افراد سالمند و بچه ها وایناست!دقت کنین چقدر به اینجور افراد جا میدن؟تو اتوبوس پوستر نزدن یه حقوق همدیگه احترام بذاریم؟خانوما جای خودشون،آقایون جای خودشون.اما باز خانوم هایی رو میبینیم که میرن رو صندلی های آقایون میشینن و جای اونارو میگیرن و....
imanhkt
imanhkt
٩٣/١٢/١٨
٠
٠
در نهایت ممنونم ... گزارش خوبی رو پیگیری کردید ... منم از خدامه که قوانین مورد احترام واقع بشن
maede
maede
٩٣/١٢/١٩
٠
٠
ممنون از شما.
پربازدیدتریـــن ها
یک پارچ آب سرد!

شرط ثبت نام

٩٥/٠٩/٠٩
شعری سروده خودم

ترافیک خیال

٩٥/٠٩/٠٧
میانه رو و دانا

امر به معروف و نهی از منکر وظیفه کیست؟

٩٥/٠٩/١٠
شعری سروده خودم

حیف که روی من این جا به تو هم باز نبود

٩٥/٠٩/١١
گپ و گفتی کوتاه با دانشجویانی که در کنار تحصیل کار هم می کنند

کار کن، دانش بجو!

٩٥/٠٩/٠٧
طنز

نامه ای منصفانه به استاد

٩٥/٠٩/١١
برای پدر مهربانم

خورشید ِ گل فروش

٩٥/٠٩/٠٩
اگر ریزعلی می بود، شاید داستان طور دیگری رقم می خورد

جای دهقان فداکار خالی بود

٩٥/٠٩/١٠
چه کاریست؟

فهم

٩٥/٠٩/٠٨
یکی این را به زندگی حالی کند

برزخ

٩٥/٠٩/٠٧
بیا همت کن رفیق

با دود و غبار هم مدارا ؟!

٩٥/٠٩/١١
وقتی در 24 ساعت یک ملت عزادار می شود...

تراژیک ترین دو روز

٩٥/٠٩/٠٨
لعنت به هرچه یاد تو را زنده می‌کند

تقویم های بی عدد / شعر

٩٥/٠٩/١٠
شعری سروده خودم

شاید دلیل خلقتت آغوش باشد!

٩٥/٠٩/١٣
وقتی آقا جان، خانوم جان، بابا و مامان با هم پرکشیدند

بلیط رفت و بی برگشت!

٩٥/٠٩/٠٩
بارانی که نمی بارد

این هوا خفه مان می کند

٩٥/٠٩/٠٧
امان از این همه ناهماهنگی

یک نفر با من هماهنگ شود

٩٥/٠٩/١٣
قسمت اول: فراخوان

جایزه ادبی در قرون پیشین

٩٥/٠٩/٠٨
ترسیده ام انگار

دلم مى خواهد همه چيز را بسوزانم!

٩٥/٠٩/١٣
گفت: «من به دنیا اومدم پیاده بیام تا حرم آقا»

مشغول می زدم

٩٥/٠٩/١٠