خسته نباشید...
یک معجزه در سینمای ایران

خسته نباشید...

نویسنده : دست قیچی

یادتان هست؟! فروردین ماه سال 1391 بود که اکران دو فیلم نوروزی «گشت ارشاد» سعید سهیلی و «خصوصی» حسین فرح‌بخش، کلی درگیری و هیاهو ایجاد کرد. در نهایت هم هر دو فیلم توقیف شدند. آن زمان محسن مؤمنی‌شریف رئیس حوزه هنری در سخنانی که بعدها جنجال زیادی به پا کرد، گفت که حوزه هنری از اکران 6 فیلم در سینماهای تحت اختیارش خودداری خواهد کرد. فیلم‌های تحریمی عبارت بودند از:

- «برف روی کاج ها» ساخته پیمان معادی

- «بی خود و بی جهت» اثر عبدالرضا کاهانی

- «پذیرایی ساده» به کارگردانی مانی حقیقی 

- «پل چوبی» مهدی کرم پور

- «من همسرش هستم» اثر مصطفی شایسته و ...

- «من مادر هستم» ساخته فریدون جیرانی

او در مورد دلیل تحریم این فیلم‌ها هم گفته بود: ما در حوزه هنری اجازه نداریم امکانات‌مان را در اختیار تفکراتی قرار دهیم که اخلاق اسلامی و نجابت خانواده‌ها را نشانه گرفته‌اند.

 

حوزه هنری فقط هم به این تحریم‌ها بسنده نکرد و تصمیم گرفت در برابر بی‌اخلاقی این آثار، دست به تولید فیلم‌هایی اخلاق محور بزند. حاصل کار فیلم‌های متفاوتی از کار درآمد. فیلم «سربه مهر» هادی مقدم‌دوست زیادی شعاری بود و بازی لیلا حاتمی هم نتوانسته بود فیلم را نجات دهد. «حوض نقاشی» مازیار میری هم هرچند فیلم متوسطی بود اما در جذب مخاطب موفق عمل کرد. اما سومی همان معجزه عجیب و غریبی است که اتفاق افتاده و دلیل نوشتن این مقاله است. فیلمی به نام «خسته نباشید» ساخته مشترک افشین هاشمی و محسن قرایی.

خسته نباشید فیلم بسیار بی‌ادعایی است. اولین اثر سینمایی کارگردان‌اش است و بازیگر مشهوری هم ندارد. اما صمیمیتی دارد از جنس کارهای رضا میرکریمی که اتفاقا تهیه کننده فیلم هم هست. اما چرا می‌گویم معجزه؟

متأسفانه اشتباه رایج بین اهالی سینمای ما این است که یا کلا می‌زنند توی خط پیام دادن به مخاطب و زدن حرف‌های گنده. یا آن‌چنان ژست هنرمندانه‌ای به خودشان می‌گیرند که تکلف تصویری از دماغ مخاطب می‌زند بیرون و یا از آن سوی بام می‌افتند و برای گرفتن خنده از تماشاچی و سرگرم کردن‌اش دست به هر کار سخیفی می‌زنند. خلاصه راه رفتن روی مرز باریک این سه مسیر افراطی، کار سختی است که «خسته نباشید» با موفقیت از پس آن برآمده است. 

نتیجه این‌که توی سالن همه با شوخی‌های فیلم همراه می‌شدند، قسمت‌های احساسی تحت تأثیر قرارشان می‌داد و پیام‌های فیلم را هم می‌پذیرفتند بدون این‌که احساس شعاری بودن بهشان دست دهد. 

اهمیت این نکته وقتی بیشتر مشخص می‌شود که بدانید در بین اهالی قلم سینمایی داخلی، پدیده سرگرم کردن مخاطب به خودی خود امری مذموم شناخته می‌شود. یعنی به پیام یا تکنیک اثر، بهای بیشتری می‌دهند و اگر ببینند فیلمی دارد به سمت سرگرم کردن مخاطب می‌رود، بلافاصله در برابرش گارد می‌گیرند. غافل از این‌که یک فیلم ابتدا باید مخاطبش را روی صندلی نگه دارد و شخصیت‌های باورپذیری داشته باشد تا بتواند پیام خودش را به درستی تحویل تماشاچی بدهد.

«خسته نباشید» از همین جنس نادر است. 

 

حواشی: 

1- این فیلم سال گذشته به نام محسن قرایی تحویل جشنواره فیلم فجر شده بود اما بعدا مشخص شد افشین هاشمی تأثیر بیشتری در فیلم داشته است و بنا به مصالحی نامی از او برده نشده بود. اما حالا در عنوان بندی فیلم، نام افشین هاشمی اول آمده است.

2- جلال فاطمی بازیگر نقش رومن در فیلم که تماما به زبان انگلیسی صحبت می‌کند، خواهرزاده سهراب سپهری است. این اولین بازی او مقابل دوربین است. فاطمی پیش از این کارگردان بوده و دو فیلم Nuclear Baby (امریکا) و نخودی (ایران) را در کارنامه دارد. 

3- در یادداشتی که سال گذشته بعد از جشنواره منتشر کردم، لیست برندگان سیمرغ از نظر خودم را ارائه دادم. در آن لیست یدالله شادمانی که در این فیلم در نقش مقنی ظاهر شده است را شایسته دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد معرفی کردم. اگر فیلم را دیدید خوشحال می‌شوم نظر شما را در این‌باره بدانم. اگر یادتان باشد محمدرضا شریفی‌نیا برای فیلم رسوایی سیمرغ را به خانه برد.

برچسب ها
نظرات کاربران
کد امنیتی
m_meisam
m_meisam
٩٢/١١/١٢
١
٠
آنونساش باحال بود!
اونییییی زهرا
اونییییی زهرا
٩٢/١١/١٢
١
٠
من ندیدم اما دلم واسه فیلمهای مجیدی تنگ شده خیلیییییییییییییی
dastgheichi
dastgheichi
٩٢/١١/١٣
٠
٠
در اخبار سینمایی اومده بود که محمد (ص) مجیدی نیمه دوم سال 93 آماده میشه پس هنوز خیلی باید منتظر بمونین. این وسط وقت هست به چند تا فیلم دیگه هم سر بزنین
dr.maRYam
dr.maRYam
٩٢/١١/١٢
٣
٠
منم فیلمو ندیدم ولی متنتون بسیار مشتاقم کرد که حتما ببینمش..
r_roshnavand
r_roshnavand
٩٢/١١/١٢
١
٠
سلام ... شما هم خسته نباشيد
2nyadideh
2nyadideh
٩٢/١١/١٢
١
٠
والله ما كه از وقتي سينماي شهرمون رو جمع كردن.... ديگه رنگ يه همچين چيزايي رو نديديم.... دلمون لك زده برا فيلم ديدن در سينما :((( مرسي از شما ...ببينيم كجا گير مياد ميريم حتما ميبينيم :)))
dastgheichi
dastgheichi
٩٢/١١/١٣
٠
٠
درنهایت ممنون از همه دوستان بابت نظرات و خسته نباشیدها :))))
dastgheichi
dastgheichi
٩٢/١١/١٣
٠
٠
ببخشید این پیام بالایی رو میخواستم پایین بقیه نظرات بگذارم. شما مگه کدوم شهرین و از کی سینماتونو جمع کردن؟
2nyadideh
2nyadideh
٩٢/١١/١٣
١
٠
بجنــــــــــورد.... يه سينما قدس داشتيم، برا خودش يه نوستالژي بزرگ بود... اگه اشتباه نكنم 2سال پيش جمعش كردن، تابستون سال 90 بود... قرار به تخريب و بعد بازسازي سينما بود... هنوزم كه هنوزه بعد 2سال همون شكلي مونده.... پروژه اي كه خيلي شيك بين مسئولين پاسكاري شد وشايد ميشه....البته با لطف استانداران رنگارنگ هركدام به نحوي تصميماتي در اين باره اتخاذ شد... ولي خونه آخرش يه سالن آمفي تئاتر و به صورت موقت به سينما تبديل كردن....
dastgheichi
dastgheichi
٩٢/١١/١٥
٠
٠
خدا رو شکر کنین که لااقل جاش یه چیزی بعنوان جایگزین هست. ایشالا سینما هم با همت مسئولین هرچه زودتر بازسازی شه. اونم یه سینمای خوب
hach_zanboori
hach_zanboori
٩٢/١١/١٢
١
٠
انشاالله می بینممممممممممممممممممممممممممم. ممنون که معرفی کردین!
j_mousavi
j_mousavi
٩٢/١١/١٢
١
٠
فیلم را کامل دیدم.به عنوان اولین تجربه اثر خوبی محسوب می شود.در بعضی سکانس ها هم لبخند بر لبان مخاطب می نشیند.اما مهم ترین ویژگی این فیلم روایت ساده و بی تکلف داستان است.
mohii-2
mohii-2
٩٢/١١/١٢
١
٠
ممنون از اطلاعاتی که در اختیار گذاشتین...
علیرضا
علیرضا
٩٢/١١/١٢
١
٠
من که متاسفانه ندیدم ولی با این تفاسیر خیلی علاقه مند شدم که بیبینمش. خیلی ممنونم از شما.
M_BARF
M_BARF
٩٢/١١/١٢
١
٠
ممنون :)
sherlok
sherlok
٩٢/١١/١٢
١
٠
باس ببینیم . مچکرم.
a_tayebii
a_tayebii
٩٢/١١/١٢
١
٠
باید حتما ببینیمیش
m_razmi
m_razmi
٩٢/١١/١٢
٠
٠
این فیلمهایی که توسایت جیم معرفی میکنن رو کسایی که دیدن اکثرا میگن که فیلم خوبی نبود.نمیدونم نویسندکان جیم چرا یکسره از فیلمها تعریف میکنن؟
dastgheichi
dastgheichi
٩٢/١١/١٣
٠
٠
لطفا موردی بفرمایید که بشه راجع به دلایل اش بحث کرد. تا اینجای کار من 3 فیلم رو بیشتر معرفی نکردم و در هر مورد هم سعی کردم دلایل خاص بودن فیلم از نظر خودم رو بنویسم. در مورد «جیب بر خیابان جنوبی» تأکید گردم که فیلم از نظر تصویربرداری و نورپردازی قابل مقایسه با فیلم های سینمای ایران قبل از خودش نیست و گفتم شیوه روایت اش بیش از اینکه مبتنی بر دیالوگ باشد، بر تصویر تکیه دارد. راجع به فیلم «روز روشن» از بعد اجتماعی بحث کردم و اینکه فیلم بعد از مدتها قهرمانی اخلاق گرا را به مخاطب عرضه میکندکه در این سال ها خیلی کم داشته ایم. بازی ها هم که خوب است. و اما در مورد «خسته نباشید» دارم از فیلمی حرف میزنم که یک تجربه سینمایی لذتبخش است و در سالن همه به شوخی هایش میخندند، با قسمت های احساسی اش هم ارتباط برقرار میکنند و پیام هایش هم آدم را پس نمیزند. در نهایت هم همه را سرگرم میکند و راضی به خاته میفرستند.
f_etemadi
f_etemadi
٩٢/١١/١٣
١
٠
گشت ارشاد يكم مشكل داربود ، پل چوبي هم همينطور ئ البته پوچ و مسخره! اينم كه نديدم . ممنون
m.coldboy
m.coldboy
٩٢/١١/١٣
١
٠
قول دادم فیلم ایرانی نبینم....ولی شاید اینو دیدم :))...ممنون
dastgheichi
dastgheichi
٩٢/١١/١٣
٠
٠
ایشالا که راضی برگردین از دیدنش
mr_khas
mr_khas
٩٢/١١/١٣
١
٠
خسته نباشید :))
افشین
افشین
٩٢/١١/١٤
١
٠
فیلم رو دیدم خیلی عالی بود . واقعا ارزش دیدن رو داره .بعد از مدتها لذت بردم از سینما رفتن
H_fateme
H_fateme
٩٣/٠١/٣٠
١
٠
ممنون
پربازدیدتریـــن ها
شعری سروده خودم

بعد تو

٩٥/٠٩/١٣
شعری سروده خودم

شاید دلیل خلقتت آغوش باشد!

٩٥/٠٩/١٣
شعری سروده خودم

چشم هایم باز شد٬ دیدم کنارم نیستی

٩٥/٠٩/١٨
شعری سروده خودم

سکوت پاییزی

٩٥/٠٩/١٤
امان از این همه ناهماهنگی

یک نفر با من هماهنگ شود

٩٥/٠٩/١٣
لطفا شفاف بگویید

مسابقه ی غسل

٩٥/٠٩/١٣
گیج شده ام

حال این روز

٩٥/٠٩/١٤
به دنبال آیه های عذاب

سید حسن آقامیری کیست؟

٩٥/٠٩/١٤
ترانه ای سروده خودم

دل بهونه گیر

٩٥/٠٩/١٥
عمق فاجعه

آرایشگاه

٩٥/٠٩/١٥
معرفی فیم دریا سالار

لطف خدا بود

٩٥/٠٩/١٤
داستان کوتاه

به همین سادگی / قسمت دوم

٩٥/٠٩/١٤
نامه ی کشف شده ی قدیمی ترین دانشجوی دانشگاه بیرجند

مجمع الأدبا

٩٥/٠٩/١٥
اندر حکایت آموزش مسائل جنسی به کودکان

بچه از کجا میاد؟

٩٥/٠٩/١٦
ترسیده ام انگار

دلم مى خواهد همه چيز را بسوزانم!

٩٥/٠٩/١٣
شعری سروده خودم

چشم هایت شبیه پاییزند...

٩٥/٠٩/١٨
چرا همیشه همه چیز را آماده می خواهیم؟

دوستت دارم های ناگفته

٩٥/٠٩/١٥
باید بشوی همان آدم سابق

آفرینش برای خوب بودن

٩٥/٠٩/١٤
اندر مصائب شغل من

پرنیا؟ پریا؟ پریان؟ پرنیان؟

٩٥/٠٩/١٣
دیکتاتوری دوست داشتنی

از دلخوشی تا دلبستگی

٩٥/٠٩/١٨