شبح فرهادی در سینما
یادداشتی پیرامون فیلم ملبورن

شبح فرهادی در سینما

نویسنده : علیرضا گرانپایه

امیر (پیمان معادی) و سارا (نگار جواهریان) در آستانه مهاجرت از ایران قرار دارند. پرستار همسایه کناری آن‌ها، برای چند ساعت نوزادش را در خانه این زوج می‌گذارد ولی... . این قصه یک خطی اولین ساخته نیما جاویدی کارگردان جوان 35 ساله بجنوردی است. جاویدی تحصیلات آکادمیک خود را در زمینه مهندسی مکانیک دانشگاه مازندران گذرانده است. به دلیل علاقه به فیلم‌سازی در سال 78 اولین فیلم کوتاه خود را می‌سازد که با استقبال خوبی در جشنواره‌های مختلف مواجه می‌شود و به او برای ادامه کار در زمینه فیلم‌سازی انگیزه می‌دهد. 

زمانی که یک کارگردان فیلم‌نامه‌ای را نگارش می‌کند که براساس آن تقریبا تمام صحنه‌های یک فیلم سینمایی 90 دقیقه‌ای را باید تنها در یک لوکیشن -که آن هم یک آپارتمان 100 متری است- فیلمبرداری کند، اولین سوالی که ذهن او را درگیر خود می‌کند این است، چگونه فیلم را برای مخاطب خود روایت کنم تا خسته کننده نشود؟ کارگردان در این اثر از تنوع لوکیشن و رنگ و لعاب‌هایی که یکی از تکنیک‌های جذابیت در سینما است بی‌بهره مانده و حالا باید داستان را آن‌قدر جذاب تعریف کند تا تماشاگر در سالن سینما لحظه‌ای هم نگاهی به ساعتش نیاندازد. جاویدی چه در نوع روایت فیلم و چه در تعلیق‌هایی که درون فیلم‌نامه ایجاد کرده است، خواسته یا ناخواسته تکراری ناقص بر مدل قصه‌گویی فرهادی داشته است ولی به هیچ عنوان نتوانسته ذهن مخاطب را همچون درباره الی و جدایی نادر از سیمین درگیر ماجرا فیلم کند. صدای تلفن، زنگ آپارتمان، سیگار کشیدن‌ها و ... که قرار بود به تشویش داستان کمک کند و برای تماشاگر دلهره‌آور باشد، بیشتر روی اعصاب آن‌ها می‌رود. یک ربع ابتدا فیلم که طبق اصول کلاسیک فیلم‌نامه نویسی وظیفه معرفی شخصیت‌ها و فضا را به مخاطب دارد امیدوار کننده است ولی هراندازه جلوتر می‌رویم نه تنها داستان از ریتم می‌افتد بلکه مکث‌های طولانی و شلوغی دیالوگ بازیگران برای تماشاگر ملال‌آور می‌شود. جاویدی در فیلم از پیمان معادی که بی‌شک می‌توان به او لقب بین‌المللی‌ترین بازیگر سینما ایران را داد، استفاده کرده است. معادی که می‌گوید از اصغر فرهادی یاد گرفته است نقش را طوری بازی کند که به چشم نیاید و باید گفت توانسته چه در ملبورن و چه فیلم اشعه کمپ ایکس در سطح اول سینما جهان، این کار را به خوبی انجام دهد. اما در کنار معادی نگار جواهریان نتوانسته ما را یاد بازی‌های درخشانش در طلا و مس یا این‌جا بدون من بیاندازد تا استرسش، دعوا کردن‌هایش، نتواند در ما حس هم‌ذات پنداری را ایجاد کند. کاری که نازنین بیاتی جوان در فیلم فرشته‌ها با هم می‌آیند، توانست انجام دهد و خودش را به عنوان کشف جدیدی در سینما مطرح کند.

به هر حال ملبورن که نامزد دریافت بهترین کارگردانی و فیلم‌نامه فیلم اولی‌ها از جشنواره سی و دوم فجر شده بود، در کنار تمام ضعف‌هایش، ارزش دیدن دارد ولی نباید از فیلم انتظار تعلیق‌های عجیب و غریب یا مفرح بودن داشته باشید. سالن اول سینمای هویزه این روزها ملبورن را بر روی پرده دارد و با استقبال بسیار خوب مردم مشهد نیز همراه بوده است.

برای دیدن آنونس فیلم ملبورن در سایت آپارات روی پوستر فیلم کلیک کنید؛

 

برچسب ها
نظرات کاربران
کد امنیتی
دلنیا
دلنیا
٩٣/١٠/١٤
٠
٠
حتمامیبینمشششششششششششش بازی پیمان معادی دوست دارممممممممم
علیرضا گران پایه
علیرضا گران پایه
٩٣/١٠/١٤
٠
٠
انشالله
اشکمهر آتشروان
اشکمهر آتشروان
٩٣/١٠/١٤
١
٢
از این این نگار جواهریان بدم میاد
k_shamshiri
k_shamshiri
٩٣/١٠/١٤
٠
٠
از شما بعیده! معتقدم شماره یکِ بازیگرانِ زنِ ایرانه. البته که فقط نظر شخصی منه.
h_ghasemi
h_ghasemi
٩٣/١٠/١٤
٠
٠
منم خیلی دوستش دارم. توانایی و سادگی و متانت و جنس روان بازی و بی حاشیه بودنش رو واقعا دوست دارم.
علیرضا گران پایه
علیرضا گران پایه
٩٣/١٠/١٤
٠
٠
از اون نگار جواهریان هم بدتون میاد یعنی:)؟
اشکمهر آتشروان
اشکمهر آتشروان
٩٣/١٠/١٥
٠
٠
از بازیش نه/از خودش/لاغر مردنیه
mirza_m
mirza_m
٩٣/١٠/١٤
٠
٠
باید مشاهده کرد و بعد نظر داد، ایشالا توفیق دیدن!
علیرضا گران پایه
علیرضا گران پایه
٩٣/١٠/١٤
٠
٠
آره ببینید بعد نظر بدین بهتره
s_ehsan
s_ehsan
٩٣/١٠/١٤
٠
٠
باید حتما ببینم ٬به خصوص که کار آقای جاویدی باشه.....بالاخره همشهری هستیم.........
علیرضا گران پایه
علیرضا گران پایه
٩٣/١٠/١٤
٠
٠
به به دیدن فیلم همشهری از واجبات هستش:)
مرتضی هنرمند راد
مرتضی هنرمند راد
٩٣/١٠/١٤
١
٠
این پوستر چه ربطی به فیلم داره؟
k_shamshiri
k_shamshiri
٩٣/١٠/١٤
٠
٠
کنارِ هر نقد و تحلیل، یک عکس یا پوستر فیلم رو میذارن طبق تعاریف حرفه ای.
مرتضی هنرمند راد
مرتضی هنرمند راد
٩٣/١٠/١٤
٠
٠
میدونم بنده منتقد فیلم هستم.منظورم ربط پوستر فیلم با خود فیلم هست
ali_sh
ali_sh
٩٣/١٠/١٤
٠
٠
کلا از اکثر فیلمای ایرانی خوشم نمیاد
خورشید
خورشید
٩٣/١٠/١٤
٠
١
ممنون از این حمایت ملی :|
علیرضا گران پایه
علیرضا گران پایه
٩٣/١٠/١٤
٠
٠
چقد بد!فیلم ایرانی خوب زیاد داریم
k_shamshiri
k_shamshiri
٩٣/١٠/١٤
٠
٠
نیما هم دوره ای من بود! دقیقا یکسال شمسی ازم جلو افتاد، سرِ یک تصمیم اشتباه من. فیلمساز بسیار شایسته و توانمندیه که خیلی زحمت کشید تا بدونِ باج دادن فیلم اولش رو بسازه. متن شما رو نقد نمیکنم همونطور که فیلمش رو تا این لحظه هیچ جا زیرِ بار نرفتم که نقد کنم! در عین حال خیلی خیلی خوشحال شدم که به فیلمش پرداختید جناب گران پایه بزرگوار. ضمنا جوایز بین المللی معتبری رو گرفت این پسر. حدود دو سال روی فیلمنامه اش زحمت کشید و با خود آقای فرهادی هم مدام مراوده و مکاتبه داشت. بهر حال تاثیراتِ ذهنی فیلمساز اجتناب ناپذیره از استاد خودش.
علیرضا گران پایه
علیرضا گران پایه
٩٣/١٠/١٤
٠
٠
سلام.قطعا فیلم نیما جاویدی به عنوان اولین کار خبر از وجود یک استعداد در سینما جوانمان خبر میدهد ولی کاش در اولین کارش انقدر به سینمای فرهادی نزدیک نمیشد. خدا کند خلاقیت را در ذهنش از بین نبرد.
k_shamshiri
k_shamshiri
٩٣/١٠/١٤
٠
٠
دقیقا با شما موافقم. به همین دلیل از نقد فیلمش همیشه طفره رفتم، چون من شخصا بیش از شما به کارش اشکال وارد میدونم، بخصوص در حوزه فیلمنامه و تدوین و البته؛ انتخاب نگار جواهریان. بعد از حوض نقاشی، چند سال استراحت لازم داره این ستاره ی توانا. نیما جاویدی خیلی هم تلاش نداشت که از فرهادی فاصله اش رو حفظ کنه چون اصلا قبول نداره که شبیه اون فکر میکنه و میزانسن میده و قاب می بنده. و این بیشترین زاویه من با ایشونه. آخه سینمای من هم رئالیسم اجتماعیه و بسیار مستعد در افتادن در دامِ فرهادی ایسم. نمیخواستم حرف بزنم اما خب این چند نکته رو عرض کردم که خدای ناکرده برای شما سوتفاهم نشه و منظوری به نگارش یا شیوه تحلیلی شما نداشتم که نوشتم نمیخوام نقد کنم.
علیرضا گران پایه
علیرضا گران پایه
٩٣/١٠/١٥
١
٠
فک کنم نظرمون در مورد این فیلم خیلی نزدیک به همه و همچنین سبک فیلم های مورد علاقه:)
رویا خانوم
رویا خانوم
٩٣/١٠/١٥
٠
٠
اومممممم. من دیدمش. نمیدونم چرا ولی انگار کارگردانش تمام تلاششو کرده بود که یه فیلم شبیه جدایی نادر از سیمین بسازه. فیلم انقدر خسته کننده بود که یک ربع آخر همه تو سینما حرف میزدن آخرش هم با اعصاب داغون رفتن بیرون. مثلا حضور آقای مانی حقیقی برای یک ربع وسط اون شلوغ پلوغی نفهمیدم برای چی بود. اگه میخاین برین سینما تراژدی و چمد متر مکعب عشق رو پیشنهاد میکنم. عالی بودن این دوتااااا
علیرضا گران پایه
علیرضا گران پایه
٩٣/١٠/١٥
١
٠
سلام.آره عده ای از تماشاگرا واقعا خسته میشن. چند متر مکعب عشق یک عاشقانه واقعیست
پربازدیدتریـــن ها
شعری سروده خودم

سکوت پاییزی

٩٥/٠٩/١٤
شعری سروده خودم

چشم هایم باز شد٬ دیدم کنارم نیستی

٩٥/٠٩/١٨
گیج شده ام

حال این روز

٩٥/٠٩/١٤
به دنبال آیه های عذاب

سید حسن آقامیری کیست؟

٩٥/٠٩/١٤
ترانه ای سروده خودم

دل بهونه گیر

٩٥/٠٩/١٥
عمق فاجعه

آرایشگاه

٩٥/٠٩/١٥
معرفی فیم دریا سالار

لطف خدا بود

٩٥/٠٩/١٤
داستان کوتاه

به همین سادگی / قسمت دوم

٩٥/٠٩/١٤
نامه ی کشف شده ی قدیمی ترین دانشجوی دانشگاه بیرجند

مجمع الأدبا

٩٥/٠٩/١٥
اندر حکایت آموزش مسائل جنسی به کودکان

بچه از کجا میاد؟

٩٥/٠٩/١٦
شعری سروده خودم

چشم هایت شبیه پاییزند...

٩٥/٠٩/١٨
چرا همیشه همه چیز را آماده می خواهیم؟

دوستت دارم های ناگفته

٩٥/٠٩/١٥
باید بشوی همان آدم سابق

آفرینش برای خوب بودن

٩٥/٠٩/١٤
دیکتاتوری دوست داشتنی

از دلخوشی تا دلبستگی

٩٥/٠٩/١٨
ترانه ای سروده خودم

تو خیالی...

٩٥/٠٩/١٦
شعری سروده خودم

ناز نگاه

٩٥/٠٩/١٤
ترانه ای سروده خودم

وقتی ستاره توی آسمونه

٩٥/٠٩/١٥
چند کلمه با عادل فردوسی پور که دیگر عادل نیست

ناعادل!

٩٥/٠٩/١٦
به دنبال یک مامن

اعتراف

٩٥/٠٩/١٨
خواب عجیبی بود...

تجربه مرگ در خواب

٩٥/٠٩/٢٠