تنبلا وقت ورزشه...
راهکارهای طلایی برای شروع ورزش در خانه

تنبلا وقت ورزشه...

نویسنده : سیده نعیمه زینبی

تابستان که از راه رسید کلی برنامه چیده بودم که انجام بدهم. الان تابستان به ماه پایانی رسیده و من هنوز کلی کار نکرده دارم! یکی از آن کارهای پشت گوش افتاده ورزش کردن بود. پیش خودمان بماند احساس می‌کنیم تازگی‌ها کمی چاق شده‌ام و اضافه وزن دارم. از طرفی این‌قدر اینترنت نشینی (بر وزن خانه نشینی) باب شده است که مدت زیادی را محض اطلاع از اخبار جیم و جهان مجازی به صورت نشستنی زندگی می‌گذرانم.

نهایت فعالیتی که از من سر می‌زند برداشتن خودکار و جمع کردن سفره و سنگین‌ترین چیزی که بر می‌دارم لیوان چایی‌ام است؛ آن هم از مجبوری. احساس خستگی و کسلی جزئی از رفتارم شده است و با دیدن مسن‌ترها دارم فکر می‌کنیم که تحرک بعضی از آن‌ها بیشتر از من است! و اگر به همین منوال پیش بروم احتمالا در آینده‌ای نزدیک کمر درد و پا درد و ناراحتی‌های جسمی دیگر به سراغم خواهد آمد. همین چیزها باعث شد که به فکر بیفتم که باید یک تکانی به خودم بدهم و فردا دیر است برای این به خود آمدن!

پس به خودم گفتم چه نشسته‌ای که ماهی را هر وقت از آب بگیری می‌شود داد دست مادر جان و یک پلو ماهی نوش جان کرد. پس همت به خرج دادم و به فکر افتادم که چه کنم که از این بی‌تحرکی و تنبلی نجات پیدا کنم و این قدر ورزش کردنم را از امروز به فردا؛ از این هفته به هفته بعد موکول نکنم؟

 

مواد لازم برای ورزش کردن؛

انگیزه به مقدار کافی؛ همت مضاعف؛ دوست جان یک عدد پایه؛ برنامه‌ریزی؛ طناب و کفش ورزشی و دمبل و ... 

«یادم میآید از زمانی که کلاس تکواندو می‌رفتم. شور و نشاط زیادی داشتم. واقعا احساس سر زندگی می‌کردم و این را بیشتر زمانی احساس کردم که با خانواده به کوه رفته بودیم. آن‌جا مثل آهو از کوه‌ها بالا می‌رفتم و مثل گوزن خودم را به قله رساندم. از طرفی این روزها بی‌تحرکی با خستگی و افسردگی همراه شده است که احتمالا کمی تحرک و نشاط باعث شود که از این کرختی در بیایم. همین بی‌تحرکی خودش عامل افسردگی است و من می‌خواهم از دستش خلاص شوم».  این‌ها انگیزه ورزش کردن من است که به صورت مبسوط برای دوستم توضیح می‌دهم تا او را قانع کنم که ورزش کردن چیز خوب و لازمی است. 

از دوستم می‌خواهم همراهم شود، چون تنهایی ورزش کردن سخت است و ممکن است زود بی‌انگیزه شوم  و عطایش را به لقایش ببخشم. کاربرد دوست جان، این‌جا به عنوان یک زنگ هشدار است که هر وقت من تنبلی کردم او مثل آلارم گوشی در عمیق‌ترین ساعت خواب، پتکی بر سرم بکوبد که تنبلی موقوف!

از طرفی می‌دانم که اگر بر اثر جوگیری تصمیم بگیرم روزی دو ساعت ورزش کنم و رکودهای المپیک را در هفته اول بزنم، احتمالا روز اول را حسابی خواهم ترکاند ولی از روز دوم کوفتگی و درد باعث می‌شود که دو هفته‌ای را به مرخصی استعلاجی بروم که می‌شود باز همان آش و همان کاسه!

به دوستم پیشنهاد می‌کنم که از روزی بیست دقیقه و حرکات سبک شروع کنیم و به مرور، مدت و شدت تمرینات را اضافه کنیم.

فکر می‌کنم اول باید وقت‌های خالی‌ام را در برنامه خودم و دوستم شناسایی کنم تا وقت‌های خاصی را برای ورزش کردن اختصاص دهیم. این جوری دیگر هر روز دنبال بهانه برای تعطیل کردن ورزش‌مان نیستیم.

اگر بخواهیم باشگاه برویم باید ماهانه بین 30 تا 80 هزار تومان پرداخت کنیم. برای پولدارتر ها گزینه مناسبی است اما از آن‌جا که ما بی‌پولی روی‌مان فشار آورده است و هزار راه نرفته برای خرج کردن پول داریم، تا زمانی که پولدار شویم بی‌خیال باشگاه رفتن می‌شویم و تصمیم کبری می‌گیریم که یاد بگیریم چگونه کم خرج‌تر ورزش کنیم!

البته آقایان مشکلی ندارند و می‌توانند به اولین فضای سبز مراجعه کنند ولی در مورد ما پیشنهاد دوستم پارک حجاب و پیشنهاد من پارک ملت است. حساب می‌کنیم اگر فقط بخواهیم پیاده روی کنیم، هم می‌شود یک جفت کفش ورزشی مناسب پای‌مان کنیم و از خانه بیرون بزنیم. حتی می‌شود توی خانه هم ورزش کرد و بی‌خیال بیرون رفتن شد.

عزم‌مان را جزم کردیم که حرکات ورزشی را اول به صورت صحیح یاد بگیریم و برای ورزش کردن «یا علی» بگوییم!

نتیجه تحقیقات من در ادامه آمده و برای باز شدن هر بخش روی عنوان آن کلیک کنید.

- برنامه برای افراد مبتدی

- در این قسمت هم این سایت با وارد کردن سن و جنس و ... برنامه می‌دهد

- برای آن‌ها که می‌خواهد چربی بسوزانند:

- برنامه پیشنهادی برای نیم ساعت ورزش

- اب کردن پهلو و شکم

 

برچسب ها
نظرات کاربران
کد امنیتی
j_seyedi
j_seyedi
٩٣/٠٦/١٠
٠
٠
بسیار مفید.....بله
Farzane_vatani
Farzane_vatani
٩٣/٠٦/١٠
٠
٠
خیلی هم عالی....ولی من واقعا حوصلشو ندارم
atieh_se
atieh_se
٩٣/٠٦/١٠
٠
٠
خیلییییی زیاده!
علیرضا
علیرضا
٩٣/٠٦/١٠
٠
٠
پیاده روی خیلی خبه (البته با یکم سرعتی ترش) اصلا همه جا از فوایدش میگن، برای هر نوع کاریم خوبه؛ تشکر برای گزارش خوبتون | راستش این برنامه هاش خودش نیاز به تضیح داره مثلا این "بالا آوردن پا خوابیده " یعنی چی؟! یا "کرانچ ساده" !
علیرضا
علیرضا
٩٣/٠٦/١٠
٠
٠
آها اینارو روش کلیک کنید نوشن میده نوع ورزش رو :) الان گریفتم :دی
همتا
همتا
٩٣/٠٦/١١
٠
٠
ایشالا از شنبه :دی
s_a
s_a
٩٣/٠٦/١١
٠
٠
من ک تنبل نیستم! :دی ولی خب سخته همین استارتش خب :(((( بعدشم من خودمو میشناسم تنهایی نمتونم... ولی برنامه هاشو نیگا انداختماااااااا جالب بود
ali_sh
ali_sh
٩٣/٠٦/١١
٠
٠
ماكه والا چند برابر همه اين تمرينات سايت هارو تو باشگاه انجام ميديدم ليكن بيچاره ميشيم! ي سايت بديد كه خعلي خعلي پيشرفته تر باشه!
پربازدیدتریـــن ها
شعری سروده خودم

بعد تو

٩٥/٠٩/١٣
شعری سروده خودم

شاید دلیل خلقتت آغوش باشد!

٩٥/٠٩/١٣
شعری سروده خودم

سکوت پاییزی

٩٥/٠٩/١٤
امان از این همه ناهماهنگی

یک نفر با من هماهنگ شود

٩٥/٠٩/١٣
شعری سروده خودم

چشم هایم باز شد٬ دیدم کنارم نیستی

٩٥/٠٩/١٨
لطفا شفاف بگویید

مسابقه ی غسل

٩٥/٠٩/١٣
گیج شده ام

حال این روز

٩٥/٠٩/١٤
به دنبال آیه های عذاب

سید حسن آقامیری کیست؟

٩٥/٠٩/١٤
ترانه ای سروده خودم

دل بهونه گیر

٩٥/٠٩/١٥
عمق فاجعه

آرایشگاه

٩٥/٠٩/١٥
معرفی فیم دریا سالار

لطف خدا بود

٩٥/٠٩/١٤
داستان کوتاه

به همین سادگی / قسمت دوم

٩٥/٠٩/١٤
نامه ی کشف شده ی قدیمی ترین دانشجوی دانشگاه بیرجند

مجمع الأدبا

٩٥/٠٩/١٥
اندر حکایت آموزش مسائل جنسی به کودکان

بچه از کجا میاد؟

٩٥/٠٩/١٦
ترسیده ام انگار

دلم مى خواهد همه چيز را بسوزانم!

٩٥/٠٩/١٣
چرا همیشه همه چیز را آماده می خواهیم؟

دوستت دارم های ناگفته

٩٥/٠٩/١٥
باید بشوی همان آدم سابق

آفرینش برای خوب بودن

٩٥/٠٩/١٤
شعری سروده خودم

چشم هایت شبیه پاییزند...

٩٥/٠٩/١٨
اندر مصائب شغل من

پرنیا؟ پریا؟ پریان؟ پرنیان؟

٩٥/٠٩/١٣
شعری سروده خودم

ناز نگاه

٩٥/٠٩/١٤