جوان باکلاس چندتا لایک داره!
با کلاس بودن در ادبیات جوان امروز یعنی چه؟!

جوان باکلاس چندتا لایک داره!

نویسنده : سیده نعیمه زینبی

یکی بود، یکی نبود. روزگاری بود که تنها جایی که کلاس داشت مدرسه و دانشگاه بود. اما خیلی زود آن روزگار تمام شد. الان همه می‌خواهند خودشان کلاس داشته‌ باشند، البته نه از نوع درسی. عبارت‌های« باکلاسه » «کلاس نداره»  چیزی است که زیاد می‌شنویم. هرکسی کلاس را در یک چیز می‌‌بیند. یکی در خرید از یک فروشگاه خاص و یکی در خواندن کتاب‌های روشنفکری و دیگری در استفاده از لباس‌های مارک‌دار! یا حتی در رفتارها و حالات خاص! بعضی‌ها هم هستندکه ممکن است دیدگاه متفاوت‌تری نسبت به کلاس داشته باشند. در این گزارش ما به دنبال این هستیم که بفهمیم کلاس در چیست؟!

 

|| گفتمان کلاس در کلاس!

به سراغ چند دانشجو رفتم و خواستم چند دقیقه‌ای بعد از پایان کلاس، حضور داشته باشند تا با هم راجع به کلاس صحبت کنیم. صحبت‌های این جمع شش نفره جالب و شنیدنی بود و برخلاف آن‌چه پیش‌‌بینی می‌کردم.

+ اولین سوالی که پرسیدم این بود که کلاس در چیست؟!

- امیر صحبت را این گونه شروع می‌کند: پول! و فکر می‌کند هیچ چیز غیر از پول کلاس ندارد. کلاس این است که از دید مردم چه طور هستی و فقط پول است که از نظر مردم کلاس دارد.

- اکرم ادامه می‌دهد که از کودکی کلاس دغدغه‌اش بوده و به نظرش آدم‌های تحصیل کرده با کلاس می‌آمدند و به ظاهر افراد خیلی اهمیت نمی‌دهد. به نظرش آدم‌های کتابخوان و آدم‌هایی که چیزهای زیادی می‌داند یا دنیا دیده هستند باکلاس هستند. (امیر مخالفت می‌کند و می‌گوید این چیزها به درد آدم نمی‌خورد.)

- طاهره می‌گوید که آدم‌های فهمیده را باکلاس می‌داند. و می‌گوید: افرادی که معلومات بالایی دارند باکلاس‌اند. 

+ برایش توضیح می‌دهم واقعا می‌خواهم بدانم نظر خودش در مورد کلاس چیست و نمی‌خواهم شعاری باشد و سوالم را این‌گونه می‌پرسم: موقع خرید کردن برای‌تان مهم نیست از کجا خرید کنید و دنبال کلاس نیستید؟!

- اکرم که سردمدار همه است می‌گوید که جنس‌ها خیلی فرقی نمی‌کند ولی بعضی‌ها ترجیح می‌هند که  همان جنس را از منطقه‌ای بالا و قیمت گران بخرند تا کلاس داشته باشد.

- امیر مخالفت می‌کند و می‌گوید: مارک بودن مهم است. او ادعا می‌کند که کت و شلوار ترک کاملا مشخص است که ترک است و می‌گوید هیچ چیزی جنس ترک نمی‌شود و به نظرش خیلی کلاس دارد.

- اکرم می‌گوید که واژه ترک چیزی است که مردم جذب اسمش می‌شوند و خیلی موافق این امر نیست.

- امیر که پول داشتن را دلیل باکلاسی می‌داند می‌گوید که رشوه سه میلیونی کار یک ماهه‌اش را سه روزه راه انداخته است و از آن به بعد احترام زیادی را هم برایش فراهم کرده است و بیشتر تحویلش می‌گیرند.

- حمیدرضا که تا این‌جا ساکت بوده وارد بحث می‌شود و می‌گوید: شاید حرفم به نظر کلیشه برسد. دوست دارم آزاد باشم و خودم را در قید و بند کلاس قرار نمی‌دهم. به نظرم باکلاس‌ترین فردی که می‌شناسم پدرم است که نه تحصیلات خاصی دارد و نه خیلی پولدار است. پدرم خودش است و دنبال کلاس نیست. کل محله به پدرم احترام می‌گذارد و این برایم مهم است.

او راستگویی پدرش را ارزش می‌داند و این را کلاس می‌داند. به نظرش دیدن کلاس در جنس و مارک چیز دست پا گیر و آزار دهنده‌ای است. این‌که خودت را اذیت کنی تا باکلاس باشی را قبول ندارد.

- امیر روی نظرش اصرار می‌کند: «اگر یک شخص پولدار با پیژامه هم دم در بیاید می‌گویند عجب پیژامه باکلاسی!:

- محمدرضا سری تکان می‌دهد و می‌گوید: وقتی یک صفت خوبی  به اوج برسد آن را کلاس می‌دانند. مثلا می‌گویند خاکیه، پولداره، با شخصیته!

- حمیدرضا مخالفت می‌کند و می‌گوید که هیچ کس خاکی بودن را کلاس نمی‌داند. چون دید عموم مردم نسبت به کلاس این گونه نیست! 

- امیر وارد بحث می‌شود و می‌گوید من می‌خواهم کار اداری انجام بدهم با جنسیس شریکم می‌روم و کارهای معمولی را با ماشین خودم، چون به نظر مردم آن ماشین باکلاس‌تر و کار راه اندازتر است. 

بهاره دانشجوی ساکتی است که تا الان به صحبت هم کلاسی‌هایش گوش می‌داده و با خواهش من حاضر به صحبت می‌شود. او می‌گوید لباس‌های ارزان قیمت ولی شیک می‌خرد و از رفتار دوستانش که لباس‌های گران برای کلاسش می‌خرند انتقاد می‌کند!

صحبت‌های این جمع ادامه داشت. ولی همه آن را به خاطر محدودیت حجم گزارش نتوانستم بنویسم!

 

|| یکی جیمی از کلاس می گوید!

مصاحبه با یک نویسنده، کلاس گزارشم را بالا می‌برد! بنابراین سراغ یک جیم نویس رفتم. آقای احسان رحیم‌زاده نویسنده و استاد دانشگاه هستند و بارها مطالب‌شان را در صفحه ادب و هنر جیم خوانده‌ایم. شنیدن نظرات یک روزنامه نگار به عنوان کسی که بیشتر با مردم و دغدغه‌های آن‌ها سر و کار دارد، برای من بسیار جالب بود. 

+ کلاس توی چیه؟ 

- در دوره‌ها وقشرهای مختلف فرق می‌کند. آن چیزی که قالب است، روی مواردی مانور می‌دهند که در معرض دید است، مثل ماشین و موبایل و لباس و منزل یا حتی محله‌ای که ساکن هستند. بعضی‌ها کلاس را در آیفون5 می‌بینند یا تبلتی که دارند. یا بعضی‌ها فلان محله مشهد هستند، خیلی دوست دارند آن را بیان کنند. یا حتی رشته تحصیلی که دارند و خیلی‌ها قربانی این کلاس می‌شوند. به طور مثال ادبیات دوست دارد ولی پزشکی می‌خواند به خاطر کلاسش. گاها افراد روی مارک‌ها و برندهای معروف حساسیت دارند و اگر لباس‌شان مارک باشد، آن را باکلاس می‌دانند. قشر فرهیخته روی کتاب‌ها و فیلم ها مانور می‌دهند. ممکن است کسی از فیلمی یا کتابی لذت نبرند ولی آن را به عنوان بهترین نام می‌برد؛ فقط به خاطر این‌که بگوید من باکلاس هستم. 

+ نویسندگی کلاس دارد؟

- بله؛ اگر در جمع فرهیخته باشی کلاس دارد ولی شاید در بازار و عامه مردم آن را به عنوان شغل هم قبول نداشته باشند و آن را کلاس ندانند! مهم این است که چه طور نویسنده‌ای باشیم. برای چه مخاطبی و در چه سطحی بنویسیم. این‌ها کلاس نویسندگی را تعیین می‌کند.

+ آیا شخصا دنبال کلاس هستید؟

- من کلاس را در چیزهای متفاوتی نسبت به جامعه می‌بینم. به نظرم استفاده از کلمات مودبانه و ادب در گفتار؛ خوب صحبت کردن و حرف‌های خوب زدن؛ احترام به عقاید دیگران از مظاهر کلاس است و به خاطر ماشین و موبایل و .. به کسی احترام نمی‌گذارم.

بهترین  حالت زمانی است که انسان به درجه‌ای برسد که فارغ از قضاوت دیگران باشد. مانند عرفا و اندیشمندان ما که این قدر اعتماد به نفس داشتند که برای‌شان مهم نبود که دیگران درباره‌شان چه فکر کنند و به راهی که ایمان داشتند ادامه می‌دانند. اکثر آدم‌هایی که دنبال کلاس هستند، آدم‌هایی که هستند اعتماد به نفس ندارند و به نوعی می‌خواهند آن را جبران کنند.

برچسب ها
نظرات کاربران
کد امنیتی
ZAHRA_R
ZAHRA_R
٩٣/٠٧/١٠
٠
٠
هر چیزیز حدی داره..حتی کلاس...ممنونم...
آسمانه
آسمانه
٩٣/٠٧/١٠
٠
٠
ببخشید زیر کامنت شما مطلب نامرتبط میذارم فقط خواستم دوستان را معرفی کنم از راست به چپ بزرگواران: اقایان امیر و حمید رضا و محمد رضا و خانم ها اکرم و بهاره و طاهره :) از همین جا به خاطر همکاری خوبی که داشتن تشکر میکنم .
آسمانه
آسمانه
٩٣/٠٧/١٠
٠
٠
در واقع هرچیزی اگر در حد تعادل باشه خوبه ولی متاسفانه ما استاد افراط و تفریط هستیم :) ممنون از نظرتون:)
ZAHRA_R
ZAHRA_R
٩٣/٠٧/١١
٠
٠
خواهش میکنم...
velayate_eshgh
velayate_eshgh
٩٣/٠٧/١٠
٠
٠
من با حمیدرضا موافقم که میگه کلاس ملاسو بیخیال مثل پدر حمید رضا مرسی از مطلبتون
آسمانه
آسمانه
٩٣/٠٧/١٠
٠
٠
منم با حرفای ایشون موافق بودم :) خیلی خوبه که توجه به ظواهر برامون ملاک نشه :)
velayate_eshgh
velayate_eshgh
٩٣/٠٧/١٠
٠
٠
البته من منظورم این نیست که بیخیال همه بشیم ها ادم باید تو هر چیزی نمونه باشه شیک پوش باشه ماشین خب داشته باشه ولی واسه کلاس گذاشتن نه واسه استفاده از نعمت های خدا و استفاده از دنیا نکه واسه بالا بردن خودش
velayate_eshgh
velayate_eshgh
٩٣/٠٧/١٠
٠
٠
ببخشید شما که اسم همه رو گفتید اسم اون خانوم چادریه چیه؟خخخخخ نکنه گزارش گره یا من چشم بصیرت دارم یه نفر رو اضافه میبینم اهان خرزو خانه نه؟خخخخ
آسمانه
آسمانه
٩٣/٠٧/١٠
٠
٠
اون خانمه که خودمم دیگه. :)
hach_zanboori
hach_zanboori
٩٣/٠٧/١٠
٠
٠
خدایی به قول آقای رحیم زاده خوب صحبت کردن واقعا با کلاسیه. من انقدر به کسایی که خوب صحبت می کنن حسادت می کنم...
آسمانه
آسمانه
٩٣/٠٧/١٠
٠
٠
اره واقعا حرف خوب زدن و خوب حرف زدن خیلی میتونه مهم باشه :) به نظر منم ارزش های انسانی ملاک بهتریه برای انتخاب ادم های باکلاس :)
hach_zanboori
hach_zanboori
٩٣/٠٧/١٠
٠
٠
آسمانه عزیز گزارش خوب و بامزه ای بود. خدا قوت. این دانشجو ها رشتشون چی بود؟ کاش چند نفر با رشته های متفاوت جمع می کردی بزنن تو سرو کله ی هم! مثلا یکی جامعه شناسی یکی تربیت بدنی یکی مهندسی یکی پزشکی یکی اقتصادی یکی ادبیات و...! :دی
f_tasnim
f_tasnim
٩٣/٠٧/١٠
٠
٠
ادبیاتیا اینقد باشخصیتن هیچوق نمیزنن تو سر بقیه ...بعله خخخخ
hach_zanboori
hach_zanboori
٩٣/٠٧/١٠
٢
٠
اما تا دلت بخواد مهندسا می زنن (خخخ)
f_tasnim
f_tasnim
٩٣/٠٧/١٠
٠
٠
همه ک ادبیاتی نمیشن ک! خخخ
s_a
s_a
٩٣/٠٧/١٠
٠
٠
نعخیرم مهندسا هم نمیزنن =)) الکی خخخ
آسمانه
آسمانه
٩٣/٠٧/١٠
١
٠
این دانشجویان رشتشون روابط عمومیه. :) اینا توی یک کلاس بودن این قدر با هم اختلاف داشتن وای به حال اینکه رشتشون متفاوت باشه :) راستی ما نفهمیدم کی میزنه کی نمیزنه خخ؟:)
hach_zanboori
hach_zanboori
٩٣/٠٧/١١
٠
١
من تا حالا اسم رشته ی روابط عمومی رو نشنیده بودم! برم ببینم چه رشته ایه 0_o ... داینی خودت که خوب میدونی دیگه حاشا نکن (خخخ) ... آسمانه چرا تو عکس واسه من دست تکون نمیدی مهرت از دلم رفت! :دی
آسمانه
آسمانه
٩٣/٠٧/١١
٠
٠
هاچ جان کجا برات باید دست تکون بدم :) گفتم سبک بازیه خب خخخ:)
hach_zanboori
hach_zanboori
٩٣/٠٧/١١
٠
٠
:دی
f_tasnim
f_tasnim
٩٣/٠٧/١٠
٠
٠
نعیمه تیتر رو خودت انتخاب کردی؟ :))
آسمانه
آسمانه
٩٣/٠٧/١٠
٠
٠
یعنی اگر ناخونهام رو هم بکشی اعتراف نمیکنم خخخ میگم فاطمه به من نمیاد خوب تیتر بزنم یا تیتر خوب بزنم خخ:)
f_tasnim
f_tasnim
٩٣/٠٧/١١
٠
٠
نهههه تیترت آخه شبیه تیتره مورد علاقه آقای فروزانه:))) خودت زدی جدی؟
آسمانه
آسمانه
٩٣/٠٧/١١
٠
٠
خخخخ یعنی این اقای فروزان ببین چه بلایی سر تیتر مردم میاره که از صد کیلومتری معلومه تیترم عوض شده خخخ:)
f_tasnim
f_tasnim
٩٣/٠٧/١٢
٠
٠
خخخخخ چقده من باهوشم :دی
ali_sh
ali_sh
٩٣/٠٧/١٠
٢
٠
به نظر من اصلا چيزي به عنوان كلاس وجود نداره اين چيزيه كه خودمون براي خودمون ساختيمش و به يك قشر خاص مانند همون آيفون دارها و يا اوناهايي كه ماشين هاي بووق دارند نسبت ميديم. اون چيزي كه مد نظر منه طبيعتا شخصيت هستش مثل مودب بودن و....
آسمانه
آسمانه
٩٣/٠٧/١٠
٠
٠
اره واقعا با حرفتون موافقم و چیزی که هست متاسفانه این کلاس و اینا باعث میشه افرادی که نمی تونن خودشون رو به این کلاس برسونن سرخورده بشن . کاش این چیزها برامون این قدر مهم نباشن ..
ali_sh
ali_sh
٩٣/٠٧/١١
٠
٠
اي كاش. ولي همش يك خيال باطل هستش.يك خيال محال هميشه همين طور خواهد موند هميشه:(
s_a
s_a
٩٣/٠٧/١٠
٠
٠
میگم عکسشونو ک گذاشتی خب میزدی بالاش ک امیر کدومه نمیدونم اون یکی کدومه و اینا =)) الان من هی با خودم فکر میکنم حدس میزنم ب کدوم میخوره کی باشه =)) خوب بووووووووووووووووود... :)
آسمانه
آسمانه
٩٣/٠٧/١٠
٠
٠
داینا از سمت راست نگاه کن اولین اقا امیر دومی حمید رضا سومی محمد رضا . خانم ها اولی اکرم دومی بهاره سومی طاهره :)
s_a
s_a
٩٣/٠٧/١٠
٠
٠
تصوراتم کلا نابود شد!!! O_O
آسمانه
آسمانه
٩٣/٠٧/١٠
٠
٠
تصوراتت چی بود مگه ؟ :)
s_a
s_a
٩٣/٠٧/١٠
٠
٠
نیمیگم
اشکمهر آتشروان
اشکمهر آتشروان
٩٣/٠٧/١٠
٠
٠
در کل اگه بخوام به طور کلی بگم:این صفت در آدمها قسمتی ذاتی و قسمتی هم به مرور زمان اکتسابی به وجود میاد (جدا از موردهای که جزو با کلاس بودن حساب میشن)
آسمانه
آسمانه
٩٣/٠٧/١٠
٠
٠
یعنی می فرمایید با کلاس بودن ذاتی و اکتسابیه ؟؟ یا اینکه چی رو کلاس بدونیم ؟
اشکمهر آتشروان
اشکمهر آتشروان
٩٣/٠٧/١٠
٠
٠
ذاتی و اکتسابیه
آسمانه
آسمانه
٩٣/٠٧/١٠
٠
٠
من منظورتون رو متوجه نمیشم میتونید بیشتر توضیح بدید ؟
اشکمهر آتشروان
اشکمهر آتشروان
٩٣/٠٧/١٠
٢
١
میگم که با کلاس بودن هر فرد قسمتیش از ذات طرف ایجاد میشه و قسمتیش هم از طریق فرهنگ پدر مادر و جامعه ای که توش هست در فرد به وجود میاد .(کلا میگم با کلاس بودن اینطوری به وجود میاد در فرد و کاری ندارم چه چیزهای اسمش با کلاسی هست)مثلا من که خودمو ادم نیمه با کلاس میدونم یعنی نه زیاد با کلاس نه زیاد بی کلاس که این از فرهنگ پدر مادر و جامعه ای که دورو برم بوده به وجود امده و قسمتی هم در ذات من هست که مثلا نمیتونم بیشتر از این ادم باکلاسی بشم)
korosh
korosh
٩٣/٠٧/١٠
٠
٠
اسماشونم رو عکس میزدین خو خخخخخخخخخخخخخخخخ
f_baharnarenj
f_baharnarenj
٩٣/٠٧/١٠
٠
٠
نوشته رو عکس آخه بی کلاسیه !!خخخخخخخخ
آسمانه
آسمانه
٩٣/٠٧/١٠
٠
٠
رو عکس نزدن ولی دو بار گفتم تو کامنتها.. زیر کامنت اول رو بخونید و تطبیق بدید :)
f_baharnarenj
f_baharnarenj
٩٣/٠٧/١٠
٠
٠
سلام آسمانه ام موضوعت خیلی جالب بود , مخصوصا دوساعت نقد بعدش؟!!!!! :) موفق باشی یاعلی
آسمانه
آسمانه
٩٣/٠٧/١٠
٠
٠
ممنون بانو از تعریفت :) حیف نشد همه ی صحبت دوستان رو بنویسم. علی یارت عزیزم...
مرتضی ت خ
مرتضی ت خ
٩٣/٠٧/١٠
٠
٠
این همه معلم ها کلاس گزاشتن به کجا رسیدن که ما برسیم
آسمانه
آسمانه
٩٣/٠٧/١٠
٠
٠
همون رو بگو..تازه جالبش اینه استادا هم دارن راه اونها رو ادامه میدن :)
f_baharnarenj
f_baharnarenj
٩٣/٠٧/١٠
٠
٠
باز من یادم نبود ازاینجا بیام خخخخ خلاصه همکلاسیهای خوبی هستن و در هر موردی پایه گزارش و نقد و فیلم و.....ایناین دیگه :) خودشونم اینقد همو نمیشناختن خخخخ جالب بود . پس تا گزارش بعد .. یاعلی
آسمانه
آسمانه
٩٣/٠٧/١٠
٠
٠
اره بچه های خوبی هستن. و واقعا لطف کردن. ادم ها رو نمی شه از روی ظاهر قضاوت کرد و ممکنه حرف های زیادی برای گفتن داشته باشن و چیزهای زیادی یاد گرفت ازشون. :) علی یارت بانو :)
Farzane_vatani
Farzane_vatani
٩٣/٠٧/١١
٠
٠
ممنون از گزارش خوبتون:))))) به نظر من کلا کلاس یه چیز ظاهریه یعنی پول و ماشین و ظاهر و این جور چیزها ولی کسی که خیلی با اطلاعات باشه به نظر من با کلاسه:)))
آسمانه
آسمانه
٩٣/٠٧/١١
٠
٠
متاسفانه فعلا معیار و خط کش باکلاس بودن چیزهای ظاهریه! به قول اقا امیر هر چی پولدارتر باکلاس تر:) ولی این معیار به نظر من درست نیست...من هم با شما موافقم.
Paeez
Paeez
٩٣/٠٧/١١
٠
٠
اگه بخوام کلاس ظاهری رو مد نظر بدم کسی که شیک و مرتب می پوشه رو با کلاس می دونم:)از لحاظ اخلاقی هم درست حرف زدن و برخورد کردن ،من کسی که تا به حال به هیچ کدوم از کتابای کتابخونه اش خیانت نکرده باشه رو هم با کلاس می دونم:)خیانت= خاک خوردن و نخوندنش..
آسمانه
آسمانه
٩٣/٠٧/١١
٠
٠
اینا که گفتی خوبه به نظر من کسی که رو زمین اشغال نریزه باکلاسه. و باکلاس تر از اون کسی که بدون اینکه مسئولیتی تو این زمینه داشته باشه اشغال روی زمین رو برداره...
علیرضا
علیرضا
٩٣/٠٧/١١
٠
٠
به نظر من هم کلاس گذاشتن یک سری جنبه های عمومی داره ولی خب خیلی وقتها هم از نظر افراد مختلف متفاوته، دقیقا مثل همین دانشجوها
آسمانه
آسمانه
٩٣/٠٧/١١
٠
٠
ادم های زیادی رو می شناسیم که دنبال کلاس میرن با همین معیارهای عمومی که گفتین/ ولی هر چیزی که عموم قبول داشته باشه ممکنه درست نباشه! و در واقع اکثریت داشتن یک چیز نشونه درست بودنش هم نیست...
maede
maede
٩٣/٠٧/١١
٠
٠
الان بیشتر مردم کسی رو با کلاس میدونن که علاوه بر خوب صحبت کردن و مودب بودنو اینا لباس شیک بپوشه،ماشین مدل سوار بشه و....اگه فقط خیلی مودبانه و خوب صحبت کنی و اطلاعاتت خوب باشه و کلن با شعور باشی و ظاهرت ساده باشه فکرنکنم کسی اون آدمو باکلاس بدونه!ملاک های هممون بیشتر ظاهره و ظاهر متاسفانه!اصلن به نظرم"باکلاس"کلمه غلطیه!از کلاس گذاشتنم خیلی بدم میاد! :|
آسمانه
آسمانه
٩٣/٠٧/١١
٠
٠
هرکاری که اکثریت انجام میدن کار درستی نیست. این چیزی که به عنوان کلاس مطرح میشه در سطح جامعه اسراف و تجمل گرایی رو داره رواج میده. منم از کلاس خیلی بدم میاد. ترجیح میدم از چیزی که خوشم میاد استفاده کنم تا چیزی که به نظر باکلاسه! ترجیح میدم پول مارک ندم! و ترجیح میدم افکار ادم ها از جیب شون برام مهم تر باشه. امیدوارم بتونم عمل کنم بهشون . چون همیشه بر خلاف جریان اب شنا کردن سخت تره. واین معیارهایی که من گفتم دقیقا خلاف جریان اکثریت جامعه است. به قول یکی از این دانشجویان تحمل کسی که ادای باکلاس ها رو در میاره خیلی سخت تره!:)
hach_zanboori
hach_zanboori
٩٣/٠٧/١١
٠
٠
شاعر میگه: اگر همه ی دنیای اطرافت تاریک باشد، تو شمع باش و بدرخش!
maede
maede
٩٣/٠٧/١٢
٠
٠
آسمانه آره همینطوره ولی واقعن خیلی افراد کمی اینطوری فکر میکنن و تو هر موضوعی اول به جیب طرف نگاه میشه!!این آدمایی که ادای باکلاسارو در میارن همچین باید زد ضایع کرد که حساب کار دستش بیاد D:
maede
maede
٩٣/٠٧/١٢
٠
٠
هاچ درسته،منم معتقدم آدم کار خودشو بکنه و به بقیه کاری نداشته باشه ولی چیزی که هست اینه که این روزا اصلن این حرفا جایی نداره یا خیییییییییلیییییییی کم داره!ارزشا بی ارزشن!مثلن شمع باشی کلن میزنن خاموشت میکنن! D:
مریم_ن_ر
مریم_ن_ر
٩٣/٠٧/١٢
٠
٠
نهایت کلاس در بندگی خالص خداست. جزئیاتش تو خطبه همام نهج البلاغه بصورت مفصل میتونید مطالعه کنید.
آسمانه
آسمانه
٩٣/٠٧/١٢
٠
٠
نظرتون برام جالب و قابل احترام بود. خطبه همام نهج البلاغه این قدر حرف داره برای گفتن که یک درس طلبه ها به این خطبه اختصاص داره...
مهسـآ
مهسـآ
٩٣/٠٧/١٢
٠
٠
اوهوم کلاس .......................
آسمانه
آسمانه
٩٣/٠٧/١٢
٠
٠
بله مهسا جون کلاس :) نگفتی نظرت راجع بهش چیه؟
مهسـآ
مهسـآ
٩٣/٠٧/١٤
٠
٠
دقیقا نمیدونم:)
احسان رحیم زاده
احسان رحیم زاده
٩٣/٠٧/١٢
٠
٠
بنده به عنوان یک جیم نویس از نزدیک شاهد بودم که خانم گزارشگر خیلی زحمت کشیدند برای تهیه گزارش؛ اتفاقا امروز هم بچه ها سر کلاس درباره این مطلب صحبت می کردند. و اما چند نکته 1- بودن در جمع جوانان دانشجو برای تهیه گزارش فرصت ها و تهدید هایی دارد. خوبی اش این است که بحث خیلی زود داغ می شود و گزارشگر سریع به هدفش می رسد. تهدیدش هم این است که آدم ها در جمع نظر واقعی شان را بیان نمی کنند. اصلا در این جور گزارش ها که طرف می خواهد عقاید درونی یک نفر را بیرون بکشد بهتر است تا حد ممکن اسم و فامیل سوژه اش را بیان نکند. مصاحبه شونده وقتی ببیند قرار است عکسش منتشر بشود یک جور دیگر حرف می زند. 2- بهتر بود نویسنده پیشینه بیشتری از موضوع ارائه می داد و صرفا به شنیده ها و گفته ها متکی نمی شد. 3- سوژه گزارش خیلی جذاب است و برای انتشار در یک سایت جوان پسند مناسب به نظر می رسد؛ اما در پرداخت باید به مسائلی توجه کرد. مثلا این که لحن محاوره ای باید به لحن مکتوب تبدیل شود. در ضمن غالب درست است و گاها هم در زبان فارسی کاربردی ندارد! در مجموع گزارش جالبی بود.
آسمانه
آسمانه
٩٣/٠٧/١٢
٠
٠
با سلام و احترام . ممنون استاد گرام که وقتتون رو در اختیار بنده قرار دادید و همچنین سپاس فراوان به خاطر نقد سازنده تون در مورد مطلب. راستش رو بخواهید روش معمول تهیه گزارش ها به صورت مصاحبه انفرادی هست ولی من خواستم به نوعی در کارم تنوع ایجاد کنم وبه خاطر همین خواستم از دوستان به صورت جمعی مصاحبه کنند. یک محدودیتی که برای ما در مورد گزارش نوشتن در سایت گذاشته اند و میتونه ازار دهنده باشه حجم گزارش که باید حدود هشتصد کلمه باشد و این بیشتر به خاطر این است که می گویند خواننده حوصله خواندن مطلب را داشته باشد . بقیه موارد را هم که فرمودید بگذارید به حساب بی تجربگی یک نویسنده نما! در هر صورت نظر بزرگانی چون شما باعث دلگرمی بنده برای ادامه راه است .
پربازدیدتریـــن ها
یک پارچ آب سرد!

شرط ثبت نام

٩٥/٠٩/٠٩
میانه رو و دانا

امر به معروف و نهی از منکر وظیفه کیست؟

٩٥/٠٩/١٠
شعری سروده خودم

حیف که روی من این جا به تو هم باز نبود

٩٥/٠٩/١١
شعری سروده خودم

شاید دلیل خلقتت آغوش باشد!

٩٥/٠٩/١٣
طنز

نامه ای منصفانه به استاد

٩٥/٠٩/١١
امان از این همه ناهماهنگی

یک نفر با من هماهنگ شود

٩٥/٠٩/١٣
برای پدر مهربانم

خورشید ِ گل فروش

٩٥/٠٩/٠٩
اگر ریزعلی می بود، شاید داستان طور دیگری رقم می خورد

جای دهقان فداکار خالی بود

٩٥/٠٩/١٠
چه کاریست؟

فهم

٩٥/٠٩/٠٨
بیا همت کن رفیق

با دود و غبار هم مدارا ؟!

٩٥/٠٩/١١
وقتی در 24 ساعت یک ملت عزادار می شود...

تراژیک ترین دو روز

٩٥/٠٩/٠٨
لعنت به هرچه یاد تو را زنده می‌کند

تقویم های بی عدد / شعر

٩٥/٠٩/١٠
وقتی آقا جان، خانوم جان، بابا و مامان با هم پرکشیدند

بلیط رفت و بی برگشت!

٩٥/٠٩/٠٩
شعری سروده خودم

سکوت پاییزی

٩٥/٠٩/١٤
ترسیده ام انگار

دلم مى خواهد همه چيز را بسوزانم!

٩٥/٠٩/١٣
شعری سروده خودم

بعد تو

٩٥/٠٩/١٣
گیج شده ام

حال این روز

٩٥/٠٩/١٤
قسمت اول: فراخوان

جایزه ادبی در قرون پیشین

٩٥/٠٩/٠٨
لطفا شفاف بگویید

مسابقه ی غسل

٩٥/٠٩/١٣
به دنبال آیه های عذاب

سید حسن آقامیری کیست؟

٩٥/٠٩/١٤