انصراف؛ با تشویق یا تهدید؟!
چرا مردم از گرفتن یارانه انصراف ندادند...

انصراف؛ با تشویق یا تهدید؟!

نویسنده : محمد امین شرکت اول

دولت ثبت‌نام دور دوم برنامه هدف‌مندی یارانه‌ها را با تبلیغات وسیعی در جهت تشویق مردم به انصراف از دریافت این پول شروع کرد.

دولت به هر صورت ممکن دست به تبلیغ زده و از مردم خواسته در صورت عدم نیاز واقعی به این وجه، از گرفتن آن انصراف دهند که البته گاهی این درخواست کردن‌ها رنگ و بوی تهدید هم به خود گرفتند! مانند مسئله شناسایی 10 میلیون نفر افراد پر درآمد که وزیر اقتصاد در مجلس بیان کرد و همچنین تهدیدهایی که کم و بیش درباره افراد متمکنی که ثبت نام می‌کنند انجام می‌شود. به عنوان نمونه سخنان مدیر عامل سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها که گفت: «بانک‌های اطلاعاتی ما کامل است و اگر نیاز باشد می‌توانیم راستی آزمایی کنیم، زیرا قانون به ما این اجازه داده است و برای کسانی که اطلاعات نادرست بدهند تا سه برابر یارانه دریافتی، جریمه پیش بینی کرده است.»

در این بین سوالات زیادی ممکن است درباره این اتفاقات در ذهن‌تان مطرح شود که ما به دنبال پیدا کردن جواب‌هایی برای آن‌ها هستیم.

در زمان حکومت امیرالمؤمنین تمامی مردم مملکت اسلام، دارای حق دریافت بیت‌المال بودند، البته با نسبت‌های متفاوت (!) و این نکته قابل توجه است که در آن زمان، حضرت علی (علیه‌السلام) هیچ فردی را به بهانه‌ی داشتن درآمد بالا و پول‌دار بودن از دریافت حق خود منع نمی‌کردند. (در آن نامه‌ای هم که حضرت به نماینده‌ی خود می‌نویسند و می‌گوید: «از پولداران بگیر و به فقراء بده!» منظور ایشان آن پول‌هایی بوده است که در حکومت قبل از خودشان به ناحق به برخی افراد سودجو و مفسد رسیده است، نه آن پول‌هایی که افراد از راه حلال بدست آورده‌اند!) یک نکته مهم این است که تفاوت بین یک فردی که متعلق به این مملکت است با فردی که ملیت این مملکت را ندارد در این است که فرد دارای ملیت، حق بهره داشتن از بیت‌المال را دارد ولی آن فرد خارجی نه.

***

سوال دیگری که ممکن است مطرح شود این است که اصلاً آیا این یارانه‌ها بیت‌المال به حساب می‌آیند یا نه؟ 

دولت این یارانه‌ها بیت‌المال نمی‌داند و بیشتر کمکی به افراد متسحق برای گذاران زندگی‌شان می‌داند، حال آنکه اسلام بیت المال را آن مالی می‌داند که، همه مسلمانانی که در یک حکومت واحد هستند، در آن سهم دارند. مانند تمامی منابع طبیعی و معدنی که در تمامی اراضی حکومت قرار دارند. بر طبق حرف‌های دولت نیز بزرگ‌ترین منبع تأمین هزینه‌ی پرداخت یارانه‌ها به مردم از محل آزادسازی قیمت حامل‌های انرژی انجام می‌شود و بر اساس تعریف اسلام از بیت المال، تمام حامل‌های انرژی اعم از نفت و گاز و بنزین، از منابع کشور هستند و بیت المال محسوب می‌شوند، پس بنابراین هیچ کسی جز ولی مسلمین حق ندارد از گرفتن این وجه توسط فردی در حکومتی اسلامی جلوگیری کند.

در اینجا مخالفان جریان حذف افراد پول‌دار از دریافت یارانه می‌گویند، مواردی که در مرحله ثبت‌نام برای دریافت یارانه از متقاضیان سوال می‌شود خیلی کلی و مبهم است، برای مثال هیچ به ارزش خانه‌ای که به نام فرد است توجهی نشده و به این طریق فردی که دارای یک آپارتمان کوچک در محله‌ای در پایین شهر است با فردی که یک خانه‌ی بزرگ ویلایی در بهترین نقطه شهر است هر دو خانه‌دار حساب می‌شوند و به هر دو در این طرح می‌گویند صاحب‌خانه و یا در میزان درآمد خانواده مواردی میزان اقساط و کسری‌هایی که از حقوق افراد شاغل خانواده کم می‌شود هیچ توجهی نشده و برای مثال ممکن است فردی 2 میلیون تومان حقوق داشته باشد ولی به میزان یک و نیم میلیون تومان از درآمد خود را مجبور است برای اقساط و سایرش قرض‌هایش بدهد ولی فردی با درآمد نه صد هزار تومانی خود هیچ قسطی ندارد و تمام آن نه صد هزار تومان را وارد زندگی می‌کند ولی در فرم ثبت‌نام یارانه‌ها هیچ به چنین موارد و خیلی موارد دیگر توجهی نشده است.  

***

دولت در این بین با این‌که تبلیغات زیادی برای میل دادن مردم به انصراف از دریافت یارانه انجام داده است ولی متأسفانه هیچ حرف واضح و مشخصی درباره‌ی امتیازاتی که به افراد داوطلب که انصراف خود را اعلام می‌کنند نزده است و همچنین برنامه‌های خود را برای چگونه خرج شدن این پول که از انصراف مردم در دستش می‌ماند ارائه نکرده و با این وجود به بیان چند موضوع کلی مانند خرج این پول‌ها در زمینه‌ی ارتقاء نظام بهداشتی کشور بسنده کرده است. این در حالی است که از مردم می‌خواهد از چیزی بگذرند که حق آن‌هاست.

حال سوال این‌جاست که چرا ما باید از این حق خود بگذریم؟!

 

پی نوشت: طبق اعلام معاون اجرایی رئیس جمهور، تاکنون کمتر از 5 میلیون نفر به صورت داوطلبانه از دریافت یارانه‌ها انصراف داده‌اند...

برچسب ها
نظرات کاربران
کد امنیتی
samira_h
samira_h
٩٣/٠٢/٠١
١
١
ایول به اون 5 میلیون نفر
گربه ی گریان
گربه ی گریان
٩٣/٠٢/٠٢
١
٠
مام جزوشونیم؟؟؟
A_K
A_K
٩٣/٠٢/٠١
٠
٠
من مطلبتونو نخوندم..ببخشین..چون ازین چیزا سر در نمیارم..ولی میدونم یارانه حق ماست چون طبق گفته ی دولت اگر یارانه 5 درصد از حقوق شخص باشه موظفه انصراف بده...و ینی اینکه حقوق پدر من باید 3 میلیون و 600 هزار تومن باشه ک نیس و کمتره..بنابراین ما این پولو نیاز داریم...تمام...آخیششش...چقد حرف زدم..خخخخخخخخخ
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٣/٠٢/٠٢
٠
٠
خیلی ممنونم که رک و راست حسینی گفتین :) خیلی خوشحالم کرد این راست گوییتون :)
sm_shekofte
sm_shekofte
٩٣/٠٢/٠١
٨
٣
اول از همه تشکر! دوم باید بگم توی اخلاق نقد اومده که نقد باید بدون حب و بغض و پیش فرض باشه.. چیزی که من خوندم و سوالی که در آخر پرسیده شده، به نظر من توش حب و بغض پنهانه... و نکته ی سوم! من بهتره جواب بعضی قسمت های نوشته تون رو از زبان خود رئیس جمهور نقل کنم : " مردم هر زمان که احساس کنند پول ناچیزی که از این محل دریافت می‌کنند در اختیار خانواده بزرگ ملت و توسعه بهداشت، درمان، تولید و حمل و نقل عمومی و حفظ محیط زیست قرار می‌گیرد، همکاری کرده و می‌توانند از دریافت یارانه انصراف دهند. دولت قدم به قدم در خصوص اینکه این پول در چه محلی هزینه می‌شود، به مردم گزارش شفاف خواهد داد. " و اما درمورد صدا و سیما، باز هم از صحبت های معاون اجرایی رئیس جمهور میگم: " البته رویکرد رسانه ملی در همه موارد متناسب با دیدگاه های دولت نبود...مخاطب ما دهک های 9 و 10 بودند اما از برنامه های صدا و سیما چنین هدفی مشاهد نشد و این از برنامه های صدا و سیما برآمد که همه مخاطبان انصراف دهندگان یارانه ها هستند. می‌توانستیم مذاکرات بهتر و کار تبلیغاتی مناسب‌تری را انجام دهیم. دولت از تمامی مردم برای دریافت از یارانه درخواست نکرده بود بلکه در دهک‌های 9 و 10 درآمدی برای انصراف از دریافت یارانه درخواست کرده بود." حرف آخر این که ما دورنمای جامعه و سیاست رو باید ببینیم! باید به دولت فرصت بدیم ...
باران
باران
٩٣/٠٢/٠١
٢
٤
منم با این حرفت موافقم که حب و بغض و خشم پنهانی در این مطلب نهفته بود !
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٣/٠٢/٠٢
٣
٤
@سیده خانم : من نمیتونم برای شما اثبات کنم که هیچ حب و بغضی در کار نبوده !!!! هدف این مطلب نقد بود !!!! ولی به نظرمن شما با یک دید منفی شروع به خواندن متن کردین که سبب شد منظور سوء برداشت کنین از سوال آخر !!!! //// فکر کنم برای رئیس جمهور محترم این پول، پولی ناچیز است!!!! در همین جامعه ای که این جناب رئیس جمهور هستند خیلی خانواده ها دارند با حقوق ماهی کمتر از 100 هزار تومان زندگی میکنند !!!! خیــــلی خانواده ها!!!!! من نباید خودم را فقط ببینم که فقط یک قلم کفشم 250 هزار تومان قیمتش هست !!!!! برای ما هزار تومان یعنی یک مسیر با تاکسی از خانه تا دانشگاه ولی برای خیلی ها به عنی یک روز غذایی است که باید شکمشان را سیر کند !!!! ما معیار جامعه نیستیم !!!! اگر واقعن این جناب چنین حرفی رو زده من این حرفو توهین میدونم به اون افرادی که نه تنها امام خمینی بلکه خود خدا هم اونا رو وارثین زمین میدونه !!!!! فکر کنم دیدگاه های دولت درباره صدا و سینما اختصاص چن تا شبکه مجزا به دولت بده !!!!! دیگر کوجای صدا و سیما جا مونده بود که تبلیغ نکنن ؟!!؟/// در مورد گزارش شفاف دادن هم که من هم آرزوم همینه که گزارش فشاف بدهند... به امید اینکه بدهند .... //// در مورد فرصت دادن هم بله درست میفرمایید !!!! باید فرصت داد !!!! مثل فرصتی که الان به وزارت خارجه دادند !!!!! در آخر هم ممنون که وقت گذاشتین :)
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٣/٠٢/٠٢
١
٢
@ بارون بانو: حب و بغضی نبوده !!!! صرفن نقد بوده و حرف های هر دو طرف هم آورده شده !!!!
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٣/٠٢/٠٢
٠
٣
بر چسب زدن خیلی راحته ....
sm_shekofte
sm_shekofte
٩٣/٠٢/٠٢
٤
٢
البته که من هم مث شما نظرمو گفتم.. خب خیلی راحت بگین حب و بغضی توش نبوده! و نکته ی دیگه اینکه شما فک کنم اصلاااا کامنت منو نخوندین!!! چون باز هم حرفارو تکرار کردین... در مورد انصراف از یارانه رئیس جمهور فرمودن اون هایی که نیـــــاز نــــــدارن !! شما رو دعوت میکنم به خوندن دوباره ی کامنتم ..! با تشکر:)
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٣/٠٢/٠٢
٠
٢
اونایی که نیاز ندارن یا اونایی که دولت احساس میکنه که نیاز ندارن ؟!!؟ منم شوما رو دعوت میکنم به خودن اخبار داخلی کشور :)
sm_shekofte
sm_shekofte
٩٣/٠٢/٠٢
٣
٢
اگه دولت میخواست مجبور کنه افراد رو راه های بیشتری واسه اینکار بود! دولت احساس کنه افراد نیاز ندارن..اما خب این حس همراه با دادن حق انتخاب بود! :)
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٣/٠٢/٠٢
٠
٠
رجوعتون میدم به صحبت های رئیس جمهور عزیز که فرمودن !!!!! به صورت زنده در تلویزیون !!!!! :)
باران
باران
٩٣/٠٢/٠٢
٤
١
ما برچسب نزدیم !!!!! ما فقط اون چیزی رو که بعد خوندن مطلب حس کرده بودیم گفتیم که انگار به خود ما برچسب زده شد !!!! وقتی حرص و خشم از این متن میزنه بیرون برچسب نیست حالا شما میخواین قانع نشید اون یه بحث دیگه اس !
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٣/٠٢/٠٣
٠
٢
:)
سلیمان حسنی
سلیمان حسنی
٩٣/٠٢/٠١
٠
٠
سلام:به نظرم دولت باید به کسانیکه وضع مالی خوبی دارند مثل مقامات وکارخانه داران و....را نده .به کسانیکه زیرسه،چهارمیلیون حقوق میگیرند یارانه بده.ممنون
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٣/٠٢/٠٢
٠
٠
بسیار ممنون از نظرتون :)
علیرضا
علیرضا
٩٣/٠٢/٠١
٠
٠
به نظر من شرایط فعلی و فضایی که هست رو نمیشه با زمان حکومت حضرت امیرالمؤمنین (ع) مقایسه کرد اما چیزی که هست به نظر من هم این درست نیست که بگیم بیت المال نیست چون اگر پول نفت هستش که مال همه مردمه! جدا از این که کلی چیزهارو گرون کردن و دیگه دولت بهشون یارانه نمیده و اونها هم جمع میشه. اما در مورد یارانه ها ، امروز تو روزنامه نوشته بود بیشتر از 80% مردم ایران درامد ماهیانه خودشون رو زیر 600 هزار تومان اعلام کردن! خب به نظر من این یعنی مردم یا خیلی از دولت میترسند و یا خیلی نیاز دارند به این به اصطلاح یارانه! که حتی جرئت نکردن درآمدشون رو درست اعلام کنند چه برسه به بقیه موارد !! | چرا باید از حق خودمون بگذریم هم جواب های قانع کننده زیادی داره اما مشکل اینجاست که اطمینانی وجود نداره به نظر من!
باران
باران
٩٣/٠٢/٠١
٠
٠
این حرف شما که مردم به خاطر ترس یا نیاز درامد خودشونو درست اعلام نکردن یه روی قضیه اس یه روی دیگه اینه که متاسفانه تو این جور مسائل مردم ما درست عمل نمیکنن این یه واقعیته سر همون خوشه بندی فردی بود که یه پاساپز تو منطقه برخوردار شهر داشت و بعد حقوقشو 300 اعلام کرده بود !
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٣/٠٢/٠٢
٠
٠
یک سری فاکتور ها به زمان و مکان بستگی داره و یک سری هم نه !!!!! مسئله بیت المال از اون جمله مسائلیه که حکم اسلامه و به زمان و مکان ربطی نداره !!!!! /// همه ی مشکل از همین عدم اطمینانه !!!!! سعی نکردن اطمینانو جلب کنن ....
علیرضا
علیرضا
٩٣/٠٢/٠٢
١
٠
خانوم باران فکر میکنید چرا مردم باید اطلاعات نادرست بدن؟ خب حتما یک دلیلی داره دیگه من فکر میکنم دلیل اصلیش بی اعتمادیه...
روشنا
روشنا
٩٣/٠٢/٠١
٣
١
بهبود وضعیت بهداشت و درمان مردم مساله ی کوچکی به شمار نمیاد و یکی از دغدغه های اساسی مردم نظام سلامت هست .دولت اولین گام رو به خوبی برداشته و اون هم اینکه تمامی افرادی رو که تحت پوشش هیچ بیمه ای نیستند به صورت کاملارایگان بیمه می کنه .بعدشم 45 هزارتومان چه قدر هست که باز افراد متمول کم تر دریافت کنند !
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٣/٠٢/٠٢
٠
٠
45 هزار تومان نخواهد ماند !!!!! //// یعنی لان بیمه سلامت ایرانینا ثبت نام میکنه ؟!؟! ولی اخبار و جراید یک سری واقعیت های دیگه ای رو میگن هاع !!!!! :)
روشنا
روشنا
٩٣/٠٢/٠٢
٠
٠
من خودم چند نفرو ثبت نام کردم برای بیمه
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٣/٠٢/٠٢
٠
٠
پس مارم ثبت نام کنین :)
باران
باران
٩٣/٠٢/٠١
٣
٢
در مورد این حرفتون که سوالا خیلی کلی پرسیده شده بود یا اینکه به اقساط فرد مورد نظر توجهی نشده موافقم ولی خب این هم در نظر بگیرید که اگه خیلی جزئی میپرسیدن باز اعتراض میکردن که چرا اینقد امارگیری میکنین و همین طور در مورد تهدید مردم هم موافقم که خوب نیس / و نکته بعدی این که اگه کسی که احتیاج نداره به یارانه انصراف بده چه اشکالی داره سر جنگ که با کشور و اقتصاد و دولتمون نداریم اگه صرف ابادانی و فعالیت های عمرانی بشه همه باید به دور از سیاست زدگی کمک کنن این اقتصاد در حال موت احیا بشه اصن هم شعار نیس / و نکته دیگه این که اقای جهانگیری گفتن مااصن انتظار نداشتیم 50 درصد مردم انصراف بدن هر چی بیشتر بهتر و از همون اولش هم معلوم بود با شرایط افتضاح اقتصادی فعلی اکثر مردم ثبت نام کنن / و اما صدا و سیما که تو 90 درصد مسائل با بی سلیقگی محض عمل میکنه در مورد تبلیغات انصراف هم ثابت کرد که چقد میتونه افتضاح باشه
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٣/٠٢/٠٢
٠
١
خو این حرفتون اصلن قابل قبول نیس !!!!!! یعنی چون مردم نگن که آمار میگیرن اینقده کلی و ناقص فرم رو تهیه کردن !؟!؟ ولی من این طو فکر نکنم!!!! بحث دیگه اینه که بنظرتون چرا فاصله بین حقوق 1 میلیون تا 2میلیون این قده زیاده ولی در قسمت های دیه اختلاف نصف و یا کمتر از نصفه ؟!!؟ اکثر مردم حقوقشون در بازه یک میلیون تا یک میلیون و دویسته(تو سایت های خبری چن وخ قبل گفت) ولی بنظرتون چرا نیومدن این بازه رو هم نصف کنن؟!؟! چرا این قد فقط این باره در بین تمام بازه ها بزرگه؟!!؟! /// اگه داوطلبانه باشه ن تنها مشکلی نداره بلکه خوبم هست!!!! البت اگه داوطلبانه باشه !!!! /// دولت به گفته ی سخن گویش در این دوره میخاد 10 درصد انصراف بدن !!!!! /// صدا و سیما هم که دیگه فقط مونده بود چن تا شبکه اختصاصی به دولت تقدیم کنه دیه !!!!!! /// ممنون از ابزار نظرتون :)
باران
باران
٩٣/٠٢/٠٢
٠
٠
بنده هم نگفتم از ترس مردم سوالا کلی پرسیده شده همون بی اعتمادی که بالاتر خودتون گفتین با سوالای ریزتر بهش دامن زده میشد و در ثانی معمولا مردم ما وقتی سوالات ریز پرسیده میشه درست و حسابی جواب نمیدن که نتایجش قابل استناد باشه ( به تجربه ثابت شده ) / بعدشم بحث من در مورد صدا و سیما ضعیف عمل کردن و سطحی بودن بود که باعث شده بود این تبلیغات یه حالت مضحک پیدا کنه
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٣/٠٢/٠٣
٠
٠
توجیه خوبی نیست :)
p_golpari
p_golpari
٩٣/٠٢/٠١
٢
٠
اقا زمان انتخابات مهم نیست پول دار باشی،فقیر باشی،پیر باشی یا جوون !باید رای بدی !ولی وقت یارانه و این چیزا همه چی مهم میشه !عجب !
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٣/٠٢/٠٢
٠
٠
:)
samira_h
samira_h
٩٣/٠٢/٠٢
٠
٠
افرین به پری
2nyadideh
2nyadideh
٩٣/٠٢/٠١
١
٠
والله چه عرض كنم؟ برنامه وتبليغات صداسيما كه خيلي داغون بود (-_-) به نظر من هنوز برا تصميم گيري هاي جديد برا فاز دوم هدفمندي يارانه ها يه كمي زود بود... بايد بيشتر روش فكر ميكردن... هنوزم هيچي مشخص نيست وهيچ برنامه مشخصي وجود نداره...
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٣/٠٢/٠٢
٠
٠
همین هیچ چیزی مشخص نبودن ضعف کاره !!!! ممنون :)
sm_shekofte
sm_shekofte
٩٣/٠٢/٠٢
٣
٣
حداقلش اینه که دارن روش فکر میکنن و اقدام میکنن و با امید به خدا موفق میشن نه مث خیلی های دیگه که بدون فکر و برنامه ریزی خیلیی کارا کردن که الان دولت باید فقط کارای اونا رو درست کنه..!!!
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٣/٠٢/٠٢
٠
٠
بله !!! درسته !!!!! احسنت !!!!! مثل برنامه ریزی و تفکر برای ارائه سبد کالا :دی
sm_shekofte
sm_shekofte
٩٣/٠٢/٠٢
٠
٠
اوهوم.. مث اینکه قبلا همه چیز رو به راه تر بوده !!
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٣/٠٢/٠٢
٠
١
(: هر گلی یه بویی داره :)
اشکمهر آتشروان
اشکمهر آتشروان
٩٣/٠٢/٠٢
٢
٠
اول اینکه چرا این مبلغ یارانه چندین ساله رو همین 45 هزار 500 تومان قفل شده!!!(باور کنید تورمی که چندین سال پیش با اون این مبلغ یارانه رو مشخص کردن الان چندین برابر شده اما این مبلغ همینطور مونده که مونده!!!)/دوم اینکه چرا نباید با انصراف افراد پر در آمد یا اونهای که نیاز ندارند دولت بیاد و از همین انصراف به نفع این افراد کم درامد و نیازمندتر استفاده کنه ؟یعنی نرخ مبلع یارانه اون افراد رو بیشتر کنه؟؟ (این دو مورد رو من هیچ وقت به جوابش نرسیدم!) ممنون از مطب دوست عزیز (:
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٣/٠٢/٠٢
٠
٠
اینکه در این چند ساله تورم افزایشی نجومی داشته ولی نرخ یارانه ثابت مانده حرفتونو قبول دارم //// آخه روی قید بایدش مشکله !!!! اگه خودشون بخان انصراف بدن اشکالی نیست ولی قید باید مشکل زاس!!! //// منظور لزومن زیاد کردن نبود !!!!! نسبت بندی بود !!!!! /// ممنون از نظر لطفتون (:
admincheh
admincheh
٩٣/٠٢/٠٢
٠
٠
به نظر من مردم ایران مردمی نیستن که پشت دولتشونو خالی کنن من جنبه ی تهدید رو بیشتر دیدم تا تشویق !اون تشویقی هم که دیدم تشویق تهدیدی بود که اگر دروغ بگین و اینا کلن جریمه می شین و این حرفا؛و در این شرایط فعلی به نظر من تمام مردم معمولی که در حد وسطی زندگی می کنند واقعابخش کوچکی از زندگیشون رو با این مبلغ دارن تامین می کنن مثل اقساط و ..//و این که صدا و سیما چند روز مداوم خودش به شبه جنگ روانی روی آورده بود مدام از هر طریق از پیام بازرگانی و زیر نویس و حتی پای مسابقات تلویزیونی حرف انصراف می زدن به نظر من مردم خودشون خیلی خوب می تونن تصمیم بگیرن همین طور که طی رای دادن و راهپیمایی وزیر بار این تورم .. حمایت خودشون رو نشون دادن !با تشکر!
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٣/٠٢/٠٢
٠
٠
نکته درستی بود !!!! مردم ایران چون به نظامشون ایمان دارن در بدترین شرایط هم پشت دولتشونو خالی نمیکنند /// اکثر مردم این مبلغ بخشی از زندگی شونه نه بخش کوچکی از زندگی !!!!! //// بیشتر القاء تفکر بود !!!!! فرهنگ سازی نیاز به طور زمان زیادی داره ولی صدا و سیما میخاست در عرض یک هفته فرهنگ سازی کنه .... /// منم ممنونم:)
f_nietzsche
f_nietzsche
٩٣/٠٢/٠٢
١
٢
سلام...شرمنده اینو میگم ولی خب باید بگم...نخست اینکه من اصلا متن رو نخوندم پون اصلا به این مباحث علاقه ای ندارم ولی این چیزی از تلاش و ارزش کار شما کم نمیکنه...مطلبی رو که باید عرض کنم یارانه هم مثل خیلی چیزای دیگه تبدیل شده به افیونی برای توده ها...تا یه مدت سرشون گرم باشه و تا فرصتی دوباره و افیونی دوباره...
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٣/٠٢/٠٢
٢
١
این جملتون آشناس !!!! منو یاد تفکر مارکسیست و کفر میندازه !!!!! ولی سلام چنین تفکری رو قبول نداره !!!!! //// برای من خیلی جالبه که شما در این رشته تحصیل کردین ولی به این مباحث علاقه ای ندارین ؟!!؟ خیلی جالبه واقعن !!!!!!! :)
f_nietzsche
f_nietzsche
٩٣/٠٢/٠٢
١
٣
سلام...اولا که بعله اسلام این رو قبول نداره ولی خب کو اسلام...دیدی سلام منم بهش برسون...دوما همون جور که مارکس میگفت دین افیون توده هاست تا به وسیله ی دین طبقه ی سرمایه دار طبقه ی کارگر رو استثمار کنه اینا هم الان به وسیله انتخابات و یارانه و سهام عدالت و سربازی و غیره که افیون توده های جامعه ی ماست دارن مردم رو استثمار میکنن...و سوما من به مباحثی این چنین سخیف علاقه ای ندارم و خودم رو قاطی خیمه شب بازی اینا نمیکنم...
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٣/٠٢/٠٢
٣
١
اسلام هست .... مشکل ماهاییم که چون خوودمون مسلمون نیستیم بقیه رو هم کافر میدونیم.... //// خودمون مشکل داریم !!!! //// هر حرفی هربیسوادی گفت مگه ما باید باور کنیم ؟!؟! مارکس اگه حرفاش درست بود این ما هنوز کشوری به نام شوروی داشتیم... /// تفکر مارکس بزرگترین و قدرتمندترین کشور دنیا رو آن قدر تکه تکه کرد که هنوز که هنوزه ترکشاهاش هست..... اوکراین امروز رو نگاه کنین... صربستان .... داغستان.... و .... //// اسلام هست!!!! ما باید بهش عمل کنیم، من اگه خودم عمل نکنم توقعی نباید داشته باشم تا بقیه عمل کنند.... //// من برای افرادی که مسائل کشورشون رو سخیف میدونم متاسفم .... پیامبر میفرمایند وطن دوستی نشانه ایمان است .... برای فکرهایی که دنیا رو بهشت میدونن و جهنمش رو ایران متاسفم؛ کاملترین و بهترین نظام حکومتی رو امام طرح کرد؛ نظام جمهوری اسلامی، همون کشورهایی که ادعای حقوق بشر دارن هنوز نظامشون سلطنتیه؛ تازه اونایی که خیلی پیشرفت کردن فدرالن!!!! خخخ !!!! هنوز مجلس عوام و خواص دارن خخخخ /// در آخر هم « وان چه خود داشت ز بیگانه تمنا می‌کرد»
f_nietzsche
f_nietzsche
٩٣/٠٢/٠٢
٢
٤
سلام...من اصلا اشتباه کردم نظر دادم...برای شما که نه علمی به وقایع داری نه 4قدم اون ور تر رو می بینی اگه برهان به روشنی خورشید هم بیارم قبول نمیکنی...ایشالا با امام محشور شی...
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٣/٠٢/٠٢
١
١
:) من جاهلم :) شما درست میفرمایید:) خدا ایشالا منو از جهل دربیاره :) ان شاءالله :) مارکس هم برای شوما ایشالا :) ممنون از ایـــــــــــــن همه ابزار نظر :دی
f_nietzsche
f_nietzsche
٩٣/٠٢/٠٢
١
٠
سلام...مارکس واسه مارکس خوبه...هدف من از نقل قول ازش فقط ارائه یه تمثیل بود...شما متوجه نشدی...برای ما خدا و علی(ع) بس است...
morteza_t.kh
morteza_t.kh
٩٣/٠٢/٠٢
٢
٧
رزمنده و در صف جهادیم هنوز-نابودگر ظلم و فسادیم هنوز-سوگند به روح قدسی روح خدا-ما یاور احمدی نژادیم هنوز
m-ziya
m-ziya
٩٣/٠٢/٠٢
٤
١
خخخ! چی ربطی به قضیه داشت الان!؟
ati
ati
٩٣/٠٢/٠٢
٢
١
عمرا..هرچی فساد بود تو دولت این بود
روشنا
روشنا
٩٣/٠٢/٠٢
٠
٠
باشه مدارک تونو بفرستونین :)اصلا یه پا برید خودتون www.bimesalamat.ir
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٣/٠٢/٠٢
٠
٠
چه جاهایی با این بیمه طرف قرار داد هستن ؟!!؟! :)
ati
ati
٩٣/٠٢/٠٢
٠
٠
تهدیداشونم اثر نداشته بیشترین درصد مردم ثبت نام و کردن و درامدو از600تا 1میلیون زدن
shiezadeh
shiezadeh
٩٣/٠٢/٠٢
٠
١
من حرفی ندارم! :|
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٣/٠٢/٠٣
٠
٠
آفرین به شوما :دی
maede
maede
٩٣/٠٢/٠٢
٢
٠
تو مطلب آقای روشناوند هم گفتم به جای اینکه از پاداشای میلیونی که میدن یه ذره کم کنن دنبال این یارانه هستن که چند برابرشو رو قبضا و جنسا اضافه کردن! :| نمیشه از هرجا کم میارن رو مردم فشار بیارن که!واسه 45تومن چه کارایی میکنن!والا با اونی که حقوقش ماهی400تومنه با کلی قسط و اجاره خونه نمیشه حرف از کمک به دولت و اینا زد.مگه دولت چقدر به فکر قشر نیازمند جامعه ست؟؟! ممنون از مطلبتون.
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٣/٠٢/٠٣
٠
٠
:) منم ممنونم :)
s_khan
s_khan
٩٣/٠٢/٠٢
٣
٢
اولا من نقدی رو که نوشته شده ضعیف دیدم و پراشتباه. خیلی سطح پایینی داشت. اگر کوچکترین نگاهی به تحلیل های اقتصادی کارشناسان داشته باشید بلا استثنا همه معتقدند این یارانه حق همه مردم نیست. دوما متاسفانه ما نه روش تبلیغ برای یک کاری رو بلدیم نه تحذیر از یک کاری. سوما هدفمندی یارانه ها داره با یک سری زیرساخت های ناقص انجام میشه.چهارما از آنجا که آقای روحانی یک فرد ایدئولوژیک است حفظ رای هایش براش خیلی مهمه طوری که در بعضی موارد وظیفه اش رو هم داره فدای رای میکنه. البته منم اینقدر لب مرز رای میاوردم شاید یکم احتیاط میکردم ولی اقای روحانی باید بداند که مسلمان باید وظیفه اش رو انجام بده ولو این که همه ی مردم بر علیهش قیام کنن. و سایر موارد که از حوصله خارج است...
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٣/٠٢/٠٣
٠
٢
:) خیلی ممنون از شما؛ ولی انگاری قوانین حکومتیه اسلام نظرش یه چیز دیگس!!!! پس اگه زیرساخت ها ناقص چرا انجامش میدن ؟! مث اینکه من بگم دارم خونه میسازم اگه خوب شد من ساختمش اگه بد شد زیر ساختاش ناقص بود :)) الان شما بدون سند و مدرک حرف که میزنین !!!! صفت های خوب خوب هم که به جناب روحانی میدین!!!!! حالا اصن معنای ایدئولوژیک چی هس؟! اصن ربطی به حفظ آرا نداره که !!!! خخخخخخخخخ خودتون دارین میگین آقای روحانی عوام فریبه و بی مسئولیت (چون برای حفظ رای هاش وظایفش رو فدا میکنه ) ولی من احساس میکنم شما دارین به رئیس جمهور کشورمون تهمت محافظه کاری و صلاح خواهی میزنینا !!!!!
s_khan
s_khan
٩٣/٠٢/٠٣
٢
١
بسم الله. قطعا دین مبین نظرش بر اجرای ناقص هیچ کاری نیست. ولی ما وقتی به اجرا میرسیم قضیه به همین سادگی ها هم نیست. آن هم اجرای یک کار بنیادین اقتصادی.به هر حال مشکلات هست و ... این دو دولت هم ظاهرا نظرشون بر زیرساخت سازی همزمان با اجرا بوده که بخشیش عملی شده و بخشیش نشده. منتها بنا به گفته ی هر دو رییس جمهور و کارشناسان اقتصادی این کار حتما باید انجام میشد و تا حالا هم دیر شده. در مورد سند و مدرک برای گفته هایم فقط یک نگاه کوچک به خبرگزاری ها و نظرات کارشناسان و روزنامه ها کافی است. هم این گفته ها هم قبلی ها. درباره ی بحث بعدی: وقتی در حال وارسی شخصیت سیاسی و عملکرد یک فرد در حد رییس جمهور هستیم آن هم در بستر یک نقد داریم با نگاهی فراتر از صفت سازی و متهم کردن و ... بحث میکنیم. نه تبلیغ میکنیم نه تخریب. معنای ایدئولوژیک مشخص است. به هر حال آقای روحانی به عنئان پایه گذار یک جریان فکری سیاسی جدید که حتی ذهن ها را کمی به چپ متوجه میکند برایش مهم است که تفکر اعتدالی اش بماند و اتفاقات در همان بستر بیفتد.رای لب مرز ایشان هم کمی کار را حساس کرده. بنه به هیچ وجه ایشان را عوام فریب و بی مسئولیت نمی دانم. ولی محافظه کار و صلاح خواه به قول شما میدانم. ولی فرق این دو از زمین تا آسمان است. در پایان باز هم تاکید میکنم نقد نوشته شده ضعیف بود. نه ابتدا داشت. نه انتها داشت. نه جریان ذهنی مرتبی داشت. نه سوال درستی پرسده/ نه رفرنس ذهنی معتبر دارد. من معتقدم ما در بعضی جاها مردممان را لوس کرده ایم و بیش از حد به نظرات و خواسته هایشان توجه کرده ایم. این نقد هم در ادامه ی همان لوس بازی هاست.
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٣/٠٢/٠٣
٠
٢
:) کتابش کمی از سطح فکری شما بالاتر است، به همین خاطر توصیه میکنم حتی دستتان هم نگیریدش ولی برای اینکه فقط حس کنجکاویتان ارضا شود منبع اسناد به قول شما مذهبی و به قول علم، تاریخی-اسلامی را هم به شما میدهم؛ رجوع شود به شرح نهج البلاغه نوشته علامه محمدتقی جعفری(ره)-اجاری یک کار توسط بچه کودک در یک مجموعه فرهنگی محله ای با اجرای یک سیاسی کلان کشوری خیلی فرق دارد!!!!! و به همین سبب نیازمند تفکر و برنامه ریزی بیشتر است، ما نباید به حرف اینکه دیر شده انجام این کار هر برنامه ناقصی را انجام دهیم، این میشود همان از حول حلیم در دیگ افتادن!!!! در مورد نظرات درباره کیفیت نقد هم باید بگویم انسان ها متفاوت هستند و به طبع نظرها متفاوت ولی باز هم ممنون از ابراز نظرات :)
s_khan
s_khan
٩٣/٠٢/٠٣
٢
٠
نوشته ام رفرنس ذهنی. نه رفرنس مذهبی یا علمی. برای جواب دادن عجله نکن، علی الخصوص که سطح پایین فکری مخاطب ارزش این کارها را ندارد...
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٣/٠٢/٠٣
٠
٢
عزیزمی :)
h_rastegar
h_rastegar
٩٣/٠٢/٠٣
١
٠
منم موافقم. اولش هم اسم نوشتم ولی تو اون دو روز آخر رفتم اسم نوشتم اصلا مطمئن نست حتی اگر خودمون بگیریم بدیم فقیر به نظرم مطمئن تر هستش اونهایی هم که ننوشتن اکثرا از بس پولدار بودن ترسیدن حساب کتاباشون رو بشه البته توشون آدم های با نیت پاک هم بوده قطعا ولی من که آخر سر نوشتم
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٣/٠٢/٠٣
٠
٠
شما هم مثل بقیه مردم این سرزمین حقی از بیت المال دارین !
غ-مریم
غ-مریم
٩٣/٠٢/٠٣
١
٠
من كه به هيچي خوشبين نيستم وقتي ميگم هيچي يعني هيچي كم كم داره آخرالزمون ميشه مردم بدبخت بدبخت شدن و همش بخاطر سوئ مديريته چه قبليا چه فعليا واقعا مطلبتون پر مغز بود خيلي خوبه كه تو مسائل سياسي كشورمون از مسائل دوران حضرت مثال ميزنين براي من كه خيلي جالب بود
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٣/٠٢/٠٣
٠
٠
ممنون از نظر لطفتون :) ولی انگار بعضیا دوست ندارن الان با حکومتی که آیننه تمام عیار یک حکومت اسلامی بوده مقایسه بشه!!!!! //// خانم غلامزاده آدم باید خوش بین باشه به هر چیزی ولی امان از مسائلی که نمیگذارن این خوشبینی تداوم پیدا کنه .....
taba_sa
taba_sa
٩٣/٠٢/٠٣
١
٠
والا به نظر من مردم هميشه در صحنه اين بار هم در صحنه انصراف از يارانه حضور پررنگي خواهند داشت.... ديگه چه فايده اين حرفا؟؟؟؟ جالبي اين مرحله هم اين بود که اگه کمتر از اون چيزي که قبلا جزو خانوارت بودن مي نوشتي هيچ خطايي نميداد ولي اگه يکي رو بيشتر مي نوشتي مثلا بچه اي که تازه به دنيا اومده اصلن سايت قبول نمي کرد.... و بعد هم اخبار اعلام کرد که تا اطلاع ثانوي امکان تغيير وجود ندارد و اين يعني اينکه يکي مثله من شد مرفه بي درد!!!!!!!! (بابام منو از ليست خودشون حذف کزدن تا زيرمجموعه همسرم قرار بگيرم که خب اونم نشد..... و البته از اين دست اتفاق براي خيلي از دوستان و آشنايان افتاد و الان بلاتکليفن.... چون قصد انصراف ندارن به هيچ وجه اما منصرف اجباري شدن.... ) ممنونم....
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٣/٠٢/٠٣
٠
٠
این یکی از ضعف های این پروسه بوده !!!!!! دولت برای حذف کردن افراد مرده برنامه ریزی کرده ولی برای اضافه کردن افراد تازه متولد شده و افرادی که یک خانواده جدید درست کردن هیچ برانامه ای نریخته و این یکی از چندین و چند ضعف فاحش این پروسه ثبت نام بود؛ ما که برای دولت دعا مکنیم که این برنامه هم مثل برانه توزیع سبدکالا نشود...
taba_sa
taba_sa
٩٣/٠٢/٠٣
٠
٠
ما هم دعا مي کنيم نشيم مضحکه خاص و عام افراد داخل و خارج.....
غ-مریم
غ-مریم
٩٣/٠٢/٠٣
٠
٠
منم از خونواده مجبور شدم جدا بشم و با همسرمم نتونستم ثبت نام كنم وگرنه ما رو چه به انصراف من با اون45 هزار تومن 45 روز زندگاني ميكردم
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٣/٠٢/٠٣
٠
٠
اوووووووووووووووف اینجاس که تفاوت نویسنده های پولدار و بی پول جیم مشخص میشه هاع !!!!! خانم اگه خیلی پول دارین به ما کمک کنین !!!! جای دوریم نمیره هاع !!!!!! :دی
MONA-R
MONA-R
٩٣/٠٢/٠٣
٠
٠
وای چقد کامنت همه طولانی بود!!! خب من چی بگم؟؟؟!!! ماشالا دل همه پره... ولی خب به نظر من این یارانه ای که میدن خیلی کمه ، حتی کفاف قبضای مارو نمیده چه برسه به چیزای دیگه.... مرسی از مطلبتون.... ببخشید اطلاعات زیادی نداشتم که صحبت کنم دربارش... :) فقط امیدوارم مشکلات همه حل بشه :)
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٣/٠٢/٠٣
٠
٠
باز اون مقدار که یک بحث متفاوته !!!!!
r_jafarpour
r_jafarpour
٩٣/٠٢/٠٥
٠
٠
من اینجا نظر داده بودم هاااااااااااااااااااااااااااااااااا.عجبا!
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٣/٠٢/٠٦
٠
٠
عههههههههههههههههه
r_jafarpour
r_jafarpour
٩٣/٠٢/٠٦
٠
٠
حالا که دادم!چرا اینجوری نگاه می کنین!دادما.چی شده؟من خیلی حالم خوبه!
گربه ی گریان
گربه ی گریان
٩٣/٠٢/٠٦
٠
٠
روستایی ها و کشاورز ها که گوشت و میوه شون تامینه.....تازه بهترین ها هم هست.. کل قبض هاشون هم که نصف بقیه ست.....مثل ما هم که صد بار لازم نیست بابت یک ماشین بیمه دیه و المثنی بدن....
گربه ی گریان
گربه ی گریان
٩٣/٠٢/٠٦
٠
٠
پس چرا یارانه؟؟؟ فقط ما این وسط ضرر میکنیم...به بهانه ی همین ها همه چیز گرون میشه...از یک طرف نود تومن میدن و از طرف دیگه چند برابر میگیرن
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٣/٠٢/٠٦
٠
٠
اولن اینکه کی گفته گوشت و میوه و غیره اونا تأمینه !؟!؟ اونا حاصل دست رنج خودشونه !!!! مالشونه !!! وسیله ی کسبشونه !!!! مث اینکه یکی که سوپر مارکت داره بگیم خب این آقا هم که تمام مایحتاج خونش تامینه !!!!! اینطور نیست !! اینا وسیله کسب درآمده شونه !!!!! یعنی طرف اون گوسفند یا گاوشو باس بفروشه تا بتونه پول دربیاره و زندگی کنه !!!! در مورد قبض ها هم دلیل منطقه محروم بودن اونجاست !!!! شما حاضری برین در یک جایی زندگی کنی که خیلی از امکانات و رفاهی که ما برایمان در زندگی عادی شده را ندارند!!!!! در مورد بیمه هم خب هرکه را بامش بیش برفش بیشتر!!!!! یکی که ماشین نداره بیمه نداره و هرکسی هم که داره به طبع بیمه هم باید بپردازه !!!! در ضمن اونها هم زمین و دام هایشان را بیمه میکنند !!!!! هر زندگی ای سختی خودش را دارد !!!!!
گربه ی گریان
گربه ی گریان
٩٣/٠٢/٠٦
٠
٠
ما که باید تغذیه مونم تامین کنیم.....مثل روستایی ها همه چیمون دم دست نیست......تازه تاکسی ها هم که بنزینشون گرون نشده، قیمت ها رو بردن بالا....آقا اینا دارن کار غیر شرعی انجام میدن....چه بیت المالی که بعدش چند برابر مالیات داره؟
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٣/٠٢/٠٦
٠
٠
اونا اون گندم و جو و گلابی و سیب و گاو و گوسفند وسیله ی امرار معاششونه !!!!! با اونا داد و ستد میکنن !!!!! من آهنی که یه تراشکار داره یا گل هایی که یک گل فروش داره !!!! خب به طبع زندگی در هر جایی یک سری مشکلاتی داره !!!!! زندگی در روستا و مناطق محروم خیلی مشکلات و سختی های بزرگتر و پیچیده تری داره !!!! اون که قیمت ها بی ضابطه افزایش یافته تقصیر خود راننده هاست !!!! بله تخطی از قانون غیر شرعیست !!!!!
گربه ی گریان
گربه ی گریان
٩٣/٠٢/٠٦
٠
٠
حکوت امام علی نخواستیم بابا........اینا در عین پررویی خودشونو با چنین شخصیت بزرگواری مقایسه میکنن
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٣/٠٢/٠٦
٠
٠
بحث بحثه مقایسه نیست !!!!! این اشخاص پیشوایان و الگوهای ما هستند !!!!! ما باید کارها و رفتارشونو الگوی خودمون قرار بدیم
گربه ی گریان
گربه ی گریان
٩٣/٠٢/٠٦
٠
٠
بله....حرفاتون درست.....ولی اسم جمهوری ما جمهوری اسلامیه.......
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٣/٠٢/٠٦
٠
٠
خب چه ربطی داره به موضوع ؟!؟!!؟
گربه ی گریان
گربه ی گریان
٩٣/٠٢/٠٦
٠
٠
اسلام اسلام......به خدا همین ماییم که دینمونو که برترین دینه انگشت نمای همه ی جهان کردیم.....آقا بقیه جاها دزدی هست...ظلم و ستم هست.... ول اسم حکومتشون اسلام نیست
گربه ی گریان
گربه ی گریان
٩٣/٠٢/٠٦
٠
٠
اینجا یک حرفی فرستادما....ولی چاپ نشد...شما که خوندید؟
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٣/٠٢/٠٦
٠
٠
اگه نیومده که من نخوندمش خو !!!! //// خب ما میگیم حکومت اسلامی داریم ولی به این معنا نیست که آرمان شهر یا مدینه ی فاضله داریم که هیچ نقصی در اون نیست !!!!! حتی حکومت حضرت امیر هم مدینه فاضله و بی نقص نبوده !!!!! یک نگاهی به نامه های نهج البلاغه بیاندازین به این موضوع میرسین !!!! تنها حکومت بدون نقص حکومتیه که خدا و تمامی ائمه و پیامبران اون رو وعده دادن و این هم حکومت حضرت مهدی است !!!! در قرآن هم این وعده آمده !!!!
گربه ی گریان
گربه ی گریان
٩٣/٠٢/٠٦
٠
٠
من شخصا همه ی فساد های این کشورو قبول میکنم اگه از همین الآن رهبرمون بگن اینجا جمهوری اسلامی نیست
گربه ی گریان
گربه ی گریان
٩٣/٠٢/٠٦
٠
٠
اینطور جواب ها به کار هیشکی نمیاد....همین الآن شما داری مقایسه میکنی.....اصلا ما و هیچ کس در حدی نیستیم که بخواهیم از امامان و پیامبران صحبت کنیم و ایراد بگیریم
گربه ی گریان
گربه ی گریان
٩٣/٠٢/٠٦
٠
٠
ببینید....بشار اسد از کشتن سیر نمیشه......کشور های دیگه هم به جنگ بین دولت و مردم دامن میزنن و به اونا سلاح میدن......حالا من کاری ندارم ولی هیچ کدومشون رو هم سرزنش نمیکنم....چون که هیچ کدوم ادعای اسلام نکردند
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٣/٠٢/٠٦
٠
٠
آقا چرا تهمت میزنی ؟!؟!!؟!؟ بشار اسد مگه جنگ رو شروع کرد !؟!؟! بشار اسد رئیس جمهور قانونیه سوریه است ؟!!؟! بشار اسد از کشتن سیر نمیشه ؟!؟! شما جنایات تکفیری ها رو ندیدی ؟!؟! بشار اسد کجا مردم رو میکشه ؟!!؟!
گربه ی گریان
گربه ی گریان
٩٣/٠٢/٠٦
٠
٠
بابا بشار اسد صندلی شو محکم چسبیده .... من به اون کاری ندارم....خوب کاری میکنه.....چون میدونه برحقه....من طرف حسابم کشورایی بود که به این جنگ ها دامن میزنند...این اسرائیل هم مقصر اصلیه.....اگه بشار اسد شکست بخوره ما هم شکست خواهیم خورد
گربه ی گریان
گربه ی گریان
٩٣/٠٢/٠٦
٠
٠
کجای اسلام اومده کسی که مثل .... کار میکنه صبح تا شب...پول حلال درمیاره....حالا وضعشم خوبه.....باید چند برابر مالیات بپردازه>؟؟؟؟
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٣/٠٢/٠٦
٠
٠
در قوانین حکومتیه اسلام!!!! شما چقدر نسبت به قوانین اسلام آشنایی دارین ؟! ماشینی که من دارم در خیابانی را میرود که مال دولت است و و دولت امنیت آن را نیز تأمین میکند و .... همین طور برای مسایل دیگر هم هست که بر همین اساس مالیات تعلق میگیرد!!!
گربه ی گریان
گربه ی گریان
٩٣/٠٢/٠٦
٠
٠
امثال خواری ها زیادن.......ولی همه جا پر شده که امثال چمران تو این مرز و بومند
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٣/٠٢/٠٦
٠
٠
نمیفهمم منظورتو !!!!!
گربه ی گریان
گربه ی گریان
٩٣/٠٢/٠٦
٠
٠
اسلام گفته کسایی که ندارن ندنم.....و مالیات بقیه یکسانه....اونقت ما که قشر متوسطیم باید جور بالایی ها رو هم بکشیم
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٣/٠٢/٠٦
٠
٠
کجای اسلام این حرف هارو گفته ؟!؟! پس اصل عدالت که یکی از اصول دین ماست کجا میره !؟!؟! کی گفته شما دارین جور بالایی ها رو میکشین ؟!؟! ضشما واقعن از بطن و درون بالایی ها اطلاع دارین یا بر اساس همین حرف های عامیانه میگویین !؟!؟!؟
گربه ی گریان
گربه ی گریان
٩٣/٠٢/٠٦
٠
٠
شما کجای کاری آقا....؟؟....از بس حقیقت ها واضح برام نمایان شده اینقدر عصبیم
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٣/٠٢/٠٦
٠
٠
بحثتون رو کامل و بدون یچ تندی و با آرامش و منطق بفرمایید و سعی کنین انسجام موضوع داشته باشه :)
گربه ی گریان
گربه ی گریان
٩٣/٠٢/٠٦
٠
٠
البته میدونم اگه شما هم با من موافق باشید...و به چشم خودتان هم دیده باشید....هرگز اینجا جار نمیزنید....منم بیش از این داردار نمیکنم.....ولی یک چیز باید جواب داده بشه که نظر شما رو هم به عنوان محقق میخواهم بدانم
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٣/٠٢/٠٦
٠
٠
بفرمایید!!!!
گربه ی گریان
گربه ی گریان
٩٣/٠٢/٠٦
٠
٠
تا الآن چند کامنت قیچی شده.....امیدوارم حداقل خود شما قیچی کرده و قبل آن خوانده باشید
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٣/٠٢/٠٦
٠
٠
من مسئول تایید و قیچی کردن نیستم !!!!! نه نمیبینم و نمیدونم چی گفتین !!!
گربه ی گریان
گربه ی گریان
٩٣/٠٢/٠٦
٠
٠
دو چیز....1...مگه ترکیه مثل ما جهان سوم نیست......خب چرا اینقدر اونجا ارزونیه.......؟؟
گربه ی گریان
گربه ی گریان
٩٣/٠٢/٠٦
٠
٠
بابا تازه داییم ترکیه بوده(همین هفته پیش)....عموم هم چند وقت پیش رفته بود.....پدرم هم ارمنستان بودند.....فکر کنم کلا همه جا غیر ایران ارزونیه
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٣/٠٢/٠٦
٠
٠
کی گفته ما جهان سومیم ؟!؟! خیلی حرفات شبیه شبکه های اون ور آبیه !!!!! :) قدرت های ایران رو در بسیاری از زمینه ها و موضوعات با کشورهای دیگه مقایسه کن !!!! آقا اصلن شما از پایه حرفت اشکال داره !!!!! بعدشم !!!! ایران جزء کشورهایی است که سطح قیمت ارزشی کالا در اون خیلی پایینه !!!! درضمن ما در حال مبارزه هستیم آقا !!! اینو همیشه مد نظر قرار بده !!!! ما با دشمنان اسلام دست رفاقت نمیدهیم به همین ارزش های اعتقادیمون و به همین دلیل ممکنه فشارهایی هم به ما وارد بشود !!!
گربه ی گریان
گربه ی گریان
٩٣/٠٢/٠٦
٠
٠
آقای شرکت اول.....خیالتان را راحت کنم که اینقدر بهونه نیارید.......ما ماهواره نداریم...همسایه هامونم ندارن....حاجی جان فک و فامیلم ندارن که اخبارای اونورو گوش بدم..
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٣/٠٢/٠٦
٠
٠
گربه جان !!!! یک توصیه بهت مینکم !!!! اشکال نداره اخبار رو از چه شبکه هایی گوش میدی ولی بدون که اونا راستو نمیگن !!!!! :)
گربه ی گریان
گربه ی گریان
٩٣/٠٢/٠٦
٠
٠
معلومه که راست نمیگن.....چون من فقط بیست و سی میبینم.....و دیگر هیچ
گربه ی گریان
گربه ی گریان
٩٣/٠٢/٠٦
٠
٠
چشم.....الان حرف حسابمو میزنم
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٣/٠٢/٠٦
٠
٠
:)
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٣/٠٢/٠٦
٠
٠
آقا این تکفیری ها که خودشونو نماد اسلام میدونن و به نام اسلام تند و تند کودک و زن و هر موجود زنده ای رو میکشن !!!!! در دنیا نماد اسلام همین تکفیری ها هستن !!!!! دولت های غربی اینها رو به عنوان نماد اسلام به فکر مردمشون تزریق میکنن
گربه ی گریان
گربه ی گریان
٩٣/٠٢/٠٦
٠
٠
لعنت خدا به تکفیری ها
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٣/٠٢/٠٦
٠
٠
الهی آمیـــــــــــــــن
r_jafarpour
r_jafarpour
٩٣/٠٢/٠٦
٠
٠
می خواین دوباره نظر بدم؟می تونماااااااااااا!پیر نشدم هنوز بزارین باز نظر بدم!
m.a.sh.a
m.a.sh.a
٩٣/٠٢/٠٦
٠
٠
بفرمایین :دی
پربازدیدتریـــن ها
یک پارچ آب سرد!

شرط ثبت نام

٩٥/٠٩/٠٩
شعری سروده خودم

حیف که روی من این جا به تو هم باز نبود

٩٥/٠٩/١١
شعری سروده خودم

شاید دلیل خلقتت آغوش باشد!

٩٥/٠٩/١٣
طنز

نامه ای منصفانه به استاد

٩٥/٠٩/١١
میانه رو و دانا

امر به معروف و نهی از منکر وظیفه کیست؟

٩٥/٠٩/١٠
امان از این همه ناهماهنگی

یک نفر با من هماهنگ شود

٩٥/٠٩/١٣
لطفا شفاف بگویید

مسابقه ی غسل

٩٥/٠٩/١٣
شعری سروده خودم

سکوت پاییزی

٩٥/٠٩/١٤
برای پدر مهربانم

خورشید ِ گل فروش

٩٥/٠٩/٠٩
اگر ریزعلی می بود، شاید داستان طور دیگری رقم می خورد

جای دهقان فداکار خالی بود

٩٥/٠٩/١٠
بیا همت کن رفیق

با دود و غبار هم مدارا ؟!

٩٥/٠٩/١١
شعری سروده خودم

بعد تو

٩٥/٠٩/١٣
گیج شده ام

حال این روز

٩٥/٠٩/١٤
لعنت به هرچه یاد تو را زنده می‌کند

تقویم های بی عدد / شعر

٩٥/٠٩/١٠
وقتی آقا جان، خانوم جان، بابا و مامان با هم پرکشیدند

بلیط رفت و بی برگشت!

٩٥/٠٩/٠٩
ترسیده ام انگار

دلم مى خواهد همه چيز را بسوزانم!

٩٥/٠٩/١٣
به دنبال آیه های عذاب

سید حسن آقامیری کیست؟

٩٥/٠٩/١٤
داستان کوتاه

به همین سادگی / قسمت دوم

٩٥/٠٩/١٤
اندر مصائب شغل من

پرنیا؟ پریا؟ پریان؟ پرنیان؟

٩٥/٠٩/١٣
معرفی فیم دریا سالار

لطف خدا بود

٩٥/٠٩/١٤