رژیمی برای کاهش وزن گناهان

رژیمی برای کاهش وزن گناهان

نویسنده : webeight_ir

خیلی از ما هنگامی که حس می‌کنیم کمی چاق شده‌ایم و اضافه وزن داریم سریعا به فکر چاره می‌افتیم تا وزن خود را کاهش دهیم. اما شاید هرگز فکر نکنیم که گناهان ما چقدر وزن دارد؟ تا چه وزنی نرمال است؟ و چه وزنی از آن‌ها ما را در بحران قرار خواهد داد؟

ما باید کمی به فکر این گناهان چاق شده‌مان باشیم اگر کمی بنشینیم و حساب کتاب کنیم تا حدودی می‌توانیم وزن‌شان را تخمین بزنیم، نباید بگذاریم این‌قدر رشد کنند و چاق شوند که نتوانیم تحملشان کنیم و کمر انسانیت‌مان را بشکند.

خوب هم می‌دانیم که دیر یا زود باید برداریمش بر کول‌مان بگذاریم و راهی سفری پر خوف و خطر شویم، حالا چطور ممکن است بتوانیم با این غول بی‌شاخ و دم که سوارمان شده از پلی که به اندازه مو باریک است و به اندازه شمشیر برنده گذشت؟ این امکان ندارد با هیچ محاسبه ریاضی هم جور در نمی‌آید، این سقوط حتمی است. پس هر چه سریع‌تر باید یا خود، درمانی برایش پیدا کنیم  یا به یک متخصص مراجعه کرده و بخواهیم کمکمان کند .

اما چیزی که حتما باید در دست داشته باشیم ترازوئیست که عملکردمان را با آن ارزیابی کنیم، ببینیم در یک زمان مشخص مثلا چقدر کاهش وزن گناه داشته‌ایم که آن هم مشخص است کتاب خدا و سیره اولیای دینش بهترین سنجش و میزان است.

و یک نکته‌ای که در این موازین به آن اشاره شده. بسیار هم مورد تأکید است روزه است که در کم کردن قامت نتراشیده گناهان حکم چاقویی تیز را دارد که سریعا آن‌ها را کنده و جدا می‌کند. فایده روزه، تقواست و آن خود سودی است که عاید خود شما می‌شود و فایده داشتن تقوا مطلبی است که احدی در آن شک ندارد، چون هر انسانی به فطرت خود این معنا را درک می‌کند که اگر بخواهد به عالم طهارت و رفعت متصل شود و به مقام بلند کمال و روحانیت ارتقاء یابد. اولین چیزی که لازم است بدان ملتزم شود این است که از افسار گسیختگی خود جلوگیری کند و بدون هیچ قید و شرطی سرگرم لذت‌های جسمی و شهوات بدنی نباشد و خود را بزرگتر از آن بداند که زندگی مادی را هدف بپندارد.

سخن کوتاه آن که از هر چیزی که او را از پروردگار تبارک و تعالی مشغول سازد بپرهیزد و این تقوا تنها از راه روزه و خودداری از شهوات به دست می‌آید و نزدیکترین راه و مؤثرترین رژیم معنوی و عمومی‌ترین آن بطوری که همه مردم و همه اعصار بتوانند از آن بهره‌مند شوند و نیز هم اهل آخرت از آن رژیم سود ببرد و هم شکم بارگان اهل دنیا، عبارت است از خود داری از شهوتی که همه مردم در همه اعصار متبلوی بدانند و آن عبارت است از شهوت شکم از خوردن و آشامیدن و شهوت جنسی که اگر مدتی از این سه چیز پرهیز کنند و این ورزش را تمرین نمایند به تدریج نیروی خویشتن داری از گناهان در آنان قوت می‌گیرد و نیز به تدریج بر اراده خود مسلط می‌شوند. آن وقت در برابر هر گناهی عنان اختیار از کف نمی‌دهند و نیز در تقرب به خدای سبحان دچار سستی نمی‌گردند. چون پر واضح است کسی که خدا را در دعوتش به اجتناب از خوردن و نوشیدن و عمل جنسی که امری مباح است اجابت می‌کند، قهرا در اجابت دعوت به اجتناب از گناهان و نافرمانی‌ها شنواتر و مطیع‌تر خواهد بود. (1)

 

وقتی انسان یک ماه کارهای مباح را به فرمان حق تعالی به راحتی ترک می‌کند، پس این قدرت را دارد که حرام را کنار بگذارد؛ هر چه اجتناب از معاصی بیشتر شود و اغیار از خانه دل بیرون روند صاحب اصلی که همان پروردگار باشد در آن مسکن می‌گزیند . «القلب حرم الله فلا تسکن فی حرم الله الا الله» وقتی دل جایگاه رب شد آن‌گاه تنها در راستای رضای خالقش گام بر می دارد و این اطاعت محض او را به لقاء الله خواهد رساند .

در حدیث معراج است که خداوند فرمود: یا احمد (صلی الله علیه و آله و سلم) آیا می‌دانی که میراث روزه چیست؟ عرض کرد: نه. فرمود: میراث روزه کم خوراکی و کم گویی است. سپس فرمود: سکوت مورث حکمت می‌شود و حکمت مورث معرفت و معرفت مورث یقین است و چون به مرتبه یقین برسد، باکی ندارد که چگونه بر او می‌گذرد! به سختی یا به آسانی. برای او متفاوت نیست و این مقام صاحبان رضاست. (2)

در حدیث قدسی در مورد مقام کسانی که به رضای الهی رسیده‌اند آمده است: هر کس بر وفق رضای من عمل کند مداومت و ملازمت بر سه چیز را به او بدهم اول آن که با شکری آشنایش می‌کنم که دیگر مانند شکر دیگران آمیخته با جهل نباشد و قلبش را آنچنان از یاد خودم پر کنم که دیگر جایی برای نسیان در آن نباشد و آنچنان از محبت خودم پر کنم که دیگر جایی برای محبت مخلوق‌ها در آن نماند، آن وقت است که وقتی به من محبت می‌ورزد به او محبت می‌ورزم و چشم دلش را به سوی جلالم باز می‌کنم و دیگر هیچ سری از اسرار خلقتم را از او مخفی نمی‌دارم و در تاریکی‌های شب و روز با او راز می‌گویم، آنچنان که دیگر مجالی برای سخن گفتن با مخلوقین و نشست و برخاست با آنان برایش نماند. سخن خود و ملائکه‌ام را به گوشش می‌شنوانم و با آن اسرار که از خلق خود پوشانده‌ام آشنایش سازم (3)

الهی  توفیق عبودیت و بندگی خویش را که کلید رستگاری است نصیب همه ما بفرما.

============

 پی نوشت‌ها:

1. تفسیر المیزان / ج 2 / ص 9

2. المراقبات / ص 202

3. تفسیر المیزان / ج 1 / ص 464

 

 

برچسب ها
نظرات کاربران
کد امنیتی
kamran_shamshiri
kamran_shamshiri
٩٣/٠٨/٠٧
٠
٠
موفق باشید.
ali_sh
ali_sh
٩٣/٠٨/٠٧
٠
٠
ممنون//
ali_zohri
ali_zohri
٩٣/٠٨/٠٨
٠
٠
مطالب زیادی یاد گرفتم جالب بود
zohreh_sh
zohreh_sh
٩٣/٠٨/٠٨
٠
٠
"قلبش را آنچنان از یاد خودم پر کنم که دیگر جایی برای نسیان در آن نباشد"ممنونم مطلب مفیدی بود.
m_bidmajnoon
m_bidmajnoon
٩٣/٠٨/٠٨
٠
٠
خوب وبد
shakhe_shemshad
shakhe_shemshad
٩٣/٠٨/١١
٠
٠
سربلند باشید.
پربازدیدتریـــن ها
طنز

نامه ای منصفانه به استاد

٩٥/٠٩/١١
شعری سروده خودم

بعد تو

٩٥/٠٩/١٣
شعری سروده خودم

شاید دلیل خلقتت آغوش باشد!

٩٥/٠٩/١٣
شعری سروده خودم

حیف که روی من این جا به تو هم باز نبود

٩٥/٠٩/١١
شعری سروده خودم

سکوت پاییزی

٩٥/٠٩/١٤
امان از این همه ناهماهنگی

یک نفر با من هماهنگ شود

٩٥/٠٩/١٣
لطفا شفاف بگویید

مسابقه ی غسل

٩٥/٠٩/١٣
گیج شده ام

حال این روز

٩٥/٠٩/١٤
به دنبال آیه های عذاب

سید حسن آقامیری کیست؟

٩٥/٠٩/١٤
بیا همت کن رفیق

با دود و غبار هم مدارا ؟!

٩٥/٠٩/١١
ترانه ای سروده خودم

دل بهونه گیر

٩٥/٠٩/١٥
عمق فاجعه

آرایشگاه

٩٥/٠٩/١٥
داستان کوتاه

به همین سادگی / قسمت دوم

٩٥/٠٩/١٤
معرفی فیم دریا سالار

لطف خدا بود

٩٥/٠٩/١٤
نامه ی کشف شده ی قدیمی ترین دانشجوی دانشگاه بیرجند

مجمع الأدبا

٩٥/٠٩/١٥
بعضی ها

ساعت های بی صدا

٩٥/٠٩/١١
اندر حکایت آموزش مسائل جنسی به کودکان

بچه از کجا میاد؟

٩٥/٠٩/١٦
ترسیده ام انگار

دلم مى خواهد همه چيز را بسوزانم!

٩٥/٠٩/١٣
چرا همیشه همه چیز را آماده می خواهیم؟

دوستت دارم های ناگفته

٩٥/٠٩/١٥
باید بشوی همان آدم سابق

آفرینش برای خوب بودن

٩٥/٠٩/١٤