واقعیت‌های تکان دهنده‌ که باید در مورد پراید بدانید...

واقعیت‌های تکان دهنده‌ که باید در مورد پراید بدانید...

نویسنده : وبگردی

خیلی ها می گویند  که پراید ایمن نیست  اما چقدر این حرف صحت دارد؟ این خودرو از کجا آمده  و در کشورهایی که تولید شده چه وضعیتی داشته است ؟آیا پراید های جدید که با اسم های گوناگون تولید می شوند ایمن هستند؟ این خودروها از نظر فنی چه تفاوت هایی با پراید اولیه دارند؟ 

برخی نقل قول ها حاکی از آن است که از آمار کشته شدگان در تصادفات رانندگی حدود 15 درصد سهم خودرو پراید است. اگر فکر می کنید این عدد کوچکی است اشتباه می کنید این عدد رقمی بیش از  2 هزار نفر در سال است .کدام زلزله در ایران را می شناسید که  تعداد کشته شدگانش بیش از 30 هزار نفر باشد.

همین  نرخ بالا کشته شدگان بود که سازمان استاندارد را مجبور کرد که به شرکت سازنده فشار آورد تا پراید  را اصلاح کند شرکت سازنده هم می گوید از ابتدای سال 90 این خودروها با اصلاحات جدید ایمن شده است.

اما واقعا آیا این خودرو ایمن شده؟

در بین مردم پراید به خودرو پوست پیازی هم معروف شده اما این خودرو پوست پیازی چه زمان و چگونه وارد خیابان های ایران شد؟

 

پراید کره ای از ژاپن آمد

اگر فکر می کنید پراید از کره آمده سخت در اشتباه هستید اگر کمی اطلاعات خودرویی  شما بیشتر است  و فکر می کنید پراید در شرکت فورد تولید می شده کمی به واقعیت نزدیک شده اید ولی باز این همه حقیقت نیست.

پراید همان مزدا 121 است که ابتدا در ژاپن تولید شد ارتباط کاری فشرده مزدا و فورد سبب شد طی چند ماه مزدا 121 با نام فورد  فستیوا در آمریکای شمالی تولید شود. در آن زمان آمریکای شمالی، استرالیا و ژاپن بازارهای اصلی این خودرو ارزان قیمت دانشجویی بودند آمریکا کشوری است که در آن بیشتر مردم از 16 سالگی رانندگی می کند و خیلی ها هم چندین ماشین دارند البته داشتن یک خودرو صفر برای یک دانشجو کمی سخت است و شاید در دهه 80 میلادی  کمی رویایی بود  اما فورد فستیوا در آن سال ها این رویا را به واقعیت تبدیل کرد .

فورد فستیوا در سال 1986 در آمریکا تولید می شد. ولی با وجود استقبال زیاد به دلیل ایراد سازمان امنیت بزرگراه های آمریکا جلوی تولید خودرو گرفته شد در آن سال این خودرو نا امن ترین خودرو آمریکا شناخته شد. تولید این خودرودر از سال 1987 از آمریکا به کیا موتورز رسید .و تولید این خودرو در کشور کره و در کیا موتورز ادامه یافت.

در حالی که تازه کیا موتور شروع به تولید خودرو کرده بود. مزدا 121 چهره جدیدی  به خود گرفت تا کمی انتقاد ایمن نبودن از این مدل برداشته شود. تولید مزدا با این کد در سه مدل دیگر و تا سال 2002 ادامه یافت.

مدتی گذشت و بزرگترین معامله کیا موتورز در آن سال ها انجام گرفت و پراید از کره به ایران آمد اوایل دهه 70 شمسی بود که  پراید به ایران آمد و ظرف مدت 20 سال کاملا داخلی شد پس از آنکه تولید پراید در کره و در سال 2000 هزار پایان یافت و کیا ریو جایگزین این خودرو شد لیسانس این محصول هم کاملا به سایپا رسید. این خودرو با وجود اینکه  به ایران رسیده هنوز هم شرکت های کره ای از پرایدی که در ایران تولید میشود درآمد دارند و  از این راه  سالانه میلیون های دلار پول بابت خدمات مهندسی به شرکت های کره ای می رسد.

 

موتورهای پراید

 مزدا خالق موتورهای پراید یا همان مزدا 121 است این شرکت یکی از قوی ترین شرکت های دنیا در زمینه طراحی موتور است موتور پراید هم در چندین مدل و از حجم 1.1 لیتری تا 1.8 لیتری و از بازه قدرتی 50 تا 210 اسب بخاری را شامل می شود البته مزدا 121 مشابه پراید تنها از دو نمونه 1.1  لیتری با نام b1 و 1.3 لیتری  با نام b3  استفاده کرده است.

هم اکنون اکثر پراید های تولیدی در ایران از موتور b3  استفاده می کنند ولی بیشتر موتورهای نسل b  که در مدل های بعدی مزدا 121 استفاده شده قابلیت نصب روی پراید ایرانی را هم دارد. برخی جوان‌های عشق سرعت ایرانی هم با موتورهایی که از کشورهای حاشیه خلیج فارس می خرند این خودرو را تقویت می کنند  آنها از دبی موتورهای پرحجم تر و مجهز به توربوشارژ b مزدا را می آورند و بر روی خودرو نصب می کنند تا این خودرو را به یک قاتل خیابانی تبدیل کنند.  فکر  کنید با پراید 200 کیلومتر سرعت بروید در این سرعت چه احساسی خواهید داشت؟

در سری موتورهای b  مدل bpt و btd  به ترتیب  قدرتی معادل 166 تا 210 اسب بخار دارند.

موتور پراید که به ایران آمد کاربراتوری بود در کاربراتور تلفیق سوخت و هوا مکانیکی انجام می شود این روش  در سال 1986 در جهان رایج بود اما با پیشرفت علم رایانه و حاد شدن مشکل انرژی دیگر زمان مصرف های بالا به پایان آمد تمام خودروها در جهان انژکتوری شدند تا به وسیله رایانه از مصرف بالای آن ها جلوگیری شود ولی پراید تولیدی در ایران سال ها مقاومت کرد تا در سال 1382 به آرامی انژکتوری شدن پراید انجام شد شرکت های مختلفی مانند  شرکت زیمنس  آلمان در انژکتوری شدن پراید نقش  داشتنند.

 

چه کسی می‌تواند جلوی تولید پراید را بگیرد؟

تولید پراید قرار بود پس از خروج پیکان به آرامی متوقف شود و با ورود محصول تندر 90 ،این خودرو جایگزین پراید و پیکان  شود اما با توقف تولید پیکان و تاخیر در تولید تندر 90 ،تیراژ پراید سرسام آور بالا رفت و به عدد سالانه بیش از 400 هزار دستگاه یعنی حدود نیمی از تولیدات  صنعت خودرو ایران رسید پول پراید سود سرشاری را نصیب سهام داران کرد و سایپا را پس از شرکت های نفتی به عنوان یکی از قوی ترین شرکت های ایران بدل کرد. با افزایش تولید، کیفیت پراید دچار کاهش شد و  میزان مرگ میر با این خودرو  هم افزایش یافت هیچ کس جلودار این قاتل خاموش نبود تا طی دو سال فشار برای توقف تولید این خودرو بالا گرفت و در نهایت در سال 1389 سایپا یا باید جلوی تولید این خودرو را می گرفت یا آنرا اصلاح می کرد.

شرح عکس: فورد فستیوا

معلوم بود سایپا نمی تواند از گاو شیر ده خود صرف نظر کند پس با صرف بیش از 30 میلیون دلار گفتنند که خودرو را اصلاح کرده اند این اصلاحات مورد تایید موسسه استاندارد  هم قرار گرفت.

 شفیعی معاون آن زمان مهندسی سایپا گفته بود: با تغییرات انجام گرفته ایمنی پراید حتی از تیبا هم بالاتر  رفته است. در پراید جدید داخل درب ها ،کف خودرو ،جلوی کابین با استفاده از گاردهایی و اضافه کردن ورقه های جدید فلزی، تقویت شده است بین کابین و کاپوت هم ورقه تقویت شده فلزی قرار گرفته که اجزایی مانند موتور دیگر به داخل  کابین پراید وارد نشوند داخل داشبورت هم با یک سری لوله و گارد تقویت شده تا قطعات کاپوت وارد اتاق نشوند.

شرح عکس: 1986:مزدا 121 اولین پراید

او در پاسخ به این سوال  که این خودرو چند ستاره ایمنی  اروپا را می‌گیرد می‌گوید نمی‌دانم. تست نکرده‌ایم چرا که این محصول را که نمی‌خواهیم وارد اروپا کنیم با این همه این محصول استانداردهای ایمنی را پاس کرده و از موسسات معتبر تایید گرفته است.

او توضیح داده بود: بیش از  30 میلیارد تومان بابت این کار خرج کرده‌ایم. تمام محصولات خانواده پراید از پلت‌فرم X100 استفاده می‌کنند که ایرادات موسسه استاندارد در آن حل شده است.

البته باتوجه به فیلم هایی که سایپا از تست تصادف این خودرو نشان می داد بنظر می رسد ایمنی این خودرو در حدود 2 ستاره ایمنی اروپا باشد. در اروپا سه ستاره ایمنی نشان دهنده ایمنی متوسط و 4 ستاره نشانه ایمنی خوب و 5 ستاره نشانه ایمنی عالی است در ایران هم اکنون تندر 90  دارای سه ستاره ایمنی، پژو 206 دارای 4 ستاره ایمنی و مگان دارای 5 ستاره ایمنی است.

شرح عکس: مزدا 121  سال 1996

 

تولید پراید چقدر سود دارد؟

اینجا دقیقا این سوال مطرح می شود چقدر سایپا روی این محصول سود می کند که با این همه خرج باز هم حاشیه سود مناسبی  دارد  در سال های که قیمت پراید 8 میلیون تومان بود بین مردم شایع بود که پراید برای سایپا سه میلیون تومان تمام می شود  در آن زمان  احمد قلعه بانی مدیر عامل سابق سایپا گفته بود تولید پراید 4.5 میلیون تومان برای سایپا هزینه دارد.

 هم اکنون قیمت سایپا 131 sx  که نوع ایمن شده پراید با یک کیسه هوا است در بازار آزاد حدود 20 میلیون تومان و در کارخانه حدود 15 میلیون تومان  قیمت دارد. البته هم اکنون به طور دقیق مشحص نیست قیمت تمام شده این محصول چقدر است  اما اگر نسبت سود به قیمت تمام شده این خودرو با همان نسبت قبل افزایش یافته باشد هر دستگاه از این خودرو باید بیش از 6 میلیون تومان سود داشته باشد.

شرح عکس: فورد فستیوا یا پراید آخرین سری در آمریکا

 با توجه به تولید کنونی پراید پیش بینی می شود در سال جاری در حدود 300 هزار پراید تولید شود حال اگر سود متوسط در هر دستگاه در مدل های مختلف را بیش از 6 میلیون تومان بگیریم و اگر این عدد را به قیمت دلار  آزاد چیزی در حدود دو هزار دلار در نظر بگیریم آن وقت با این محاسبات  پراید سودی در حدود نیم میلیارد دلار  در سال 93 برای سایپا دارد.

حالا با توجه به این  مقدار سود  و با در نظر گرفتن این موضوع که سایپا فعلا هیچ محصول جایگزینی برای پراید ندارد به نظر می رسد این خودرو همچنان به زندگی  خود تا سال ها ادامه خواهد داد.

امین آزاد|خبر آنلاین

برچسب ها
درباره نویسنده
نظرات کاربران
کد امنیتی
kamran_shamshiri
kamran_shamshiri
٩٣/٠٨/١٤
٠
٠
از ماست که بر ماست... همیشه میزان تقاضا، ترازِ عرضه رو معین میکنه.
ali_sh
ali_sh
٩٣/٠٨/١٤
٠
٠
چ جالب//
ye pesar
ye pesar
٩٣/٠٨/١٤
١
٠
هیوندای الانترا خارج از مرز های ایران به عنوان یه اتومبیل ارزان در بالاترین آپشن به قیمت 21000 دلار است که با دلار 3000 تومن میشه چیزی دور و بر 60 میلیون تومن حالا ما توی ایران 120 میلیون بابت نمونه متوسط این ماشین پول می دیم :/
اشکمهر آتشروان
اشکمهر آتشروان
٩٣/٠٨/١٤
٠
٠
پراید مثل بختک میمونه!
2nyadideh
2nyadideh
٩٣/٠٨/١٤
١
٠
بهله .... شاعر میفرمایند : بهترین ماشین ایرانی پراید/گرچه گاهی قاتل جانی پراید!/بینمت اکنون به هرجا و مکان/جانشین خوب پیکانی پراید/بسکه محکم هستی و سفت و قوی/مثل تانک جنگ میمانی پراید!/چشم بی پولان همه بر روی تو/چون که امید فقیرانی پراید/اغنیا سوی فراری می روند/درد ماها را تو درمانی پراید/هر کجا باشد ژیان یا که رنو/توی آنجا مثل سلطانی پراید/دارد اکنون اصغری و آتقی/مریم و مش مهدی و مانی پراید/یا که دارد بندری و ساوه ای/سیستانی و خراسانی پراید/گر که از مادرزنت سیری هنوز/هدیه اش کن بی پشیمانی پراید/من خجالت می کشم از وصف تو/بسکه داری حسن پنهانی پراید......
2nyadideh
2nyadideh
٩٣/٠٨/١٤
٠
٠
تازه یکی از محاسن جدید این خودروی ملی اینه که میتونی سوئیچ یکیرو به اونیکی بندازی ، راحت ماشین مردمو سوار شی ایضا چیزی هم لازم بود بلند کنی...مثلا ماشین مارو تو پارکینگ داخل شهر، خالی کرده بودن...هرچی داخل خود ماشین وصندوقش بوده...به همین راحتی :/
r_roshnavand
r_roshnavand
٩٣/٠٨/١٤
٠
٠
سلام ... چرا اينگونه مطالب را منتشر ميكنيد. در حالي كه سايتي كه داريم مطالعه ميكنيم مگر وب نيست. كافي است عضو خبرنامه‌ها شوند روزي بيست لينك برايشان خواهد آمد .
salma
salma
٩٣/٠٨/١٥
٠
٠
بااقای شمشیری موافقم ولی اگه یک خورده قیمتش بیشتربشه اطمینان داشته باشیدکه میزان تقاضاهم کم میشه .......
ahmad.sedaghat
ahmad.sedaghat
٩٣/٠٨/١٥
٠
٠
جالب بود،ممنون
ZAHRA_R
ZAHRA_R
٩٣/٠٨/١٧
٠
٠
من هاشبک موخوام
پربازدیدتریـــن ها
یک پارچ آب سرد!

شرط ثبت نام

٩٥/٠٩/٠٩
شعری سروده خودم

ترافیک خیال

٩٥/٠٩/٠٧
میانه رو و دانا

امر به معروف و نهی از منکر وظیفه کیست؟

٩٥/٠٩/١٠
پاییز را مرگ می دانم

پاییز لعنتی

٩٥/٠٩/٠٦
قرار نیست بیایی!

بامداد پنجم آذر هزار و سیصد و نود و قلب

٩٥/٠٩/٠٦
گپ و گفتی کوتاه با دانشجویانی که در کنار تحصیل کار هم می کنند

کار کن، دانش بجو!

٩٥/٠٩/٠٧
طنز

نامه ای منصفانه به استاد

٩٥/٠٩/١١
شعری سروده خودم

حیف که روی من این جا به تو هم باز نبود

٩٥/٠٩/١١
برای پدر مهربانم

خورشید ِ گل فروش

٩٥/٠٩/٠٩
اراده

می خواستم خلبان شوم

٩٥/٠٩/٠٦
یکی این را به زندگی حالی کند

برزخ

٩٥/٠٩/٠٧
چه کاریست؟

فهم

٩٥/٠٩/٠٨
وقتی در 24 ساعت یک ملت عزادار می شود...

تراژیک ترین دو روز

٩٥/٠٩/٠٨
اگر ریزعلی می بود، شاید داستان طور دیگری رقم می خورد

جای دهقان فداکار خالی بود

٩٥/٠٩/١٠
لعنت به هرچه یاد تو را زنده می‌کند

تقویم های بی عدد / شعر

٩٥/٠٩/١٠
بارانی که نمی بارد

این هوا خفه مان می کند

٩٥/٠٩/٠٧
هنوز درد می کند

چوب استاد

٩٥/٠٩/٠٦
وقتی آقا جان، خانوم جان، بابا و مامان با هم پرکشیدند

بلیط رفت و بی برگشت!

٩٥/٠٩/٠٩
بیا همت کن رفیق

با دود و غبار هم مدارا ؟!

٩٥/٠٩/١١
قسمت اول: فراخوان

جایزه ادبی در قرون پیشین

٩٥/٠٩/٠٨