چرا کافی شاپ‌ها باز هستند و مساجد نه؟!
طرح یک سوال و جواب آن

چرا کافی شاپ‌ها باز هستند و مساجد نه؟!

نویسنده : مجتبی آستانه

چندی پیش با مطالعه مقاله زیبایی از علیرضا حیدری با عنوان وقتی کافی شاپ باز است و مسجد بسته، فکری به ذهنم خطور کرد که چرا اکثر ما مردم فقط دنبال پرسش هستیم و هیچ‌گاه خودمان جوابی برای پرسش‌مان مطرح نمی‌کنیم و منتظریم تا دیگران پاسخ و راه حل را ارائه کنند. حال تصمیم گرفته‌ام سلسله مقالاتی با عنوان یک پرسش و چند پاسخ را بنویسم، تا به ارائه راه حل عادت کنیم. در ابتدا نیز از همین مقاله جناب حیدری آغاز می‌کنم. ایشان در مقاله‌شان این سوال را مطرح کرده بودند که چرا در هر روز و ساعتی می‌توان به کافی شاپ مراجعه کرد، ولی مساجد فقط به هنگام اذان و تا یک ساعت بعد از آن باز می‌باشند.

(برای خواندن این یادداشت این‌جا کلیک کنید)

اما پاسخ: کافی شاپ محل درآمد شخص یا اشخاص می‌باشد و فرد در قبال بیشتر باز بودن محل کسب‌اش و خدمت رسانی بیشتر، درآمدش افزایش خواهد یافت. اما باز بودن یک مسجد نه تنها درآمدزایی برای هیئت امنای مسجد ندارد، بلکه به چند دلیل بار مالی به دنبال دارد: اولا مبلغ قبوض آب و برق و گاز آن افزایش خواهد یافت، دوما هر مسجدی نیاز به یک خادم دارد تا علاوه بر خدمت رسانی، از وسایل داخل مسجد مراقبت کند چرا که متاسفانه دزدان امروزی حتی به فرش خانه خدا نیز رحم نمی‌کنند! پس برای افزایش ساعت حضور خادم مسجد می‌بایست حقوق بیشتری به او داده شود. البته این دو مشکل راه حل‌هایی نیز دارد که به خود ما برمی‌گردد. آیا شما موافقت می‌کنید به صورت نوبتی و برای یک مدت زمان چهار ساعته در هفته به مسجد محل زندگی یا کارتان بروید و مراقبت نمایید؟ یا این‌که حاضرید ماهیانه پنج هزارتومان به مسجد محله کمک کنید؟ با توجه به این‌که تراکم خانواده در هر محله افزایش یافته، می‌توان به صورت تخمینی برای هر مسجد حدود 1000 خانوار همسایه در نظر گرفت که می‌توان مبلغی حدود 5 میلیون تومان به صورت ماهانه برای هر مسجد کسب کرد تا خرج قبوض آن، حقوق خادم و سایر خرج‌های مسجد شود. بهتر است از مساجدی که در نزدیکی بازارها و خیابان‌های پررفت و آمد شهر است شروع کنیم و منتظر کسی نباشیم تا بیایند و ساعت باز بودن مسجد محله‌مان را تغییر دهد، خودمان با هیئت امنای مسجد و صحبت کنیم و راه‌ها را پیشنهاد دهیم .

برچسب ها
نظرات کاربران
کد امنیتی
admincheh
admincheh
٩٣/٠٩/٠٥
١
٠
البته کافی شاپ های امروزی فکر نمی کنید یه خرده تغییر جهت محسوسی داشتند ؟کما این که مسجد ها هم هیچ برنامه ی جذبی برای جوونا ندارن!
هاچ
هاچ
٩٣/٠٩/٠٥
١
٠
اگه بتوای ازون زاویه نگاه کنی که مساجد نمی تونن بیان برنامه های جذاب(از منظر جوونا) بذارن. مثلا مسجد میاد شب شعر بذاره؟ اصلا این کار درست هست یا نه اینکه هدف مسجد این نیست؟ اصلا هدف مسجد چیه؟
mojtaba_a
mojtaba_a
٩٣/٠٩/٠٥
٠
٠
چون احتمالا مقاله رو نخوندید ؛ منظور بنده رو اشتباه برداشت کردید ! باز بودن مسجد برای کشاندن و جذب جوانان نیست بلکه برای اینکه اگر من دلم بخواهد یک ساعت بروم نماز و دعا بخوانم در یک فضای معنوی ، بهترین جا مسجد است (البته ما مشهدی ها از نعمت امام رضا برخورداریم ) یا اینکه مجبورم چندساعتی بیرون از خونه باشم و نتوانم اول وقت نمازم را بخوانم ، حال باید بعد چهار پنج ساعت از اذان ، نماز رو در خونه بخونم . البته بسیاری از مساجد برنامه های جذاب قرآنی و فرهنگی برای کودکان گذاشته اند تا آن ها را با مسجد اخت دهند که اکثرشون هم موفق بودند . بازهم از نظرتون سپاس گزارم
سلیمان حسنی
سلیمان حسنی
٩٣/٠٩/٠٥
١
٠
سلام:متأسفانه مساجد برنامه ای برای جذب و ترغیب مردم ندارند.حتی به اندازۀ دهۀ60.آن زمان مساجد فعالیتهای بسیار بهتری داشتند.متشکرم از مطلبتون.
mojtaba_a
mojtaba_a
٩٣/٠٩/٠٥
٠
٠
سلام . من هم از نظرتون متشکرم . ولی بحث من ، افزایش حضور مردم در مسجد نیست (که البته باید به عنوان یک موضوع مهم در مورد اون هم صحبت بشه) بلکه راهکار برای بازبودن مسجد برای کسانی است که دوست دارند با خدای خودشان خلوت کنند (به استثنای حرم امام رضا (ع) ) . بازهم متشکرم
r_roshnavand
r_roshnavand
٩٣/٠٩/٠٥
٠
٠
سلام ....
به كافي شاپ ميروم چون مشتري هستم و حق با مشتري است و برعكس در مساجد حق با خادم مسجد است
من كار ميكنم ماليات ميدهم ، زكات ، خمس ، سهم امام هم ميدهم نماز هم ميخوانم ما بيشتر از سهم‌مان داريم هزينه مسجد پرداخت ميكنيم
وزارت ارشاد براي چيست وقتي بوجه دارد
به نظر من كه ما حقوقمان را در قبال مسجد پرداخت ميكنيم حالا نميدهند و يا نميتوانند بگيرند مشكل آنهاست
mojtaba_a
mojtaba_a
٩٣/٠٩/٠٥
٠
٠
واقعا مقوله خادم سالاری در مساجد متاسفانه بسیار ناپسند است ، ولی اینکه بگیم داریم خمس می دهیم و پس بودجه وزارت فرهنگ چی ، نمونه ای از شانه خالی کردن نیست ؟ باتشکر از نظرتون
mojtaba_a
mojtaba_a
٩٣/٠٩/٠٥
٠
٠
راستی ! سلام ...
kamran_shamshiri
kamran_shamshiri
٩٣/٠٩/٠٥
١
٠
تامل برانگیز و زیبا، و بله من با کلیت موافقم اما توضیح آقای روشناوتد هم بسیار بجا و منطقی است./ و سوال من: چرا در مساجد فعالیت ها و مراسم شاد برگزار نمیشود؟ چرا مسجد را فقط برای تعزیه رزرو میکنند؟
دلنیا
دلنیا
٩٣/٠٩/٠٥
١
٠
من باتمامی نظرات موافقمممممممم ولی اگه یک خورده به گذشته برگردید میبینیدکه این خودماهابودیم که درمساجدوبازنگه میداشتیموداخلش مراسم شادی برگزارمیکردیم ولی حالاحتی فرصت اینکه واسه اقامه نمازجماعت به مسجدمحلمون بریم وقت نداریم چه انتظاری ازدیگران داریممممممممممم
kamran_shamshiri
kamran_shamshiri
٩٣/٠٩/٠٥
١
٠
بله این هست اما مساله مدیریت ها و اعمالِ سلیقه های مدیریت های مختلف هم هست... وگرنه که قطعا همینطوره... باور کنید سال 77 من بهمراه گروهم همه تمرین های تئاترمون رو برای اجرای جشنواره داخل یک مسجد برگزار کردیم. بدون هیچ اخم و تخمی، منتی یا پرداخت هزینه ای.
mojtaba_a
mojtaba_a
٩٣/٠٩/٠٥
٠
٠
خیلی متشکرم . واقعا باید در مورد این بی مهری هایی که به مساجد می شود ، فکر کرد و راه حل داد . متاسفانه اداره مساجد دست اشخاصی است که با افراطی گری و خودرایی موجب دوری مردم از مساجد شدند
دلنیا
دلنیا
٩٣/٠٩/٠٦
٠
٠
مسجدمحله ماهم اول مثل بقیه مسجدابودولی باهمکاری عده ای ازبچه های محل باهم به بهترین محل تفریح ساکنین بوجوداومده البته مسجدمااختصاصی هیچ کسم به عنوان سرایدارنداره درشم همیشه بازه خیلیم دوسش داریم
شاهدخت
شاهدخت
٩٣/٠٩/٠٥
٠
٠
من روی اینجا کلیک کردم ولی اتفاقی نیفتاد -__- :دی
mojtaba_a
mojtaba_a
٩٣/٠٩/٠٥
٠
٠
تقصیر جناب آقای فروزان نیاست! لینک به مطلب اضافه شد
h.naderi
h.naderi
٩٣/٠٩/٠٦
٠
٠
بنده لینک رو اضافه کردم؛ زحمت بکشید در این موقع با پیام خصوصی مشکل مطلب رو بفرمایید تا برطرف بشه؛ الان لینک اضافه شد
mojtaba_a
mojtaba_a
٩٣/٠٩/٠٦
٠
٠
شرمنده ام واقعا ... بذارید به حساب تازه وارد بودنم . از این به بعد چشم . خیلی متشکرم
h.naderi
h.naderi
٩٣/٠٩/٠٦
٢
٠
ممنون از پاسخ شما به یادداشت آقای حیدری؛ حرف درستی زدید. کلن آدم برای چیزهایی که واسش اهمیت داره پول خرج می کنه؛ وقتی برای عده ای خانه خدا اهمیت نداره؛ خوب براش پول خرج نمی کنن!
r_roshnavand
r_roshnavand
٩٣/٠٩/٠٦
٠
٠
سلام ... براي خانه خدا پول خرج نميكنيم دل خرج ميكنيم
mojtaba_a
mojtaba_a
٩٣/٠٩/٠٦
٠
٠
ممنون از نظرتون . دقیقا حرفتون درسته ولی گاهی اوقات هم دلیلش اینه که می اندازیم گردن مسئولین !! درجواب آقای روشنوند : وقتی دل خرج کنیم ، باید پول خرج کنیم تا درست بشه
h.naderi
h.naderi
٩٣/٠٩/٠٦
١
٠
به هر حال خدا هم در قرآن در مورد مجاهدت آن را مشروط به هزینه کردن از جان؛ مال؛ و خانواده کرده اند. یعنی برای راه خدا هم باید دل داد؛ هم پول داد و هم از وابستگی ها گذشت
2nyadideh
2nyadideh
٩٣/٠٩/٠٨
٠
٠
اوهوم.... همینطوره....من شخصا خیلی دلم میخواد توی مسجد کتاب بخونم با دوستام در مورد مباحث روز گفتگو کنم...کاری که اکثرا توی حلقه های صالحین انجام میدایم...اما در مسجد فقط موقع اذان بازه ...بعد اونم امان از خادم های بداخلاق.....خیلی دلم میخواد گروهی باشه تا درمورد مسائل اعتقادی و سبک زندگی باهام صحبت کنیم و چه جایی بهتر از حسینیه ومسجد...از تنها فکر کردن اصلن خوشم نمیاد...کاش این یه مورد زوده زود...حداقل تا وقتی که حوصله نسل ما سر نرفته، درست بشه :))
mojtaba_a
mojtaba_a
٩٣/٠٩/٠٨
٠
٠
ممنون از نظرتون . این مشکل رو خودمون باید حل کنیم نه اینکه به امید دیگران بشینیم !
mirza_m
mirza_m
٩٣/١٠/١٣
٠
٠
اصلا این قیاس از ابتدا مع الفارقه و چنین قیاسی صحیح نیت تا بخوایم جوابی براش پیدا کنیم.
mojtaba_a
mojtaba_a
٩٣/١٠/١٣
٠
٠
در مثل جای مناقشه نیست . هدف شخص نویسنده بیان این مطلب بوده که چرا مکانی که برای جسم مان است تا پاسی از شب و یکسره باز است (توجه کنید که اگه کافی شاپ نباشه زندگی انسان ها مختل نمی شه) ولی جایی که برای تقویت روحمان و خلوت کردن با خداست فقط دوساعت آن هم موقع نماز باز است . چرا دیدمون به همه چیز کاسب گرایانه و مالی است ؟ امیدوارم منظورم رو درست رسونده باشم .
mirza_m
mirza_m
٩٣/١٠/١٣
٠
٠
منظور شمارو کاملا متوجه هستم و همچنین منظور نویسنده رو، اما این مثال نیست که در آن مناقشه نباشه و الا جوابی که شما به سوال مذکور دادید ، حتما درسته.
Entezar_1000
Entezar_1000
٩٤/٠٩/٢٠
٠
٠
آفرین.... جالب بود ..... عاشق اینجور بحث هام
پربازدیدتریـــن ها
طنز

نامه ای منصفانه به استاد

٩٥/٠٩/١١
شعری سروده خودم

بعد تو

٩٥/٠٩/١٣
شعری سروده خودم

شاید دلیل خلقتت آغوش باشد!

٩٥/٠٩/١٣
شعری سروده خودم

حیف که روی من این جا به تو هم باز نبود

٩٥/٠٩/١١
شعری سروده خودم

سکوت پاییزی

٩٥/٠٩/١٤
امان از این همه ناهماهنگی

یک نفر با من هماهنگ شود

٩٥/٠٩/١٣
لطفا شفاف بگویید

مسابقه ی غسل

٩٥/٠٩/١٣
گیج شده ام

حال این روز

٩٥/٠٩/١٤
به دنبال آیه های عذاب

سید حسن آقامیری کیست؟

٩٥/٠٩/١٤
بیا همت کن رفیق

با دود و غبار هم مدارا ؟!

٩٥/٠٩/١١
ترانه ای سروده خودم

دل بهونه گیر

٩٥/٠٩/١٥
عمق فاجعه

آرایشگاه

٩٥/٠٩/١٥
معرفی فیم دریا سالار

لطف خدا بود

٩٥/٠٩/١٤
داستان کوتاه

به همین سادگی / قسمت دوم

٩٥/٠٩/١٤
نامه ی کشف شده ی قدیمی ترین دانشجوی دانشگاه بیرجند

مجمع الأدبا

٩٥/٠٩/١٥
بعضی ها

ساعت های بی صدا

٩٥/٠٩/١١
چرا همیشه همه چیز را آماده می خواهیم؟

دوستت دارم های ناگفته

٩٥/٠٩/١٥
اندر حکایت آموزش مسائل جنسی به کودکان

بچه از کجا میاد؟

٩٥/٠٩/١٦
ترسیده ام انگار

دلم مى خواهد همه چيز را بسوزانم!

٩٥/٠٩/١٣
باید بشوی همان آدم سابق

آفرینش برای خوب بودن

٩٥/٠٩/١٤