گیرم که کارشناسی هم گرفتی بعدش چه می‌شود
یادداشت انتقادی

گیرم که کارشناسی هم گرفتی بعدش چه می‌شود

نویسنده : زهرا خنداندل

محفلی مهمان بودیم که می‌خواستند دخترشان را به زور شوهر دهند. وضعیت مالی خانواده هم توپ و یک جورهایی می‌شود گفت بترکان بود. دخترشان که از دوستان من بود، دست به دامان ما شد که جان هرکسی دوست داری، نگذار ما را شوهر بدهند. گفتم: پسره موردی دارد؟ گفت: نه؛ خیلی هم خوشتیپ و پولدار است و اهل خدا و پیغمبر و خیلی مودب و خوش اخلاق، یک جورهایی همان شاهزاده سوار بر پرادو سفید آرزوهای خیلی‌ها! گفتم: خوب مشکلت چیست، نکند دیوانه شدی؟

گفت: نه! خانواده‌اش می‌گویند دختر نباید درس بخواند! بیا با پدرم صحبت کن تو را خیلی قبول دارد. خواسته دختر را به گوش پدر رساندیم، ایشان هم با نگاهی عاقل اندر سفیه گفت، خوب آمد و درسش را هم خواند. نهایتش می‌شود مثل خود شما، دیگر باید برود گوشه خانه بنشیند و غذا بپزد و شوهرداری کند! اگر مشکلش مدرک است خودم یک خوبش را برایش می‌خرم!

یک لحظه به فکر فرو رفتم، دیدم واقعا بنده خدا راست می‌گوید، مگر مدرک کارشناسی به چه درد می‌خورد؟ یادد

برای همین گفتم که فرشته جان به خواستگارت جواب مثبت بده، حق کاملا با پدرت است!

حرف‌های پدر فرشته بدجوری من را به فکر فرو برد. واقعا برای کسی که دوره کارشناسی را به پایان می‌برد چه اتفاقی می‌افتد. آیا جذب بازار کار می‌شود؟ آن هم با این ازدحام رشته‌های دانشگاهی که اصلا برایش بازار کاری وجود ندارد.

به طور مثال اکثر کسانی که مهندسی کامپیوتر می‌خوانند، بعدش کافی نت می‌زنند ترجیحا نزدیک همان محل درس‌شان.

بچه‌هایی که ریاضی و مهندسی می‌خوانند بیشترشان نویسنده و شاعر می‌شوند!

تجربی‌ها هم که آنقدر می‌خوانند تا پزشک شوند اگر بشوند و ادامه بدهند نان‌شان توی روغن است اما اکثرشان رشته‌هایی قبول می‌شوند که نه علاقه‌شان است و نه بازار کار چندان احتیاجی به آن‌ها دارد.

علوم انسانی هم که مدام درحال نو شدن و نظریات جدید است و دانشجویان ما هنوز اندر خم مارکسیم و نظریات هگل گیر کرده‌اند!

تازه بگذریم از این‌که بعضی از دانشگاه‌ها آن‌قدر کتاب‌های ابتدایی و سطح پایینی را ارائه می‌دهند و یا به اندازه‌ای توانمند نیستند که دانشجو را به خوبی آموزش دهند که بعد از چهار، پنج سال تحصیل شاهد فارغ التحصیلانی هستیم که انگار با رشته تحصیلی خودشان بیگانه‌اند. و با این شیوه تحصیلی و در واقع بی‌سوادی دانشجو، کار هم در رشته تخصصی خودش عمرا برایش گیر بیاید!

البته بگذریم از استثناها که چه قبول داشته باشیم و چه قبول نداشته باشیم، بند «پ»ای هم این وسط هست که از قوانین نا نوشته بازار کار است و این گونه عمل می‌کند که طرف با مدرک لواشک سازی دهکوره دله سفلا با معدل 5.5 می‌رود به محل کار  و می‌گوید فلانی هستم، سفارش شده آقای بهمانی. اصلا میز مدیریتش را برایش کنار گذاشته‌اند.

حال بیایید یک لحظه  فکر کنیم یک آقا پسر شاخ شمشاد وارد دانشگاه می‌شود، 4 سال باید تحصیل کند، 2 سال خدمت مقدس سربازی، تا 2-3 سال هم دنبال یک کاری بگردد که بتواند زندگی مشترک راه بیاندازد و سر و سامانی به وضعیت خودش بدهد، تقریبا رسیده است به 30 سالگی و ده سال دیگر تا پایان جوانی‌اش بیشتر نمانده است، تازه اگر قصد ادامه تحصیل نداشته باشد.

جالب است بدانید که طبق اعلام مرکز آمار ایران، میانگین نرخ بیکاری جوانان در تابستان 93، برای جوانان 15تا 24 ساله 22.9 درصد بود که این نرخ برای مردان 19.1 و زنان 43.6 درصد است. یک ضرب المثل قدیمی هست که می‌گوید خشت اول چون نهد معمار کج تا ثریا می‌رود دیوار کج!

برچسب ها
درباره نویسنده
نظرات کاربران
کد امنیتی
m-nik110
m-nik110
٩٣/٠٨/٢٢
٠
٠
چی بگم والا آدم باید سکوت کنه کلن!همه چیز شده بند پ از سر همان قبولی دانشگاهش بگیرین تا میز مدیریتش!
z_khandandel
z_khandandel
٩٣/٠٨/٢٣
٠
٠
دل پری دارین ها...
فاطمه خانووم
فاطمه خانووم
٩٣/٠٨/٢٢
٠
٠
بله متاسفانه....
z_khandandel
z_khandandel
٩٣/٠٨/٢٣
٠
٠
ممنون که مطلب رو خوندین...
فاطمه خانووم
فاطمه خانووم
٩٣/٠٨/٢٣
٠
٠
قربونت :)))
2nyadideh
2nyadideh
٩٣/٠٨/٢٢
٥
٠
آخ گفتی :/ اهل دانشگاهم ، قبله‌ام استاد است ، جانمازم نمره / خوب می‌فهمم سهم آینده من بی‌كاریست / من نمی‌دانم كه چرا می‌گویند مرد تاجر خوب است و مهندس بی‌كار / وچرا در وسط سفره ما مدرك نیست / كار ما نیست شناسایی هردمبیلی / كار ما نیست جواب غلطی تحمیلی / كار ما شاید این است كه مدرك در دست / فرم بی‌گاری هر شركت بی‌پیكر را پر بكنیم.....اصن داغمو تازه کردی رفت...هیـــــــــــــع روزگار...
shiezadeh
shiezadeh
٩٣/٠٨/٢٢
٠
٠
:)
z_khandandel
z_khandandel
٩٣/٠٨/٢٣
٠
٠
خخخخخخخخخ....
mojtaba_a
mojtaba_a
٩٣/٠٨/٢٢
٣
٠
من با یک بخشایی از حرفتون موافقم و با یه جاهاییش نیستم !! کلا این که یک فرد تحصیلات آکادمیک داشته باشه (البته نه از دانشگاه آزاد واحد چلغوزآباد رشته تربیت بدنی گرایش شنا با ویلچر) باعث افزایش سطح فرهنگ اجتماع و درک بیشتر می شه (البته حرفم به این منظور نیست که اگر کسی تحصیلات آکادمیک نداشته باشه بی فرهنگه !!) اما از طرف دیگه،این همه دانشگاه و این همه رشته های نه چندان کاربردی وجودشون کاملا مضر هست ! در کلانشهرها مثل مشهد باید یک دانشگاه دولتی و یک دانشگاه آزاد باشد، و دلیلی برای وجود این همه دانشگاه غیرانتفاعی نیست ! کمبودن دانشگاه باعث می شه اونایی که واقعا درسخونن برن مدرک بگیرن ، اونایی هم که فقط مدرک بدون درس می خوان یا برن خونه بخت یا برن سرکار !!
saiideh70
saiideh70
٩٣/٠٨/٢٢
١
٠
احسنت حرف دل منو زدید:)
z_khandandel
z_khandandel
٩٣/٠٨/٢٣
٠
٠
موافقم...
r_yazdani
r_yazdani
٩٣/٠٨/٢٤
٢
٠
آخ خدا خیرتون بده. داشتم ناراحت میشدم از اینکه چرا باید برا مدرک درس بخونیم، یا حتی خانوما حتما برا سرکار رفتن! یکم به معنی (دانشجو) بودن فک کنیم
m_mehravard
m_mehravard
٩٣/٠٨/٢٢
٠
٠
این سرنوشت من نیست! نیست! نیست! نیست...
z_khandandel
z_khandandel
٩٣/٠٨/٢٣
٠
٠
انشاالله...
دلنیا
دلنیا
٩٣/٠٨/٢٢
٠
٠
))))))))))))))).............
اشکمهر آتشروان
اشکمهر آتشروان
٩٣/٠٨/٢٢
٢
٤
با کسب اجازه از اون دو درصد دختر خانم های عزیز که به رشته شون علاقه دارند و از رفتن به دانشگاه هدف علمی رو دنبال می کنند می خواهیم یه کمی با 98 درصد بقیه خانم ها شوخی کنیم. صد البته که همه شما جزء اون دو درصد هستید !!!!//// در رشته های مهندسی: خب از اونجا که ما عادت داریم همیشه از اون ور بوم بیفتیم و تو همه چیز افراط کنیم از عبارت " تساوی حقوق زن و مرد " اینو فهمیدیم که دخترها باید بروند رشته نفت و معدن و مکانیک و کشاورزی بخوانند و چون قاعدتا دخترها نمی توانند بروند سر دکل وسط بیابون حفاری کنند یا توی معدن وسط کویر لوت کار کنند یا اینکه آچار فرانسه دستشون بگیرند و موتور طراحی کنند یا زمین رو بیل بزنند پس مجبورند همه تلاششون رو توی دوران تحصیل انجام بدهند و به صورت نیمرخ وارد کلاس بشوند ونیمرخ سرکلاس بشینن و نیمرخ برای پسرهای کلاس طاقچه بالا بذارن تا بالاخره یکی پیدا بشه و به بهونه گرفتن جزوه ازشون خواستگاری کنه و به این ترتیب به هدفشون از اومدن به دانشگاه برسن (بابا بحران شوهره شوخی نیست الان ما تو صنعت انداختن ترشی لیته به خود کفایی رسیدیم.)//// در رشته های پزشکی: شما هفت سال درس میخوانی و در کلاس های تشریح بدن انسان شرکت میکنی و هی خون و خونریزی می بینی تازه میشوی دکترعمومی و با اعتماد به نفس کامل میروی یک عدد پشه کش آبی میخری و با اون پشه های داخل مطبت رو میکشی و همه این کارها رو میکنی فقط به این خاطر که بهت بگن خانم دکتر. البته در مواردی هم می توانید آمپول زن بشید وانتقامتون رو از همه بگیرید.//// در رشته های انسانی: این دسته از دخترها که خیلی مظلوم هستند چون کلا توی هر قرن دو تا فیلسوف ظهور میکنه که از بد روزگار همیشه مرد هستند و اینجا هم که علوم انسانی از بیخ و بن سرش گرده و همه می خوان دکتر مهندس بشن و فقط می توانند تاریخ و جغرافیا بخوانند و نقشه کامل استان های ایران رو رنگ آمیزی کنند و کتاب خاطرات فرح رو بخونند و یا معلم دینی مدارس دخترونه بشوند و با یک معلم دینی مدارس پسرونه ازدواج کنند و تا آخرعمر خوشبخت بشن. /// در رشته های زبان خارجه: رشته مورد علاقه اکثر دخترها میدونید چرا؟ ساده ست چون با داشتن مدرک آن به راحتی منشی میشوند و صاحب آسان ترین و مفرح ترین شغل دنیا میشوند. قسمت سخت کارشان هم این است که هر روز باید یک کیلو مواد آرایشی روی صورتشان بپاشند و به طور متوسط چهار پنج ساعت با دوستانشان تلفنی صحبت کن
saiideh70
saiideh70
٩٣/٠٨/٢٢
٠
٠
موافق نیستم عادلانه نیست!
اشکمهر آتشروان
اشکمهر آتشروان
٩٣/٠٨/٢٣
٠
٠
پس شما جزو 2 درصدین
فاطمه خانووم
فاطمه خانووم
٩٣/٠٨/٢٣
٠
٠
من موافقم شدید.رشته من همیشه خدا بازار کار داره ولی من علاقه نداشتم بنابر این وقت و پولمو تو دانشگاه حروم نکردم.
z_khandandel
z_khandandel
٩٣/٠٨/٢٣
٠
٠
ها!!!!!!!
هاچ
هاچ
٩٣/٠٨/٢٣
٠
٠
:( ...
r_yazdani
r_yazdani
٩٣/٠٨/٢٤
٠
٠
اینکه خانوکما میرن سراغ نفت و گاز و معدن و اینا اشکالش اینجاس که براشون روشن نشده تهش میخوان چیکار کنن. شمام لطفا آمار دو درصدتون رو تغییر بدید و نیمه پر رو ببینید
ali_sh
ali_sh
٩٣/٠٨/٢٢
٠
٠
چب بگم والا
kamran_shamshiri
kamran_shamshiri
٩٣/٠٨/٢٣
٧
٠
یک نکته خیلی مهم رو فراموش کردید که با تمامِ احترامی که برای این متنِ زیبای شما قائلم؛ لازم میدونم بگم: تمامِ این اشکالات و بیکاری های بعد از فارغ التحصیلی و بی انگیزگی ها فقط و فقط وقتی بوجود میان که : 1. در زمانِ و اوقاتِ حساسِ انتخابِ رشته مشاوران خوبی کنارمون نداریم و اغلب یا روی چشم و همچشمی و یا پز و افه فامیلی و یا اسم و عنوانِ غلط اندازِ اون رشتهف انتخاب میکنیم. 2. بر فرض وجود مشاورانی خوب و دلسوز هم شناخت کافی روی رشته نداریم. 3. و تازه در بدترین حالت ممکن و انتخابی از روی اجبار، زمان دانشجویی هم سعی نمیکنیم با اون رشته ارتباط برقرار کنیم. و شاید دلایل بیشتری که الان به ذهن من نرسیدند... من خودم به شخصه از این قضیه بشدت آسیب دیدم. سال1376 بلافاصله بغئ از دیپلم ریاضی نظام قدیم وارد رشته فیزیک کاربردی گرایش هسته ای شدم بخاطر احساس غروری که به پدر و مادرم میداد! نه میشناختمش و نه علاقه داشتم و بشدت هم از فیزیک وحشت داشتم. خب نتیجه اش؟ نتیجه اش این شد که از زمان اتمامش تا امروز حتی 1000 تومن ازش درامد نداشتم و ذره ای به کمکم نیومد و اگر میخواستم به امید اون باشم کلاهم پسِ معرکه بود./// اما ... اما 8 سال بعد از ازدواجم و در سن 32 سالگی برگشتم به علاقه ذاتی و شخصیم یعنی سینما. کاردانی رو با معدل 19:18 صدم تموم کردم و الان هم کارشناسی هستم. از همون سالهای خروجِ از فیزیک تا امروز 8 فیلم کوتاه ساختم و دهها فریم عکس گرفتم و چندین جشنواره داخلی و خارجیِ فیلم و عکس حضور داشتم و تعدادی هم لوح و تندیس و جایزه. دقیقا همین رشته ای که در ابتدا؛ هم همسرم و هم خانواده ام بشدت مخالف بودند و می گفتند محاله بتونی ازش پول در بیاری... و حالا براحتی دارم ازش پول در میارم . نه که پولدار شده باشم چون هدفم پول نبوده، ولی زندگیم رو میچرخونه.... کل عرضم اینه : اگر عاشقِ رشته تون باشید یقین داشته باشید از زمین و آسمون براتون می باره... این خاصیت عشقه... خواهش میکنم حرفِ منِ پیرمرد رو بپذیرید و باور داشته باشید که عشق به رشته تحصیلی ( و اصولا عشق به هر چیزی) به شما انرژی مضاعفی میده برای مبارزه با سختی های راه. برای مبارزه با لحظات ناامیدی. برای موفقیت. حرفِ من تمام!
فاطمه خانووم
فاطمه خانووم
٩٣/٠٨/٢٣
٠
٠
همییین همیییین میخواستم بدونم شما درامدتون از نویسندگیه.سخت نیست؟چرخ روزگار میچرخه؟
z_khandandel
z_khandandel
٩٣/٠٨/٢٣
٠
٠
من کاملا با نظر شما موافقم ... تحلیل خیلی خوبی بود...
kamran_shamshiri
kamran_shamshiri
٩٣/٠٨/٢٣
٠
٠
خیلی سخته... نمیشه بگم می چرخه و راضی ام.... اما خب چاره ای نیست. انتخابی داشتم از سرِ عشق و علاقه، و تاوان و بهاش رو باید بدم تا به موفقیت برسم.
فاطمه خانووم
فاطمه خانووم
٩٣/٠٨/٢٣
٠
٠
متاسفانه به هنر خیلی بها نمیدن . اماااا براتون آرزوی موفقیت میکنم.
z_khandandel
z_khandandel
٩٣/٠٨/٢٣
١
٠
:((((.....
علیرضا
علیرضا
٩٣/٠٨/٢٣
٤
٠
خب به نظر من این که فلان مدرک رو بگیریم و بعد بیکار باشیم یا کار پیدا کنیم، رابطه مستقیم با میزان توانایی های و علاقه اون شخص به کار کردن داره، اصولا درس خوندن با کارکردن یک معقوله جداست. یکی درس میخونه برای کلاسش و این که حرف نباشه پشت سرش یا هرچی؛ یکی هم درس میخونه تا یک چیزی یاد بگیره. الان نظر شخصی من اینه که خیلی از دانشکده و دانشگاه های آزاد و غیر انتفائی و حتی دولتی ما بیشتر با دانشجویی که صرفا برای گرفتن مدرک امدن سر و کله میزنند. خب مطمئنا فردا که این افراد فارغ التحصیل بشند هر کاری رو هم قبول نمی کنند و دوست دارند کارشون اونی باشه که خودشون میخوان و خب معلومه که خیلی کم پیش میاد شرایط واقعا با چیزی که آدم میخواد یکی باشه. اما در کل اگر کسی دنبال کار باشه، کار واقعا هست! فقط باید سختی کار رو هم قبول کنه!
هاچ
هاچ
٩٣/٠٨/٢٣
٠
٠
دقیقا اکثرا شده فقط جهت مدرک دادن... دانشگاه ها اونقدر به فکر نیستن که به دانشجو چیزی یاد بدن واسه کار. خب نتیجشم این میشه که دانشجو ها فقط میرن سرشونو می کنن تو کتاب تا هی حفظ کنن نمره بگیرن مدرک بگیرن قاب کنن بزنن دیوار...یا مثلا با درسای الکی وقت دانشجو رو میگیرن! حالا من از رشته های دیگه خبر ندارم ولی مکانیک باید کلی چرت و پرت بخونه که به هیچ دردی نمی خوره
ali_sh
ali_sh
٩٣/٠٨/٢٣
٠
٠
دقیقا حرف منم همینه//کار همیشه هست بشرطاینکه دنبالش باشی
r_yazdani
r_yazdani
٩٣/٠٨/٢٤
٠
٠
صحبتتون کاملا بجاس. نمیدونم چرا عادت کردیم لیست استخدامیا رو هر روز چک کنیم! یکم خلاقیت و پیگیری برای کار داشتن لازمه.همیشه کار بوده و هست
آذر صدارت
آذر صدارت
٩٣/٠٨/٢٣
١
٠
هیشکی از آینده خبر نداره. همه‌ی اونایی که با ازدواج تو سن پایین، دلیلی برا ادامه تحصبل نمی بینن، ممکنه یهو ده سال بعد شرایطی رو تجربه کنن که نیاز باشه برن سرِ کار و دستشون تو جیب خودشون باشه. اونجاست که یک حداقلی از تحصیلات دانشگاهی، اهمیت پیدا می‌کنه. البته که این خانم ظاهرن جزو اون دسته ایه که در هر شرایطی و تا آخر عمر از طرف خانواده‌ش حمایت مالی میشه ولی کلا نباید صرفا با در نظر گرفتنِ شرایطِ حال، تصمیم گرفت!
judy_abbott
judy_abbott
٩٣/٠٨/٢٣
٠
٠
میگم ک حالا بیزحمت اجازه بدین ما کنکورمونو بدیم بعد از این حرفای ناامید کننده بزنیم!.....من ک قراره برم دکترا بگیرم برم منچستر آنالیزور تیم بشم!!
باران
باران
٩٣/٠٨/٢٣
١
١
خوب که نگاه کنی میبینی این جوونایی که بار و بندیلشونو برمیدارن و میرن کشور دیگه نه بی غیرتن نه بی تعصب بلکه فقط واقع بین ان وقتی نگا میکنن میبینن تو یه کشور دیگه بدون کنکور درس میخونن بدون وحشت از بیکاری و یه لشکر فارغ التحصیل بیکار کار میکنن و مایه افتخار خونواده هاشون هم هستن :((((
شاهدخت
شاهدخت
٩٣/٠٨/٢٤
٠
٠
:(( :) مرسی قشنگ بود :)
z_khandandel
z_khandandel
٩٣/٠٨/٢٤
٠
٠
خواهش می کنم گلم...
maede
maede
٩٣/٠٨/٢٤
٠
٠
با تشکر از این که کامنتایی که من دیشب گذاشتم کلن ثبت نشدن!!! :| یادم رفت اینجا چی گفتم ولی یه چیزی تو همین مایه ها گفته بودم که به نظرمن بستگی به هدف فرد و رشته ای که انتخاب میکنه داره!مثلن اونی که علاقه داشته باشه بیشتر از این کتابای دانشگاه میری دنبال رشته اش و اطلاعات کاربردی تر و بیشتر!حالا هر دانشگاهی که میخواد باشه.وقتی رشته ات بازار کار نداشته باشه و فقط واسه مدرک بری دانشگاه و اصلن واست فرقی نکنه چی یادمیگیری قطعن بعد لیسانس اتفاقی نمیفته!ولی اگه یه رشته خوب و کاربردی بخونی ممکنه همون لیسانسشم واست فایده داشته باشه.من خودم به شخصه دلم میخواد بعد از اینکه لیسانسمو گرفتم کار تو مهدکودک رو تجربه کنم و رشته مشاوره رو ادامه بدم چون خیلی علاقه دارم. "خوب آمد و درسش را هم خواند. نهایتش می‌شود مثل خود شما، دیگر باید برود گوشه خانه بنشیند و غذا بپزد و شوهرداری کند!"خدا رحم کنه! :| این چه دیدگاهیه! :|
r_yazdani
r_yazdani
٩٣/٠٨/٢٤
٠
٠
فک نکنید حرفام شعاره، ولی واقعا خانوما شوهرداری بده؟؟؟یا خیلی آسونه؟؟؟ تربیت انسان سخت ترین شغل دنیاس! بعدشم لطفا لطفا و لطفا بیشتر از مدرک به درس فک کنید
نگارا
نگارا
٩٣/٠٨/٢٤
٠
٠
این چه حرفیه معلومه کسی که قصدش مدرک گرفتن فقط باشه شاااید شاااید به جایی نرسه!!اما خب یه آدم با دیپلم میتونه به کجا برسه؟با کارشناسی یه امیدی هست که به یه جا رسید یه شغلی هرچند غیر مرتبط پیدا کرد اما با دیپلم مگه کاسب و شغل آزاد بشه آدم که واسه همون شغلم مسلما یه کاسب دانشگاه رفته میتونه خیلی موفق تر باشه...
نگارا
نگارا
٩٣/٠٨/٢٤
٠
٠
من خودم درس خوندن و رشتم اول به خاطر علاقم به درس می خونم نه به خاطر مدرک وش غل هم خب آدم وقتی رشتشو دوس داره کار کردن تو اون رشته رو هم دوس داره......
سلیمان حسنی
سلیمان حسنی
٩٣/٠٨/٢٤
٠
٠
سلام:تازه همه چیز شروع میشه.باید ادامه داد تا جائی که ممکن باشدوایضا توانائی.متشکرم
kamran_shamshiri
kamran_shamshiri
٩٣/٠٨/٢٥
٠
٠
باور کنید صادقانه میگم، زمانیکه از جیب پدرم سال76 فیزیک کاربردی شهرضا میخوندم قدرشناس نبودم و فقط هدفم مدرک بود و روسفید کردن خانواده ام... اما این سالها بعد از 10 سال زندگی مشترک و داشتن یک پسرِ شاخِ شمشادِ حدودا 4 ساله، از هر ثانیه سرکلاس بودن بیشترین استفاده رو میکنم.... /// کاش زودتر به این بینش میرسیدم.... کاش.
kamran_shamshiri
kamran_shamshiri
٩٣/٠٨/٢٥
٠
٠
اصلاحیه: خط اول: قدرنشناس بودم. ( اشتباها "نبودم" تایپ کردم) ببخشید.
kamran_shamshiri
kamran_shamshiri
٩٣/٠٨/٢٥
٠
٠
ای باب از دست این حواسِ پرتم چکار کنم من! درست نوشته بودم والا! اصلاحیه رو باطل کنید! یا هردو کامنت رو تایید کنید لطفا. مرسی!
پربازدیدتریـــن ها
یک پارچ آب سرد!

شرط ثبت نام

٩٥/٠٩/٠٩
شعری سروده خودم

ترافیک خیال

٩٥/٠٩/٠٧
میانه رو و دانا

امر به معروف و نهی از منکر وظیفه کیست؟

٩٥/٠٩/١٠
شعری سروده خودم

حیف که روی من این جا به تو هم باز نبود

٩٥/٠٩/١١
گپ و گفتی کوتاه با دانشجویانی که در کنار تحصیل کار هم می کنند

کار کن، دانش بجو!

٩٥/٠٩/٠٧
طنز

نامه ای منصفانه به استاد

٩٥/٠٩/١١
شعری سروده خودم

شاید دلیل خلقتت آغوش باشد!

٩٥/٠٩/١٣
برای پدر مهربانم

خورشید ِ گل فروش

٩٥/٠٩/٠٩
اگر ریزعلی می بود، شاید داستان طور دیگری رقم می خورد

جای دهقان فداکار خالی بود

٩٥/٠٩/١٠
یکی این را به زندگی حالی کند

برزخ

٩٥/٠٩/٠٧
چه کاریست؟

فهم

٩٥/٠٩/٠٨
بیا همت کن رفیق

با دود و غبار هم مدارا ؟!

٩٥/٠٩/١١
وقتی در 24 ساعت یک ملت عزادار می شود...

تراژیک ترین دو روز

٩٥/٠٩/٠٨
لعنت به هرچه یاد تو را زنده می‌کند

تقویم های بی عدد / شعر

٩٥/٠٩/١٠
وقتی آقا جان، خانوم جان، بابا و مامان با هم پرکشیدند

بلیط رفت و بی برگشت!

٩٥/٠٩/٠٩
امان از این همه ناهماهنگی

یک نفر با من هماهنگ شود

٩٥/٠٩/١٣
بارانی که نمی بارد

این هوا خفه مان می کند

٩٥/٠٩/٠٧
ترسیده ام انگار

دلم مى خواهد همه چيز را بسوزانم!

٩٥/٠٩/١٣
قسمت اول: فراخوان

جایزه ادبی در قرون پیشین

٩٥/٠٩/٠٨
گفت: «من به دنیا اومدم پیاده بیام تا حرم آقا»

مشغول می زدم

٩٥/٠٩/١٠