سحر خیز باش تا دیر به کار نرسی!
روش‌های اساسی برای بیدار شدن در صبح زود

سحر خیز باش تا دیر به کار نرسی!

نویسنده : آوین

گاهی اوقات برای به موقع رسیدن سر کار و یا هر جای دیگری، زنگ ساعت خود را کوک می‌کنید تا از خواب بیدار شوید. اما قبل از آن‌که از خواب سیر شوید، ساعت‌تان زنگ می‌زند و شما زنگ آن را خاموش می‌کنید و می‌خوابید و در نهایت دیرتر از خواب بیدار می‌شوید و دیر به سر کارتان می‌رسید. در حقیقت، یک عامل مهم برای راحت بیدار شدن از خواب در صبح زود، ریتم شبانه روزی و یا ساعت داخلی بدن است. اگر برای شما سخت است که صبح زود بیدار شوید، خواندن این مطلب را از دست ندهید.

 

1. علت بیدار شدن در صبح زود را بدانید

برای انجام هر کاری از جمله سر یک ساعت مشخصی بیدار شدن از خواب، باید دلیل مشخصی وجود داشته باشد؛ مثلا آیا می‌خواهید با خانواده خود صبحانه بخورید؟ یا می‌خواهید کمی ورزش کنید؟ یا این‌که می‌خواهید خود را برای یک روز خوب آماده کنید و یا از استرس ناشی از دیر رسیدن به محل کار خسته شده‌اید. بعد از این‌که دلیل بیدار شدن‌تان در صبح زود معلوم شد، راجع به آن با خانواده خود صحبت کنید، زیرا آن‌ها نیز همانند ساعت زنگ‌دار می‌توانند به شما در بیدار شدن کمک کنند.

 

2. راجع به کارهای صبح روز بعد فکر کنید

وقتی فهمیدید بعد از بیدار شدن از خواب، چه کار باید انجام دهید، می‌توانید کاری کنید که بیشتر بخوابید. با کاهش فعالیت‌های صبح روز بعد، می‌توانید ساعت زنگدار خود را چند دقیقه دیرتر کوک کنید. اگر تصمیم دارید با اعضای خانواده خود صبحانه بخورید، شب قبل وسایل سر کار یا مدرسه خود را مرتب کنید. 

 

3. ساعت داخلی بدن خود را بشناسید

اگر شب‌ها دیر بخوابید و صبح با ساعت زنگ دار بیدار شوید، ممکن است ندانید بدن‌تان به چند ساعت خواب نیاز دارد. به طور کلی بدن، با روش‌های خاصی ساعات خواب خود را تنظیم می‌کند، مثل پایین آمدن ناگهانی درجه حرارت بدن، کاهش ضربان قلب و ترشح هورمون ملاتونین در خون ۱ تا ۲ ساعت قبل از خواب. بیشترین این تغییرات در ساعت ۳ تا ۴ صبح رخ می‌دهد. سپس بدن خود را برای بیدار شدن آماده می‌کند. پس یکی از بهترین کارها برای بیدار شدن در صبح زود این است که شب‌ها ۷ تا ۸ ساعت بخوابید؛ مثلا اگر می‌خواهید ساعت 5 صبح بیدار شوید و ساعت را برای این ساعت کوک کرده‌اید، باید ساعت 9 شب بخوابید. این کار را چند هفته انجام دهید، بعد می‌بینید که بدون ساعت زنگ‌دار هم می‌توانید از خواب بیدار شوید.

 

4. تحت نظر پزشک ملاتونین مصرف کنید

بدن به طور خودکار هورمون ملاتونین را برای خوابیدن ترشح می‌کند. هورمون ملاتونین را هورمون خواب می‌گویند. شما می‌توانید تحت نظر پزشک از مکمل‌های حاوی ملاتونین نیز برای کمک به ساعت درونی بدنتان استفاده کنید. بعد از چند شب مصرف این مکمل، شما زود به خواب می‌روید و زود از خواب بیدار می‌شوید. اما این را باید بدانید که ملاتونین برای همه کم خوابی‌ها مناسب نیست و در برخی مصرف کنندگان، باعث خواب آلودگی در روز بعد دیده شده است. افراد مبتلا به بیماری‌های خودایمنی، دیابتی‌ها، افراد مصرف کننده قرص‌های ضدبارداری، داروهای گشادکننده عروق، داروهای آرامبخش و برخی داروهای فشارخون نباید خودسرانه اقدام به مصرف مکمل ملاتونین نمایند و حتما باید با پزشک در این رابطه مشورت کنند. 

 

5. قبل از رفتن به رختخواب، تلویزیون نبینید

یکی از راه هایی که می‌توان صبح زود بیدار شد، این است که به مقدار کافی شب‌ها بخوابید و قبل از خواب آرامش داشته باشید. اگر قبل از خواب، تلویزیون ببینید یا با کامپیوتر کار کنید، به سختی می‌خوابید. حداقل یک ساعت قبل از رفتن به رختخواب، از این وسایل استفاده نکنید. 

 

6. نور روشنی را در اول صبح ببینید

همانطور که گفته شد، تماشای تلویزیون قبل از خواب، باعث می‌شود به سختی به خواب بروید. اما تماشای تلویزیون ۱ تا ۲ ساعت بعد از بیدار شدن، می‌تواند به تنظیم ساعت بدن کمک کند و اینطوری می‌دانید که زمان بیدار شدن است. در روزهای آفتابی، با تابش نور خورشید بیدار شوید و در روزهای ابری، توسط نورهای مصنوعی از خواب بیدار شوید. پیاده روی کردن در صبح زود و یا خوردن صبحانه در هوای آزاد، باعث بهتر شدن خلق و خو و بهتر خوابیدن در شب می‌شود.

 

7. کارهای شب خود را بررسی کنید

ببینید چه چیزی در شب با برنامه خواب و بیداری شما تداخل می‌کند. شما باید مجددا فعالیت هایتان را برنامه ریزی کنید، برای مثال اگر تنها زمانی که می توانید به کلاس ورزشی بروید، بعد از خوردن شام است، باید بدانید که این کار می‌تواند باعث کم خوابی شما گردد. پس بهتر است صبح زود، ورزش کنید. بر اساس ارزیابی موسسه خواب، حدود ۱ نفر از ۴ نفر فرد بزرگسال معتقدند که برنامه‌های کاری آن‌ها باعث می‌شود که خواب کافی نداشته باشند.

 

8. کیفیت خواب خود را بسنجید.

اختلالات خواب همانند آپنه خواب و یا آلرژی ها و افسردگی ها می‌توانند باعث پایین آمدن کیفیت خواب شوند. اگر شما به سختی می‌خوابید و به سختی از خواب بیدار می‌شوید و در طول روز خسته و خواب آلود هستید، نشان دهنده پایین آمدن کیفیت خواب شما می‌باشد. بهتر است نزد یک پزشک بروید تا ببینید مشکل کم خوابی شما مربوط به یک بیماری است یا نه.

 

9. ساعت زنگ دار را دورتر قرار دهید.

اگر ساعت زنگدار را نزدیک رختخواب خود بگذارید، موقع زنگ زدن بدون برداشتن سر از بالش می‌توانید آن را خاموش کنید و دوباره بخوابید. بنابراین بهتر است ساعت زنگ‌دار را کمی دورتر از رختخواب خود بگذارید تا وقتی زنگ زد، مجبور شوید از جای‌تان بلند شوید و آن را خاموش کنید. با این کار کمی هوشیار می‌شوید و می‌توانید دیگر نخوابید.

 

10. نظم خواب و بیداری را در تعطیلات نیز رعایت کنید.

اگر شب‌های جمعه تا دیر وقت بیدار بمانید و روز جمعه به دلیل تعطیل بودن، دیر از خواب بیدار شوید، با این کار نظم خوابیدن و ساعت درونی بدن شما به هم می‌ریزد و تمامی هفته بعد، خواب‌آلود خواهید بود. لذا در روزهای تعطیل هم مانند سایر روزهای هفته، سر همان ساعت مشخص بخوابید (دیر نخوابید) و سر همان ساعت معین بیدار شوید تا تنظیم ساعت داخلی بدن شما به هم نریزد. بر اساس تحقیقات، داشتن یک خواب خوب در تعطیلات باعث خوب خوابیدن و خوب بیدار شدن در طی هفته بعد می گردد.

برچسب ها
درباره نویسنده
نظرات کاربران
کد امنیتی
p_golpari
p_golpari
٩٣/٠٤/١٧
٠
٠
بله ممنون سحرخیز باش تا کام روا شوی هییییییییییییی
hach_zanboori
hach_zanboori
٩٣/٠٤/١٧
٠
٠
دنیا وایسا میخاد پیاده شه!!
Em Ad
Em Ad
٩٣/٠٤/١٧
٠
٠
خیلی خوب و کاربردی بود . ممنون
Negar_k
Negar_k
٩٣/٠٤/١٧
٠
٠
فـــقط خواب مهمه! بقيه همه كلاسه! ممنون
MILAD
MILAD
٩٣/٠٤/١٧
٠
٠
من که هر همیشه ساعت ۷ بیدارم ، شب هم دیر بخوابم فرقی نمیکنه،عادت کردم دیگه :-)
mohii-2
mohii-2
٩٣/٠٤/١٧
٠
٠
این دازده شب به بعد با همه کارای من تداخل داره !!میگین چیکار کنم؟؟؟
r_roshnavand
r_roshnavand
٩٣/٠٤/١٧
٠
٠
سلام متشكرم من كه تا حالا از هيچ يك نتيجه نگرفته ام . براي مورد شماره 9 هم فقط كارش اين است كه يك نفر ديگر را بلند ميكند ساعت را خاموش ميكند
لبخند انار
لبخند انار
٩٣/٠٤/١٧
٠
٠
سحر خیز بودن عالیه آدم سرحاله سر صبح .من تجربه شو دارم ولی بابت ماه رمضون ساعت خوابم جابه جا شده
سلیمان حسنی
سلیمان حسنی
٩٣/٠٤/١٧
٠
٠
سلام: من هرشب ساعت را تنظیم میکنم ولی قبل از زنگ زدن خودم بیدار میشم.ممنون از مطلب
پربازدیدتریـــن ها
یک پارچ آب سرد!

شرط ثبت نام

٩٥/٠٩/٠٩
شعری سروده خودم

ترافیک خیال

٩٥/٠٩/٠٧
میانه رو و دانا

امر به معروف و نهی از منکر وظیفه کیست؟

٩٥/٠٩/١٠
پاییز را مرگ می دانم

پاییز لعنتی

٩٥/٠٩/٠٦
شعری سروده خودم

حیف که روی من این جا به تو هم باز نبود

٩٥/٠٩/١١
گپ و گفتی کوتاه با دانشجویانی که در کنار تحصیل کار هم می کنند

کار کن، دانش بجو!

٩٥/٠٩/٠٧
قرار نیست بیایی!

بامداد پنجم آذر هزار و سیصد و نود و قلب

٩٥/٠٩/٠٦
طنز

نامه ای منصفانه به استاد

٩٥/٠٩/١١
برای پدر مهربانم

خورشید ِ گل فروش

٩٥/٠٩/٠٩
اراده

می خواستم خلبان شوم

٩٥/٠٩/٠٦
اگر ریزعلی می بود، شاید داستان طور دیگری رقم می خورد

جای دهقان فداکار خالی بود

٩٥/٠٩/١٠
چه کاریست؟

فهم

٩٥/٠٩/٠٨
یکی این را به زندگی حالی کند

برزخ

٩٥/٠٩/٠٧
وقتی در 24 ساعت یک ملت عزادار می شود...

تراژیک ترین دو روز

٩٥/٠٩/٠٨
بیا همت کن رفیق

با دود و غبار هم مدارا ؟!

٩٥/٠٩/١١
لعنت به هرچه یاد تو را زنده می‌کند

تقویم های بی عدد / شعر

٩٥/٠٩/١٠
وقتی آقا جان، خانوم جان، بابا و مامان با هم پرکشیدند

بلیط رفت و بی برگشت!

٩٥/٠٩/٠٩
هنوز درد می کند

چوب استاد

٩٥/٠٩/٠٦
بارانی که نمی بارد

این هوا خفه مان می کند

٩٥/٠٩/٠٧
شعری سروده خودم

شاید دلیل خلقتت آغوش باشد!

٩٥/٠٩/١٣