خط ویژه فقط گردن کلفت‌هاست!
معرفی بهترین فیلم جشنواره فجر سی و دوم از نظر مردم

خط ویژه فقط گردن کلفت‌هاست!

نویسنده : محمدرضا ضیاء

خط ویژه اتوبوس و تاکسی را که دیده‌اید؟ خط که در بعضی مناطق شهر، خودش را از بقیه خط‌ها جدا کرده است. از این خط همه نمی‌توانند عبور کنند. فقط کسانی می‌توانند رد شوند که بالای سر ماشین‌شان کلاه(!) دارند یا این‌که خیلی گردن کلفت و گنده(!) اند. 

کسانی هم هستند که دوست دارند بیایند قاطی «خط ویژه»ای‌ها، چون سرعت‌شان آن‌جا بیشتر است. اما خوب کلاه ندارند، گردن کلفت هم نیستند.

 برای این آدم‌های معمولی با ماشین‌های معمولی، آن‌ور خط پلیس ایستاده است با چند برگ جریمه خشگل!

 

|| درباره کارگردان

مصطفی کیایی نویسنده و کاگردان 37 ساله کرجی است. او در 18 سالگی فعالیت هنری‌اش را در مرکز آموزش فیلم‌سازی وزارت ارشاد شروع کرد. سال 76 هم وارد دانشگاه شد و پس از اتمام تحصیل، در لباس تدوینگری، کارگردانی و نویسندگی پایش به تلویزیون باز شد. معروف‌ترین ساخته‌های تلویزیونی کیایی «نقطه سرخط»، «راه در رو» و «خروس» هستند. او در این فیلم‌ها نویسنده فیلم‌نامه است.

«بعدازظهر سگی سگی» اولین فیلم بلند سینمایی کیایی بود. تجربه‌ای که برای کار اول بد نبود. دومین فیلم بلند کیایی اما پر سر و صدا بود. فیلمی که در جشنواره سی‌ام به شدت مورد توجه قرار گرفت. «ضد گلوله» یک کمدی دفاع مقدسی بود که در 5 رشته نامزد دریافت سیمرغ شد. این فیلم دیپلم افتخار بهترین فیلم جشنواره و کیایی سیمرغ بهترین فیلمنامه را گرفت. 

آخرین کار کیایی «خط ویژه» است. فیلمی که در جشنواره سی و دوم اکران شد و حالا با کمترین فاصله زمانی از جشنواره، در لیست اکران است.

 

|| درباره فیلم

«خط ویژه» فیلمی انتقادی و اجتماعی همراه با صحنه‌های درهمِ طنز، درام و اکشن و با ایده‌ا‌ی نو و غیر تکراری است. ایده‌ای که کیایی در مورد آن می‌گوید: «قبل از ساخت این فیلم، فیلم‌نامه دیگری با نام «آقازاده‌ها» را نوشته بودم و آن را برای ساخت ارائه دادم اما هیچ‌وقت موفق به گرفتن پروانه ساخت برای آن فیلم نشدم. در همان زمان بود که من زندگی‌ مشترکم را تازه شروع کرده بودم و به دنبال گرفتن یک وام بانکی بودم. بعد دیدم آن‌قدر مدارک می‌خواهند که اصلا برای گرفتن آن پشیمان شدم. از این‌جا بود که ایده فیلم در ذهن من شکل گرفت.»

می‌توان گفت «خط ویژه» به بازی یک فرد خاص متکی نیست. چرا که اکثر صحنه‌های فیلم جمعی است و کل بازیگران اصلی فیلم در آن حضور دارند. بازی آن‌ها در کنار هم خودش را نشان می‌دهد. 

این فیلم در جشنواره سی و دوم در سه بخش نامزد سیمرغ شد، دیپلم افتخار نقش مکمل مرد را برای بازی «میلاد کی‌مرام» گرفت و سیمرغ آراء مردمی را هم مشترکاً با «شیار 143» گرفت.

هانیه توسلی، مصطفی زمانی، میلاد کی‌مرام، هومن سیدی، میترا حجار، محسن کیایی، پریناز ایزدیار و سام قریبیان بازیگرهای شاخص فیلم هستند. 

 

|| چرا باید «خط ویژه» را دید؟

در کند بازار ریتم فیلم‌های سینمایی ایران، این فیلم ریتم تند را از فیلم‌نامه‎اش می‌گیرد. فیلم‌نامه‌ای که تند بودنش باعث نمی‌شود که داستان هم تند و سر سری پیش برود. پس از آن فیلم‌ها نیست که ریتم تندش سردرگم‌تان کند. همین باعث می‌شود که وقتی خط ویژه را می‌بینید کسل نشوید و مدام ساعت‌تان را نگاه نکنید.

تیتراژ فیلم هم یکی از نقاط قوتش است. برای این تیتراژ تهیه کننده فیلم، دوربین هلی‌کوپتری اجاره کرده است. این تیتراژ، از همان اول بیننده را درگیر فیلم می‌کند.

طنز بدون هجو و لوده‌بازی فیلم، در اختیار داستان است و خارج از فضای فیلم نیست. به عبارت دیگر داستان فیلم، فدای قسمت‌های طنز بی ربط نشده است.

 

|| چرا نباید «خط ویژه» را دید؟

یکی از مشکلات سینمای ما این است که نمی‌دانند چه‌طور فیلم را تمام کنند. همین است که پایان باز مُد شده است. پایان «خط ویژه» نه به اندازه خیلی از فیلم‌ها، ولی تا حدی کلیشه‌ای است. اما همین پایان می‌توانست کلیشه‌ای‌تر هم باشد. شاید بتوان گفت فیلم کمی در پایانش سیاه‌نمایی هم کرده است.

و موضوع قابل توجه دیگر این است که کسانی که فیلم‌های خیلی هنری و عمق دار را «فقط» می‌پسندند، برای دیدن این فیلم نروند. چرا که این فیلم از آن دست فیلم‌ها نیست و همان‌طور که از سیمرغ آراء مردمی گرفتنش پیداست، سعی کرده است رضایت اکثریت مردم را جلب کند. 

 

|| ادامه‌اش را در سالن سینما ببینید ...

منوچهر (محسن کیایی) و شاهین (میلاد کی‌مرام)، دو دوست هستند که با قرض و قوله از ترکیه جنس آورده‌اند. اما مقداری از جنس‌های‌شان در گمرک گیر کرده و مقداری دیگر فروش نمی‌رود. آن‌ها از طلبکاران‌شان به خیال گرفتن یک وام بانکی مهلت گرفته‌اند. در طرفی دیگر از شهر، فریدون (مصطفی زمانی) و پریسا (هانیه توسلی) برای آزاد کردن برادر پریسا (هومن سیدی) با خودرویی مشکوک به قزلحصار می‌روند ....

 

|| دیالوگ‌های برگزیده از نگاه جیم:

دیالوگ اول:

میلاد کی‌کرام: ناصر! بابا، با ما بِه از این باش که با خلق جهانی! لبخند بزن تا دنیا بهت لبخند بزنه!

نادر فلاح: چی چیو لبخند بزنم؟ یک ماه لبخند بزنم؟ دو ماه لبخند بزنم؟ بابا من بدبخت 7 ماهه دارم به شما دو تا لبخند می‌زنم! کو پولم؟

دیالوگ دوم:

- میلاد کی‌مرام: آقا بیا بگیر

-- راننده تاکسی: این چیه؟

- : این همون چیزیه که وقتی می‌کشه بالا همه ناراحت می‎‌شن؛ وقتی می‌کشه پایین همه حال می‌کنن!

-- : ها؟ چیه؟

- : دلاره دیگه!

 

|| جیب تهیه‌کننده:

یک هفته از اکران خط ویژه می‌گذرد و این فیلم حدود 130 میلیون تومان فقط در دو شهر تهران و مشهد فروخته است.

|| می‌خوام برم سینما:

سینما هویزه:

«خط ویژه» در سینانس‌های 10 - 12- 15:30 – 17:30 – 19:30 – 21:30 در سالن چهار سینما هویزه اکران می‌شود.

قیمت بلیط سینما هویزه در سیانس‌های 10 و 12، 4000 هزار تومان و در بقیه سیانس‌ها 5000 تومان است. تلفن: 8116

شما می‌توانید از طریق سایت cinematicket.org بلیط فیلم را در صندلی دلخواه، اینترنتی خرید کنید.

سینما سیمرغ:

این فیلم در سینما سیمرغ هم در سیانس‌های 16:15 – 18:15 – 20:15 – 22 اکران می‌شود. 

قیمت بلیط سیمرغ 3000 تومان است. تلفن: 6224550

*هر دو سینما سه‌شنبه‌ها نیم‌بها هستند.

 

 

برچسب ها
نظرات کاربران
کد امنیتی
hamid_kh
hamid_kh
٩٢/١٢/٢٢
٠
٠
اگه اومدم مشهد حتما میرم فیلم رو ببینم :)) ... محمدرضا جان تو که پوسترت اینقدر زود دوباره می خواد بیاد چه گیری داده بودی به اون " آپارتمان در آتلیه " ؟؟؟ خخخخخ
m-ziya
m-ziya
٩٢/١٢/٢٥
٠
٠
هدف دار بود عزیز! :) حتما ببین فیلم رو
hach_zanboori
hach_zanboori
٩٢/١٢/٢٢
٠
٠
من هی می گفتم باید این چند وقت یه جایی میرفتم! نگو سینما بوه واسه فیلمای فجر! خیلی ممنونم ازتون که این گزارشو گذاشتین!
m-ziya
m-ziya
٩٢/١٢/٢٥
٠
٠
خوشحالم که یکی از بزرگترین دعدعه های شما حل شد. خخخخ خواهش میکنم. حتما فیلم رو ببینید
hach_zanboori
hach_zanboori
٩٢/١٢/٢٦
٠
٠
امروز رفتم فیلمو دیدم! واقعا قشنگ بود! آخرش خیلی غیر منتظره بود!
علیرضا
علیرضا
٩٢/١٢/٢٢
٠
٠
یک چند نفر رو جمع کنم بریم سینما :دی یک نفری که نمیشه اصن :| || دمت خط ویژه محمدرضا ، امیدوارم بتونم ببینمش:)
m-ziya
m-ziya
٩٢/١٢/٢٦
٠
٠
منم امیدوارم بندنب ببینیش. اره. تنهایی سینما اصلا نمیچسبه
m_razmi
m_razmi
٩٢/١٢/٢٢
٠
٠
فیلمش رو من دیدم.از نظر فنی خیلی خوبه اما سیاه نمایی از وضعیت هم زیاد داره.در مجموع دیدنش می ارزه.
m-ziya
m-ziya
٩٢/١٢/٢٥
٠
٠
بله. باهاتون تا حدودی موافقم. اما بالاخره باید از این جور فیلما ساخته بشه. به جامعه قطعا کمک نیکنه.
s_haghighi
s_haghighi
٩٢/١٢/٢٣
٠
٠
من این فیلم. دیدم قشنگ بود توصیه می کنم برید/نرید این فیلم رو ببینید/ نبینید
m-ziya
m-ziya
٩٢/١٢/٢٥
٠
٠
آهرش بریم یا نریم؟! خخخخ
رادمهر
رادمهر
٩٢/١٢/٢٣
٠
٠
یه سر و گردن از طنزهای ایرانی بالاتر بود.برای اولین بار دیدم که تو یه فیلم ایرانی کارگردان قهرمانش رو خوار و ذلیل نکرد و قهرمان داستان با یه کار قهرمانانه تو خاطره ی مخاطب موند که کار بسیار جالبی بود.از نظر سیاه نمایی آخر فیلم هم کاملا مخالفم اگه منظورت تیتر روزنامه و اون آقاست چون این سیاه نمایی نیست و سر همین ماجرای اخیر این اتفاق افتاد.بازی بازیگران مثه هم نبود اما نزدیک هم بود،بهترین بازی رو هومن سیدی داشت و بعد از اون باقی بازیگران در یک سطح بودن جز پریناز ایزدیار که خیلی تو ذوق میزد،یکی از بهترین بازی های مصطفی زمانی هم بود.چیزی که باعث شد من برم این فیلم رو ببینم(البته غیر از شناخت کارگردان) تیتراژ ابتدا و انتهای اون بود،خیلی باعث خوشحالی بود که سینا حجازی برای یکی از اهنگ های خوبش تونست مجوز بگیره گرچه سانسور هم شده بود و تیتراژ اخر که ترانه ی یغما گلرویی با صدای رضا یزدانی بود که خیلی چسبید.در هرصورت فیلم خیلی عالیه به خصوص فیلمبردای
m-ziya
m-ziya
٩٢/١٢/٢٥
٠
٠
فیلم اگه ارزش دیدن نداشت که جیم معرفیش نمیکرد. در ضمن قبول کن که یه ذره سیاه نمایی داره. چون همه پرونده های رانت خواری ما این عاقبت رو نداره، گر چه مثل این هم هست. تیتراژ رو که عرض کردم که از نقاط قوت فیلمه. در مورد این که گفتید بازی هومن سیدی از همه بهتر بود، من هم موافقم. اما بهزی خوب اومن سیدی فیلم ر تشکیل نمیداد. فیلم بازی جمعیش بود که نقطه قوتش بود و به فرد بستگی نداشت.
نگارا
نگارا
٩٢/١٢/٢٣
٠
٠
خیلی خووووب بود!!به نظرم جایزه حق هومن سیدی بود بیشتر!!عااالی بود
m-ziya
m-ziya
٩٢/١٢/٢٦
٠
٠
به نظر من هم هومن سیدی از همه بهتر‌ کرد. فکر میکنم هومن سیدی رو نقش مکمل حساب نکردن.
fahime72
fahime72
٩٢/١٢/٢٣
٠
٠
ممنون بابت توضیحات...
m-ziya
m-ziya
٩٢/١٢/٢٦
٠
٠
خواهش میکنم :)
FORGOTTEN-heart
FORGOTTEN-heart
٩٢/١٢/٢٣
١
١
سینمای ایران و بازیگراش مففففتضحن.همین را بس
رادمهر
رادمهر
٩٢/١٢/٢٣
٠
٠
خوشحالم که این سینمای به قول شما مفتضح به وقتش پاسخ تخریب های غیرمنطقی شمارو داده
MILAD
MILAD
٩٢/١٢/٢٣
٠
٠
ممنون واسه توضیحاتتون.ایام عید فرصت خوبی واسه دیدن این فیلم :))
m-ziya
m-ziya
٩٢/١٢/٢٦
٠
٠
خواهش میکنم، احتمالا تا اخر عید هست رو پرده
maede
maede
٩٢/١٢/٢٤
٠
٠
ممنون معرفی خوبی بود.دوست دارم ببینمش :)
m-ziya
m-ziya
٩٣/٠١/٠٧
٠
٠
پیشنهاد میکنم حتما! :)))
2nyadideh
2nyadideh
٩٢/١٢/٢٤
٠
٠
من كجا برم اين فيلمو بيننم الان (-_-)
m-ziya
m-ziya
٩٣/٠١/٠٧
٠
٠
بیاین مشهد ببینین! :)))) هم زیارت هم سیاحت! :) :)
a_tayebii
a_tayebii
٩٢/١٢/٢٥
٠
٠
چی چیزا
سلیمان حسنی
سلیمان حسنی
٩٣/٠١/١٦
٠
٠
سلام:جالب بود ممنون
پربازدیدتریـــن ها
طنز

نامه ای منصفانه به استاد

٩٥/٠٩/١١
شعری سروده خودم

بعد تو

٩٥/٠٩/١٣
شعری سروده خودم

شاید دلیل خلقتت آغوش باشد!

٩٥/٠٩/١٣
شعری سروده خودم

حیف که روی من این جا به تو هم باز نبود

٩٥/٠٩/١١
میانه رو و دانا

امر به معروف و نهی از منکر وظیفه کیست؟

٩٥/٠٩/١٠
شعری سروده خودم

سکوت پاییزی

٩٥/٠٩/١٤
لطفا شفاف بگویید

مسابقه ی غسل

٩٥/٠٩/١٣
امان از این همه ناهماهنگی

یک نفر با من هماهنگ شود

٩٥/٠٩/١٣
گیج شده ام

حال این روز

٩٥/٠٩/١٤
بیا همت کن رفیق

با دود و غبار هم مدارا ؟!

٩٥/٠٩/١١
ترانه ای سروده خودم

دل بهونه گیر

٩٥/٠٩/١٥
به دنبال آیه های عذاب

سید حسن آقامیری کیست؟

٩٥/٠٩/١٤
عمق فاجعه

آرایشگاه

٩٥/٠٩/١٥
داستان کوتاه

به همین سادگی / قسمت دوم

٩٥/٠٩/١٤
معرفی فیم دریا سالار

لطف خدا بود

٩٥/٠٩/١٤
لعنت به هرچه یاد تو را زنده می‌کند

تقویم های بی عدد / شعر

٩٥/٠٩/١٠
اگر ریزعلی می بود، شاید داستان طور دیگری رقم می خورد

جای دهقان فداکار خالی بود

٩٥/٠٩/١٠
نامه ی کشف شده ی قدیمی ترین دانشجوی دانشگاه بیرجند

مجمع الأدبا

٩٥/٠٩/١٥
بعضی ها

ساعت های بی صدا

٩٥/٠٩/١١
گفت: «من به دنیا اومدم پیاده بیام تا حرم آقا»

مشغول می زدم

٩٥/٠٩/١٠