سربازی؛ بیگاری با چاشنی مرد شدن

سربازی؛ بیگاری با چاشنی مرد شدن

نویسنده : مجتبی آستانه

اجباری، سربازی، خدمت و ... کلماتی هستند که همیشه برای پسرها در هر سنی (از دوران دبستان گرفته تا دوران دانشجویی) دغدغه ذهنی ایجاد می‌کند. این‌که بعد از اتمام تحصیلات‌شان به جای پیدا کردن شغل و درآمد مناسب و هدف‌گذاری برای زندگی آینده و ازدواج، باید دوسال از بهترین دوران عمرشان را صرف بیگاری‌ای کنند که در پاسخ به دلیل هدر رفت عمرشان فقط یک جواب می‌شنوند: برو خدمت تا مرد شوی!

درست است که خدمت سربازی مزایایی از قبیل آموزش مسائل نظامی برای روز مبادا، افزایش نظم و انظباط، استقلال در انجام امور خود و ... دارد، اما هزینه کردن دو سال از دوران جوانی برای چنین آموزه‌هایی برای پسرها، بسیار گران تمام می‌شود در حالی که می‌توان زمان سربازی را (همانند بسیاری از کشورها) به حداکثر نه ماه، کاهش داد. در واقع دلیل اصلی دوساله بودن خدمت سربازی چیزی جز بیگاری کشیدن از جوانان نیست، چرا که دولت در مکان‌هایی که باید نیرو استخدام کند و به آن‌ها حقوق بدهد از سربازهای خدمت وظیفه استفاده می‌کند.

دکتر قاسم عباسی صبور، عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی و در مصاحبه‌ای با (قدس آنلاین)می‌گوید: سربازی در ایران باید وجود داشته باشد، چون هیچ نوع بودجه و قانون بالا‌دستی برای تأمین نیروهای مورد نیاز پادگان‌ها و مراکز نظامی و انتظامی کشور نداریم و با حذف این خدمت اجباری باید بسیاری از خدمات و فعالیت‌های سربازخانه‌ها تعطیل شوند. پس با این وجود، با توجه به این‌که تا پانزده سال آینده جمعیت جوان کشور کاهش می‌یابد، مدت زمان خدمت سربازی از دو به سه یا چهارسال افزایش یابد تا باز هم دولت نیازی به استخدام نیرو نداشته باشد.

به نظر من سربازی با اصول اسلامی نیز ناسازگار است. در اسلام حتی زمانی که به مملکت اسلامی حمله می‌شود در ابتداي امر، جهاد به صورت واجب کفایی واجب می‌شود و بر همه واجب نیست یعنی در صورتی که کشور تحت هجوم باشد نیز نمی‌توان در ابتدا همه را به جنگ برد. حال چگونه است که در کشور جمهوری اسلامی ما در شرایطی که هیچ جنگی هم نیست جوانان را مجبور می‌کنند که قریب به دو سال از بهترین زمان عمر خود را در اختیار خود نباشند. باید سربازی اختیاری می‌شد و در عوض در آمدی که ارزش جان فرد را دارد برای این شغل در نظر می‌گرفتند تا جوانان داوطلبانه به خدمت ارتش در آیند.

 

نکته تبعیض آمیز!

برای وظیفه سربازی در مورد پسران، هیچ معادلی برای دختران وجود ندارد! یعنی دختران هم می‌بایست وظیفه‌ای معادل برای خدمت به کشور در طی دو سال داشته باشند ولی از لحاظ قانونی یک دختر هیچ بدهی به کشورش ندارد و آزاد است! این یکی از بزرگترین شکاف‌ها در رابطه با نابرابری مرد و زن است و باید در اولویت قرار بگیرد ولی ... هیچ!

در یک کلام ، سربازیِ اجباری، برده داری مدرن است .

 

برچسب ها
نظرات کاربران
کد امنیتی
دلنیا
دلنیا
٩٣/٠٨/٢٨
٢
٣
سربازی دختران یکی دوسال نیست بلکه یک عمرررررررررررررر دقیقا اززمانی که بدنیا میان تالحظه مرگ سربازن اینوجدی میگم حالاهرکس به نحوی محدودیت هایی که مادختراداریمممممممممممم غیرقابل تحمل واسه شماپسراااااااا
zahra.bkht
zahra.bkht
٩٣/٠٨/٢٨
٠
٠
نظرمنم همینه... واقعا ما محدودیت هایی داریم که شما پسر ها بویی ازش نبردید
kamran_shamshiri
kamran_shamshiri
٩٣/٠٨/٢٨
٠
٠
پاسخِ زیبایی دادید...
kamran_shamshiri
kamran_shamshiri
٩٣/٠٨/٢٨
٠
٠
منظورم اون "حاضر جوابی" نبود ها! یعنی اینکه با پاسخ شما موافقم و پاسخِ صحیحی به سوالِ ذهنِ ایشون دادید.
دلنیا
دلنیا
٩٣/٠٨/٢٨
١
٠
من فقط حرف دل بیشتردخترارو گفتم همینننننننننن امیدوارم سرزمینی مثل ایران واسه دختراارزش بیشتری قائل بشه ....
mojtaba_a
mojtaba_a
٩٣/٠٨/٢٨
١
٠
امروزه که من هیچ محدودیتی برای خانم ها نمی بینم ! هرچی شغل که مردونه هست رو خانم ها هم توش وارد شدن ، ماشالله فعالیت های اجتماعی خانم ها که از ما آقایون بیشتره ، موندم که چرا خانم ها این همه حرف از محدودیت می زنن ؟؟؟؟؟؟؟؟
سید علی
سید علی
٩٣/٠٨/٢٩
٢
٠
اون کار های روزانه فرق داره.اقایون باید هی پول در بیارن،جوش و موش مال و .. رو بزنن و کار هایی مثه درست کردن شونصدتا چیز رو انجام بدن و خیلی چیز های دیگه این دیل خوبی نیست.خانوم ها با وجود این کارهاشون میتونن به کار های دیگشون برسن ولی تو سربازی نه.
دلنیا
دلنیا
٩٣/٠٨/٣٠
٠
٠
من دختری هستم که هیچ محدودیتی ندارم ازهیچ نظرییییییییییییییییییی پس ازنظرشما بایدیک زندگی آرومی داشته باشم ولی درصورتی که اینطوری نیست تنها چیزی که باعث محدودیت من میشه نگاهایییییییییییی بعضی افراد امیدوارم منظورمو کامل بیان کرده باشممممممممممم
ayshem_sh
ayshem_sh
٩٣/٠٨/٢٨
٢
٠
برده داری مدرن !!! این بیگاری رو خوب اومدی دادا
mojtaba_a
mojtaba_a
٩٣/٠٨/٢٨
٠
٠
قربون شما :)
zahra.bkht
zahra.bkht
٩٣/٠٨/٢٨
٠
٠
ممنون... فکر کنم فقط واسه مطرح کردن تیکه آخرش اینهمه صحبت کردید!!!
mojtaba_a
mojtaba_a
٩٣/٠٨/٢٨
٠
٠
نه به جان خودم ! درد من اصلا این سربازی نرفتن خانما نیست !! درد من بیگاری ای که از ما می کشن ! لطفا به عنوان بیشتر دقت کنید
kamran_shamshiri
kamran_shamshiri
٩٣/٠٨/٢٨
٢
١
بهرحال هر سرزمین و اجتماعی یک قوانینی دارن که باید پذیرفت و به اونها عمل کرد... حرف بسیاره اما اینجا جای مطرح کردنش نیست آقا مجتبی. موفق باشی ایشالا. سعی کن در ساعتهایی که مالِ خودت هستی جبران اون ساعتهای اجباری رو بکنی. و به کارها و علاقمندی هات بپردازی.
mojtaba_a
mojtaba_a
٩٣/٠٨/٢٨
٠
٠
درسته که هر سرزمینی یه قوانینی داره ، ولی می شه با قوانین اشتباه مخالفت کرد ... . خیلی ممنون
mojtaba_a
mojtaba_a
٩٣/٠٨/٢٨
٠
٠
درسته که هر سرزمینی یه قوانینی داره ، ولی می شه با قوانین اشتباه مخالفت کرد ... . خیلی ممنون
سید علی
سید علی
٩٣/٠٨/٢٩
٢
٠
ما در کشورمون توی مدارس قانون مو کوتاه داریم و اصلا به مرتبی کار ندارن فقط میگن کوتاه.الان این قانون ابکی چیه؟؟چه سودی داره؟؟همه کشور های پیشرفته دنیا فاقد همچین قانونی هستن ولی ما داریم.میگیم دلیلش چیه میگن حواستون پرت نشه!!اخی بمیرم الان اینقد حواس ما جمع شد که الان از همه تو تکنولوژی عقب تریم.خب این کارا چیه؟؟یعنی نباید اعتراض کرد؟؟عه!!واقعا متاسفم که خیلی خیلی خیلی از قوانین کشورمون ابکیه و هیچ فکری روش نشده و نمیشه و کسی هم حق اعتراض نداره و این مدل جامعه اسلامی نیست
kamran_shamshiri
kamran_shamshiri
٩٣/٠٨/٣٠
٠
٠
آرامش آرامش آرامش.. خدا حواسش هست... .
بهمن بهمنی
بهمن بهمنی
٩٣/٠٨/٢٨
٠
٠
:) یاد یه جک افتادم ! اگه ما دو سالمون تو سربازی به فنا می ره ! بهتره از اینی که :) ........ :)
شاهدخت
شاهدخت
٩٣/٠٨/٢٨
٠
٠
خوب حالا چون آقایون میرن برده میشن خانمام باس برن ؟ :|
m-nik110
m-nik110
٩٣/٠٨/٢٨
٠
٠
معلومه که یک دختر نباید بره سربازی یا امثالهم همینجوریش هم جامعه اسلامی ما که خداراهزار مرتبه شکر از خیلی از جوامع اسلامی یا غیر اسلامی دیگه بهتره حقوقی که توی اسلام برای زن مطرح شده را کاملن به اجرا در نمیاره و آره اینکه اینهمه میگن در حق زن ظلم شده در همین کشوراسلامی خودمونم حقوقی که اسلام برای زن عنوان کرده را از پسش تا الان کاملن برنیامده با اینکه در مقایسه با کشورهای دیگه خیلی خیلی بهتره.. و البته شما خیلی یکطرفه به موضوع دارید نگاه میکنید یک خانم خیلی وظایف مهمتر و سختری اعمال میکنه در برابر کشورش و خانوادش که به چشم خیلی ها نمیاد و فقط کار فیزیکی را ملاک میدانند!یک نمونه اش تربیت فرزندی که چه از نظر انسانی چه از نظر اسلامی حداقلهای اجتماعی رعایت کنه چه بسا خیلی بیشتر از حداقل یک نمونه دیگرش منسجم کردن خانواده ستون خانه زن است یک لحظه فکر کنید خانواده هایی که هیچ اساس و استحکامی ندارند به کشورهای غربی و فساد جنسیشون که شده بزرگترین دغدغه دولتشون تا از بین ببره نگاه کنید مهمترین دلیلش نداشتن خانواده های مستحکمه..باز هم میتونم براتون نمونه مثال بزنم..
mojtaba_a
mojtaba_a
٩٣/٠٨/٢٨
٠
٠
ممنون از توضیحاتتون ، ولی کاش شما فقط به دو خط آخر متنم توجه نمی کردید ! توی اون 15 خط دیگه خیلی چیزای دیگه گفتم ! به جان خودم درد من سربازی نرفتن شما خانم ها نیست !
سید علی
سید علی
٩٣/٠٨/٢٩
١
٠
اقا کی گفت خانوما برن سربازی؟؟گفتیم ما هم نریم.عه
mojtaba_a
mojtaba_a
٩٣/٠٨/٢٩
٠
٠
دم شما گرم که منظور من رو فهمیدی !
لبخند انار
لبخند انار
٩٣/٠٨/٢٨
٠
١
بالاخره همه آقایون باید سربازی رو برن حالا به جای ناراحت بودن باید سعی کنید از این دوران حداکثر بهره را ببرید
mojtaba_a
mojtaba_a
٩٣/٠٨/٢٨
١
٠
دقیقا چطوری باید ازون دوران حداکثر بهره رو ببرم ؟؟ ازاینکه نیمه های شب تو سرما و گرما پاسداری بدم ؟؟ یا کارهای خدماتی کنم ؟؟؟ مثلا خوب جارو کردن رو تمرین کنم ؟
لبخند انار
لبخند انار
٩٣/٠٨/٢٩
١
٠
خب آدم در سربازی کلی دوست جدید پیدا می کنه با ادمهای مختلف آشنا میشه چند تا کتاب خوب هم ببرین موقعی که کاری ندارید بخونین یا این که حتی قدرت بدنی تون ببرین بالا ..........
اشکمهر آتشروان
اشکمهر آتشروان
٩٣/٠٨/٢٨
٠
٠
فقط این نکته رو بگم که سربازی برای بعضی ادمها خیلی مظره از نظر عواقب روحی و روانی.یعنی چی:پسرهای با روحیه ضعیف یا روحیات شکننده یا کلا کمی از نظر روحی مشکل داشته باشن بعد سربازی کلا یه ادم دیگه و اعصاب خورد و عصبی میشن که زود در مواقع بهرانی جنون های آنی بهشون دست میده.من خودم پرونده پزشکی از نظر روحی داشتم برای معافیت که قبول نشد و فرستادم سربازی یادمه.بگذریم که تا سه روز اول خواتب به چشمم نیومد.دوستان زیادی و حتا برادرم هم از خدمت امد دشچار این ضربات شدید روحی شدن.//پس اگه از نظر روحی امادگی ندارین نرین.
اشکمهر آتشروان
اشکمهر آتشروان
٩٣/٠٨/٢٩
١
٠
ما که دیونه بودیم دیونه تر کردنو برگشتیم!
mojtaba_a
mojtaba_a
٩٣/٠٨/٢٨
٠
٠
ممنون از همه دوستانی که نظر دادین . نوشته من 17 خط بود ، اما حدود 90 درصد دوستان (که همشون خانم هستند) به جای اینکه به اون 15 خط ابتدایی من توجه کنند به دو خط آخر توجه کردند ! 3 حالت برای این موضوع وجود داره : 1) به خاطر طولانی بودن متن ، اکثرا ترجیح دادند که دو خط اول و دو خط آخر را بخوانند و با بقیه مطلب کاری ندارند 2) چون بحث سربازی برای خانم ها به هیچ عنوان یک دغدغه نیست ، کلا روی متن زیاد دقت نداشتند و فقط نسبت به دو خط آخر که کاملا مربوط به اون هاست موضع گیری کردند 3) به خاطر تعصب ها و کل کل های دختر و پسر ، دوستان با یک دید کاملا متعصبانه به دو خط آخر ، تمامی متن را تحت الشعاع این تعصب قرار دارند و به چیزی که در این متن گفتم کاری ندارند از همه خانم ها می خوام ، مطلب من رو دوباره و منهای اون دو خط آخر بخونند و نظرشون رو بیان کنند ، لطفا به عنوان متن دقت کنید چرا که هدف من از متن رو می گه ! یعنی مشکل من این بیگاری هست نه سربازی نرفتن خانم ها باتشکر از همه . موفق باشید :)
sarah_n
sarah_n
٩٥/٠٥/٠٥
٠
٠
سلام! جمله:«از لحاظ قانونی یک دختر هیچ بدهی به کشورش ندارد و آزاد است!» به نظرم به قدری برای خانم‌ها تحریک‌آمیز بود که بقیه رو نادیده بگیرن. ( من نه پسرم و نه سنم قد می‌ده، نظرم معتبر نیست به هیچ‌وجه ولی بازم یادم نیست کسی رو که دفاع کرده باشه، هم‌نظری قسمت‌های دیگه‌م باعث می‌شه نظرا بیش‌تر به سمت اون تیک مخالفت برانگیز جلب بشه!) حرفتون درسته شاید که زنان بدهی شهروندی کم‌تری رو می‌پردازن! ولی به قدری بدهی زنانگی پس می‌دن که شنیدن قسمت اول ناراحت کننده باشه!
2nyadideh
2nyadideh
٩٣/٠٨/٢٨
١
٠
نامردیه، ولی آش کشک خالست دیگه ;)
سلیمان حسنی
سلیمان حسنی
٩٣/٠٨/٢٨
١
٠
سلام: برای همه هست دیگه.ممنون
ali_sh
ali_sh
٩٣/٠٨/٢٨
١
٠
واقعا مذخرفه/ حالا ما که معافیم :دی
Farzane_vatani
Farzane_vatani
٩٣/٠٨/٢٩
١
٠
باهاتون موافقم که سربازی وااااااقعا دو سال از زندگی عقب افتادنه و ضررش از فایده اش بیشتره. قسمت خانوما رو هم مخالفم....ممنون
سید علی
سید علی
٩٣/٠٨/٢٩
١
٠
هر چی بگی از مزخرفیش کمه.1- گفتین مسائل نظامی ، شما بذارین یه سال از سربازی بگذره بعد تست بگیرین هیچکس چیزی یادش نیست.تازه اموزش هم اان شاهدیم که مثلا عراق خیلی سریع و طی پنج شیش هفته به همه اموزش داد و ازشون استفاده کرد 2- بهترین دوران زندگی یه نفر 16 تا دیگه خیلی جوون حسابش کنیم نهایتا 40 هست!!میشه 24 سال که اگه دو سال کم کنیم تهش هیچی نمیمونه تازه با حساب 40 سال!!! 3- اون دو سال هم بین همه ی عمر از همه بهتره و ما باید بریم بدبختی بکشیم 4- فرمود : تا توانستم ندانستم چه سود/چون که دانستم توانستن نبود ینی همینجوری همه میخوان برگدن و بهتر باشن و اون دو سه سال هم تنها زمانی هست که هم یه کم فکر کامل وجود داره و هم توان پس چرا باید برم سربازی و زمانو بریزیم تو چاه؟؟ 5- در مورد اسلام هم واقعا همینطوریه تو این همه روایت گفتن که باید جوونی رو به تلاش و کار مفید گذروند نه به خم و راست شدن. 6- دختر خانم ها هم که اصن براشون مهم نیست خواهشا دلیل الکی نیارن مثلا میگن که ما تمام عمر تو سربازی هستیم که چی؟؟اون کار روزمره هست اگه اینجوری مردا هم باید کل عمرو مثه ... کار کنن و پول در بیارن و ...
mojtaba_a
mojtaba_a
٩٣/٠٨/٢٩
٠
٠
آی قـــــــــــــــــــــربون آدم چیزفهم ! مجددا دمت گرم !
r_yazdani
r_yazdani
٩٣/٠٨/٢٩
٠
٠
سلام؛ این متن دو قسمته! قسمت اول: قبول دارم سربازی یه دغدغه برا پسراست از همون کودکیشون. اما با هدر رفتن عمر دراین دوسال موافق نیستم. بعضی ها میرن سربازی مرد میشن، اما بعضیای دیگه...! میدونم که تو اوج جوونی و غرور آقایون سختشونه از کس دیگه ای دستور بگیرن، واقعاسخته.اما ولایت پذیری رو تمرین کنید. قبول کنید آموزشای نظامی لازمه یادتون که نرفته 8سال جنگو؟ا الآنم که همه دوس دارن ایران کلا محو بشه!باید مردایی باشن که نذارن حتی یه همچنین چیزی به ذهنشون خطور کنه؟ حالا کم و کیف این دوران و باید کارشناسا نظر بدن چقد و چطور باشه. و اینکه همه عمر که دو سال نیست تلاش کنید بقیه عمرتون هدر نره. در مورد قسمت دوم و تبعیض: بدهی خانوما تربیت فرزندای غیرتمندیه که بتونن از خاک و ناموسشون دفاع کنن. حالا بگید بدهی کی سنگین تره؟ آقایی که قراره دو سال سرباز مملکتش باشه؟ یا خانومی که یه عمر بچه تربیت میکنه؟
سید علی
سید علی
٩٣/٠٨/٢٩
١
٠
سلام.اصلا موافق نیستم.کشوره ما درگیر هیچ حنگی نیست و احتمال این که جنگی هم پیش بیاد تقریبا صفره و همه از قدرت نظامی و قدرت مردم میترسن.الانم نسبت به هشت سال دفاع مقدس خیلی اوضاع تغییر کرده.در مورد اینکه مردایی باشن که نذارن ایران محو بشه میگن یک عمل بهتر از صد نصیحت ، این همه نصیحت کردن و داستان گفتن و حرف زدن برای اونایی که فکر میکنن ایران کشور بی خودیه هیچ نغیری نکرد ولی همین چند روز پیش که نشون داد دو تا ایرانی به عنوان بزرگترین مخترعین سال انتخاب شدن و مخصوصا اون لحظه که حرف دکتر حسابی رو گفتن "قلبی که برای ایران نتپد همان بهتر که نتپد" خیلی خیلی تاثیر گذار تر بود و دیدم تو مدرسه همه هی تعریف میکردن.الان با بچه مثبت بازی و نصیحت هیچ کی رو نمیشه درست کرد.اینو میگم که اگه بجای همون دو سال مثه ادم یه درس درستی یاد بدن نه مثه عربی و ادبیات و .. خیلی ارزش بیشتری داره.در مورد خانم ها هم نگفتیم که برن سربازی این هاییم که شمتا میگید جزئی از زندگی روزانه هست و شما در اون زمان میتونید به کار های دیگه هم برسید ولی در سربازی اصلا.
r_yazdani
r_yazdani
٩٣/٠٨/٢٩
٠
١
قرار نیست همه هم نظر باشن. من نصیحت نکردم.مادربزرگ نیستم که نصیحت کنم! :)
سید علی
سید علی
٩٣/٠٨/٢٩
٠
٠
ببخشید منظورمو درست منتقل نکردم.منظورم از نصیحت شما نبودین کلا منظورم کسایی بود که سعی دارن با نصیحت و داستان تعریف کردن طرز فکر کسی رو تغیی بدن
mojtaba_a
mojtaba_a
٩٣/٠٨/٢٩
٠
٠
ممنون از نظرتون . اما در مورد قسمت دوم : آیا آقایون در تربیت فرزند نقشی ندارند ؟؟ پسرها از پدرشون یاد می گیرن یا مادرشون ؟؟ پسرهارو باباها مرد بار میارن یا مامانایی که قربون صدقه پسرشون می رن ؟
r_yazdani
r_yazdani
٩٣/٠٨/٢٩
٠
٠
بنده منکر نقش پدران نشدم. انسانها از هردو والدینشون یاد میگیرن. ولی دنیا بدن قربون صدقه رفتن مامان تصورشم قشنگ نیست!
ye pesar
ye pesar
٩٣/٠٨/٢٩
٠
٠
قابل تو جه خانم یزدانی که شرایط حساس ایران رو دلیلی برای سربازی رفتن و آموزش نظامی می دونن بگم که مرد های ایرانی اینقدر با غیرت هستن که توی همین جنگ 8 ساله هزاران پسران 16 الی 17 ساله که یکبار هم توی عمرشون آموزش نظامی ندیده بودن رفتن به جبهه و جلوی قدرتی به بزرگی کل جهان ایستادن / من که ترجیح می دم واسه همچین آدم هایی نسخه ننویسم
ye pesar
ye pesar
٩٣/٠٨/٢٩
١
٠
طبق قوانین ژنو هیچ کشور و سازمانی نمی تواند هیچ شخصی را بالاجبار در خدمت هیچ نهاد فرهنگی نظامی و علمی در بیاورد حتی با حقوق و مزایا ی بالا و امروز در سراسر کشور های مطرح اتحادیه اروپا و آمریکا به جز نروژ و اتریش خدمت اجباری وجود ندارد / (منبع ویکی پدیا )
سید علی
سید علی
٩٣/٠٨/٣٠
٠
٠
بسیار عالی.مختصر و مفید
اشکمهر آتشروان
اشکمهر آتشروان
٩٣/٠٨/٢٩
١
٠
اینجا اگه کارت پایان خدمت نداشته باشی بعید میدونم بعد مرگت حتا حکم کفن و دفن هم بهت بدن!
علیرضا
علیرضا
٩٣/٠٨/٣٠
٠
٢
مخالفم با بخش های از متنتون!! اگر اجباری نمیبود سربازی خب بعد فکر میکنید امنیت کشورمون الان چطور بود!؟ اصلا چند درصد از کسانی که در شرایط رفتن به خدمت هستند میرفتند؟ شما فقط گفتید بده بده! البته من موافقم که شرایط سربازی و رفتن به سربازی خیلی از جاهای کشور با هم فرق میکنه و برای بعضی ها خیلی سخته و برای بعضی ها هم خیلی راحت! به نظرم دولت باید تو برنامه هایی که برای دوره سربازی در نظر میگیره اینها رو هم مدنظر داشته باشه که یکی که مثلا تو منطقه خطرناکی خدمت میکنه حداقل از حقوق بیشتر و مزایای بیشتری بهرمند بشه! ولی خب شما هم خیلی تند رفتید! | با بخشی هم که گفتید خانوم ها برند سربازی و ... مخالفم؛ اصلا مرد و زن هرکدوم وظیفه ای دارند! وظیفه دفاع از کشور هم در مرحله اول با مرد هاست! این برابری زن و مرد هم یک تعریف نسبیه! هرکسی هم یک جوری ازش برداشت میکنه!
mojtaba_a
mojtaba_a
٩٣/٠٩/٠١
١
٠
تقریبا با کل متن مخالف بودید که !! :)) . نگاه کنید شما خودتون دارید می گید که ما برای حفظ امنیت کشورمون باید از سرباز استفاده کنیم ! خوب درست ولی چرا از یک جوون بیگاری بکشیم ؟ دولت دست بکنه تو خزانه ش و سرباز استخدام کنه با حقوق مگه کشورهای اروپایی امنیت نمی خوان ؟ پس چرا قانون سربازی اون جا یک جور دیگه است ؟ من نگفتم خانم ها بروند سربازی دقت کنید به متنم ! من گفتم اونها هم باید به کشور خدمت کنند اما نه با تفنگ به دست گرفتن ، نه با پاسداری کردن ! صرفا کار خدماتی کنند برای کشور . مثلا یک سال بروند در یک اداره دولتی به طور مجانی کار کنند . ماشالله اداره های ما هرروز داره از مرد خالی می شه و به جمعیت نسوان افزوده !
پوریا
پوریا
٩٥/٠٤/٣١
٠
٠
به نظر من بهتره که خانما یه ماه برن دوره بعضی از کارهای نظامی مثل آشنایی با اسلحه و بعضی فنون دفاع شخصی و ... رو یاد بگیرن تا در مواقع لزوم بتونن از خودشون دفاع کنند.اینطوری برای خودشون خوبه.و پسرا هم همون دوماه آموزشی رو برن بعد هر کسی که علاقه داشت(و نه از روی اجبار)چه دختر و چه پسر میتونن استخدام بشم در قالب سرباز حرفه ای.
مجتبی خطیب آستانه
مجتبی خطیب آستانه
٩٥/٠٥/٠٢
٠
٠
درود بر شما با این ایده. ولی حیف که دولت و نظام همچین چیزی رو قبول نمی کنند
مجتبی خطیب آستانه
مجتبی خطیب آستانه
٩٥/٠٥/٠٢
٠
٠
#سربازی #سربازی_بیگاری #بیگاری
پوریا
پوریا
٩٥/٠٥/٠٢
٠
٠
آقا مجتبی عزیز.روزی میرسه که نظام به خاطر کم شدن تعداد پسرا،مجبور میشه دخترا رو هم بفرسته اجباری.اون روز چندان دور نیست.
مجتبی خطیب آستانه
مجتبی خطیب آستانه
٩٥/٠٥/٠٤
٠
٠
ببینیم و تعریف کنیم! من که چشم آب نمی خوره! خدمت مارو 4 سال می کنن ولی اب تو دل دخترا تکون نمی خوره!
پربازدیدتریـــن ها
یک پارچ آب سرد!

شرط ثبت نام

٩٥/٠٩/٠٩
شعری سروده خودم

حیف که روی من این جا به تو هم باز نبود

٩٥/٠٩/١١
شعری سروده خودم

شاید دلیل خلقتت آغوش باشد!

٩٥/٠٩/١٣
میانه رو و دانا

امر به معروف و نهی از منکر وظیفه کیست؟

٩٥/٠٩/١٠
طنز

نامه ای منصفانه به استاد

٩٥/٠٩/١١
امان از این همه ناهماهنگی

یک نفر با من هماهنگ شود

٩٥/٠٩/١٣
لطفا شفاف بگویید

مسابقه ی غسل

٩٥/٠٩/١٣
برای پدر مهربانم

خورشید ِ گل فروش

٩٥/٠٩/٠٩
شعری سروده خودم

سکوت پاییزی

٩٥/٠٩/١٤
اگر ریزعلی می بود، شاید داستان طور دیگری رقم می خورد

جای دهقان فداکار خالی بود

٩٥/٠٩/١٠
چه کاریست؟

فهم

٩٥/٠٩/٠٨
بیا همت کن رفیق

با دود و غبار هم مدارا ؟!

٩٥/٠٩/١١
وقتی در 24 ساعت یک ملت عزادار می شود...

تراژیک ترین دو روز

٩٥/٠٩/٠٨
شعری سروده خودم

بعد تو

٩٥/٠٩/١٣
لعنت به هرچه یاد تو را زنده می‌کند

تقویم های بی عدد / شعر

٩٥/٠٩/١٠
گیج شده ام

حال این روز

٩٥/٠٩/١٤
ترسیده ام انگار

دلم مى خواهد همه چيز را بسوزانم!

٩٥/٠٩/١٣
وقتی آقا جان، خانوم جان، بابا و مامان با هم پرکشیدند

بلیط رفت و بی برگشت!

٩٥/٠٩/٠٩
به دنبال آیه های عذاب

سید حسن آقامیری کیست؟

٩٥/٠٩/١٤
داستان کوتاه

به همین سادگی / قسمت دوم

٩٥/٠٩/١٤