ایران سرای من است منتها بدون لهجه!
پرونده‌ای درباره جنجال‌های پیرامون خاطره‌گویی رامبد جوان با لهجه زابلی

ایران سرای من است منتها بدون لهجه!

نویسنده : مجتبی آستانه

شب میلاد پیامبر اکرم (ص) شبکه سه اقدام به پخش برنامه «بعضی‌ها» کرد، برنامه‌ای زنده و گفت‌وگو محور که همیشه یک شنبه شب‌ها به روی آنتن می‌رود و احتمال دادیم که چون شب میلاد است، قصد دارند ویژه برنامه‌ای جذاب داشته باشند.

مهمان بخش اول این برنامه یک مداح بود. بعد از اتمام گفت وگو با وی و پخش یک میان برنامه، رامبد جوان و محمدرضا هدایتی بر روی صحنه حاضر شدند و رامبد شروع به عذرخواهی کردن از مردم سیستان کرد و گفت که هیچ وقت برای خنداندن مردم هیچ قوم و صنف و جناحی را مسخره نکرده است و تا آخر عمرش همه تلاشش را می‌کند تا مردم را بخنداند! محمدرضا هدایتی نیز اضافه کرد که من به عنوان یک زابلی و نماینده زابل بیان می‌کنم که اگر اعتراضی به آقای جوان شده است به خاطر این بوده که صدای مردم زابل را بشنوند، مردمی که مظلوم هستند و اسطوره‌شان صفار لیث است. سپس با آمدن علی ضیاء و صحبت‌های بدون هدف این سه نفر تا پایان برنامه، مشخص شد که این ویژه برنامه نه به مناسبت میلاد بلکه برای عذرخواهی رسمی رامبد جوان ترتیب داده شده بود!

(لینک فیلم عذر خواهی رامبد جوان در سایت آپارات از این‌جا)

 

اما دلیل این عذرخواهی چه بود؟

رامبد جوان هفته گذشته میهمان برنامه «بعضی‌ها» بود. درآخر برنامه علی ضیاء از رامبد خواست تا یک استندآپ کمدی زنده اجرا کند و درحالی که رامبد هیچ آمادگی قبلی‌ای نداشت، تصمیم گرفت خاطره‌ای از یک شخص زابلی که نگهبان مزرعه پنبه بود، تعریف کند و به تقلید از قیافه و لهجه وی پرداخت و رامبد جوان نمی‌دانست این شوخی سه دقیقه‌ای چقدر برایش گران تمام می‌شود. لازم به ذکر است اینجانب که به همراه خانواده‌ام برنامه را زنده تماشا می‌کردیم ، نکته منفی خاصی در اجرای وی ندیدیم.

(لینک فیلم خاطره‌ رامبد جوان در برنامه بعضی‌ها در سایت آپارات؛ اینجا)

 

اتفاقات بعد از برنامه 

ساعاتی بعد از پخش برنامه «بعضی‌ها»، فضای مجازی پر شد از انتقادهای ریز و درشت از رامبد جوان به خاطر مسخره کردن مردم زابل در تلویزیون. اولین انتقادات در صفحه اینستاگرام رامبد انجام شد و سپس در سایت‌های متعلق به سیستانی‌ها متنی هماهنگ، در انتقاد از رامبد جوان گذاشته شد که وی با گستاخی تمام لهجه و چهره سیستانی‌ها را به تمسخر گرفته است و اهانتی آشکار به تاریخ و فرهنگ یک قوم بزرگ کرده است. آن‌ها حتی عذرخواهی رامبد جوان در اینستاگرام را توهین دیگری دانستند چرا که وی گفته است خاطره‌اش ساده و شیرین بوده است. این انتقادات به مردم عادی و صفحه مجازی ختم نشد، بلکه حسینعلی شهریاری نماینده زاهدان در مجلس شورای اسلامی در روز سه شنبه 16 دی ماه در صحن علنی مجلس از به سخره گرفتن مردم و گویش سیستانی در یک برنامه تلویزیونی انتقاد کرد و گفت: «این‌که شخصی که به هیچ وجه از گویش سیستانی اطلاعی ندارد، این لهجه را مسخره کرده و با حرکاتی دلقک‌بازی درآورد به هیچ وجه قابل قبول نیست و ما می‌خواهیم که مسئولان شبکه ۳ از مردم سیستان عذرخواهی کنند.»

 

سابقه اعتراض‌های مردمی به لهجه‌های سریال‌ها

اعتراض به لهجه‌های تقلیدی بازیگران سابقه‌ای طولانی دارد. اگر فیلم یک مشت پرعقاب را نادیده بگیریم (چرا که خود مسئولین سیما قبل از پخش برنامه دست به خود سانسوری زدند و لهجه آذری علیرضا خمسه که نقش یک سرگروهبان ارتش شاهنشاهی را بازی می‌کرد با دوبله مجدد حذف کردند)، سریال در مسیر زاینده رود اولین فیلمی بود که به طور جدی مورد انتقاد قرار گرفت. لهجه اصفهانی بازیگران این سریال که نتوانسته بودند از پس ریزه کاری‌های این لجه شیرین برآیند؛ به مذاق مردم خون گرم اصفهان خوش نیامد. البته مردم اصفهان فریاد وا اسفا سر ندادند ولی مسئولین از جمله نماینده مردم اصفهان در مجس و استاندار اصفهان شدیدا به این فیلم انتقاد کردند و خواستار توقف پخش این برنامه شدند. این اتفاقات باعث شد حسن فتحی کارگردان فیلم اعلام کند که دیگر هرگز در هیچ شهرستانی فیلم نخواهد ساخت.

از جمله دیگر فیلم‌هایی که در این زمینه مورد انتقادهای مردمی قرار گرفتند، کاراکتر یاور با بازی محمد حمزه‌ای در سریال فاصله‌ها به خاطر لهجه لری و این‌که چرا تمامی نقش‌های خوب و اثر گذار به تهرانی‌ها داده شده و فقط کارگر سطح پایین سریال به زبان لری سخن می‌گوید؛ انتقاد به سریال پایتخت 1 به خاطر گویش مازندرانی بازیگران خیلی فراتر از اظهارنظر مردم بود. آن زمان نماینده مردم شرق مازندران، استان مازندران، امامان جمعه بابلسر و قائمشهر و ... همگی علیه این سریال اعتراض کردند و در هنگام پخش پایتخت 3 ، کار به تحصن مردم در مقابل استانداری کشیده شد. 

گویا این ماجرا پایان ندارد ولی ای کاش مردم و مسئولین شهرهای مختلف، کمی جنبه خود را بیشتر کنند تا بقیه مردم ایران هم بتوانند از طریق همین سریال‌ها و برنامه‌ها، با لهجه‌های مختلف آشنا شوند.

در پایان نظر شما را جلب می‌کنم به یک انیمیشن طنز در همین رابطه که سروش رضایی آن را ساخته است. برای دیدن این انیمیشن در سایت آپارات روی عکس آن کلیک کنید.

برچسب ها
نظرات کاربران
کد امنیتی
k_shamshiri
k_shamshiri
٩٣/١٠/٢٠
٠
٠
ممنون از توضیحات کامل شما. واقعا اینقدر باید بگیم تا همه متوجه بشن. یکسری اعتراض در سطوح بالا که البته تبلیغاتی و نمادین هستش!/ البته من به شخصه منکرِ نگاهِ از بالا به پایینِ پایتخت نشینان نازنین به سایر استانها نیستم. اما خب باید اصلاح بشه این اشکالات.
mojtaba_a
mojtaba_a
٩٣/١٠/٢٠
١
٠
خواهش می کنم ، متاسفانه توی فضای مجازی و بین مسئولین باب شده که اگه در سیما ، لهجه ای تقلید شد فورا موضع بگیرن !! اینکه تهرانی ها از بالا به پایین می نگرند درست ؛ ولی نباید این نکته رو نادیده گرفت که بیشتر جوانان شهرستانی ای که در تهران فعالیت می کنند کارگرهای ساده ای هستند که در اثر مهاجرت و عدم پیدا کردن شغل مناسب مجبور به این کارها هستند پس این یک واقعیت .
k_shamshiri
k_shamshiri
٩٣/١٠/٢٠
١
٠
ببخشید منو، خیلی دوست دارم اما نمیشه با پایان فرمایش شما موافق باشم! یکسری مهاجرت ها بدلیل بیکاری یا کم سوادی از روستاها و شهرها به پایتخت منجر به ایجاد اونطور مشاغل میشن که صدالبته قابل احترامند. اما دقیقا در نقطه مقابلش؛ جوانان مستعد و نخبه شهرستانی هم باید برای پیشرفت بیشتر به پایتخت مهاجرت کنند! بنظر شما به جز قید "باید" میتونم از قید دیگه ای استفاده کنم؟ مثلا یک استاد موسیقی یا اصلا یک هنرجو و علاقمند موسیقی در مشهدِ عزیز چقدر جای بروز استعدادهاش هست؟ یا همین رشته خودم سینما! هر چه نخبه تر؛ الزام بیشتر به مهاجرت! و این دقیقا به عدم توازنِ امکانات و عدم توازنِ تقسیم بندی های مسئولینِ آگاهِ فراجناح در سطح استانها(!!) بر میگرده. متنی که اینجا سه سال دوندگی کردم و مجوز ندادند. در تهران 2 روزه مجوز ساخت گرفت و ساخته هم شد و جایزه هم گرفت! دقیقا دو روزه، یعنی 48 ساعت. ببخشید حرفم از موضوع اصلی مطلب شما به حاشیه رفت. پوزش.
mojtaba_a
mojtaba_a
٩٣/١٠/٢٠
٠
٠
نه بابا خواهش می کنم،بحث خوبیه. اما به نظرم منظور من رو درست متوجه نشدید ! منظورم اینه که طبیعیه که کارگر ساده یک رستوران یک شهرستانی باشه ! من منکر این نمی شم که نخبه های شهرستانی برای پیشرفت باید برن تهران ولی این نقضی بر سخن اولیه من نیست !!
mojtaba_a
mojtaba_a
٩٣/١٠/٢٠
٠
٠
جدای از اینکه نظر من درسته یا جناب شمشیری ، خیلی لذت بردم که در مورد دو موضوع بحث شد و نظراتمون رو گفتیم و بدون هیچ تعارفی با هم مخالفت کردیم ! واقعا ازتون ممنونم آقای شمشیری . بازم منتظر نظراتتون هستم
مرتضی هنرمند راد
مرتضی هنرمند راد
٩٣/١٠/٢٠
١
٠
مجتبی جان نگاه بالا به پایین تهرانیارو قبول دارم اما مهم اینه که همین "تهران" رو نخبه های شهرستانی کردند "تهران"!!!
خورشید
خورشید
٩٣/١٠/٢٠
١
٠
عنوان من و یاد اسم وبلاگم انداخت . حرفهایی بدون لهجه
mojtaba_a
mojtaba_a
٩٣/١٠/٢٠
٠
٠
چه جالب !! نمی دونستم !
t_niva
t_niva
٩٣/١٠/٢٠
١
٠
سریال سرزمین کهن هم اضافه کنین هر کسی گویشی داره و صنف های مختلف هم از مردم مختلف ایران تشکیل میشه رفتگری همون قدر قابل احترامه که کارمند بانک مهم شخصیت آدم هاست
mojtaba_a
mojtaba_a
٩٣/١٠/٢٠
١
٠
بله درسته ، ولی دلیل اینکه سریال سرزمین کهن در این متن ذکر نشده این هست که اون فیلم نه به خاطر لهجه ، بلکه به خاطر یک دیالوگ مورد انتقاد قرار گرفت که به نظرم کمی تا قسمتی به حق بود ! به امید روزی که به افراد به خاطر شخصیت و اخلاقشون احترام گذاشته بشه نه بخار پول و مقامشون .
ایمان
ایمان
٩٣/١٠/٢٠
١
٠
سریال سرزمین کهن به خاطر لهجه متوقف نشده بود. مشکل مربوط به یکی دیالوگ ها بود
k_shamshiri
k_shamshiri
٩٣/١٠/٢٠
١
٠
سرزمین کهن هم به حق توقیف نشد. بالاخره "آدم بده" داستان باید متعلق به یک جای ایران باشه دیگه! نمیشه که تا از هر شغل و لهجه ای حرف بزنیم یک عده ای جبهه بگیرند.میشه؟
mojtaba_a
mojtaba_a
٩٣/١٠/٢٠
١
٠
به نظرم به حق بود ، قبول که باید آدم بده داستان مال یکی از نقاط کشور پهناورمون باشه ، اما اون دیالوگ می شد به بیانی دیگه و نه با این شدت بیان می شد !
Farzane_v
Farzane_v
٩٣/١٠/٢١
١
٠
بعد از اون اعتراضات برای سریال سرزمین کهن ، کارگردان تو اخبار قسمتی از داستان رو لو داد و گفت نوه همین بختیاری میشه شخصیت اول و قهرمان داستان.... علاوه بر این به خاطر اعتراض چند هزار نفر باید بقیه افراد جامعه مثل منی که برای 3، 4 قسمت اول وقت گذاشته بودم از حق دیدن فیلم محروم بشیم؟ احترام به بقیه مخاطب ها پس چی میشه؟
t_niva
t_niva
٩٣/١٠/٢٢
٠
٠
به خاطر دیالوگ هم اگه بوده حتی واسه یه شخص تو گذشته بوده که معلوم نیست وجود داشته یا نه بعد هم همه ما ته تهش نصبمون میرسه به حضرت آدم و خوب و بد هم توی هر کدوم از فرزندان حضرت آدم بوده
imanhkt
imanhkt
٩٣/١٠/٢٠
٠
٠
به نظر من که اهانتی صورت نگرفته ... بیخودی بزرگش کردن ... جنبه داشتن هم خوب چیزیه به خدا
mojtaba_a
mojtaba_a
٩٣/١٠/٢٠
٠
٠
کاش همه مثه ما مشهدی ها باجنبه بودن ! تقلید لهجه مشهدی در فیلم اخراجی ها و پایتخت انجام گرفت ، اما نه تنها اعتراضی نشد ، بلکه خوشحال هم شدیم !
هاچ
هاچ
٩٣/١٠/٢٠
٢
٠
والا اگه کسی بیاد و با لهجه مشهدی حرف بزنه ما ناراحت نمیشیم! مثلا اوس موسی توی پایتخت مشهدی بود! من خیلی خوشم میومد ازش! تازه حرف میزد من کلی حال می کردم :دی
mojtaba_a
mojtaba_a
٩٣/١٠/٢٠
٠
٠
دقیقا ! عید نوروز هر جا که دید و بازدید می رفتیم نقل مجلس اوس موسی بود که چقدر از مشهدی صحبت کردنش لذت می بریم !
mirza
mirza
٩٣/١٠/٢٠
٠
٠
"کاش مردم و مسئولین شهرهای مختلف، کمی جنبه خود را بیشتر کنند"، این حرف رو قبول دارم، اما این نکته را هم مد نظر داشته باشید که همیشه همه را نمیشه راضی نگه داشت و از طرفی هم لهجه ها بعضا درست و در جای خودش قرار نمی گیره، مثلا همین در مسیر زاینده رود که مثال زدید، بعضی از بازیگران این سریال با وجودی که راهنما هم داشتند، لهجه رو درست در نمی آوردند، مثلا لهجه ی بهنوش طباطبایی، به مسخره کردن بیشتر شباهت داشت تا اصفهانی صحبت کردن، یعنی لهجه تنها چیزیست که اگه نتونی درست کار کنی، مبدل به مضحکه میشه، و طبیعیه که اصفهانی جماعت ناراحت میشه و به تبع آن به کل کار ضربه می زنه، چون خوبی ها همیشه کمتر دیده میشه!
mojtaba_a
mojtaba_a
٩٣/١٠/٢١
٠
٠
موافقم.
مرتضی هنرمند راد
مرتضی هنرمند راد
٩٣/١٠/٢٠
٠
٠
در کل دور هم این گوشه ی خاور میانه داره بهمون خوش میگذره!
mojtaba_a
mojtaba_a
٩٣/١٠/٢١
٠
٠
گوشه نیستیم ها ! وسط شیم !
رادمهر
رادمهر
٩٣/١٠/٢١
٠
٠
:-|
شاهدخت
شاهدخت
٩٣/١٠/٢١
٠
٠
مگه جنوب غربی نبودیم ؟
m_mousavi
m_mousavi
٩٣/١٠/٢٠
٠
٠
جناب شمشیری دقت کنید که نخبه های شهرستانی معمولا وقتی میان تهران لهجه شون رو عوض میکنن و دیگه شهرستانی بودنشون اولین چیزی نیست که توجه تهرانی ها رو جلب میکنه. اما غیر نخبه ها یا همون کارگرای عزیز اینجوری نیستن. اما کلا این که خوب و بد بودن به شغل آدم بستگی نداره، چیزای مهم تری هستن...
k_shamshiri
k_shamshiri
٩٣/١٠/٢١
١
٠
دقیقا با شما موافقم قربان. اگر برداشت دیگه ای از عرایض من داشتید رسما عذرخواهم. شاید الکن بودن کلماتم. من هم مثل شما فکر میکنم.
k_shamshiri
k_shamshiri
٩٣/١٠/٢١
٠
٠
ضمنا لهجه عوض کردن به این راحتی ها نیست. بازیگر تئاتر چند سال زحمت میکشه تا چهارخط رو بتونه بدون لهجه بگه در مواقعِ لزوم! عرضم اینه که هر چقدر هم عوض کنند، بین تهرانی ها بسیار "گل درشت" میزنه. حداقل در اصوات و لحن. (این فقط توضیحی مکمل بود)
2nyadideh
2nyadideh
٩٣/١٠/٢١
٠
٠
پیش میاد دیگه :)
mojtaba_a
mojtaba_a
٩٣/١٠/٢١
٠
٠
زیاد پیش اومده !
sahar_m
sahar_m
٩٣/١٠/٢١
٢
٠
ممنون از گزارش عالیتون. البته اینم در نظر داشته باشید اینجا ایرانه و ملتی همیشه بیکار در صحنه های جو دادن های الکی حضوری گسترده دارن و اینا همون منتقدین دانشمندی هستن که تو خونه با رکابی جلوی مانیتور شروع به تز دادن و انتقاد از همه چیز میکنند و آخر ترم تمام دروس رو با نمره ی ده پاس میکنند :) تعداد معدودی مثل همین جیمیون و یه سری سایت ها و یه سری از اطرافیانمون هستن که واقعا درک درستی از هر هنری داشته باشن.
mojtaba_a
mojtaba_a
٩٣/١٠/٢١
٠
٠
خواهش می کنم . کاملا با نظرتون موافقم !
شاهدخت
شاهدخت
٩٣/١٠/٢١
٢
٠
:)) یادمه یه سریال یلدا بود که خانواده آقاهه مشهدی بودن و مشهدی صوبت می کردن ... من خیییییییلی کیف می کردم از دیدنش خخخخخ
mojtaba_a
mojtaba_a
٩٣/١٠/٢١
٠
٠
ما مشهدی ها خیلی با جنبه ایم
Mahboubeh-A
Mahboubeh-A
٩٣/١٠/٢١
٢
١
حالا قبلش درس یا اشتباه یه اتفاقی افتاده ، بنده خدا اومده با زبون خودش جلوی همه عذرخواهی کرده ، بازم بیخیال نشدن میگن یه توهین دیگه ! چرا واقعا !؟
mojtaba_a
mojtaba_a
٩٣/١٠/٢١
٠
٠
چون متعصبانه به قضیه نگاه می کنند !
s_sali
s_sali
٩٣/١٠/٢١
٣
٠
سلام.ممنون از مطلب خوبتون. من خودم سیستانی هستم. اتفاقا زمان پخش این برنامه سیستان بودم. من کاری به دکتر شهریاری (که پزشک چشم خود من هم بودن) ندارم. اما هر یه سری از دوستان و آشناها که اونجا باهاشون صحبت کردم این بود که مردم سیستان و بلوچستان به خاطر مرز نشین بودنشون همیشه درگیر حوادث تروریستی هستن و خصوصا بین سالهای 85تا88 که اوج قضایای مالک ریگی باقی بمب گذاریا بود هیچکی حرف از ما نزد. اوضاع به حدی بد بود که کسی نمیتونست از خونه بیاد بیرون. میگن ارومیه. اصفهان . اهواز پر از کارخونه و کار هستش اما واسه دریاچه های اونجا رسانه ی ملی خودشو کشت که داره آب دریاچه ارومیه و... خشک میشه (که کار خوبی هم هست پیگیری رسانه ملی اما واسه همه نه واسه 1جا) اما واسه هامون که معاش مردم از طریق هامون هستش هیچ اسمی نمیاوردن کارخونه هم که نیست. ما اونجا چیزی داریم یه اسم بادهای 120روزه که تا وقتی هامون آب داشت فقط باد بود اما الان باد همراه با ماسه های کف هامون هست. 120روز شوخی نیستا... باد با سرعت 70.80 کیلومتر پر از خاک وماسه .. 1بار تو تی وی 1نفر گفت مردم سیستان اکثرا مشکل تنفسی پیدا کردن؟ یکی گفت از وقتی مرز رو بستین فقر بیداد میکنه؟ یکی گفت 10 ساله که میخواین منطقه ازاد تجاری اعلام کنید سیستان رو پس چی شد؟ دوستان بزرگوار که از جنبه میگین چقدر آشنایی با لهجه ی سیستانی دارین؟ من به مسئولین کاری ندارم که انتقادا بهشون زیاده اما به عنوان یه سیستانی که از شانس وقت پخش برنامه اونجا بودم میگم که ناراحتیه مردم از شخص رامبد جوان نیستو خیلیم دوستش دارن اونجا ناراحتیه مردم از اینه که هیچ رسیدگی بهشون نمیشه تمام راههای ارتزاقشون بسته شده. این شهر با این تمدن و گذشته ی غنی با اینهمه جای تاریخی که باید قطب گردشگری بشه اتفاقی افتاده که فقط امار مهاجرتش داره بالا میره. حالا 1بار که ازشون یاد شده گویششون به طریق خیلی بدی ادا شده و فقط همین...
s_sali
s_sali
٩٣/١٠/٢١
٣
٠
ممکنه بپرسین پس این انتقادا تو صفحه ی اقای جوان چیه؟ همه جا افراد جوگیر هست که دنبال یه همچین سوژه هایی هستن... شهرام شکوهی هم زاهدان و هم زابل کنسرت داشت تو شب کنسرت زابل چند نفر از مردم باز همین حرف رو زدن که رامبد جوان خیلیم عزیزه اما ما از این عصبی هستیم که از ما یاد نیشه وقتیم یاد میشه اینطوری. دوستان گفتن این حرف درد داره اما سیستان داره میمیره... کسی که در حال مرگ هستش شما اگه یادش نکنید و دست هم بندازینش ناراحت و عصبی میشه... من تو جاده به سمت مشهد یه مطلب کامل راجع به این موضوع نوشتم... از شما ممنونم که به این موضوع پرداختین اما میتونم انتقاد کنم که یکم یک طرفه بود. و بدون شنیدن حرف طرف مقابل نتیجه گیری کرده بودین. اما همین که پرداختین تشکر فراوان... راستی یکی از اسطوره های ما که خیلیم بهش مفتخریم یعقوب لیث صفاری هستش نه صفار لیث...
mojtaba_a
mojtaba_a
٩٣/١٠/٢١
٠
٠
مرسی از نظراتتون و گفتن خیلی از واقعیت ها . دقیقا همون حرفایی رو زدین که محمدرضا هدایتی به نیابت از سیستانی ها گفت
s_sali
s_sali
٩٣/١٠/٢١
٢
٠
خیلی عذر خواهم چون وقتی یاد مشکلات هر جایی از ایران میفتم یکم داغ میکنم. این کامنتا هم غلط املایی فراوان داشت و هم جمله بندی و... مشکل داشت. اگه تند رفتم ببخشید . از شما هم خیلی سپاسگزارم
Narges_V
Narges_V
٩٣/١٠/٢١
١
٠
پیش میاد دیگه شاید منظور یدی نداشت نمیدونم
پربازدیدتریـــن ها
شعری سروده خودم

بعد تو

٩٥/٠٩/١٣
شعری سروده خودم

شاید دلیل خلقتت آغوش باشد!

٩٥/٠٩/١٣
شعری سروده خودم

سکوت پاییزی

٩٥/٠٩/١٤
امان از این همه ناهماهنگی

یک نفر با من هماهنگ شود

٩٥/٠٩/١٣
شعری سروده خودم

چشم هایم باز شد٬ دیدم کنارم نیستی

٩٥/٠٩/١٨
لطفا شفاف بگویید

مسابقه ی غسل

٩٥/٠٩/١٣
گیج شده ام

حال این روز

٩٥/٠٩/١٤
به دنبال آیه های عذاب

سید حسن آقامیری کیست؟

٩٥/٠٩/١٤
ترانه ای سروده خودم

دل بهونه گیر

٩٥/٠٩/١٥
عمق فاجعه

آرایشگاه

٩٥/٠٩/١٥
معرفی فیم دریا سالار

لطف خدا بود

٩٥/٠٩/١٤
داستان کوتاه

به همین سادگی / قسمت دوم

٩٥/٠٩/١٤
نامه ی کشف شده ی قدیمی ترین دانشجوی دانشگاه بیرجند

مجمع الأدبا

٩٥/٠٩/١٥
اندر حکایت آموزش مسائل جنسی به کودکان

بچه از کجا میاد؟

٩٥/٠٩/١٦
ترسیده ام انگار

دلم مى خواهد همه چيز را بسوزانم!

٩٥/٠٩/١٣
چرا همیشه همه چیز را آماده می خواهیم؟

دوستت دارم های ناگفته

٩٥/٠٩/١٥
باید بشوی همان آدم سابق

آفرینش برای خوب بودن

٩٥/٠٩/١٤
شعری سروده خودم

چشم هایت شبیه پاییزند...

٩٥/٠٩/١٨
شعری سروده خودم

ناز نگاه

٩٥/٠٩/١٤
اندر مصائب شغل من

پرنیا؟ پریا؟ پریان؟ پرنیان؟

٩٥/٠٩/١٣