حکم سودهای بانکی از نظر شرعی چیست؟!
نظر مراجع تقلید در مورد سودهای بانکی

حکم سودهای بانکی از نظر شرعی چیست؟!

نویسنده : sh_shahab

آیه الله اراکی(ره):

اگر به بانک، وکالت نامه یا حق وکالت در توکیل بدهد که به هر نحو صلاح می‌داند پول را مصرف کند یا به دیگری بدهد یا خود قرضاً تملک کند و سرمایه گذاری کند، به صورت مشارکت در کارهای کشاورزی و صنعتی و تجارتی وکالت داشته باشد در مصالحه سود حاصله اگر مجهول باشد به هر مقدار که صلاح بداند و در صورت قرض شرط سود نکرده باشد و به دلخواه خود چیزی بدهد ظاهراً مانعی ندارد.

(توضیح المسائل، ۱۳۷۲، ص۵۵۴ بخش استفتائات، سر سطر)

 

آیه الله بهجت(ره):

سود سپرده ربا و حرام است، مگر با معامله شرعیه در قبال سود معین. به این صورت که با سود یک معامله شرعیه انجام دهد، مثلاً یک خودکار را از بانک بخرند به مبلغ سود، به شرط آن‌که بانک فلان مبلغ وام به او پرداخت کند، مانعی ندارد.

(استفتائات، ج ۳، ص۱۹۲، س ۳۹۹۳ و ص۱۹۳ ، س۴۰۰۵)

 

آیه الله تبریزی(ره):

در صورتی که به صورت مضاربه و جعاله و امثال آن از عقود شرعیه با بانک قرارداد کنند و اطمینان داشته باشند که به آن عقود عمل می‌شود جایز است. در غیر این صورت باید شرط سود نکنید و با سودی که بانک خودش می‌پردازد معامله مجهول المالک بکنید.

(استفتائات جدید ۱، ص ۴۷۸ س ۲۱۰۰)

 

آیه الله خامنه ای (دام ظلّه):

سوال: سودی که بانک‌ها می‌پردازند چه حکمی دارد؟ مثلاً هر ۱۰۰۰۰۰ تومان ۲۰۰۰۰ تومان سود.

عملیات بانکی که به تصویب مجلس شورای اسلامی و تأیید شورای محترم نگهبان رسیده اشکال ندارد.

(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)

 

آیه الله خویی(ره):

گذاشتن پول در بانک دولتی یا غیردولتی به شرط انتفاع چه به عنوان بهره باشد یا غیر آن حرام است ولی بدون شرط و قرار به طوری که اگر به او ندهند مطالبه نخواهد کرد، جایز است ولو بداند که نفعی عاید او خواهد شد بلکه به امید نفع هم باشد حرام نیست و اگر بانک دولتی باشد آن نفعی که به هر طور به او داده می‌شود باید برای جواز تصرّف و اصلاح آن رجوع به حاکم شرع یا وکیل او نماید، بلکه اصل پول خود را هم که پس می‌گیرد چون حکم مجهول المالک را دارد، باید در آن هم رجوع به حاکم شرع یا وکیل آن کند که ما اجازه داده‌ایم به شرط آن‌که در حرام صرف نکند و زیادی آن را در آخر سال تخمیس کند.

(استفتائات، ص ۳۹۵ و ۳۹۶ س ۱۲۶۷)

 

آیه الله سیستانی(دام ظلّه):

اگر پرداخت مبلغ بر اساس معامله‌ای باشد که به حسب موازین فقهی صحیح باشد و احتمال عمل به آن معاملات در حق بانک‌ها داده شود، اشکال ندارد و تصرف در کلّ ارباح حاصله مجاز است. مثل سائر معاملات مشروعی که با اموال دولتی صورت می‌گیرد.

(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)

 

آیه الله صافی گلپایگانی(دام ظلّه):

اگر پرداخت سود تحت عنوان یکی از معاملات شرعی با مراعات شرایط شرعی آن باشد، مانعی ندارد والا جایز نیست.

(جامع الاحکام، ج ۲، ص ۳۰۵ س ۱۹۹۴)

 

آیه الله فاضل لنکرانی(ره):

سوال: سودی که بانک‌ها می‌پردازند چه حکمی دارد؟ مثلاً هر ۱۰۰۰۰۰ تومان ۲۰۰۰۰ تومان سود

اگر کاملاً طبق ضوابط و مقرّرات بانکی عمل شود اشکال ندارد.

(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)

 

آیه الله گلپایگانی(ره):

اگر پول را در اختیار بانک بگذارید تا به وکالت از طرف شما معاملات مشروعه از قبیل مضاربه و شرکت (با رعایت شرایط شرعیه به معامله) انجام دهد و درصدی از سود آن را به شما بپردازد مانعی ندارد. لکن قرض به شرط زیاده، ربا و حرام است. والله العالم

(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)

 

آیه الله مکارم شیرازی(دام ظله):

با توجه به اینکه سپرده‌ها به عنوان مضاربه گذارده می‌شود، سود مضاربه اشکالی ندارد.

(استفتائات، ج ۳، ص ۴۹۸ و ۴۹۹، س۱۳۳۵)

 

آیه الله نوری همدانی(دام ظلّه):

اگر متصدیان بانک‌ها را وکیل کنند که از آن پول‌ها در فعالیت‌های اقتصادی به کار گرفته شود و مبلغی از منافع را به صاحبان پول بدهند مانعی ندارد.

(هزار و یک مساله فقهی ج۲، ص۱۳۵، س ۴۶۵ قسمت ج)

 

آیه الله وحید خراسانی(دام ظلّه):

وام دادن به بانک‌ها که در آن شرط سود و فایده شده باشد ربا و حرام است ولی می‌تواند به راه‌هایی از ابتلاء به ربا پرهیز کرد به این‌که مثلاً بانک کالایی را به بیشتر از قیمت بازار از شخص بخرد، و یا کالایی را به کمتر از قیمت بازار به او بفروشد و شرط کند مبلغی را تا مدت معینی آن شخص به بانک قرض دهد. و فرق نمی‌کند پولی که به بانک داده می‌شود به نحو سپرده ثابت باشد یعنی صاحب پول بر حسب قرارداد تا مدت معینی نمی‌تواند از پول خود استفاده نماید- یا به نحو حساب در گردش باشد- که هر موقع بخواهد می‌تواند از پول خود استفاده کند ولی چنانچه شرط سود نشود و خود را طلبکار نداد- اگر چه بانک به او سود بدهد- گذاشتن پول نزد آن بانک جایز است.

برچسب ها
نظرات کاربران
کد امنیتی
بهمن بهمنی
بهمن بهمنی
٩٢/١٠/٢١
٠
٠
حالا اینا همه بکنار ، یه وام می خوای بگیری 20 میلیون بعد 33 میلیون بازپرداخت ، یعنی 13 میلیون تومن سود بانک این رو کجای دل اسلام باید بزاریم ، نه وجدانن می گم ، همین پول رو خواسته باشی نزول کنی باید 10 میلیون سود بدی ! یعنی نزول شرعی :| این فامیل ما هم این پول رو از موسسه ی مالی اعتباری که منتسب به اعمه هم هست می خواست بگیره!
علی رضا
علی رضا
٩٢/١٠/٢٢
١
٠
آره دیگه به اسم اسلام هر کلاه برداری که میخوان انجام میدن هیچ کسم هیچی بهشون نمیگه نمیدونم چی بگم آدم نباید ایجوری و از این وامایی رو بگیره حتی اگر مجبور باشه
ارغنون
ارغنون
٩٢/١٠/٢١
٠
٠
ممنون.
sh_shahab
sh_shahab
٩٢/١٠/٢٢
٠
٠
قابل شما رو نداشت دوست عزیز
اشکمهر آتشروان
اشکمهر آتشروان
٩٢/١٠/٢٢
١
٠
خب دقیقا منظورتون از گذاشتن این مطلب چی بوده؟اینجا شما آیا خودتون میخواستین بدونین سودهای بانکی حلال هستن یا حرام و خواستین از ما بپرسین و نظر کاربرهارو بدونین ؟؟آیا میدونین حرام هستن یا حلا و میخواستین به ما هم بفهمونین؟؟و آیا فقط خواستین اطلاعات دینی و شرعی مارو بهتر و زیادتر کنید؟////اگه خودتون نمیدونین کاش آخر مطلب میگفتن نظر شما کاربرها چیت/اگه خودتون میدونین باید بگم ما که متوجه نشدیم شما دقیقا موافق این وامها هستین مخالف!!/و در آخر اگه فقط خواستین اطلاعات شرعی ما زیاد بشه والا همه اینهارو حداقل من یکی که خوندم و میدونم و فکر میکنم هر بچه مسلمانی اینارو به صورت کلی میدونه/و اگر نظر بچه هارو میخواین و نظر شخصی کاربرها رو /نظر شخصی و نظر مرجع تقلید من هم نسبت بهاین سودها منفی هست و مخالفیم با این نوع بهره های بانکی (فرقی با ربا ندارد)////( لطفا هدفتون رو هم از گذاشتن یک مقاله حداقل آخر مطلب بگین)در ضمن من نظر آیت الله خمینی را هم در این زمینه خوندم که خب فکر میکنم بهتر بود نظر ایشون رو هم بین این نظرها اینجا میزاشتین/
alirezatoti
alirezatoti
٩٢/١٠/٢٢
٠
٠
منظور ایشون این بوده سود های بانکی از نظر دین حرام است در صورتی که مملکت ما مسلمون هستن واین کار از نظر اسلام صحیح نیست و ربا محسوب میشه
بهمن بهمنی
بهمن بهمنی
٩٢/١٠/٢٢
٠
٠
:) اگه واقعا مضاربه بشه ! ولی اون چیزی که پیداست ! اصل پول به اشخاص نیازمند وام با بهره های نجومی داده می شه! :)
sh_shahab
sh_shahab
٩٢/١٠/٢٢
٠
٠
نمدونم
r_roshnavand
r_roshnavand
٩٢/١٠/٢٢
٠
٠
سلام ... در سر كلاس دانشگاه بين استاد و دانشجو يان اين بحث بوجود آمد و تنها چيزي كه ختم كلام شده اين بود كه «وقتي آدم تشنه باشد و ابي در دسترس نباشد آب آفتابه را هم ميخوري » چه حلال چه حرام مجبوريم وام ميگيريم و سود را هم مي پردازيم
sh_shahab
sh_shahab
٩٢/١٠/٢٢
٠
٠
سلام این سوهای بانک ها حرام صد در صد است من حتی اگر مجبور باشم وام نمیگیرم چون میدونم مشکل دار هستن
m.coldboy
m.coldboy
٩٢/١٠/٢٢
٠
٠
اگه واقعا حرامه باید از بین ببرنش...ولی وقتی باهاش مخالفتی نمیکنن ماها هم مشکلی نداریم :)
sh_shahab
sh_shahab
٩٢/١٠/٢٢
٠
٠
حالا که از بین نمیبرنش حتما به نفع خودشنه که مخالفت نمکنن
اونییییی زهرا
اونییییی زهرا
٩٢/١٠/٢٣
٠
٠
ممنون
Ali
Ali
٩٢/١٠/٢٤
٠
٠
قابل شما نداشت
سلیمان حسنی
سلیمان حسنی
٩٢/١٢/٢٠
٠
٠
سلام: من برای روزنامه پیام فرستادم که آیا بانکها حدودرا رعایت میکنند یا نه که جوابی نیامد.ممنون
پربازدیدتریـــن ها
یک پارچ آب سرد!

شرط ثبت نام

٩٥/٠٩/٠٩
میانه رو و دانا

امر به معروف و نهی از منکر وظیفه کیست؟

٩٥/٠٩/١٠
شعری سروده خودم

حیف که روی من این جا به تو هم باز نبود

٩٥/٠٩/١١
شعری سروده خودم

شاید دلیل خلقتت آغوش باشد!

٩٥/٠٩/١٣
طنز

نامه ای منصفانه به استاد

٩٥/٠٩/١١
امان از این همه ناهماهنگی

یک نفر با من هماهنگ شود

٩٥/٠٩/١٣
برای پدر مهربانم

خورشید ِ گل فروش

٩٥/٠٩/٠٩
اگر ریزعلی می بود، شاید داستان طور دیگری رقم می خورد

جای دهقان فداکار خالی بود

٩٥/٠٩/١٠
چه کاریست؟

فهم

٩٥/٠٩/٠٨
بیا همت کن رفیق

با دود و غبار هم مدارا ؟!

٩٥/٠٩/١١
وقتی در 24 ساعت یک ملت عزادار می شود...

تراژیک ترین دو روز

٩٥/٠٩/٠٨
لعنت به هرچه یاد تو را زنده می‌کند

تقویم های بی عدد / شعر

٩٥/٠٩/١٠
وقتی آقا جان، خانوم جان، بابا و مامان با هم پرکشیدند

بلیط رفت و بی برگشت!

٩٥/٠٩/٠٩
ترسیده ام انگار

دلم مى خواهد همه چيز را بسوزانم!

٩٥/٠٩/١٣
شعری سروده خودم

سکوت پاییزی

٩٥/٠٩/١٤
شعری سروده خودم

بعد تو

٩٥/٠٩/١٣
گیج شده ام

حال این روز

٩٥/٠٩/١٤
قسمت اول: فراخوان

جایزه ادبی در قرون پیشین

٩٥/٠٩/٠٨
لطفا شفاف بگویید

مسابقه ی غسل

٩٥/٠٩/١٣
اندر مصائب شغل من

پرنیا؟ پریا؟ پریان؟ پرنیان؟

٩٥/٠٩/١٣