هر طور عشقم باشد لباس می‌پوشم!
هنجار یا نابه‌هنجار پوشیدن، مسئله این است

هر طور عشقم باشد لباس می‌پوشم!

نویسنده : علیرضا خورسندی

نمی‌دانم چندبار تا به حال در سطح شهر با افرادی که با پوششی غیرمتعارف در اماکن عمومی ظاهر می‌شوند و توجه اطرافیان خود را جلب می‌کنند برخورد داشته‌اید. لباس‌هایی که در ظاهر فرد و جامعه بسیار تاثیرگذار است و شاید از نظر بعضی خوب یا بد باشد. این نوع پوشش‌ها به چند دسته تقسیم می‌شوند که گروهی از آن‌ها شامل مُدهای جدید هستند و گروهی شاید خیلی وقت باشد که از مُد بودنشان گذشته اما هنوز هم عده‌ای از آن‌ها استفاده می‌کنند.

به سراغ یکی از همشهری‌های خودمان رفتیم تا ببینیم دلیل استفاده کردنش از این نوع پوشش چیست؟ اگر شما هم می‌خواهید بدانید که چرا بعضی از افراد جامعه این‌گونه لباس می‌پوشند پس با ما همراه شوید:

 

پیمان20 ساله، دانشجوی رشته تربیت بدنی است، لباس‌هایی که او استفاده می‌کند معروف به لباس‌های «بگی» هستند که کلاه، تیشرت و سویشرت، شلوار و کفش‌های مخصوص به خودش را دارد.

- دلایلت برای استفاده از این نوع لباس چیست و آیا نوعی مُد محسوب می‌شود؟

+ به نظر من لباس پوشیدن یک امر کاملا سلیقه‌ای است و من هم به چشم سلیقه نگاهش می‌کنم. در مورد مُد بودن باید بگویم که نه هیچ مُد بودنی در کار نیست. من اصلاً به مُد علاقه‌ای ندارم حالا در هر زمینه‌ای که می‌خواهد باشد و بیشتر چیزی را می‌پسندم که آن را دوست داشته باشم.

 

- چطور علاقه‌مند شدی که این‌طور لباس بپوشی و از روی چه کسانی تقلید کرده‌ای؟

+ من در سطح شهر کسانی که از این لباس‌ها می‌پوشند، دیده بودم و دوست داشتم امتحانش کنم و این شد که علاقه‌مند به پوشیدن‌شان شدم، البته این نوع لباس در اصل به گروه‌های «هیپ هاپ» مربوط می‌شود.

 

باخودم فکر می‌کردم پیمان هم احتمالا مثل خیلی از افرادی که بدون توجه به فلسفه‌ لباس، از آن استفاده می‌کند، است. اما وقتی که از او در مورد گروه‌های هیپ هاپ و دلیل استفاده آن‌ها از این لباس‌ها پرسیدم در کمال تعجب دیدم که با اطلاع کامل از این لباس‌ها استفاده می‌کند و جواب داد:

هیپ هاپ اسم یک نوع لباس پوشیدن نیست و در اصل یک نوع فرهنگ است که از چهار رشته مختلف تشکیل شده است و معروف ترین آن خواننده‌های رپ هیپ هاپ هستند که به همین صورت هم لباس می‌پوشند و چون من به موسیقی رپ علاقه دارم شاید یکی از دلایل استفاده از این لباس‌ها هم همین باشد. 

اما دلیل استفاده از آن برمی‌گردد به گذشته که نژاد پرستی و تبعیض نژادی در آمریکا بیداد می‌کرد و سیاه پوستانی که بیشترهم برده بودند از هر راهی برای اعتراض به این نژاد پرستی‌ها استفاده می‌کردند که اکثر آن‌ها یا کشته می‌شدند و یا زندانی و در هر صورت سرکوب می‌شدند؛ در نتیجه فرزندان آن‌ها برای این‌که به نوعی اعتراض خود را بیان کنند و خیلی هم واضح نباشد تا سرکوب شوند و طوری باشد که اعتراض آن‌ها را مردم و دولت آمریکا ببیند، تصمیم گرفتند با پوشیدن لباس پدران خود که چند سایز هم برای‌شان بزرگتر بود، اعتراض خود را نشان دهند و این‌طور شد که این نوع لباس پوشیدن کم‌کم در زمان خودش مثل یک مُد شد و حالا نه به عنوان مُد ولی به عنوان یک نوع پوشش خاص به تمام دنیا رسیده است.

اما با تمام این‌ها دلیل استفاده پیمان از این لباس‌ها به گفته خودش فقط برای این است که به این لباس‌ها علاقه دارد و لباس پوشیدن را امری سلیقه‌ای می‌داند.

 

- نوع پوششت در اجتماع تا به‌حال برایت مشکل ساز شده‌است؟

مشکل خاصی که نه؛ ولی به صورت کلی مردم ما اگر چیزی را ببینند که با عرف جامعه فرق کند، طوری به آن نگاه می‌کنند که انگار از فضا آمده است و به نظر من این‌طور اصلاً خوب نیست و مردم باید به سلیقه دیگران احترام بگذارند. گشت ارشاد هم لطف دارند نسبت به همه ما، از طرفی به تنگ بودن بعضی از لباس‌ها ایراد می‌گیرند و از طرف دیگر به بزرگ بودن لباس‌های ما!

این‌که پیمان می‌گفت «مردم طورخاصی نگاه‌اش می‌کنند» می‌شود نوعی جلب توجه و خیلی از افراد هم به همین دلیل عرف جامعه را می‌شکنند، نظر خود پیمان را هم دراین‌ باره پرسیدم اما برای او جلب توجه دیگران اهمیتی ندارد و باز هم سلیقه را عامل اصلی میداند.

 

- در خانواده و بین دوستان و آشنایان، این نوع پوشش برایت مزاحمتی ایجاد نمی‌کند؟ کسی به تو اعتراضی نمی‌کند؟ در محیط کار و دانشگاه چطور؟

دوستان، آشنایان و پدر و مادرم که نه، ولی خب در فامیل وقتی بین افرادی قرار می‌گیرم که با ظاهری مطابق عرف هستند خیلی احساس خوبی ندارم و فکر می‌کنم همه با دید بدی به من نگاه می‌کنند ولی تا جایی که می‌شود سعی می‌کنم در مراسم رسمی از کت و شلوار استفاده کنم. در محیط کار و دانشگاه هم مشکلی برای ظاهرم پیش نیامده است.

 

- به عنوان آخرین سوال برایم جالب بود، بدانم با محدودیت‌های موجود، چطور این لباس‌ها را تهیه می‌کنی؟

با توجه به این که این نوع لباس‌ها بیشتر در کشور‌های غربی استفاده می‌شود و در ایران طرفدار زیادی ندارد، از هرجایی هم نمی‌شود این لباس‌ها را پیدا کرد و من فکر می‌کنم تمام این لباس‌ها وارداتی باشد. البته قدیم خیلی کم بود و خیلی بد پیدا می‌شد و اما الان خیلی راحت‌تر می‌شود پیدایش کرد و معمولا مغازه‌های مخصوصی برای این نوع لباس وجود دارد که فقط از همین نوع لباس‌ها می‌فروشند.

 

داشتم فکر می‌کردم، چرا پیمان با علم به این‌که نوع پوشش‌اش توجه همه را جذب می‌کند، و در یک جامعه دیگر به نوعی نشانه اعتراض به نژاد پرستی است، آن را در شهر و مخصوصا در دانشگاه می‌پوشد.

نظر شما در رابطه که در یک جامعه هرکس می‌تواند هرطور که دوست دارد لباس بپوشد و رفتار کند چیست؟ آیا باید برطبق هنجارهای جامعه خود رفتار کرد یا می‌توان از هنجارهای یک جامعه در جامعه‌‌ی خود استفاده کرد بدون آن ‌که به فرهنگ جامعه خود توجه داشته باشیم؟!

برچسب ها
نظرات کاربران
کد امنیتی
قضاله
قضاله
٩٢/١٠/١٩
١
٢
بعله چی بگم خو ... ولی خوب هر سلیقه ای رو ک نمیشه قبول کرد ... ب هر حال باید شرایط رو هم در نظر گرفت .. آدم هر چی دوس داشت هر کار خاست اگه بکنه که. . .
علیرضا
علیرضا
٩٢/١٠/٢٥
٠
٠
بعله همین شرایط اصل ماجراست.ممنونم از نظر شما.
نگارا
نگارا
٩٢/١٠/١٩
٤
١
بذارین بابا این جوونا حال کنن هرجور می خوان لباس بپوشن :)) (چون حال نظریه پردازی نداشتم خودمو راحت کردم)
علیرضا
علیرضا
٩٢/١٠/٢٥
٠
٠
این هم نظریه دیگه،ولی خب هرجور هرجور هم که بشه بعد سنگ رو سنگ بند نمیشه!
sm_shekofte
sm_shekofte
٩٢/١٠/١٩
٢
٠
به نظر من انسان توی هرکاری باید یه معیار برای خودش مشخص کنه! و همه ی کارای زندگیشو بر طبقِ همون معیار قرار بده.. حالا معیارِ یکی میشه اسلام و شرایط و ضوابطش که تا همین نوعِ پوشش هم گفته شده..و یکی هم میشه مدگرایی یا طرز فکر کسانی مثلِ پیمان! و نکته ی دیگه هم اینه که از هنجار و فرهنگ هم که بگذریم، لباس و طرز پوشش به انسان تا یه حدی شخصیت میده ...
علیرضا
علیرضا
٩٢/١٠/٢٥
٠
٠
کاملا درست میفرمایید،شخصیت روی ظاهر خیلی تاثیر داره،بعضی از معیارها عوض شده شاید مهمترین دلیلش همین باشه...
b-bahmani
b-bahmani
٩٢/١٠/١٩
٢
٠
:))) حتما اینا نسل بعدی شلوار کردی پوش ها هستن !:)
علیرضا
علیرضا
٩٢/١٠/٢٥
٠
٠
:))
M_BARF
M_BARF
٩٢/١٠/٢٠
١
٠
اینجانب با محدثه موافقم///ممنونم مستر خورسندی:)
sm_shekofte
sm_shekofte
٩٢/١٠/٢٠
١
٠
:))
M_BARF
M_BARF
٩٢/١٠/٢٠
١
٠
:)))
علیرضا
علیرضا
٩٢/١٠/٢٥
٠
٠
خواهش میکنم :)
maede
maede
٩٢/١٠/٢٠
١
٠
نمیدونم والا!از طرفی پوشیدن هر نوع لباسی خوب نیست!از طرفیم نمیشه افرادو مجبور کرد که طبق فرهنگ جامعه تیپ بزنن!
sherlok
sherlok
٩٢/١٠/٢٠
١
٠
مگه فرهنگ جامعه ما چشه؟!
maede
maede
٩٢/١٠/٢٢
١
٠
نمیگم فرهنگ ما خوبه یا بده!میگم هر چی که هست نمیشه افرادو مجبور کرد!وقتی طرح های ما جالب و جذاب نیستن خب اونا هم جذب نمیشن!
علیرضا
علیرضا
٩٢/١٠/٢٥
٠
٠
البته این بین یک مشکلی هست و اونم اینه که دیدگاه ها با هم فرق میکنه یکی جذابیت رو تو کت و شلوار میبینه یکی تو لباس پاره پوره و به اصطلاح مُد!! و مشکل اساسی اینه که خیلی از از این مد و غیر مدها که وارد جامعه ما میشن با نفس اعتقادات ما جور درنمیان.
maede
maede
٩٢/١٠/٢٦
٠
٠
جذاب نه به معنی دیدگاه یه سری افرادی که به قول شما جذب لباسای پاره و مد میشن!منظورم یه لباسیه که هم شیک باشه هم معقول!
Niva
Niva
٩٢/١٠/٢٠
١
٠
با اینکه سلیقه خود افراد در بعزی امور میتونه حرف اول رو بزنه اما نمیچه از عرف و فرهنگ جامعه هم چچم پوچی کرد ... چاید این یه جور خود خواهی باچه :) رعایت حد اعتدال بهترین کاره :)
علیرضا
علیرضا
٩٢/١٠/٢٥
٠
٠
ممنونم کاملا موافقم :)
مهدیس خانووم
مهدیس خانووم
٩٢/١٠/٢٠
١
٠
درسته که هر کسیه عقیده و سلیقه ای داره...ولی نباید طوری در عموم رفتار کنه باعث هرجو مرج بشه...ینی اگر هر کس عقیده و نظر خودشو پیاده کنه که دیگه جامعه از هم میپاشه...آدم باید متعادل باشه....و علاوه ب احترام به علایق دیگران علایق خودشو حفظ کنه.....این آقا پیمانم لباس بدی نمیپوشه بنده خدا برید انگیزه ی اون آقاییونی که ساپورت میپوشن با لباسای تنگو بپرسید...اونان که بویی از مردونگی نبردن
S.Asadzadeh
S.Asadzadeh
٩٢/١٠/٢٠
١
٠
موافقم بسیار
علیرضا
علیرضا
٩٢/١٠/٢٥
٠
٠
همونطور که خودتون هم اشاره کردید اعتدال اهمیتش از همه بیشتره و وقتی اعتدال رعایت نشه یا از اینور میفته یا از اونفر و این زیاد فرقی تو اصل ماجرا نداره،و اما اینهایی که شما گفتدی باز وارد یک بحث دیگه میشه که باز هم برمیگرده به مد گرایی!
جارچی
جارچی
٩٢/١٠/٢٠
١
٠
مثلا میخوان جلب توجه کنن . مهم شیک پوشیه یه شلوار کتان قهوه ای + یه دست لباس شیک + یه پالتو = شیک
علیرضا
علیرضا
٩٢/١٠/٢٥
٠
٠
شیک پوشی :) آفرین:)
سعیددیده بان
سعیددیده بان
٩٢/١٠/٢٠
١
٠
سلام دلایل اینه که بیکاری باعث میشه به این سمت رفت 2مابه یک باره وارد فرهنگی جدید شدیم یعنی غالب شده به ما این فرهنگ 3اکثرشهرستانی اند وارد فضایی بزرگ میشن و.... 4و...
علیرضا
علیرضا
٩٢/١٠/٢٥
٠
٠
دلایل شما جای بحث داره ،موافقم بیکاری میتونه تاثیر داشته باشه اما نه به اندازه شبکه های ماهواره ای،این فرنگی هم که میگویید واردش شدیم به نظر شما باعثش چی یا کیه؟ چرا فرنگ خودمون رو داریم از یاد میبریم؟ در مودر شهرستانی یا شهری بودن هم فکر نمیکنم زیاد تاثیرگذار باشه ولی خب همین جهش فرهنگی شاید باعث بشه
sherlok
sherlok
٩٢/١٠/٢٠
١
٠
ما با طرز لباس پوشیدنمون هم شخصیتمون رو نشون میدیم ، هم احترام به طرف مقابلمون و جامعه ای که توش زندگی میکنیم. یادمه یه بار تو دوران سربازی جناب فرمانده احضارم کرد، منم چون ساعت استراحت بود با دمپایی رفنم! همونجا 10 روز اضافه خدمت خوردم! ازون به بعد توجیه شدم دیگه!!
علیرضا
علیرضا
٩٢/١٠/٢٥
٠
٠
بعله کاملا درسته،با این مثالتون مثل روز روشن شد مسئله :)
2nyadideh
2nyadideh
٩٢/١٠/٢٠
١
٠
والله چه عرض كنم؟ ديگه پوشش رو بايد تو محيط هاي آموزشي كه رعايت كرد.... بدي وضع الان جامعه ما در اينه كه مردم بين 2فرهنگ كاملا متفاوت به حالت تعليق دروومدن.... من موندم تو وضع جووونايي كه از رپر ها و خواننده هاي زيرزميني الگو ميگيرن... آخه برن يه كم تحقيق كنن ببينن نظر مردم داخل خارج درمورد اين رپرها چيه بعد خودشونو به شكل وشمايل اونهها در بيارن..... آخه حسن لباساي نازك وزنانه با يقه هاي آنچناني و اشكال عجيب وغريب، چي ميتونه باشه؟؟ من شخصا به سليقه ي همه احترام ميذارم، اما سليقه هايي رو ميپسندم وتاييد ميكنم كه كمي درايت وتوجه به عرف جامعه هم درش دخيل باشه....تشكر بابت مطلب....
علیرضا
علیرضا
٩٢/١٠/٢٥
٠
٠
همین 2 فرهنگی شدن (از یک طرف فرهنگ ایرانی اسلامی و از طرفی تلقین فرهنگ غربی توسط شبکه های ماهواره ای) این همه برای جامعه ما مشکل ایجاد کرده و در خیلی از موارد ذهنیت فرد رو کاملا عوض میکنه ،مخصوصا همین که هرکسی میتونه هرجور می خواهد لباس بپوشه یا رفتار کنه. ممنونم از نظرشما.
S.Asadzadeh
S.Asadzadeh
٩٢/١٠/٢٠
١
٠
نمیدوننم دقیق چی باید بگم اما این رو میدونم که شاید شرایط خیلی بدتر از این چیزی باشه که ما میبینیم ...یکی از دلایل میتونه به فرهنگ خانواده ها هم بستگی داشته باشه یعنی ممکنه که یه خانواده پیرهن استین کوتاه رو بپسندند و یه خانواده هنجار بدونند و دیدگاه بدی داشته باشند نسبت به پوشیدن این نوع لباس و یا خیلی از تفاوتهای دیگه که باعث میشه شاهد دیدن پوشش مختلف توسط افراد مختلف باشیم نمیدونم منظورم رو رسوندم یانه ...کلی حرف داشتم بنویسم اما گفتم شاید خیلی پیچیده تر از این بشه ...ولی سپاس از شما
علیرضا
علیرضا
٩٢/١٠/٢٥
٠
٠
حرف شما درسته اما وقتی که پایه های فرهنگی یکی باشه اون آستین کوتاه هم یک حدی داره که اون عرف جامعه رو نشکنه ، اما وقتی پایه ها سست میشن دیگه نمیشه رو این فرهنگ حساب بازکرد.ممنونم از شما.
mah_mahdizadeh
mah_mahdizadeh
٩٢/١٠/٢٠
١
٠
حداقل خوبه که فلسفه این لباس میدونست تقلید الکی نکرده......مرسی...
علیرضا
علیرضا
٩٢/١٠/٢٥
٠
٠
بله :)
عاشق فسنجان
عاشق فسنجان
٩٢/١٠/٢١
١
٠
همه براي جلب توجه....هركس بالباس پوشيدنش شخصيتش رو نشون ميده.....سپاس
علیرضا
علیرضا
٩٢/١٠/٢٥
٠
٠
خواهش میکنم
MONA-R
MONA-R
٩٢/١٠/٢١
١
٠
دیگه طرزپوشش هرکس نشان دهنده شخصیتشه! ممنون از مطلبتون
علیرضا
علیرضا
٩٢/١٠/٢٥
٠
٠
کاملا درسته،خواهش میکنم.
firuze
firuze
٩٢/١٠/٢١
١
٠
یک عکس معروفی هست از یک جوان آلمانی که با همون تیپ دهه خودش یک سر بند الزهرا به پیشونبیش زده از همونایی که تو جبهه میزدن این عکس مال زمانیه که شهید آوینی به اونجا سفر کرده بودن و اتقاقا از طرف وزیر ارشاد همون زمان که آقای خاتمی بود توبیخ شدن /// نمیدونم ولی دوس دارم زمانی رو ببینم که مردمان دیگه از الگو های ما برا پوششون استفاده کنن اتفاقی که غیر ممکن نیست ولی خب آسون هم نیست///
علیرضا
علیرضا
٩٢/١٠/٢٥
٠
٠
این خیلی خوبه که ما بتونیم الگو های درست خودمون رو به قولی صادر کنیم :) انشاالله اون روز هم میرسه .
مهری رحیمی
مهری رحیمی
٩٢/١٠/٢٢
١
٠
میشه این طور نگاه کرد که :لباس پوشیدنش ناخود آگاه یه نوع اعتراضه اما نه به نژاد پرستی بلکه به موضوعی که توسط هیچکس برای اون و بزرگترش و جامعه اش به عنوان یک هنجار فرهنگی تعریف نشد یا کوتاهی شد و در حد بحث بین رسانه ها باقی موند ،از بحث هم که طبق معمول نتیجه ای در نیومد(جوان ها هم که خیلی هاشون اهل پیگیری بحثهای مطبوعات و فرهنگ سازی و تعریف هنجار نیستن ) ،همین شد که پیمانها زیاد شدن و هر کسی استراتژی خودشو در این مورد تو جامعه معرفی کرد .
علیرضا
علیرضا
٩٢/١٠/٢٥
٠
٠
به مطلب قابل توجهی اشاره کردید،حتما دلیل گروهی برای استفاده از پوشش های خاص همین هست که شما گفتید.ممنونم از نظرتون.
s_shahgordi
s_shahgordi
٩٢/١٠/٢٢
١
٠
به نظر من لباس پوشیدن هر کس به سلیقه ی خودشه..... شاید بعضیا دوست داشته باشن که لباس پوشیدنشون با بقیه فرق کنه!!!!!
علیرضا
علیرضا
٩٢/١٠/٢٥
٠
٠
بله خب ،اما نباید به بایدها و نباید ها توجهی داشت ؟
ali007
ali007
٩٢/١٠/٢٢
١
٠
چی بگم............مرسی علیرضا!!!!!
علیرضا
علیرضا
٩٢/١٠/٢٥
٠
٠
خواهش میکنم ،علامت تعجبا برای چیه ؟ !
ali007
ali007
٩٢/١٠/٢٨
٠
٠
برا زیبایی بیشتر..........نمیدونم عادت کردم همیشه علامت تعجب میذارم!!!!!!!!!!!!
amin20
amin20
٩٣/٠١/٢٦
٠
٠
من کلا به مد اهمیت نمیدم!
پربازدیدتریـــن ها
شعری سروده خودم

بعد تو

٩٥/٠٩/١٣
شعری سروده خودم

شاید دلیل خلقتت آغوش باشد!

٩٥/٠٩/١٣
شعری سروده خودم

سکوت پاییزی

٩٥/٠٩/١٤
امان از این همه ناهماهنگی

یک نفر با من هماهنگ شود

٩٥/٠٩/١٣
لطفا شفاف بگویید

مسابقه ی غسل

٩٥/٠٩/١٣
گیج شده ام

حال این روز

٩٥/٠٩/١٤
به دنبال آیه های عذاب

سید حسن آقامیری کیست؟

٩٥/٠٩/١٤
ترانه ای سروده خودم

دل بهونه گیر

٩٥/٠٩/١٥
شعری سروده خودم

چشم هایم باز شد٬ دیدم کنارم نیستی

٩٥/٠٩/١٨
عمق فاجعه

آرایشگاه

٩٥/٠٩/١٥
داستان کوتاه

به همین سادگی / قسمت دوم

٩٥/٠٩/١٤
معرفی فیم دریا سالار

لطف خدا بود

٩٥/٠٩/١٤
نامه ی کشف شده ی قدیمی ترین دانشجوی دانشگاه بیرجند

مجمع الأدبا

٩٥/٠٩/١٥
اندر حکایت آموزش مسائل جنسی به کودکان

بچه از کجا میاد؟

٩٥/٠٩/١٦
ترسیده ام انگار

دلم مى خواهد همه چيز را بسوزانم!

٩٥/٠٩/١٣
چرا همیشه همه چیز را آماده می خواهیم؟

دوستت دارم های ناگفته

٩٥/٠٩/١٥
باید بشوی همان آدم سابق

آفرینش برای خوب بودن

٩٥/٠٩/١٤
شعری سروده خودم

ناز نگاه

٩٥/٠٩/١٤
ترانه ای سروده خودم

تو خیالی...

٩٥/٠٩/١٦
اندر مصائب شغل من

پرنیا؟ پریا؟ پریان؟ پرنیان؟

٩٥/٠٩/١٣