و بعد از حقيقت جز گمراهى چيست؟
اثبات تمام عقائد تشیع با حدیث ثقلین

و بعد از حقيقت جز گمراهى چيست؟

نویسنده : amin20

حدیث ثقلین با دو صورت در بیشتر منابع تشیع آمده است: 

1. قال رسول الله ص : إِنِّي تَارِكٌ فِيكُمُ الثَّقَلَيْنِ كِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِي أَهْلَ بَيْتِي إِنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا أَبَداً مَعَاشِرَ النَّاسِ إِنِّي مُنْذِرٌ وَ عَلِيٌّ هَادٍ وَ الْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ.

«مستدرك الوسائل ،ج  11،ص 372»

2. قال رسول الله ص : إِنِّي تَارِكٌ فِيكُمُ الثِّقْلَيْنِ كِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِي أَهْلَ بَيْتِي وَ إِنَّهُمَا لَنْ يَفْتَرِقَا حَتَّى يَرِدَا عَلَيَّ الْحَوْضَ

«وسائل الشیعه، ج 27 ،ص 33»

به همین صورت در کتب معتبر اهل تسنن مثل: صحیح بخاری، صحیح مسلم، الصواعق المحرقه، سنن دارمی، مسند احمد، سنن ترمذی، مستدرک علی الصحیحین، فتح الباری و... که از کتب دست اول و بسیار معتبر برادران اهل تسنن ماست اکثرا به همین صورت و یا در اندکی از آن‌ها فقط با تفاوت‌های جزئی نقل شده است. و این احادیث توسط کارشناسان‌شان معتبر اعلام شده است.

 

خوب دوستان مشاهده کنید در حدیث متواتر پیامبر(ص) دو ثقل به ما معرفی شده است. ثقل اکبر که همان قرآن است و ثقل اصغر، که  اهل بیت پیامبرند. طبق حدیث هر دو در یک جایگاه هستند (هر دو يك حقيقت هستند) و یکی بر دیگری فضیلت بیشتری ندارد. به عبارت دیگر هر دو یک چیزند، اما به دو صورت کاملا مساوی تقسیم می‌شوند. در این صورت عمل به یکی از آن‌ها کافی نیست و باید به هر دو تمسک جست و هر یک به تنهایی هدایت بخش نیست.

در قرآن آمده است: فماذا بعد الحق الا الضلال: و بعد از حقيقت جز گمراهى چيست؟ (سوره یونس،آیه32)

پس ما در جهان دو حالت داریم، یا حق است یا ضلالت و گمراهی. و بین این دو حالت وسط وجود ندارد.

پس این‌که بگویند ما به یکی عمل می‌کنیم و دیگری مهم نیست اشتباه است و اگر چنین کنیم در ضلالت وگمراهی به سر می‌بریم. یا مثلا بگویند ما به دیگری کمتر اهمیت می‌دهیم و یکی را به اصطلاح مهجور می‌کنیم. در روایات آمده است که در  روز قیامت، قرآن از کسانی که آن را نخواندند و به آن عمل نکردند، می‌پرسد: چرا مرا نخواندید و به من عمل نکردید؟ مگر من از طرف خدای عز وجل نیامده بودم؟ مگر من راهنمای زندگی شما نبودم؟ چرا من را مهجور ساختید؟

پس هر ارزشی که برای یکی می‌گذاریم باید برای دیگری قائل شویم و از نظر ارزش، بین این دو فرقی نیست.

 

در روایت آمده است: «لن تضلّوا» این یعنی هرگز با تمسک به هر دو گمراه نخواهیم شد. در بالا گفته شد که اگر حق با باطل جمع شود به ضلالت می‌رود، پس قرآن و اهل بیت هر دو حق‌اند. و از حق کار ناشایستی سر نمی‌زند، همان‌طور که قرآن این چنین است. (اثبات معصوم بودن اهل بیت)

قرآن فشرده شده علم خداوند است (با سند قرآنی) پس اهل بیت نیز علم خداوند را درسینه دارند و مانند قرآن علم مطلق‌اند، یعنی برهمه چیز آگاه‌اند. (اثبات علم اهل بیت)

با توجه به این حدیث. دشمن قرآن، دشمن اهل بیت است و دوستی با قرآن در گرو دوستی با اهل بیت است. (اثبات تولی وتبری)

ما در قرآن داریم: انانزّلنا الذکر وانا له لحافظون. حقّا كه ما اين ذكر (قرآن) را فرو فرستاديم و به يقين ما خود آن را (از تحريف و نسخ و تماميت مدت) نگهداريم(سوره حجر،آیه 9) با این وجود، قرآن هم چنان در دست ما سالم و بدون اندکی تحریف باقی مانده است و همیشه در دسترس است، پس حتما یک نفر از عترت (اهل بیت) هم اکنون باید حاضر و در دسترس باشد، آن شخص کیست؟ (اثبات امامت امام زمان وغیبت ایشان)

 

خوب حال به دوشبهه پیرامون این حدیث می‌رسیم:

1. چرا زنان پیامبر جزءاهل بیت نیستند؟ همان طور که اثبات شد اهل بیت ویژگی‌هایی نظیر: عصمت، حضور الان، علم مطلق و. . . باید داشته باشند. پس زنان پیامبر که هیچ از این‌ها را نداشتند چگونه جزءاهل بیت‌اند؟ مثلا طبق سند معتبر آمده است که عایشه همسر پیامبر در جنگ جمل در برابر خلیفه وقت (حضرت امیرالمومنین) جنگیده است. همه مسلمانان قبول دارند که این کار عایشه اشتباه بوده است گرچه بعد توبه کرد. اما اگر معصوم بود اشتباه را هم انجام نمی‌داد. پس ایشان معصوم نیستند.

2. در بعضی از کتب اهل سنت آمده است: «کتاب الله وسنّتی . . . » این چگونه است؟ اولاً، سند این روایات در کتب خود اهل سنت ضعیف گفته شده است و معتبر و مشهور همان «کتاب الله وعترتی »است. ثانیاً، مگر همین حدیث ثقلین جزءسنت نیست؟ به گونه‌ای که متشابه دارد و گوینده آن‌ها اهل بیت‌اند؟ ثالثاً، سنت همان عمل پیغمبر است که بارها در عمل خود به کتاب خدا واهل بیت به یک میزان احترام می‌گذاشتند.

 

خوب امیدوارم این مطلب مفید واقع شود و باعث محکم‌تر شدن اعتقاد ما نسبت به مذهب حق تشیع بشود.

انشا‌ا...

برچسب ها
درباره نویسنده
نظرات کاربران
کد امنیتی
سلیمان حسنی
سلیمان حسنی
٩٣/٠٣/٠٦
٠
٠
سلام:بسیار عالی،امیدوارم که اهل بیت عصمت و طهارت خودشان اجرشما را بدهند.سپاسگزارم
hamta
hamta
٩٣/٠٣/٠٦
٠
٠
بسیار بسیار عالی بود!ممنون :)
hamta
hamta
٩٣/٠٣/٠٦
٠
٠
یک نکته هم من بگم ....اینکه حقیقت واقعی قرآن و اهل بیت واقعا در حد درک ما نیست و این ظاهری که ازشون می بینیم (مثلا قرآن در هیئت یک کتاب) فقط یه ظاهر تنزل یافته است تا درک ما بهشون برسه.... حقیقت امر فقط یه کتاب و یا یک انسان خیلی والامقام نیست که حقیقت وجودی اینها از درک ما خیلی فراترن....ممنون.
p_golpari
p_golpari
٩٣/٠٣/٠٦
٠
٠
به به خیلی هم عالی دست شما درد نکنه
علیرضا
علیرضا
٩٣/٠٣/٠٦
٠
٠
یاد کتاب شبهای پیشاور افتادم به همین واضحی توضیح داده بود :) خیلی ممنونم امین، واقعا راه های اثبات خیلی ساده و راحت هستند اما عده ای نمی خوان که قبول کنند و اینا رو کاریشون نمیشه کرد...
t_tanin
t_tanin
٩٣/٠٣/٠٧
٠
٠
ممنون از مطلب مفیدتون
amin20
amin20
٩٣/٠٣/٠٧
٠
٠
خواهش میکنم !!
پربازدیدتریـــن ها
شعری سروده خودم

نام تو

٩٦/٠٥/١٩
بهشت درست همینجاست

چادری ها عاشق ترند! / قسمت دوم

٩٦/٠٥/١٨
دیوان خنده های تو

بفهم

٩٦/٠٥/٢١
حوالي سوت پایان کنکور 96

برای رویایت بجنگ

٩٦/٠٥/١٨
آن‌ها از تپش هماهنگ قلب‌هایمان چه خبر دارند؟

نامه هایی به همسرم / نامه سوم

٩٦/٠٥/١٩
شیرینی اش را نفهمیدم

اولین حقوق کاری

٩٦/٠٥/٢٢
شعری سروده خودم

یک مرد به جا مانده ای از عاشورا

٩٦/٠٥/٢٢
کاش کسی شاملو و فروغ را صدا بزند

در نبودنت

٩٦/٠٥/٢٢
شعری سروده خودم

می نویسم از تو

٩٦/٠٥/٢٢
این روزها همه چیز به تو مربوط است

نامه هایی به همسرم / نامه چهارم

٩٦/٠٥/٢٣
بیایید به هم اعتماد کنیم

امتحان کردن هنر نمی باشد

٩٦/٠٥/١٨
مردم این چیزها را باور نمی کنند!

موی سفید

٩٦/٠٥/٢١
تا دل به بودنش خوش باشد

کاش دل هم خانه داشت

٩٦/٠٥/١٩
تو مکمل منی

بوسه های نگفته

٩٦/٠٥/٢٣
عمریست برایت می نویسم

گمنام خاص

٩٦/٠٥/٢٣
شعری سروده خودم

عشق و تبسم

٩٦/٠٥/١٩
چرا تیمارستان مرا در آغوش نمی گیرد؟

روياپرداز

٩٦/٠٥/١٨
از آرزوهای خوب

کمی وقت شناسی

٩٦/٠٥/٢١
شعری سروده خودم

موج خروشان قلم

٩٦/٠٥/٢١
شعری سروده خودم

معنی فاصله این نیست که از آنِ همیم

٩٦/٠٥/٢٤
تبلیغات