شناسایی و حذف رفتارهای منفی

شناسایی و حذف رفتارهای منفی

نویسنده : bye

«دیوید پریماک» -روان‌شناس و پژوهشگر- پی برد که می‌توان از رفتار هایی که فراوانی زیادی دارند (فعالیت‌های لذت‌بخش)، برای تقویت رفتار هایی که فراوانی کم‌تری دارند، استفاده کرد. به عنوان نمونه، کودکان حاضرند برای دستیابی به چیزهایی که می‌خواهند –برای نمونه تماشای تلویزیون یا بازی با اسباب‌بازی‌های‌شان کارهایی را انجام دهند که خیلی هم به انجام آن‌ها تمایل ندارند.

تربیت کودک

 

این قضیه به «اصل پریماک» معروف است. این، حقیقی ساده اما نیرومند است که اگر شما با فرزندان‌تان شرط کنید که تنها در صورتی می‌توانند به چیزهایی که می‌خواهند، دست یابند که از رفتار مشخصی پیروی کنند؛ آنگاه آنان مجاب خواهند شد که رفتارهای مورد نظر شما را انجام دهند. مزیت اصلی این روش، این است که شما می‌توانید از یکی از رفتارهای مورد علاقه‌ی کودک، برای تقویت استفاده کنید و لازم نیست به دنبال تقویت‌کننده‌های ملموس دیگری مانند پول یا اسباب‌بازی باشید.

البته برای آن که در استفاده از این روش، موفق باشید، باید رفتارهایی که می‌توانید از آن‌ها به عنوان «تقویت‌کننده» استفاده کنید را شناسایی و مشخص کنید. اگر رفتاری که شما به عنوان «تقویت» در نظر گرفته‌اید و کودک را از انجام آن منع کرده‌اید، در نظر او اهمیت چندانی نداشته باشد، آنگاه از قدرت تقویت‌کنندگی چندانی برخوردار نخواهد بود.

جریمه

کودکان زمانی که بدانند انجام رفتاری نامطلوب، موجب محرومیت آنان از چیزی لذت‌بخش می‌شود، از انجام آن رفتار نامطلوب اجتناب می‌کنند.

کودکان باید بدانند که وقتی رفتار خاصی انجام می‌دهند، باید (همیشه، نه بعضی وقت‌ها) پیامدهای آن را نیز بپذیرند. اگر گاهی اوقات رفتار بد آنان پیامدی در پی نداشته باشد -حتی اگر بعضی وقت‌ها هم داشته باشد- دیگر شما قادر به کنترل رفتارهای آنان نخواهید بود. این بدان معناست که شما همواره باید به رفتارهای آنان توجه داشته و هیچ گاه نباید از نظارت بر آنان غافل شوید.

آیا شما فرزندتان را به دقت زیر نظر دارید و متوجه تمامی بدرفتاری‌های او می‌شوید؟ قطعا نه، اما نباید ساده و زودباور هم باشید؛ زمانی که متوجه بدرفتاری او می‌شوید، باید از تنبیهی استفاده کنید که واقعا از نظر او ناخوشایند باشد. در ضمن باید در استفاده از این تنبیه، ثابت قدم و جدی باشید. اگر لازم است، بیش‌تر سختگیری کنید تا مطمئن شوید که چیز دیگری را جایگزین تقویتی که از آنان گرفته شده، نمی‌کند؛ به طور نمونه، به جای تلفن، از طریق اینترنت با دوستان‌اش تماس نمی‌گیرد.

گاهی اوقات لازم است چیزهای مورد علاقه‌ی کودکان را یک هفته یا حتی یک ماه از آنان بگیرید. هر چند گاهی حتی دقیقه دور کردن کودک از چیزهای مورد علاقه‌اش نیز به همان اندازه موثر خواهد بود. این به معنای «محروم‌سازی» است و صرف نظر از این که شما چه فکر می‌کنید یا قبلا چه تجربه‌ای داشته‌اید، اگر به جا و درست مورد استفاده قرار گیرد، بسیار موثر است.

محروم‌سازی

والدین باید در مورد انتخاب تقویت، براساس تجارب و نتایج قبلی تصمیم‌گیری کنند. اگر کودک حاضر است برای به دست آوردن چیزی یا انجام کاری، تمام تلاش خود را به کار گیرد، آن چیز یا آن کار بنا به تعریف، یک «تقویت مثبت» است، اما اگر حاضر نیست برای دستیابی به آن چیز یا انجام کار، هیچ تلاشی انجام دهد، آنگاه آن چیز با آن کار، «پاداش» به حساب نمی‌آید و باید به دنبال چیز دیگری باشید.

برچسب ها
درباره نویسنده
نظرات کاربران
کد امنیتی
t.m
t.m
٩٢/٠١/١١
٠
٠
مگه گوش میدن؟ خودم هزار بار ازین تهدیدا کردم داداشو آبجیمو غ اصن تاثیر نداش! بچه هم بچه های قدیم! والا...
t.m
t.m
٩٢/٠١/١١
٠
٠
مگه گوش میدن؟ خودم هزار بار ازین تهدیدا کردم داداشو آبجیمو غ اصن تاثیر نداش! بچه هم بچه های قدیم! والا...
m_kashiyan
m_kashiyan
٩٢/٠١/١١
٠
٠
آره من این اصل و محروم سازی رو تو کتاب تغییر و اصلاح رفتارمون خوندم!که البته پیاده کردنشون کار بسیار طاقت فرساییه:|
سین سید هاشم صاد صفدری
سین سید هاشم صاد صفدری
٩٢/٠١/١١
٠
٠
جالب بود!اطراف منکه بچه مچه کوشولو موشولو زیاد نیس!در مورد آدم بزرگایی که سبیل دارنم جواب میده؟؟:))))
اسمانه
اسمانه
٩٢/٠١/١١
٠
٠
گمانم تنبیه بدنی در مورد این بچه های سبیل دار بهتر جواب بده..
mahshid
mahshid
٩٢/٠١/١١
٠
٠
باحال بود مرسی
Eli-soltani
Eli-soltani
٩٢/٠١/١١
٠
٠
مرسی جناب بای ... راستی کجا هستین؟ کم پیدایین
اسمانه
اسمانه
٩٢/٠١/١١
٠
٠
اقای بای فصل کارشونه ..اینقدر سرشون شلوغه که از خوردن و خوابیدن هم یادشون رفته تا چه برسه به سایت جیم..
اسمانه
اسمانه
٩٢/٠١/١١
٠
٠
مطالبتون جالب بود انشالله وقتی خواستم فرزندان نازنینم را تربیت کنم استفاده نمایم..
Khal ghezi
Khal ghezi
٩٢/٠١/١٢
٠
٠
بابچه ها زیاد سروکله میزنم دوسدارم بتونم مهارشونم بکنم ولی تقریباتو جریمه کردن ومحروم سازی ناموفقم هزاربارشده خواهرم تقریبامیشه گفت تهدیدکردم یذره جزوندمش ولی بازم خودم کوتاه اومدم دیدم گناه داره!!!!!!!!یا بقیه ازش دفاع کردن وبرنامه من ریخته بهم باسپاس فراوان
imanhkt
imanhkt
٩٢/٠١/١٢
٠
٠
دوستان آدرس مغازه اش رو میدم برید حالش رو بگیرید ... یه عینک هایی داره ؟ ... کفش هاش پاشنه داره به درد من نمیخوره ...
m-nik110
m-nik110
٩٢/٠١/١٢
٠
٠
جالب بود!
علیرضا
علیرضا
٩٢/٠١/١٢
٠
٠
جالب بود/ممنونم.
ati200
ati200
٩٢/٠١/١٢
٠
٠
واسه بچه های قدیم خوب بوده...........خواهرزاد ه 2و نیم ساله من ..واییییییییییییییییی...یه پادیکتاتوره
Em Ad
Em Ad
٩٢/٠١/١٢
٠
٠
قبل از جریمه و محروم سازی و این حرفا ، سعی کن یه دوست خوب واسه اون بچه باشی ، اونوقت میتونی تربیتش کنی .
نسیم
نسیم
٩٢/٠١/١٣
٠
٠
اینا رو بچه‌های فامیل ما جواب نمی‌ده! تشکر.
mahshid2
mahshid2
٩٢/٠١/١٥
٠
٠
جالب بود مچکرم
پربازدیدتریـــن ها
یادداشت / راه یافته به مرحله نهایی

همواره شک مهمان من است

٩٦/٠١/٠٢
یادداشت / راه یافته به مرحله نهایی

تو ابراهیم نبودی

٩٦/٠١/٠٤
داستان / راه یافته به مرحله نهایی

نمی دانستم!

٩٦/٠١/٠٢
داستان / راه یافته به مرحله نهایی

تن‌های سرد

٩٦/٠١/٠٥
داستان / راه یافته به مرحله نهایی

غریبه ها

٩٦/٠١/٠٥
داستان / راه یافته به مرحله نهایی

یاکریم

٩٦/٠١/٠٤
یادداشت / راه یافته به مرحله نهایی

تردید، تصمیم و تغییر

٩٦/٠١/٠٢
داستان / راه یافته به مرحله نهایی

گوجه سبز

٩٦/٠١/٠٢
داستان / راه یافته به مرحله نهایی

خرده‌شیشه‌های تردید

٩٦/٠١/٠٥
داستان / راه یافته به مرحله نهایی

هنوز عاشقم بود؟!

٩٦/٠١/٠٤
داستان / راه یافته به مرحله نهایی

فقط به خاطر مانی

٩٦/٠١/٠٣
یادداشت / راه یافته به مرحله نهایی

چهل سالگی

٩٦/٠١/٠٣
شعر / راه یافته به مرحله نهایی

یک جهان مقابل من

٩٦/٠١/٠٢
داستان / راه یافته به مرحله نهایی

دخترکی با چشمان آبی رنگ

٩٦/٠١/٠٣
شعر / راه یافته به مرحله نهایی

حجم نبودنت

٩٦/٠١/٠٢
شعر / راه یافته به مرحله نهایی

بهلول

٩٦/٠١/٠٣
یادداشت / راه یافته به مرحله نهایی

انقلاب شکستن ظرف است

٩٦/٠١/٠٤
شعر / راه یافته به مرحله نهایی

شاه بی سپاه

٩٦/٠١/٠٢
یادداشت / راه یافته به مرحله نهایی

ساعت بیست و پنج شب و روز سی و دوم ماه

٩٦/٠١/٠٥
داستان / راه یافته به مرحله نهایی

آیه های زمینی در تردیدهای ناگریز

٩٦/٠١/٠٣
تبلیغات
تبلیغات