چطور توئیتری شویم؟

نکاتی که برای سلبریتی شدن در توئیتر
Image caption نکاتی که برای سلبریتی شدن در توئیتر

از زمانی‌که تلگرام فیلتر شد تا مدت‌ها شاهد نصب و درگیری انواع فیلترشکن بر روی گوشی‌های خود و دیگران بودیم. در این بازه زمانی فرزند صالح کسی بود که بهترین فیلترشکن را برای والدین خود نصب کند و دوست وفادار همانی بود که آخرین و پرسرعت‌ترین فیلترشکن را برای دوستانش بفرستد. واقعیت این است که ورود و آشنایی فیلترشکن به عرصه‌ی زندگی ما و حتی والدین‌مان باعث شد با فضای مجازی دیگری که از مدت‌ها قبل فیلتر بود، آشنا شویم و پای‌مان به آنجا هم کشیده شود. مهم‌ترین شبکه‌ی اجتماعی که این روزها بیش از پیش رونق گرفته و کاربران زیادی را به مدد در دسترس بودن فیلترشکن ، به خود جذب کرده «توئیتر» است. فضایی که با دیگر شبکه‌های اجتماعی تفاوت‌هایی دارد و برای خوانده شدن در آنجا باید اصولی را رعایت کرد که در مطلب زیر به چند اصل از این اصول اشاره خواهد شد.
طبع شوخ:
بارها برای‌مان پیش آمده که یک موضوع معمولی یا لطیفه‌ای مسخره را از زبان کسی می‌شنویم و از خنده دل درد می‌گیریم و حتی تا مدت‌ها با یادآوری آن خنده‌مان می‌گیرید! برعکس این امر هم وجود دارد که موضوع یا لطیفه‌ای خنده‌دار را وقتی از کسی می‌شنویم یک پوزخند می‌زنیم و می‌گوییم: «چه مسخره!». اولین و مهم‌ترین اصل در توئیتی بودن رعایت این نکته است. باید آنقدر موضوعی را فان و جذاب بنویسید
 تا در بین توئیتری‌ها محبوب شوید و مثل برگزاری یک بازی همه راه را برایت باز کنند تا به میدان پا بگذارید و در بازی شرکت کنید! البته این را فراموش نکنید که لحن شوخی نباید توهین آمیز باشد.
آپدیت باشید:
در جریان همه اخبار جدید بودن یکی از الزامات توئیتر است. که این اخبار لزوما سیاسی نیست. در همه‌ی زمینه‌های مهم مثل ورزش و هنر باید پیگیر اخبار باشید و از توئیت کردن در مورد آن زمینه عقب نمانید. مثلا امروز اگر کسی در مورد بی‌آبی خرمشهر یا قهرمانی فرانسه چیزی توئیت کند نه تنها اصلا خوانده نمی‌شود، بلکه ممکن است با کامنت‎های ناخوشایندی روبرو شود!
اطمینان به اعتبار خبر:
فضایی که توئیتر دارد شبیه اینستاگرام یا حتی فیس بوک نیست. اگر بخواهم راحت‌تر بگویم این‌طور توضیح می‌دهم که: اگر خبری صحت نداشته باشد و شما آن را توئیت و بزرگ‌نمایی کنید، خیلی زود رسوا می‌شوید. چون هشتگ‎‌هایی که در توئیتر استفاده می‌شوند بیشتر از هر فضایی خوانده و پخش می‌شوند. آخرین نمونه‌ی این رسوایی، مربوط به هشتگ برقص تا برقصیم بود که مسیح علی‌نژاد ادعا کرد خودش این هشتگ را راه انداخته. اما در عرض چند ساعت مشخص شد که این هشتگ از جانب او نبوده است. پس قبل از توئیت کردن ، باید اطمینان داشته باشیم که آن خبر صحت دارد.
کم گویی و گزیده گویی:
اولین باری که وارد فضای توئیتر شدم و خواستم چیزی در صفحه‌ام بنویسم، به روال وبلاگ نویسی و کپشن گذاشتن در اینستاگرام، متنی بلند نوشتم و موقعی که خواستم آن را به اشتراک بگذارم نشد! آنجا بود که متوجه شدم در توئیتر مینیمال نویسی جز شروط مهم و اصلی‌ست. کم گویی و گزیده گویی از مهم‌ترین اصولی ا‌ست که توئیتر سعی در یاد دادن به ما ملت پرگو و بیهوده‌گو دارد! این خودش یک فن و مهارت است که اگر اصولش را در توئیتر یاد بگیرید، در دیگر جنبه‌های زندگی هم به‌ کار می‌آید.
نگاه متفاوت:
برعکس اینستاگرام که افراد برای دیده شدن عکس‌های متفاوت یا هنجارشکنی از خود به اشتراک می‌گذارند، به جرات می‌توانم بگویم افرادی‌که در توئیتر مطرح هستند و بیشتر از هرکسی خوانده می‌شوند، بابت نگاه متفاوت‌شان به مسائل است. مثلا در توئیتر دختری هست که شغلش مهمانداری هواپیماست و چالش‌های شغلش را آنقدر متفاوت بیان می‌کند که چندین هزار فالور دارد. یا موقع مطرح شدن پیام رسان سروش، صفحه‌ای درست شد که در مورد این پیام رسان به شیوه‌ای طنز تویئت می‌کرد. ارائه دادن بُعدی جدید از یک چیز کلیشه‌ای باعث می‌شود در این فضا طرفداران زیادی پیدا کنید.
جنبه داشته باشید:
همان‌طور که قبلا اشاره کردم، توئیتر فارسی اتمسفری دارد که اولین ذهنیتی که به کاربر جدید می‌دهد شوخی و خنده است. ولی اگر کسی از نعمت شوخ طبعی بی‌بهره است حداقل باید ظرفیت شوخی را در خود داشته باشد. یا مثلا وقتی چیزی را به اشتباه توئیت می‌کنید با حجم عظیمی از کامنت‌ها روبرو می‌شوید که این اشتباه را به شما متذکر شده‌اند. اگر آن‌قدر به آن نوشته اطمینان دارید، در برابر انتقادها نباید از کوره دربروید و اگر واقعا اشتباه کرده‌اید باید آن را بپذیرید!