دانشگاه می‌روم چون تب دارم!
چرا درس می‌خوانیم؟!

دانشگاه می‌روم چون تب دارم!

نویسنده : سیده نعیمه زینبی

داستان از جایی شروع شد که گفتند فلانی عروس یا داماد خودم است و مامان در دفاع از فرزند دلبندش گفت: بچه‌ام می‌خواهد درس بخواند، برای خودش کسی شود. و ما فهمیدیم کسی نیستم و با درس خواندن کسی می‌شویم. هر چه بزرگ‌تر شدیم بیشتر فهمیدیم باید درس بخوانیم و دانشگاه رفتن اجباری شد که به هر قیمتی باید اتفاق بیفتد. هزینه می‌کنیم، وقت می‌گذاریم، کنکور می‌دهیم، استرس می‌گیریم ولی درس‌مان را می‌خوانیم. راستی ما  چرا باید درس بخوانیم؟

 

گشتی در دانشگاه فردوسی!

* توجهم به دو دختر جلب شد که کتاب‌های سنگین را به سختی حمل می‌کنند. آن‌ها ترم یک علوم آزمایشگاهی‌اند. سارا که آشفته به نظر می‌آید می‌گوید که امتحان سختی داشته و هنگ کرده و نمی‌تواند صحبت کند! پاسخ دوستش این بود که من به درس خواندن علاقه دارم. وقتی با سوالات پی‌در‌پی، متوجه شدم آنچه او به عنوان علاقه یاد می‌کند، پر کردن وقتش است و با توجه به شرایط کشور ما باید هر کسی کنکور بدهد و دانشگاه برود. او که ابتدا می‌گفت آمده دانشگاه تا چیزهای جدید یاد بگیرد و به ذهنش جهت بدهد، آخر گفتگو اعتراف کرد که توقعش از دانشگاه بیشتر بوده و احساس می‌کند چیزی را که می‌خواسته به دست نمی‌آورد. راستش با خودم گفتم تا این دانشجویان ترم یکی را از تحصیل منصرف نکردم، بهتر است به سراغ دیگری بروم.

* با سه پسر جوان که سخت در حال گفتگو کردن هستند، برخورد می‌کنم. با شنیدن سوال من انگار که جک  جدید شنیده باشند، حسابی می‌خندند و رضا که در طول گفتگو همراهی بیشتری کرد می‌گوید که این سوالی است که من از همه می‌پرسم و جواب قانع کننده‌ای تا به حال نگرفتم.

رضا و دوستانش رشته‌شان خاک‌شناسی است و ترم پنج هستند. او علم را جدای از کسب درآمد می‌داند و می‌گوید به خاک‌شناسی علاقه دارد. وقتی می‌گویم شعار می‌دهی. برایم توضیح می‌دهد که دانشگاه را محلی می‌داند برای کسب آگاهی و نه کسب شغل! و الان کارش جدای از درسش است. طبق حرف‌های خودش دانشگاه برای رضا فضای آزادی به دور از مشغله‌ها ایجاد کرده تا آگاهی‌اش را بالا ببرد و کار علمی کردن را یاد بگیرد.

سهیل که تا الان به حرف‌های رضا می‌خندید، می‌گوید که به خاطر شاغل شدن وارد دانشگاه شده و دلش می‌خواهد ارشد پرستاری بگیرد. او ادعا می‌کند که اکثر پسرها برای کار وارد دانشگاه می-شوند و هدف دیگری ندارند.

* مریم که در میدان علوم منتظر سرویس است مکانیک می‌خواند. او که در ابتدای گفتگو افزایش علاقه و مهارت را هدفش می‌داند، اعتراف می‌کند که دانشگاه با توجه به وقت زیادی که می‌گیرد خیلی هم به کسب مهارتش کمک نمی‌کند و شاید شرکت در کلاس‌های بیرون برایش مفید‌تر می‌بود و در راستای آن می‌توانسته کلاس‌های خیاطی و آشپزی و ... را هم دنبال کند تا که این‌قدر زندگی‌اش تک بعدی و وابسته به دانشگاه نشود. او بیشتر به خاطر این‌که خانواده‌اش تحصیل کرده‌اند، می‌خواهد مدرک دانشگاهی داشته باشد!

 

برای خواستگارهایم درس می‌خوانم! 

* زهرا که دانشگاه علمی-کاربردی می‌رود بعد از چند سال دوباره شروع به درس خواندن کرده و تنها هدفش را سرگرم شدن و گذراندن وقت می‌داند. او می‌گوید که دوستان دیگرش هم برای همین به دانشگاه آمده‌اند و بعضی‌های‌شان هم فقط می‌خواهند مدرکی داشته باشند تا توی پرونده کاری‌شان بگذارند!

* دانشجوی جوان دیگری به نام لیلا ولی نظر دیگری دارد، وقتی خواستگارش فهمیده او دیپلمه است، پشیمان شده و فقط می‌خواهد به خواستگارانش بگوید که مدرک دانشگاهی دارد و برای پیدا کردن کار در سوپری محل‌شان هم باید مدرک داشته باشد!

 

گپ و گفتی با یک استاد جامعه شناسی  

جهان سوم جایی است که برای مدرک درس می‌خوانند 

با صحبت با این چند دانشجو سوالات بیشتری برایم مطرح شد و بیشتر به روند ناکجا آبادی درس‌خوان شدنمان پی بردم. صحبت با دکتر غلامرضا جعفری که دکترای جامعه شناسی دارد پایان بخش گزارشم می‌شود.

از او راجع به تب دانشگاه رفتن می‌پرسم؟!

- فی النفسه در تمام ادیان درس‌خواندن و کسب علم سفارش شده است و این امر خوبی است. ولی درس گاهی هدف ماست گاهی وسیله! اگر که هدف والایی داشته باشیم که درس به ما بینش بدهد یا در زندگی یا کار از آن استفاده کنیم، مانند فردی که کشاورزی می‌خواند که دانش‌اش را افزایش دهد تا بتواند خوب کشاورزی کند، این خوب است.

در درس خواندن باید باسواد شدن هدف باشد و از آن برای پیشرفت کشور و زندگی روزمره استفاده کنند یا به جامعه خدمتی بکند.

 ولی اگر فقط هدف مدرک‌گرایی است و درس را به عنوان پایگاه برتر و کلاس اجتماعی نگاه کنیم، منفی است. که متاسفانه امروزه دانشجویان به این سمت رفته‌اند و می‌خواهند مدرک بگیرند که استخدام شوند یا ازدواج کنند یا مسئولیتی بگیرند، خب جالب نیست.

وقتی سیستم الگو‌دهی در یک جامعه نباشد و گروه‌های مرجع در جامعه ضعیف باشند این اتفاق می‌افتد. وقتی جامعه دانشگاه رفتن را القا می‌کند همه دنبال این هستند که دانشگاه بروند. در جامعه ما چند سالی است که این اتفاق افتاده است.  

+ خب یعنی بدون تحصیلات به مشکل بر نمی‌خوریم؟

- من همیشه به دانشجویانم می‌گویم که در نسل قبل کسانی بودند که تحصیلات نداشتند ولی در زندگی شخصی، روابط اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی‌شان مشکلاتشان را راحت حل و فصل -کرده‌اند و انسان‌های موفقی در زندگی‌شان بودند. اگر تحصیلات را بتوان سمت و سو داد و از منابع آموزشی استفاده کرد خوب است. تحصیلات لزوما شعور اجتماعی فرد را بالا نمی‌برد. ممکن است زن خانه‌دار باشد ولی بسیار فرد موفقی باشد. الان طلاق در تحصیل کرده‌ها و دکترها خیلی بیشتر است. 

+ آیا قبول دارید که بسیاری از رشته‌ها در دانشگاه علمی به ما اضافه نمی‌کند؟

- خب اینطور نیست. باید باور کنیم نباید همه چیز را از یک استاد بگیریم و آموزش از سمت استاد یک طرفه باشد و علم به صورت فرمایشی و حفظی باشد. دانشجو باید تلاش و تحقیق کند و در کلاس مشارکت داشته باشد.

در کشورهای صنعتی از تحصیلاتشان استفاده می‌کنند و اینطور نیست که طرف مهندس برق باشد و در خانه خودش مشکل برق داشته باشد! ولی این‌جا گاهی یک بنا از یک مهندس معمار بهتر عمل می‌کند.

+ مشکل درس خواندن بدون هدف درست چیست؟

- فی نفسه تحصیلات خوب است ولی اگر این برای هر خانواده‌ای اصل شود و سیستم مدرک گرایی بر این اضافه شود، مشکل ایجاد می‌کند. و شاید باعث طلاق یا بالا رفتن سن ازدواج در اجتماع شود! تحصیلات معمولا در سنین نوجوانی و جوانی است و این باعث می‌شود که فرد دیر ازدواج کند و دیر وارد بازار کار و اجتماع شود و از نیروی جوانی‌اش استفاده نکند. بی‌هدفی احتمال دارد باعث سردرگمی‌اش بشود. ممکن است که ایده‌آلش را در دانشگاه پیدا نکند و این مشکل ایجاد کند. انگیزه منطقی برای درس خواندن همان خدمت به جامعه و پیشرفت جامعه است. 

در شش هفت سال آینده درس خواندن عادی و جامعه از تحصیل کرده‌ها  اشباع می‌شود آن وقت افرادی وارد دانشگاه می‌شوند که هدفشان باسوادی است. و تب و تاب دانشگاه کم‌رنگ می‌شود، همین‌طور که در پسرها این اتفاق افتاده‌ است و الان تعداد پسرهای دانشجو خیلی کمتر از دخترهاست!

در دانشگاه‌های جهان اول کسانی وارد دانشگاه می‌شوند که دنبال مسائل علمی هستند و کسی دنبال مدرک نیست!

برچسب ها
نظرات کاربران
کد امنیتی
دلنیا
دلنیا
٩٣/١٠/٠٨
٠
٠
درس خوندن ودانشگاه یک حسی داره که توهیج جای دیگه نمیتونید پیداش کنیدددددددددددداینووقتی فهمیدم که بااومدن مدرک فوق لیسانس احساس پوچی کردم ودوباره ازاول شروع کردممممممممممممممم
آسمانه
آسمانه
٩٣/١٠/٠٩
٠
٠
سلام من احساس میکنم که به خاطر اینه که ما تک بعدی رشد کردیم ! خود من هم اوضاعم بهتر از افراد بالا نیست ! راستی شما فوق لیسانس گرفتی باز از اول شروع کردی یعنی چی؟؟
دلنیا
دلنیا
٩٣/١٠/١٤
٠
٠
من فوق لیسانس اقتصاددارمممممممممم ولی به دلایل دیگه الان کاردانی مدیریت بازرگانیوشروع کردم البته اونم درحال پایانههههه
s_m
s_m
٩٣/١٠/٠٨
٠
٠
من دانشگاه میرم چون رشته ام رو دوست دارم و با شغلم کاملا مرتبطته . اینکه واقعا خیلی چیزا توی رشته ام یاد گرفتم که دیدم رو به دنیا عوض کرد
آسمانه
آسمانه
٩٣/١٠/٠٩
٠
٠
خب شما جز استثنائات هستی . :) در ضمن کسی که باهدف درس بخونه می تونه براش خیلی هم مفید باشه ولی متاسفانه اکثر افراد با هدف درست درس نمی خونن:)
ali_sh
ali_sh
٩٣/١٠/٠٨
٠
٠
جالب بود / به نظر منم توی دانشگاه و مدرسه هیچ یاد نمیگیری ینی یاد نمیدن خودت باید بری دنبال یاد گرفتن چیز های مورد علاقت / ولی خب بالاخره ی چیزاییم یاد میدن دیگه خخخ
آسمانه
آسمانه
٩٣/١٠/٠٩
٠
٠
آره واقعا چیزی که بدرد زندگیت بخوره کمتر یاد میگیری:) اگر ادم بخواد چیزی یاد بگیره خودش باید تلاش بیشتری داشته باشه . ولی ما متاسفانه توقعمون از سیستم اموزشی مون اینه که همه بار رو دوش اونا باشه :)
k_shamshiri
k_shamshiri
٩٣/١٠/٠٨
٠
٠
به این میگن یک گزارش همه چی تمومِ آگاهی بخشِ هشدار دهنده ی جذاب که با تمام وجود هم به شعورِ مخاطب احترام میذاره نویسنده محترم. دست مریزاد، موفق باشید. لذت بردم.
آسمانه
آسمانه
٩٣/١٠/٠٩
١
٠
ممنون بابت این نظر پر از امید که گزارشگر رو به ادامه ی کارش امیدوار و پر انرژی نگه میداره :)
mojtaba_a
mojtaba_a
٩٣/١٠/٠٨
٠
٠
مرسی ، مخصوصا به خاطر مقدمه خوبتون . دانشجوی خاک شناسی آخر سر قراره چه شغلی و درآمدی داشته باشه ؟؟؟؟ پسرهایی که به دانشگاه می روند به خاطر یکی از این سه هدف است : 1) فرار موقت از سربازی 2)کار و اشتغال 3) .... !!(منشوری است نمی شود گفت)
هاچ
هاچ
٩٣/١٠/٠٩
٢
٢
آقای فروزان بی زحمت 3 هزار میلیارد امتیاز از ایشون کسر کنین که دفعه بعد منشوری صحبت نکنن (خخخ) :دی
آسمانه
آسمانه
٩٣/١٠/٠٩
١
٠
البته رشته شون این پروژه های شهری و غیر شهری خیلی مفیده . برای انجام هر پروژه باید خاک اون منطقه ارزیابی بشه .و لی این دلایلی که فرمودین رو بعله خود پسرها معترف بودند:)
آسمانه
آسمانه
٩٣/١٠/٠٩
١
١
هاج جان از کیسه خلیفه می بخشی خخ این همه امتیاز رو :)
mojtaba_a
mojtaba_a
٩٣/١٠/٠٩
٠
٠
ها ؟؟ چرا ؟؟؟ اگه می شه تخفیفی در این جریمه بدهید !
Farzane_v
Farzane_v
٩٣/١٠/٠٩
٠
٠
این تک بعدی رشد کردن خیلی آسیب زده خیلی:(( همش هم به خاطر یه ساختاری مثل کنکوره
آسمانه
آسمانه
٩٣/١٠/٠٩
٠
٠
واقعا اسیب بزرگیه به زندگی افراد. متاسفانه شاید دلیل خیلی از مشکلات فردی و اجتماعی ما همینه که ما فقط در یک زمینه رشد میکنیم ! فرهنگ اشتباهی در مورد درس خوندن بوجود اومده در جامعه ما که کنکور هم اون رو تشدید میکنه!:)
2nyadideh
2nyadideh
٩٣/١٠/٠٩
٠
٠
بهله..ما برای اخذ مدرک آمدیم...نی برای درک مطلب آمدیم...گزارش خوبی بود...کیف کردم...الان از منم بپرسی علت 14پونزده سال درس خوندنت چیه وبه کجا رسیدی...جوابی بهتر از مصاحبه شوندگان بالا ندارم که بدم...خدا همه رو عاقبت بخیر کنه :))
آسمانه
آسمانه
٩٣/١٠/٠٩
١
٠
از شما چه پنهون ما پایان نامه بدیم فوق لیسانسمان را می گیریم که بذاریم دم کوزه ! والا چون خودم به این نتیجه رسیدم که این همه وقتی که برای درس خوندن گذاشتم چیز زیادی به من اضافه نکرده باعث شد به فکر این گزارش بیفتم باشد که رستگار شویم :)
m-nik110
m-nik110
٩٣/١٠/٠٩
٠
١
یک کامنت بی ربط تو داستان نویس خوبی میشی حتمن یک وقتی برای داستان نویسی بذار یا گوشه ذهنت بهش فکر کن!//اون بخشی که برای خواستگار درس خوندن و کلاس گذاشتن مدرک بود کاملا واقع گرایانه بود خیلی از دخترها همینطورند مثلن طرف میره دانشگاه رشته خیاطی!!!خب همونو که یک دوره فنی حرفه ای بری یاد میگیری چرا اینقد به خودت دشواری میدی!؟البته دانشگاه هم خصوصا دانشگاه ما جایی جز سالن مد نیس!خخخ یعنی نصف عمرشونو وقت میذارن برای ارایش!/با اون جواب کارشناسم موافقم نیستم خیلی از رشته ها هست که واقعا علمی به دانشجو اضافه نمیکنند مخصوصا در کشور ما!در اخر هم مطلب خوبی بود لیدش هم خیلی عالی بود!
آسمانه
آسمانه
٩٣/١٠/٠٩
٠
٠
اول اینکه داستان نویسی دوست می داریم :) والا منم با خیلی از رشته ها موافق نیستم ولی متاسفانه جامعه رفته به اون سمت که همه باید از پیر و جوان و بزرگ و کوچک برن دانشگاه حالا با چه هدفی خدا داند!!:) لازم بذکره که درسته دانشگاه برای هر جامعه ای لازمه ولی نه این جور دیگه !! و با هر هدفی !! این میشه که دانشگاه های ما خروجی علمی کمی داره به نسبت دانشجوهای زیادی که داره!:)
خورشید
خورشید
٩٣/١٠/٠٩
٠
٠
چقدر تغییر کرده معیار های دانشگاه رفتن و انگیزه های تحصیل
آسمانه
آسمانه
٩٣/١٠/٠٩
٠
٠
من فقط با یک مورد مصاحبه کردم که واقعا به خاطر علم درس می خوند . اون خانمی بود که عاشق ریاضی بود و بین مکانیک فردوسی و ریاضی اش ریاضی رفته بود . حتی با همسرش هم تعهد کرده بود که حتی اگر سر کار نره ریاضی رو تا دکترا ادامه بده. نمی دونی با چه لذتی از ریاضی تعریف می کرد! من که گفتم جل الخالق!!
raha_sl
raha_sl
٩٣/١٠/٠٩
٠
٠
من هیچوقت از درس خوندن پشیمون نیستم(البته هنوز چیزی ام نخوندم اما همین 12سال مدرسه منظورمه).. همیشه با خودم میگم اگه قرار باشه هیچوقت دانشگاه نرم و درسمو ادامه ندم بازم خوشحالم از گذشتم و هیچوقت خودمو سرزنش نمیکنم برای وقتی ک پاش گذاشتم... چون بنظرم علم (از هر نوعی که باشه) میتونه بینش آدمو تغییر بده.. بنظرم درس خوندن برای مدرک وقتی هیچ علاقه ای تووش نباشه ادمو به هیچ جایی نمیرسونه..ممنون برای این گزارش خوب:)
آسمانه
آسمانه
٩٣/١٠/٠٩
٠
٠
اول اینکه یک سطح از تحصیل برای همه لازمه .این نیست که بگیم هیچ کسی درس نخونه ! درس تا حدیش لازمه. دانشگاه هم برای هر جامعه ای لازمه تا پیشرفت کنه! چیزی که تو این گزارش نقد میشه این دانشگاه رفتن های از روی کلاس گذاشتن و بدون هدف درست است . متاسفانه کمتر کسی تو جامعه ما درس میخونه برای فراگیری علم و خدمت به جامعه و پیشرفت کشور! این موج مدرک گرایی که تو جامعه فرا گیر شده ادم رو ازار می ده که بازده کمی هم داره و متاسفانه اسیب هایی هم داره که اشاره شد..
raha_sl
raha_sl
٩٣/١٠/٠٩
٠
٠
بله کاملا موافقم...البته بنظرمن بیشترش تقصیر دانشگاه هاس..وقتی به زور پول بخوان مردمو باسواد کنن!!... وقتی توو هر دهاتی یه دانشگاه پیداشه!! وقتی سر هر کوچه ای یه موسسه ی فلان ایجاد بشه!!!... ازین بهتر نمیشه... مردمم ک از خداشونه ..وقتی به این راحتی میشه مدرک گرفت چرا نگیرن؟؟.. واقعا مسخرس...
مهناز
مهناز
٩٣/١٠/٠٩
٠
٠
منم واقعا چون رشتمو دوس دارم و با کارم در اینده مرتبطه دوسش دارم ولی دوتا اشکال وجود داره یکی اینکه چیزی که تو دانشگا یاد میگیری با چیزی که بیرونه کلا فرق داره... و یکی اینکه واقعا اون چیزی که از دانشکا قبلا تو قع داشتم اصن اونطوری نبود استادای بی کیفیت... و نمره دادن به بعضیا به خاطر اینکه کارشون با تقلب بوده... هیچ وقت یادم نمیره مدیر گروه کاردانیم... خدا از نگذره...
آسمانه
آسمانه
٩٣/١٠/٠٩
٠
٠
متاسفانه همین طوره که میگی توی دانشگاه درس های تئوری بیش از عملی ها تاکید میشه . مثلا من که رشته ام حسابداریه تا وقتی نرم تو بازار کار نمی تونم مشکلاتی رو که باهاش روبرو هستم بفهمم..چون تئوری یاد گرفتم همه چیز رو .. در ضمن همین طوره که میگی البته هستند اساتید خوب و دانشگاههای خوب ولی برای همه این طور نیست!
Mahziar
Mahziar
٩٣/١٠/٠٩
٠
٠
ما یه همکلاسی خانم داشتیم تو دانشگاه ، ایشون سره یه کلاس تخصصی اونم ترم 3 کارشناسی (میشه همون ترم 7 )،جلوی استاد اعتراف کرد که دلش قنج میره برا اینکه زودتر تحصیلاتش به پایان برسه تا بتونه بره به علاقش که همون نقاشی هست برسه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
آسمانه
آسمانه
٩٣/١٠/٠٩
٠
٠
متاسفانه خیلی از موارد همین طور هستن و فقط میخوان مدرک بگیرن برن به کارشون برسن :)
raha_sl
raha_sl
٩٣/١٠/٠٩
٠
٠
کامنت من حذف شد؟!:(..
آسمانه
آسمانه
٩٣/١٠/٠٩
٠
٠
نه رها جان کامنتت سر جاشه نگاه کن بالا رو :)
raha_sl
raha_sl
٩٣/١٠/١٠
٠
٠
;)
Dokhtare Mashreghi
Dokhtare Mashreghi
٩٣/١٠/٠٩
٠
٠
وقتی جایی باشه که همونطور که دانشت رو میبره بالا...محلی واسه افزایش مهارت ها هم باشه...مسلما آدم علاقه پیدا میکنه...ولی متاسفانه فک میکنم بیشتر نظام آموزشی ما حفظ کردنیه و کاربردی نداره
Mehrenaz
Mehrenaz
٩٣/١٠/٠٩
٠
٠
:)موافقم
آسمانه
آسمانه
٩٣/١٠/٠٩
٠
٠
اره مشکل از نظام اموزشی هم هست و هم از خودمون! دلیلی نداره کل یک جامعه دانشگاه رفته باشن :)
Sahar_N
Sahar_N
٩٣/١٠/٠٩
٠
٠
من که نظراتمو حضوری گفتم دیگه :)
آسمانه
آسمانه
٩٣/١٠/٠٩
٠
٠
دوباره می فرمودین بچه ها استفاده میکردن :) هم نظریم :)
maede
maede
٩٣/١٠/١٠
٠
٠
خداروشکر رشته من طوریه که حتی اگه وارد بازار کار هم نشم به درد زندگی میخوره و واقعن اطلاعاتمو اضافه کرده.کلن رشته هایی شبیه روان شناسی و اینا انجورین به نظرم.واسه همین خیلی به روانشناسی،مشاوره و امثال اینا علاقه دارم.واقعن کاربردی هستن.
آسمانه
آسمانه
٩٣/١٠/١٠
١
٠
بعضی از رشته ها این طور هستن ولی خب قبول کنید درصد این رشته ها کمه.. تازه ممکنه که یکی هدف دار درس بخونه و از همون درسی که برای کسی کاربرد نداره کاربردی استفاده کنه!:)
maede
maede
٩٣/١٠/١٠
١
٠
یه نکته ای هم که هست اگه میخوایم واقعن اطلاعتمون بره بالا و چیزی یادبگیریم و درسی که میخونیم کاربرد و فایده ای داشته باشه فقط به دانشگاه اکتفا نکنیم،چون این کتابا و این امتحانا که محوریتشون حفظ مطالب و گرفتن نمره ست خیلی چیزارو بهمون یاد نمیدن.
آسمانه
آسمانه
٩٣/١٠/١٠
١
٠
دقیقا قبول دارم .. به خصوص اینکه تو بعضی رشته های مثل ریاضی و .. فقط ریاضی ذهنت رشد میکنه و چیزهای دیگه یاد نمی گیری.. همیشه باید خودمون هم تلاش کنیم تا رشد کنیم ..
حدس بزن
حدس بزن
٩٣/١٠/١٠
١
٠
من دانشگاه میرم....چون .....واقعن هدفیئ ندارم
آسمانه
آسمانه
٩٣/١٠/١٠
١
٠
چه کار سختی ؟ حدس زدن رو میگم!! ببینم شما از این چهار هزار و خورده ای کاربر جیم هستی یا جزو او ن بقیه هفتاد و پنج میلیون نفری که عضو جیم نیستن؟
s_m
s_m
٩٣/١٠/١١
١
٠
دانشگاه خوبه چون دیدتون رو نسبت به زندگی عوض میکنه. ولی منم مثل همه با خیلی رشته ها مخاالفم. مثلا طراحی و دوخت که چی ؟ نمیدونم واقعا بعضی رشته ها واسه چیه . بعدشم یکی از دوستای من خیلی شیک و مجلسی رفت معماری خوند از فوق دیپلم به لیسانس که از شوهرش کم نیاره. شوهرشم سر رقابت با ما میخواد سال دیگه فوق بخونه. خدا به ما رحم کنه با این دیوونه ها :) میترسم دکترا برم اینا از کار و زندگی بمونن :))
admincheh
admincheh
٩٣/١٠/١١
١
٠
خب به نظر من بحث هدف گذاری هست ، هرجایی که اشتباهی هدفت باشه وقتی به اون برسی اون مسیر واست بی معنی میشه مثل کسانی که برای ازدواج درس می خونن بلافاصله بعد ازدواجشون از درس خوندن بیزار می شن ، الان من هم کلاسیایی دارم که دوماه قبل کنکورش ازدواج کرده اما تا الان که بچه داره درسشو می خونه این یعنی هدفش واقعا درس خوندن ِ
zohreh sayenpoor
zohreh sayenpoor
٩٣/١٠/١٤
٠
٠
من رشتمو خیلی دوست دارم شاید بعضی وقتا ادم فکر کنه به اینکه خب اره بارفتن به دانشگاه سرگرم میشه ولی اگه علاقه نباشه فقط یه گذارنه وقته اونم به بطالت
Esprichoo
Esprichoo
٩٣/١٠/١٥
٠
٠
چندتا از همكلاسي هام ليسانس و فوق ليسانس دارن ولي بازم اومدن دارن درس ميخونن :/
کودک درون
کودک درون
٩٣/١٠/١٨
٠
٠
دوستان عزیز به عنوان مدرس دانشگاه از دانشجو نمایان خسته شدم و دائما در حال مقایسه دوران دانشجویی خودم و دانشجو یان محترم هستم
پربازدیدتریـــن ها
شعری سروده خودم

بعد تو

٩٥/٠٩/١٣
شعری سروده خودم

شاید دلیل خلقتت آغوش باشد!

٩٥/٠٩/١٣
شعری سروده خودم

سکوت پاییزی

٩٥/٠٩/١٤
امان از این همه ناهماهنگی

یک نفر با من هماهنگ شود

٩٥/٠٩/١٣
لطفا شفاف بگویید

مسابقه ی غسل

٩٥/٠٩/١٣
گیج شده ام

حال این روز

٩٥/٠٩/١٤
به دنبال آیه های عذاب

سید حسن آقامیری کیست؟

٩٥/٠٩/١٤
ترانه ای سروده خودم

دل بهونه گیر

٩٥/٠٩/١٥
شعری سروده خودم

چشم هایم باز شد٬ دیدم کنارم نیستی

٩٥/٠٩/١٨
عمق فاجعه

آرایشگاه

٩٥/٠٩/١٥
داستان کوتاه

به همین سادگی / قسمت دوم

٩٥/٠٩/١٤
معرفی فیم دریا سالار

لطف خدا بود

٩٥/٠٩/١٤
نامه ی کشف شده ی قدیمی ترین دانشجوی دانشگاه بیرجند

مجمع الأدبا

٩٥/٠٩/١٥
اندر حکایت آموزش مسائل جنسی به کودکان

بچه از کجا میاد؟

٩٥/٠٩/١٦
ترسیده ام انگار

دلم مى خواهد همه چيز را بسوزانم!

٩٥/٠٩/١٣
چرا همیشه همه چیز را آماده می خواهیم؟

دوستت دارم های ناگفته

٩٥/٠٩/١٥
باید بشوی همان آدم سابق

آفرینش برای خوب بودن

٩٥/٠٩/١٤
شعری سروده خودم

ناز نگاه

٩٥/٠٩/١٤
ترانه ای سروده خودم

تو خیالی...

٩٥/٠٩/١٦
اندر مصائب شغل من

پرنیا؟ پریا؟ پریان؟ پرنیان؟

٩٥/٠٩/١٣