خواهی نشوی رسوا، به حق و باطل توجه بفرما
توجیه نکنیم، توجیه نکنیم، توجیه نکنیم!

خواهی نشوی رسوا، به حق و باطل توجه بفرما

نویسنده : AM-SpringSell

توجیه کردن یکی از روش هایی است که بعضی از ما از آن بهره می‌بریم و متأسفانه در بیشتر اوقات کار و عمل بدمان را با هزار و یک دلیل توجیه می کنیم. به هر دری می زنیم که عمل بد و ناپسندمان را توجیه کنیم و انجام دادنش را قابل بخشش و گذشت. گاهی هم از ضرب المثل هایی خاص برای توجیه یک سری کارها بهره می بریم. در این مطلب فقط به دو ضرب المثل بسیار پرکاربرد و بسیار پرتکرار اشاره می‌شود که متأسفانه حرف اشتباه و نادرستی را می زنند!! دلایلی را هم برای هر کدام ارائه خواهم کرد.

1) چراغی که به خانه رواست ، به مسجد حرام است

 این ضرب المثل را زیاد شنیدید. می‌خواهد بگوید که چیزی را که خود انسان نیاز دارد نباید آن را صرف دیگران کند. خوب این ضرب المثل کاملا درست است! ولی نه برای یک مسلمان پیروی حضرت علی(ع). چون حضرت علی(ع) و خانواده گرامی شان سه روز را روزه گرفتند تا طعام خودشان را به فقرا و مساکین بدهند. چون امام حسین(ع) آرامش و راحتی و سلامتی که در خانه‌ی خود بود را کنار گذاشت و به زیر سمّ اسبان رفت. عزیزان حتما به آیه 24 سوره‌ی مبارکه توبه مراجعه کنید و بعد راجع به ضرب المثل بالا فکر کنید. بیایید از این به بعد ضرب المثل را برعکس بگوییم.

2) خواهی نشوی رسوا ، همرنگ جماعت باش

این ضرب المثل هم پرکاربرد تر از قبلی است و هم اشتباه تر و مزخرف‌تر. عزیزان بگذارید تغییرات کوچکی در ضرب المثل بالا ایجاد کنم،آن وقت در مورد آن فکر و قضاوت کنید؛ خواهی نشوی رسوا ، در سپاه یزید باش!! بله در روزعاشورا کثرت از آنِ سپاه باطل و ظلم بود. اصلا جماعت هیچ معنایی ندارد، انسان عقل و فکر دارد و حق و باطل هم راهشان مشخص و از هم جداست. انسان باید فکر کند و راه درست را انتخاب کند. بیایید از حالا به بعد بگوییم ؛ خواهی نشوی رسوا، به حق و باطل توجه فرما !

برچسب ها
نظرات کاربران
کد امنیتی
سلیمان حسنی
سلیمان حسنی
٩٣/٠٢/٠٣
٠
٠
سلام:بسیار عالمانه بود سپاسگزارم
Am-SpringSell
Am-SpringSell
٩٣/٠٢/٠٣
٠
٠
علیک سلام ؛ خواهش می کنم ، ممنون :)
r_roshnavand
r_roshnavand
٩٣/٠٢/٠٣
١
٠
سلام ... دلايل عالمانه بود ياد نوع نگاه منفي ؟
taba_sa
taba_sa
٩٣/٠٢/٠٣
٠
٠
بله حق با شماست... ممنونم...
Am-SpringSell
Am-SpringSell
٩٣/٠٢/٠٣
٠
٠
خواهش می کنم ، ممنون :)
r_roshnavand
r_roshnavand
٩٣/٠٢/٠٣
٠
٠
سلام ... پس انتخالات در دنيا معني ندارد
سلیمان حسنی
سلیمان حسنی
٩٣/٠٢/٠٣
٠
٠
سلام جناب روشناوند:عالمانه رابرای این گفتم که با یک مطلب کوتاه آدم را به فکری طولانی میبردواین سؤال را بافکر طرح کرده است.برای پاسخ هم من با ایشان موافقم چرا که همیشه اگر همرنگ جماعت باشیم نباید کار به این داشته باشیم که حق با کیست.البته شاید گاهی هم حق با طرفی باشدکه تعدادبیشتری هستند،ولی بنظرم باید با فکر جهت را تشخیص داد نه به علت تعداد بیشتر.متشکرم دوست عزیز
r_roshnavand
r_roshnavand
٩٣/٠٢/٠٤
٠
٠
سلام ... چرا بايد جماعت را هميشه در گروه بدها دانست اينگونه هيچ اجتماعي به نتيجه نخواهد رسيد . جماعت را به بدها تعبير كردن اشتباه است
سلیمان حسنی
سلیمان حسنی
٩٣/٠٢/٠٤
١
٠
سلام:منهم نگفتم جماعت با بدهاست اتفاقا خودم گفتم همیشه حق با کسانیکه کمتر هستند نیست،اصل حرف اینه که همیشه نباید همرنگ جماعت شدبه این دلیل که تعداد بیشتری هستند بلکه بایدفکر کرد وبا گروهی بود که حق با آنان است فارغ از تعدادشان چه کم چه زیاد.
amin20
amin20
٩٣/٠٢/٠٣
٠
٠
بله حق با شماست !!
Am-SpringSell
Am-SpringSell
٩٣/٠٢/٠٣
٠
٠
:)
r_roshnavand
r_roshnavand
٩٣/٠٢/٠٣
٠
٠
سلام ... كدام حق ؟
H_fateme
H_fateme
٩٣/٠٢/٠٣
٠
٠
ممنون
Am-SpringSell
Am-SpringSell
٩٣/٠٢/٠٣
٠
٠
خواهش می کنم :)
H_fateme
H_fateme
٩٣/٠٢/٠٣
٠
٠
ممنون
Am-SpringSell
Am-SpringSell
٩٣/٠٢/٠٣
٠
٠
خواهش می کنم :)
p_golpari
p_golpari
٩٣/٠٢/٠٣
٠
٠
بسیار زیبا و آموزنده. ممنون دوست عزیز.
Am-SpringSell
Am-SpringSell
٩٣/٠٢/٠٣
٠
٠
ممنون ، لطف دارین :)
r_roshnavand
r_roshnavand
٩٣/٠٢/٠٣
٢
٠
سلام ... من با كل مطلب شما مخالف هستم. درست نيست يك ضرب المثل را با راه روش و مقام خودمان را با مقام امامان يكسان بدانيم كاري بيهوده‌اي است امامان الگوي زندگي ما هستند . ///// «چراغی که به خانه رواست ، به مسجد حرام است » حقي كه زن و فرزند ما نسبت به لموال ما دارند بيشتر از همسايه است من پولم را خرج مسجد نمايم از آنطرف دخترم برود سوار ماشين مدل فلان شود كه جلوي پايش بوق زده است خوب است آنوقت گداي جلوي در مسجد هم من را مسخره ميكند //// « خواهی نشوی رسوا ، همرنگ جماعت باش» منظور از جماعت در اين مثل نا حق نيست پس با اين دليل شما نظام جمهوري اسلامي هم كه آراي زيادي آورد نا حق بود و همه با هم جماعتي يزيدي بوديم .
samira_h
samira_h
٩٣/٠٢/٠٣
١
٠
بله منم با اقای روشنوند موافقم
dr.maRYam
dr.maRYam
٩٣/٠٢/٠٣
٠
٠
سلام! چقدر تناقضات!!! معنی الگو یعنی چی؟ وقتی برای نقاشی یه منظره ی زیبا رو الگو قرار میدین، تمام سعی ما اینه که نقاشی از هر نظر شبیه دربیاد، خطوط، رنگ ها، نسبت ها، حتی به دنبال پیدا کردن جزئیات میگردیم تا زیبایی نقاشی هرچه بیشتر به منظره نزدیکتر باشه. اگر بگیم اون منظره الگوی نقاشی من بوده ولی تصویری که کشیدیم متفاوت باشه، تعجب برانگیز و خنده دار میشه.
dr.maRYam
dr.maRYam
٩٣/٠٢/٠٣
٠
٠
سلام!! مثال دختر هم خیلی اشتباهه. دختر اگر درست تربیت نشه اونوقت با ماشینی که براش میخرن، خودش میره جلوی پایه بقیه بوق میزنه!بهله! و در ضمن اینکه دقیقا این ضرب المثل را جایی بکار میبرن که ناحقه !! مثال جمهوری اسلامی هم کاملا بی ارتباطه چون اون چیزی بوده با انتخاب مردم و علاقه و خواست واقعی مردم نه چیزی که به علت همرنگ شدن با بقیه انتخاب بشه!
سلیمان حسنی
سلیمان حسنی
٩٣/٠٢/٠٣
٠
٠
سلامی دوباره دقیقا موضوع را شکافتیددر همین مثالی که فرمودیدوکاملا موافقم اما درمورد ائمه علیهم السلام ما هیچگاه با ایشان قابل مقایسه هم نیستیم اما میتوانیم سعی کنیم که خومان را به معیارهای ایشان نزدیک کنیم.بقول دوستمون ما شاید همان نقاشی را نتوانیم بکشیم اما میتوانیم آنرا الگوقرار داده وهرچه بیشتر به آن شبیه بکشیم. عذرخواهم از طولانی شدن مطلب
Am-SpringSell
Am-SpringSell
٩٣/٠٢/٠٣
٠
٠
عرض سلام و ادب دارم خدمت جناب روشناوند عزیز.خودم هم حق می دهم که کمی تند رفتم،ولی در مورد حرف های شما : شما الگو را به یک قاب عکس تشبیه کردید که فقط باید به آن نگاه کرد،بله مثل امامان بودن غیر ممکن است،ولی مثل آنان عمل کردن ممکن است.قرار هم نیست همه چی به سادگی صورت بگیرد،اگر می خواهیم الگویمان ائمه باشند و شیعه آنها باشیم باید با سختی و دشواری و انجام غیر ممکن ها در نگاه اول،کوتاه بیاییم و خطر را به جان بخریم.در مورد ضرب المثل اول،حرفی که شما زدید،تفکری همگانی است که خانواده بر همسایه ارجحیت دارد،ولی سیره ی امامان ما چیز دیگری می گوید و به نظرم مثال شما کمی نامفهوم و گنگ است و در مورد ضرب المثل دوم:دلیل من بر رد این ضرب المثل،تصمیم گرفتن و عمل کردن فقط با نگاه به دور و بر و جماعت است که از این ضرب المثل برداشت می شود،فقط همین.بحث انقلاب اسلامی بحث دیگری است که با فکر و عمل و رای گیری و نظرسنجی نجام شده.اگر بی احترامی کردم خیلی از شما عذر خواهی می کنم.بابت نکاتتون ممنونم. :)
r_roshnavand
r_roshnavand
٩٣/٠٢/٠٤
٠
٠
سلام ... در مورد الگو و پاسخ به : dr.maRYam عرض شود من نقاشي نديده‌ام كه كپي باشد و ارزش چنداني داشته باشد ولي اگر از يك منظره برداشت داشته باشد خيلي با ارزش خواهد شد
f_nietzsche
f_nietzsche
٩٣/٠٢/٠٣
٠
٠
سلام...مرسی...کاملا عقلانی بود
Am-SpringSell
Am-SpringSell
٩٣/٠٢/٠٣
٠
٠
ممنون :)
samira_h
samira_h
٩٣/٠٢/٠٣
٠
٠
به نظر من گزینه دو اصن تشبیه به جایی نبود...
Am-SpringSell
Am-SpringSell
٩٣/٠٢/٠٣
٠
٠
لطفا دلیلتونو بگید. ممنون :)
samira_h
samira_h
٩٣/٠٢/٠٤
٠
٠
راستش برادر من احساس کردم شما مارو با سپاه یزید برابر میدونید من منظور نوشتتونو گرفتم ولی قلمتون یکم تندو تیزه ادمو میسوزونه الان ما زنگ زدیم 125 مارو خاموش کرده.در هر صورت ممنون
Am-SpringSell
Am-SpringSell
٩٣/٠٢/٠٤
٠
٠
بله،کمی تند رفتم. ممنون :)
hach_zanboori
hach_zanboori
٩٣/٠٢/٠٣
٠
٠
اینکه توی اولی نوشتین : بیایید از این به بعد ضرب المثل را برعکس بگوییم." به نظرم اصلا به جا نیست.
Am-SpringSell
Am-SpringSell
٩٣/٠٢/٠٤
٠
٠
میشه با دلیل صحبت کنید. خیلی ممنون میشم :)
dr.maRYam
dr.maRYam
٩٣/٠٢/٠٣
٠
٠
ممنون از مطلبتون. توضیحات خیلی خوبی بود. :)
Am-SpringSell
Am-SpringSell
٩٣/٠٢/٠٤
٠
٠
خواهش می کنم ، ممنون از شما :)))
mohii-2
mohii-2
٩٣/٠٢/٠٣
٠
٠
بله حرف شما درسته:)ممنون:)
Am-SpringSell
Am-SpringSell
٩٣/٠٢/٠٤
٠
٠
ممنون :)
f_barani
f_barani
٩٣/٠٢/٠٣
٠
٠
سلام.ممنون......خیلی به جا بود....این روزا از این ضرب المثل ها زیاد استفاده میکنن......البته با احترام ؛ یکم زیادی تند رفتین....... بازم ممنون.........
Am-SpringSell
Am-SpringSell
٩٣/٠٢/٠٤
٠
٠
ممنون :)
علیرضا
علیرضا
٩٣/٠٢/٠٣
٢
٠
اتفاقا پیروی همین مواردی که شما گفتید، دیروز تو برنامه سمت خدا، حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی تو یکی از بخش های صحبت هاشون به این مورد اشاره کردند و مضمون صحبت هاشون این بود که: به یک مورد اشاره کردند که براشون خانومی پیام فرستاده بود که همسرش برای خانوادش پول خرج نمیکنه، اما میره برای مسجد 20 میلیون تومن کولر گازی میگیره! ،، جواب حاج آقا این بود اگر خانواده آدم نیازمند باشه ما حق نداریم بریم به کس دیگه حتی اگر مسجد هم باشه کمک کنیم!* که درسته ما شیعیان حضرت علی(ع) هستیم اما هیچ وقت به نزدیکی های درجه ایشان نمی رسیم و مثلا اگر توی یک خانواده ای خانوم خونه راضی نباشه که شما به جایی که برای خانوادت خرج کنی بری بدی به مسجد، این کار علاوه بر این که ثواب نیست، میشه گناه و خیلی هم گناه سنگینیه و هیچ وقت چنین کاری رو اسلام نگفته که انجام بدید... | اگر دوست داردی فایل صوتی این برنامه رو از این لینک دانلود کنید: samtekhoda.tv3.ir/index.php?option=com_phocadownload&view=category&download=1578:93-02-02&id=53:93&Itemid=376
maede
maede
٩٣/٠٢/٠٤
٠
٠
دقیقن موافقم!
faride
faride
٩٣/٠٢/٠٤
٠
٠
منم موافقم
علیرضا
علیرضا
٩٣/٠٢/٠٣
٠
٠
با مورد دوم موافقم نباید در برابر ظلم سکوت کرد... انشاالله که ما جزو جماعت همرنگ شونده نباشیم...
Am-SpringSell
Am-SpringSell
٩٣/٠٢/٠٤
٠
٠
:)
janbarkaf
janbarkaf
٩٣/٠٢/٠٣
٠
٠
تا حدی موافقم ..... ولی یادتون نره در مورد ضرب المثل اول به یاد داستانی افتادم ، جاش هست که تعریف کنم اونم شان نزول آیه 29 سوره مبارک اسراء هست به این نحو که ....پیامبر (ص) از راهی میگذشتن که گدایی دیدن که از وی طلب کمک کرد ....از قضا پیامبر (ص) پولی نداشتن پس تنها پیراهن خویش را در آوردن تا به اون نیازمند بدن ....بعدش خداوند این آیه رو نازل کردن ...:« وَ لا تَجْعَلْ يَدَكَ مَغْلُولَةً إِلى‏ عُنُقِكَ وَ لا تَبْسُطْها كُلَّ الْبَسْطِ فَتَقْعُدَ مَلُوماً مَحْسُورا» یعنی و ( ای پیامبر) دستت را بخيلانه بسته مدار [ كه از انفاق در راه خدا باز مانى ] و به طور كامل هم [ در انفاق ] دست و دل باز مباش [ كه چيزى براى معاش خودت باقى نماند ] كه در نهايت [ نزد شايستگان ] نكوهيده [ و در زندگى خود ] درمانده گردى ..../ حال میبینیم که به کار بردن اون مثل که شما فرمودین درست نیست دلایلتون درست بود اما کاربرد این آیه باید با در نظر گرفتن شرایظ مالی و زندگی هر شخص انجام بگیره و صرفا برای همه جا به کار نمیره و صرفا هم کاربردش همه جا درست نیست .... ببخشید پر حرفی کردم ....‏
Am-SpringSell
Am-SpringSell
٩٣/٠٢/٠٤
٠
٠
خواهش می کنم ، ممنون :)
Am-SpringSell
Am-SpringSell
٩٣/٠٢/٠٤
٠
٠
خواهش می کنم ، ممنون :)
مهلا(باران)
مهلا(باران)
٩٣/٠٢/٠٣
٠
٠
بلیــــآ یک رنگ بمونیم و دفاع کنیم*:) تو جامعه ای که بعضی از مردم برای ِ پررنگ تر موندن ، حاضرند هزار رنگ باشند *:/ ...
Am-SpringSell
Am-SpringSell
٩٣/٠٢/٠٤
٠
٠
:)
سین سید هاشم صاد صفدری
سین سید هاشم صاد صفدری
٩٣/٠٢/٠٣
٠
٠
خوشمان بیامد.نکته های قشنگی بود.ممنون
Am-SpringSell
Am-SpringSell
٩٣/٠٢/٠٤
٠
٠
خواهش می کنم :)
آذر بانو
آذر بانو
٩٣/٠٢/٠٣
٠
٠
به نظرم هر دو ضرب المثل به جاست. مهم اينه كه كاربردش كي و كجا باشه. هر سخن جايي و هر نكته مكاني دارد... حالا باز به اين ضرب المثل هم ايراد نگيرين(-:
Am-SpringSell
Am-SpringSell
٩٣/٠٢/٠٤
٠
٠
ممنون :)
maede
maede
٩٣/٠٢/٠٤
٠
٠
ضرب المثل اولی واقعن درسته و توجیه نیست.ما هیچ وقت به مقام و ظرفیت حضرت علی و امام حسین ع که نمیرسیم و اونا قضیه شون فرق میکرده.اونا اولیای خدا بودن و واسه اسلام و خدا همه چیز و زندگیشونو فدا میکردن اما دومیه درسته تفکر اشتباهیه و واسه منافع همرنگ جماعت شدن خوب نیس!
Am-SpringSell
Am-SpringSell
٩٣/٠٢/٠٤
٠
٠
سلام،ببخشید ولی منظور شما رو نمی فهمم،نمی دونم چرا ما الگوهامون رو به یک قاب عکس و تصویر بدل می کنیم برای نگاه کردن.باید کمی فکر کنیم. عذر خواهی می کنم :)
maede
maede
٩٣/٠٢/٠٥
٠
٠
نه خواهش میکنم.منم نمیگم ائمه فقط واسه نگاه کردن هستن و اصلن نمیشه شیوه هاشون رو پیاده کرد!خودتون میگین الگو!میگم اصلن ما ظرفیتشو نداریم که مثل امام حسین زندگی کنیم اما تا حدودی میتونیم شبیه کارای اونا رو انجام بدیم.مثلن میای صدقه بدی میبینی2تومن بیشتر نداری!نگی بیخیال صدقه یا کمک به یه فقیر من خودم لازم دارم!مثلن بیای با نیت خیر هزار تومنشو کمک کنی.نیازهای خانوادتو برآورده کنی اگه پولی اضافه اومد کمک کنی به نظرمن اینا میشه الگو پذیری.ضمن اینکه آقا علیرضا و جان برکف هم جواب درست و کاملی دادن.
Am-SpringSell
Am-SpringSell
٩٣/٠٢/٠٦
٠
٠
:)
سلیمان حسنی
سلیمان حسنی
٩٣/٠٢/٠٤
٠
٠
سلام به همه دوستان :از این بحثهاخیلی خوبه که بیشتر پیشنهاد بشه خیلی جالب و روشنگره،امیدوارم که دوستان بیشتری شرکت کنند.وسپاس مخصوص از عزیزانی که در بحث شرکت کردند وبیشتر از شروع کننده محترم.خسته نباشید.
Am-SpringSell
Am-SpringSell
٩٣/٠٢/٠٤
٠
٠
انشاا... ، ممنون :)
r_jafarpour
r_jafarpour
٩٣/٠٢/٠٤
٠
٠
واقعا؟؟؟؟ عمرمان که فنا نشد!عجبا.........
Am-SpringSell
Am-SpringSell
٩٣/٠٢/٠٤
٠
٠
!!!! ؟؟؟؟
r_jafarpour
r_jafarpour
٩٣/٠٢/٠٥
٠
٠
چرا علامت تعجب می گذارید؟
Vania
Vania
٩٣/٠٢/٠٤
١
٠
در مورد ضرب المثل اول: گاهی هست که ما از کمک به دیگران دریغ می کنیم و توجیهمو هم مینه که "چراغی که به خانه رواست..."که مسلما درست نیست چراکه به هرحال تو حامعه همه افراد به سهم خودشون نسبت به هم و به نیازمندان جامعه مسئولیت هایی دارند...اما با نظر آقای خورسندی و جان بر کف هم موافقم... دیگه اینکه نوشتین امام علی(ع) و خانوادشون روزه گرفتند تا غذاشون رو به فقیر و یتیم و اسیر بدن..اولا دلیل روزه اونها این بوده که حسینین علیهما السلام بیمار شده بودند و به همین خاطر و برای شفای اونها حضرت و خانوادشون تصمیم به روزه گرفتند.و از قضا هر سه روز موقع افطار یک نفر به در خونه شون میاد و اونها غذای اون روزشون رو می بخشند..پس دلیل روزه صرفا بخشش طعام نبوده!و نمیشه در این مورد به کار برد این مثال رو...در ضمن حتی در مورد صدقه هم گفته شده اولویت با ارحام و بستگان هست و ثوابش هم بیشتره...تشکر بابت مطلبتون که جای بحث ایجاد کرد و معذرت بخاطر طولانی شدن
سلیمان حسنی
سلیمان حسنی
٩٣/٠٢/٠٤
٠
٠
سلام:توضیحات شماهم خیلی خوب بود.ممنون که مشارکت فرمودید.با نظر شما دربارۀ کمک به نزدیکان وبستگان نیازمند موافقم.
Am-SpringSell
Am-SpringSell
٩٣/٠٢/٠٤
٠
٠
ممنون.نظر من از بیان ضرب المثل اول،بیان اون برای توجیه کردن بود که من با آن مخالف هستم.سیره ی ائمه ما اینطور می گوید که آنها هر زمانی که ندای کمکی را می شنیدند،هر چیزی را که داشتند اهدا می کردند تا مشکل طرف مقابلشان را حل کنند و از خود می گذشتند و نظر من هم همین است.قرار هم نیست کار ساده ای باشد.از خود و خانواده گذشتن کار بسیار سخت و مشکلی است.بابت پر حرفی شرمنده. :)
سایه
سایه
٩٣/٠٢/٠٤
٠
٠
مطلبتون جالب بود ولى قرار نيست ضرب المثل ها همه جا مصداق داشته باشن.ممنون:)
Am-SpringSell
Am-SpringSell
٩٣/٠٢/٠٤
٠
٠
ممنون :)
r_jafarpour
r_jafarpour
٩٣/٠٢/٠٥
٠
٠
ممنون از مطلب در نظر قبلی یادم رفته بود.آلزایمر دارم مگه چیه؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Am-SpringSell
Am-SpringSell
٩٣/٠٢/٠٦
٠
٠
:)
r_jafarpour
r_jafarpour
٩٣/٠٢/٠٦
٠
٠
نخندین دیجه!مریضی است دیگه!تازه زیان فارسی من هم ته کشیده.
s-mahsa
s-mahsa
٩٣/٠٢/٠٥
٠
٠
سلاملکم...................بسیار عالی بود......................تشکر
Am-SpringSell
Am-SpringSell
٩٣/٠٢/٠٦
٠
٠
خواهش می کنم ، ممنون :)
پربازدیدتریـــن ها
یک پارچ آب سرد!

شرط ثبت نام

٩٥/٠٩/٠٩
شعری سروده خودم

ترافیک خیال

٩٥/٠٩/٠٧
میانه رو و دانا

امر به معروف و نهی از منکر وظیفه کیست؟

٩٥/٠٩/١٠
شعری سروده خودم

حیف که روی من این جا به تو هم باز نبود

٩٥/٠٩/١١
گپ و گفتی کوتاه با دانشجویانی که در کنار تحصیل کار هم می کنند

کار کن، دانش بجو!

٩٥/٠٩/٠٧
طنز

نامه ای منصفانه به استاد

٩٥/٠٩/١١
برای پدر مهربانم

خورشید ِ گل فروش

٩٥/٠٩/٠٩
اگر ریزعلی می بود، شاید داستان طور دیگری رقم می خورد

جای دهقان فداکار خالی بود

٩٥/٠٩/١٠
چه کاریست؟

فهم

٩٥/٠٩/٠٨
یکی این را به زندگی حالی کند

برزخ

٩٥/٠٩/٠٧
بیا همت کن رفیق

با دود و غبار هم مدارا ؟!

٩٥/٠٩/١١
وقتی در 24 ساعت یک ملت عزادار می شود...

تراژیک ترین دو روز

٩٥/٠٩/٠٨
لعنت به هرچه یاد تو را زنده می‌کند

تقویم های بی عدد / شعر

٩٥/٠٩/١٠
شعری سروده خودم

شاید دلیل خلقتت آغوش باشد!

٩٥/٠٩/١٣
وقتی آقا جان، خانوم جان، بابا و مامان با هم پرکشیدند

بلیط رفت و بی برگشت!

٩٥/٠٩/٠٩
بارانی که نمی بارد

این هوا خفه مان می کند

٩٥/٠٩/٠٧
امان از این همه ناهماهنگی

یک نفر با من هماهنگ شود

٩٥/٠٩/١٣
قسمت اول: فراخوان

جایزه ادبی در قرون پیشین

٩٥/٠٩/٠٨
ترسیده ام انگار

دلم مى خواهد همه چيز را بسوزانم!

٩٥/٠٩/١٣
گفت: «من به دنیا اومدم پیاده بیام تا حرم آقا»

مشغول می زدم

٩٥/٠٩/١٠